Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg den eneste som syns at jul er oppskrytt?


ipadda

Recommended Posts

Men kjøpepress, og holdninger i samfunnet generelt har da ingenting med SELVE JULEN å gjøre??

Hos oss handler julen ikke om kristne tradisjoner, eller at jesus ble født, men det handler om å være sammen med familien, spise god mat og gi gaver til de man er glade i..

Og OM man på død og liv føler man må gi ungene i familen himla dyre gaver som Ipod o.l så kan vel flere i familien spleise på det..?

Mulig jeg har vært en sær unge da jeg var mindre, men så sant jeg husker så ble jeg glad for de gavene jeg fikk jeg.. Og vi hadde skjelden store dyre fancy gaver på julaften.. Ikke ble jeg mobba eller sett rart på på skolen heller..

Unger glemmer raskt gaver og høytider, de lever i nuet, og bryr seg om det som skjer der og da.. Så jeg tror at om man har normal sosial inteligens så klarer man seg fint på dagens skoler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynten er grei, nye nisser må man ha hver jul, det som er til å irritere seg over er de gamle damene som har symøte rundt kjøttdiskene mitt i julestria... de kunne jeg spart meg for!

Amen! Derfor er jeg kun innom butikker i desember for å kjøpe ferskvarer som melk og frukt/grønt. Alt annet er i hus leeenge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøpepress, og holdninger i samfunnet generelt har da ingenting med SELVE JULEN å gjøre??

Hos oss handler julen ikke om kristne tradisjoner, eller at jesus ble født, men det handler om å være sammen med familien, spise god mat og gi gaver til de man er glade i..

Det er jo det som er poenget mitt? Det handler ikke lenger bare om å være sammen med familien og spise god mat og gi gaver til de man er glade i, det er kjøpepress og holdninger i samfunnet generelt som gjør jula til en svær kommers hysteri-greie.. Ergo oppskrytt..

Mulig jeg har vært en sær unge da jeg var mindre, men så sant jeg husker så ble jeg glad for de gavene jeg fikk jeg.. Og vi hadde skjelden store dyre fancy gaver på julaften.. Ikke ble jeg mobba eller sett rart på på skolen heller..

Unger glemmer raskt gaver og høytider, de lever i nuet, og bryr seg om det som skjer der og da.. Så jeg tror at om man har normal sosial inteligens så klarer man seg fint på dagens skoler..

Så unger som blir mobba, har lav sosial intelligens, mener du? Kjekt å vite for ei som bytta skole i 5 klasse - for det var vel sånn på gårsdagens skoler og, eller?

Det synet du har på unger, er noe naivt, spør du meg. De kan fint være små, ondskapsfulle beist som ødelegger for andre bare fordi de ikke "tenkte sånn på det". Men hva veit vel jeg? Jeg har jo lav sosial intelligens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter veldig pris på tiden jeg får med mine nærmeste, altså Mamma, stefaren min og mine to brødre, resten av slekten klarer jeg meg ****** fint uten!

Julen for meg handler om tid med familien, en tid hvor du setter pris på dem, og det de gjør å står for.

Julehysteriet rundt om i butikken irriterer meg ******, og det at de pynter til jul, selger juledritt rundt i butikkene i oktober irriterer fettet av meg! Jeg syns ikke julen skal handle om gaver, dyre ting og sånt´no, men kvalitets tid sammen med de du er glad i!

Denne julen kommer til å bli ****** kjenner jeg... hele ***** slekten skal være hos oss, dyre gaver har blitt kjøpt inn...

Jeg og Mamma har mye av det samme synet på jul, og vi har en fast sum vi gir.. ikke mer en det.

Slekten rundt oss er mer sånn "åååh, gi dyrest mulig gave, blabla"... javell, så sitter jeg der å ser de dyre gavene blir pakket opp å tenker fint for meg selv at... fy ****, er det mulig?? Er gaver, dyre ting og god mat alt? Seriøst...

Det kjekkeste med julen er når mine brødre lyser opp av den billige, men nyttige gaven de får, det er jul det!

Men så vær takknemlig for at din del av familien har et fornuftig syn på julen. Og la nå den andre biten av familien være så teite de bare vil.

Men altså, er det noe å gå rundt og være så SINT pga julen da, den er jo det en gjør det til selv? :) Hva så om tanter og onkler gir dyre gaver, og spesielt om du VET din gave er en bra gave..

Nemlig

Du misser poenget.. Selv om ungene gjerne forstår hvorfor de ikke kan få alt - ihvertfall gjør mine unger det - så får JEG dårlig samvittighet fordi de stadig får mindre enn "alle andre". Det er ikke deres feil at jeg er kronisk blakk, men det er dem det går utover - ser du forskjellen? Hadde det vært bare meg, så hadde det vært ett fett.. Men det er ikke ett fett, og da blir det kjøpepress, samme hvor mye man snakker om holdninger og at det blir som man gjør det til.. Man ønsker seg det beste for barna sine, også det at de ikke blir dissa på skolen fordi de "bare" har playstation 2 og Nintendo Gameboy istedetfor Xbox/playstation3/Wii og Nintendo DS..

Jeg kjenner meg veldig igjen i det 2ne sier her. Men jeg biter meg fast i at det eneste vi KAN gjøre er å sørge for at barna våre vet hva som betyr noe. Og forsøke å lære dem å stå imot tullingene på skolen. MEN, nå skal det sies at vi er veldig spart for den problematikken (noe bra må det jo også være med Steinerskoler :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

?? Er ikke så flink til å tolke disse smilysene, så skjønte ikke helt hva du mente bortsett fra at det muligens var negativt

:o

Jeg mener egentlig mye av det samme som IW (hun får bare sagt de så mye bedre enn meg) At man klarer seg fint på dagen skoler selv om man ikke har det absolutt siste og dyreste.. Selv barn og ungdommer har en fortreffelig evne til å skille på personligheter,ikke bare se på klær, og spillkonsoller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er poenget mitt? Det handler ikke lenger bare om å være sammen med familien og spise god mat og gi gaver til de man er glade i, det er kjøpepress og holdninger i samfunnet generelt som gjør jula til en svær kommers hysteri-greie.. Ergo oppskrytt..

Men det er vel familens oppgave å bevare de gode tradisjonene er det ikke? :)

Så unger som blir mobba, har lav sosial intelligens, mener du? Kjekt å vite for ei som bytta skole i 5 klasse - for det var vel sånn på gårsdagens skoler og, eller?

Det synet du har på unger, er noe naivt, spør du meg. De kan fint være små, ondskapsfulle beist som ødelegger for andre bare fordi de ikke "tenkte sånn på det". Men hva veit vel jeg? Jeg har jo lav sosial intelligens :o

Dette med SI blir litt feiltolket, jeg mener ikke at de som blir mobbet har lav SI, og får jo beklage om det ble tolket sånn, Det jeg i bunn og grunn prøver å si er at jeg tror hovedsaklig materielle goder ikke fører til mobbing i stor grad og over lengre perioder..

Og ja.. jeg er nok litt for naiv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente, som kanskje kom dårlig frem, er at holdningene i bunnen i mange tilfeller kommer hjemmefra. Så selv om holdningen om hva som er kult og bra og nytt kommer fra vennene - så kommer kanskje holdningen om at det er ok å ikke alltid HA det kule, gode og nye gjerne hjemmefra?

Du kan lære barna dine holdninger i forhold til rett og galt, men jo eldre de blir jo større blir påvirkningen utenfra. Det som er viktig er at de har nok "bagasje" med seg hjemmefra til å gjøre de rette velgene i livet.

Mulig jeg har vært en sær unge da jeg var mindre, men så sant jeg husker så ble jeg glad for de gavene jeg fikk jeg.. Og vi hadde skjelden store dyre fancy gaver på julaften.. Ikke ble jeg mobba eller sett rart på på skolen heller..

Unger glemmer raskt gaver og høytider, de lever i nuet, og bryr seg om det som skjer der og da.. Så jeg tror at om man har normal sosial inteligens så klarer man seg fint på dagens skoler..

Nå lurer jeg mest på hvordan du definerer normal sosial inteligens?

Og når du sier at unger glemmer raskt og at de lever i nuet, så lurer jeg på hvilken aldersgruppe du tenker på?

Jeg mener egentlig mye av det samme som IW (hun får bare sagt de så mye bedre enn meg) At man klarer seg fint på dagen skoler selv om man ikke har det absolutt siste og dyreste.. Selv barn og ungdommer har en fortreffelig evne til å skille på personligheter,ikke bare se på klær, og spillkonsoller..

Ungdommer skiller på personlighet VED Å se på klær, hår, sko osv.

EDIT: Men jeg glemte å si: Jeg gleder meg til jul og det gjør fjortisen også. Fritid sammen, god mat, familie og venner - det er jul det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klarer ikke å bli enig i at julen er teit fordi i januar så kommer en eller to teite unger til å kommentere at de fikk en dyrere/bedre gave.

Jeg elsker jula jeg, men jeg tror ikke det var helt det som blei poenget her sånn på slutten.

Og neida for mange barn spiller det ikke noen rolle hva andre mener, men for en hel del er det vondt og leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære barna dine holdninger i forhold til rett og galt, men jo eldre de blir jo større blir påvirkningen utenfra. Det som er viktig er at de har nok "bagasje" med seg hjemmefra til å gjøre de rette velgene i livet.

Det er klart, og jeg er helt enig i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare klarer ikke å bli enig i at julen er teit fordi i januar så kommer en eller to teite unger til å kommentere at de fikk en dyrere/bedre gave.

Men jeg mener ikke at julen er teit pga dette. Men, kjøpepåvirkningen OG maset rundt noen av "tingene" er en negativ greie ja......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke barn selv, og det er og noen år siden du var barn selv?

Jeg syns ikke det er greit at mine barn skal få gjennomgå fordi mor prøver å stå på prinsippene sine og si at det er tanken som teller jeg, særlig ikke når det er nok av voksne folk og som syns at det ikke er gaven i seg selv som er det viktige.. Det gjelder forøvrig ikke bare julegaver, det gjelder bursdagsgaver og. Er det ikke dyrt nok og hått nok, så er det ikke bra nok, rett og slett. Det er om å gjøre å ha Ipod og Iphone og egen bærbar pc og merkeklær og you name it.. Så jo, det er kjøpepress, verdien blir bestemt av prislappen og nei, det er helt klart ikke noe jeg har valgt selv - sånn utover det at jeg valgte å få barn, ihvertfall..

Er det virkelig slik at hvem du blir senere i livet blir definert fra om du er den som fikk mest første skoledag etter jul? (mesteparten av livet er tross alt etter grunnskola)

Har og hatt voksne bekjente som brydde seg om gavestørrelsen, har konsekvent de siste åra gitt dem gavekort på en kylling fra kirkens nødhjelp. Kommer nok mer tilnytte der enn å före grådigheten.

Nå er det en stund siden jeg var barn, men hadde en interessang samtale med ei barndomsvenninne for noen år siden. Hun var klassens hippe - alltid i siste skrik og hadde mest. Jeg var sååå misunnelig på henne i barneskola, og så irritert på mine foreldre for at ikke jeg kunne få alt slik. Til tross for at vi hadde mye bedre råd en dem så fikk jeg ikke velge å vrake i hva jeg skulle ha. Skulle jeg ha noe ekstra dyrt så fikk jeg jobbe for pengene og betale selv. Vi fikk det vi trengte.

Vi pratet såvidt om det for noen år siden - det hviste seg jo at hele tiden jeg gikk og var misunnelig på alle hennes kule ting, så var hun misunnelig på meg - fordi jeg hadde foreldre som hadde tid til oss. De var alltid tilgjengelig.

Jeg syns jo de var som pesten da, men så har jeg jo ikke prøvd å være uten.

Vi var på grilling i skogen i helgene, teltur og camp i hagen, var på småturer nå og da - aldri så langt egentlig, men vi gjorde ting sammen.

Jeg hadde jo helst sett at foreldrene mine ikke gjorde så mye med oss akkurat da, kunne godt ha byttet det i noen 501 bukser og annet kult. Men sånn i ettertid er det jammen ikke Nintendo, 501, lacoste (?) eller BikBok jeg husker fra barndommen.

Nei jeg har ikke barn selv - men jeg tilbringer tid med barn, og gutten som jeg er mest med satt mer pris på mikroskopet til ett par lapper han fikk til jul i fjord enn playstationen. Kanskje fordi jeg tok meg tiden i romjula til å ta han og kompisene med ut og samle forskjellig materiale, se på det og analysere det i romjula (de er 12). Det var samtaleemnet ved skolestart. Han liker og realfagene bedre nå, hvilket var målet :) I år blir det stjernekikking og leting etter stjernebilder i romjula, tegne stjernekart og finne navnene - kakao på termos og julegodter :o. Opplevelser er gratis, tar bare tid. Foreldrene finner det rart i ettertid at han alltid nevner opplevelsen når folk spør hva han fikk til jul.

Å bruke 8-10 000 pr unge i året fordi de skal være kul og hått, med alltid siste skrik i veksa, er jo ett valg man gjør. Men det er da ingen andres skyld. Nei jeg mener ikke at man med viten og vilje skal gjøre barna til "outsidere" for prinsippet skyld - men man trenger jo ikke hive seg på enhver trend som handelstanden lager heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg vokste opp, og der mine søstre nå vokser opp, er det et knallhardt press på klær, eiendeler osv. Man blir kanskje ikke mobbet med feil klær, men det er sårt og vondt å alltid føle at man skiller seg ut. Mine foreldre hadde strenge prinsipper på endel ting, og det var vondt å høre at andre syntes de var gammeldagse og teite. JEG syntes jo ikke det, men det hjalp ikke så mye da jeg var 11 år gammel og det viktigste i verden var å ikke skille seg ut. Det gikk fint med meg, for jeg hadde endel andre typer statussymboler, som hest og egen badestrand i hagen, men barn skal ikke lide under foreldrenes prinsippsaker. Det eneste man kan gjøre er å prøve å gi de nok trygghet til å takle presset, men samtidig synes jeg man rett og slett blir nødt til å bøye seg litt. Når verdens flotteste niåring kommer gråtende hjem fra skolen fordi h*n er den siste i klassen som ikke har mobiltelefon, og utifra det føler seg utestengt fra miljøet- har han LAV sosial intelligens? What?? Sorry, dette ble OT ift topicen, men ja, jeg skjønner at kjøpepresset kan legge stor byrde på mange foreldre i førjulstiden, det har jeg ingen problemer med å forstå.

For min del så er det heldigvis ikke sånn, jeg har lagd mange gaver selv i år, og gjort unna shoppingen så rimelig som mulig. Det er dessuten ikke det det handler om for meg, det handler om en høytid med mye fri og god mat, med mye ettertanke og en gylden mulighet til å tenke litt ekstra på de man er glad i og bryr seg om. Det er en mulighet for et avbrekk i en ellers hektisk hverdag, en tid hvor ingenting skal rekkes og hvor man derfor virkelig kan lade batteriene. Jeg elsker julen og lar ikke handelsstandens hysteri ødelegge for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heldigvis å blokke ut alt som jeg ikke synes hører hjemme med jul. Jeg synes det er galskap at marsipan og juleting kommer tidligere og tidligere hvert år - jeg handler fortsatt ikke det før jeg føler tiden er inne. Folk kjøper dyrere og dyrere gaver - ikke i vår familie, det har vi ikke råd til heller. Vi pynter likedan som før, vi feirer likedan som før, med de samme folkene, den samme maten og har de samme tradisjonene ellers. Jeg elsker jul jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg mest på hvordan du definerer normal sosial inteligens?

Og når du sier at unger glemmer raskt og at de lever i nuet, så lurer jeg på hvilken aldersgruppe du tenker på?

Som jeg nevnte over i tråden så ble dette med SI feil formulert, og missforstått..

Nå jeg tenker på unger/barn så tenker jeg på 1-4/5 klassinger :)

Når verdens flotteste niåring kommer gråtende hjem fra skolen fordi h*n er den siste i klassen som ikke har mobiltelefon, og utifra det føler seg utestengt fra miljøet- har han LAV sosial intelligens? What??

Også som nevnt over så ble utalelsen om SI missforstått, jeg mener jo selvsagt ikke at barn som blir mobber har lav SI!

Men jeg tror ikke at nevnte niåring hadde blitt mobbet, og at ingen hadde villet leke med han fordi han ikke hadde mobiltelefon, men også som nevnt tidligere, så er jo jeg en smul naiv, så ikke vet jeg..

På skolen jeg gikk ville han i hvertfall ikke blitt mobbet pga det, hvis han ellers var en snill og grei gutt. Mulig dette har forandret seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANG det med mobbing på skolen.

Jeg har hatt et litt annerledes syn på dette med mote, og det har jeg enda!

Jeg har alltid likt litt "baggy" klær, altså joggebukser og jumpere. Jeg har aldri vært opptatt av dyre merker osv, og har kjøpt sånt billig greier fra sånne blad man får i posten.

Dette har jeg blitt mobbet for, gjennom hele barneskolen ble jeg mobbet, også fordi jeg var liten, mye mindre en de andre, og ikke KUNNE bruke slike klær som dem.

Tro det eller ei... mote er alt, trend er alt.... henger du etter, ja. Så blir du mobbet!

Jeg må ha ****** lite SI, for jeg har tatt meg skikkelig nær av det, rett og slett blitt ødelagt på mangen områder av det. Det sitter igjen den dag idag...... Jeg satte opp DEN veggen rundt meg, og hadde en intim grense på ca 5 meter, gikk i forsvar så fort folk snakket til meg, blabla.

Dette holdt jeg på med helt til jeg traff Helene i fjord. Helt til jeg kom i den klassen jeg går i nå, som er super!

Jeg sliter med presentasjonsangst som følger av mobbing gjennom 10 år på skolen, ikke bare av med-elever, men også lærere..... Tro meg, ord andre sier til deg gjør mer skade en dere tror. Om du ikke har opplevd å bli mobbet (og da mener jeg MOBBET) selv, så syns jeg **** meg ta du skal holde kjeft (nå sikter jeg ikke til spesifikke personer) .... For det GJØR SKADE, og det kan ingen nekte for!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også som nevnt over så ble utalelsen om SI missforstått, jeg mener jo selvsagt ikke at barn som blir mobber har lav SI!

Men jeg tror ikke at nevnte niåring hadde blitt mobbet, og at ingen hadde villet leke med han fordi han ikke hadde mobiltelefon, men også som nevnt tidligere, så er jo jeg en smul naiv, så ikke vet jeg..

På skolen jeg gikk ville han i hvertfall ikke blitt mobbet pga det, hvis han ellers var en snill og grei gutt. Mulig dette har forandret seg :)

Dette gjelder et nært familiemedlem av meg, så jo, jeg vet at dette er fakta. Det er en vanlig, stor skole, i en vanlig norsk mellomstor by. Mobbet ble han ikke, det er mange grader av ekle opplevelser på skolen, men han følte at dette gjorde at han falt utenfor fellesskapet, og det var fryktelig, fryktelig sårt. På min barneskole skjedde dette også svært ofte, og det er ikke samme skole, ei heller samme by eller landsdel vi snakker om her. Skal man kjøre knallhardt på prinsippene sine som foreldre, og lukke øynene for at dette er hverdagen til veldig mange barn, eller må man bøye seg for kjøpspresset? Når det er sagt er det ikke min erfaring at pris på gave er alt, en liten, fin ting, eller en liten rar ting som ingen andre har kan være like bra det, men ikke når det gjelder de store "motetingene". Barn ønsker først og fremst å være som alle de andre, iallefall i en viss alder.

Tilbake til topic, jo, jeg feirer jul fordi Jesus ble født (jeg lukker glatt øynene for at det strengt tatt ikke var 24. Desember), og jeg går i kirken når jeg kan, men som regel kræsjer det fullstendig med et eller annet. Fikk gått i fjor, og det var fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år merker jeg egentlig at jeg gruer meg litt lit julaften.. Pga. blandt annet at det har vært så veldig mye stress de siste 3 mnd. (ikke pga jula, men andre ting :) :)) + at det er bare jeg, mamman min, søstern min og mormor som skal være sammen i år, og jeg er vandt til at hele huset er full av hele familien, som er i julestemning..

Men, Det blir vel koselig like vel, selv om vi er få (:)) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøre knallhardt på prinsippene sine som foreldre, og lukke øynene for at dette er hverdagen til veldig mange barn, eller må man bøye seg for kjøpspresset?

Det må man jo nesten hver forelder bestemme.. Personlig tror jeg det er viktig å prøve å finne en mellomting.. Ingen ønsker vel at barnet skal få dårlige opplevelser på skolen, og derfor gir man barna mange av de tingene de føler trengs.

Jeg er nok en av de som ville gitt etter til en viss grad.. På klesfronten bl.a kan jeg se at det er viktig, og klær er også en ting man må ha, Mens jeg ville vært mer forsiktig med å kjøpe fks mobiltelefon eller Ipod.. Jeg ville ikke nektet mine barn å ha det på noen måte, men heller prøvd å legge opp til at de sparer penger, og klarer å kjøpe det selv. Og så heller gjøre "sparejobben" enklere for de ved å gi de mulighet til å tjene penger hjemme, eventuelt spytte i "sluttslumpen" om de har vært riktig flinke :)

åkei.. nå har jeg rodd så lagt ut av topic at jeg tror jeg skal la denne tråden være fremmover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...