Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinkel i bakpart


Huldra

Recommended Posts

Jeg har et skikkelig dumt nybegynnerspørsmål, men jeg spør nå i stedet for å spørre om ti år, når jeg er enda mindre nybegynner. :whistle:

Vinkler, i bakparten; hvilken i alle dager vinkel er det snakk om? Jeg skjønner jo fint det er flere, men når man på utstilling får på kritikken "godt vinklet bak", så er det den vinkelen jeg tenker på. Jeg legger ved et bilde av et hunde-skjelett, så om noen kan være så vennlig å markere med en fin vinkel akkurat den vinkelen det er snakk om, så blir jeg evig takknemlig! ;)

Av en eller annen uviss grunn, har jeg alltid tenkt på vinkelen som den man får i kneet, altså lårbenet og skinnebenet (se linkebilde). Det var visst grusomt feil, så nå vil jeg gjerne lære hva som er rett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel når dommere snakker om velvinklet så er oftest det mellom lårbenet og mellomfotsbenet (dvs ett hakk lenger ned enn det du tenker på) - men de fleste sier jo at den er "velvinklet i haseleddet".. (Altså alt er under kneet)

MEN sett rent anatomisk er selvsagt knevinkelen minst like viktig, og ikke minst vinkelen mellom krysset og lårbenet (overlåret).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis_stacked2-2.jpg

Kanskje noe utydelige piler, men har prøvd å bruke vår "Dennis" som illustrør. Basenjien skal være "moderat" foran og bak. Dennis har meget tydelige bakvinkler, nesten mer enn "moderat" (men får alltid skryt for dem). De ligger altså bl.a.i den "bøyen" du ser i lårbeinet- Det er iallefall den vinkelen jeg tar utgangspunkt i, og synes det er enklest å bedømme.

Vinkler foran- er slik jeg har forstått- der hvor beina er plassert i forhold til brystet. (Dette er iallefall den enkleste måten for meg å bedømme framvinklen på).

Beina vil- om vinkelen er godt plassert- være på brystet sitt "dypeste" punkt. Dennis har nok sitt dypeste punkt en aning bak forbeinas plassering (men det har aldri blitt kommentert). Dette gjør at brystet får en mer "steil" framtoning.

Håper jeg forklarte på en forståelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är väl egentligen tre vinklar det är tal om (fast de påverkar ju varandra). Hittade den här bilden, den kanske klarar upp saken lite?

http://www.edithlien.se/image001.jpg

Det var et fint illustrasjonsbilde!

Ja, det er vel egentlig tre vinkler bak som på dette bildet, selvom jeg tar meg mest i å se på lårvinkelen som et "resultat" av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et fint illustrasjonsbilde!

Ja, det er vel egentlig tre vinkler bak som på dette bildet, selvom jeg tar meg mest i å se på lårvinkelen som et "resultat" av alle.

Og jeg gjør motsatt :whistle: Jeg ser mer på vinkelen nedenfor, selv om jeg vet at det er mer enn den som gjelder.

Bildet Fanny kom med illustrerte vinklene godt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa. En hund med bra frambensvinklar kommer ju att ha benet placerat längre bak i förhållande till bröstkorgen, men det är ju bara ett resultat av goda vinklar egentligen. Vinkeln blir som ett V med spretsen placerad framåt. Här kommer lite mer länkar:

http://bowlingsite.mcf.com/Shoulder.html

http://www.weim.net/emberweims/angulations.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! :whistle: Det er altså flere vinkler bak som er av betydning.. I tillegg til kneleddet har jeg også sett på haseleddet, men da jeg leste om anatomi i et dommerkompendium, så virket det ikke som om det var de vinklene det var snakk om, men noe som hadde med hofta å gjøre? Så fant jeg en side som sa at vinkelen mellom ryggraden og lengderetningen på hoftebenet var en viktig vinkel, men den syns jeg er så vanskelig å se skikkelig, spesielt på hunder med endel pels..

Når jeg tenker på vinkler fremme, har jeg lettest for å se på vinkelen i selve skulderleddet, og hvordan skulderen er lagt i forhold til overarmsbeinet. Men er denne vinkelen viktig da? Eller er det som Yodel skriver albueleddet som er "vinkelen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! :whistle: Det er altså flere vinkler bak som er av betydning.. I tillegg til kneleddet har jeg også sett på haseleddet, men da jeg leste om anatomi i et dommerkompendium, så virket det ikke som om det var de vinklene det var snakk om, men noe som hadde med hofta å gjøre? Så fant jeg en side som sa at vinkelen mellom ryggraden og lengderetningen på hoftebenet var en viktig vinkel, men den syns jeg er så vanskelig å se skikkelig, spesielt på hunder med endel pels..

Når jeg tenker på vinkler fremme, har jeg lettest for å se på vinkelen i selve skulderleddet, og hvordan skulderen er lagt i forhold til overarmsbeinet. Men er denne vinkelen viktig da? Eller er det som Yodel skriver albueleddet som er "vinkelen"?

Alle vinkler (der knokler møtes) er viktige og med i bedømmelsen av hundens sammensetning. Noen vinkler er lettere å se enn andre, men de fleste vinkler "henger sammen" har jeg erfaring med. Er lårbeinsvinkelen god, pleier som regel de resterende bakvinklene å harmonere (men ingen regel uten unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...