Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinkel i bakpart


Huldra

Recommended Posts

Jeg har et skikkelig dumt nybegynnerspørsmål, men jeg spør nå i stedet for å spørre om ti år, når jeg er enda mindre nybegynner. :whistle:

Vinkler, i bakparten; hvilken i alle dager vinkel er det snakk om? Jeg skjønner jo fint det er flere, men når man på utstilling får på kritikken "godt vinklet bak", så er det den vinkelen jeg tenker på. Jeg legger ved et bilde av et hunde-skjelett, så om noen kan være så vennlig å markere med en fin vinkel akkurat den vinkelen det er snakk om, så blir jeg evig takknemlig! ;)

Av en eller annen uviss grunn, har jeg alltid tenkt på vinkelen som den man får i kneet, altså lårbenet og skinnebenet (se linkebilde). Det var visst grusomt feil, så nå vil jeg gjerne lære hva som er rett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel når dommere snakker om velvinklet så er oftest det mellom lårbenet og mellomfotsbenet (dvs ett hakk lenger ned enn det du tenker på) - men de fleste sier jo at den er "velvinklet i haseleddet".. (Altså alt er under kneet)

MEN sett rent anatomisk er selvsagt knevinkelen minst like viktig, og ikke minst vinkelen mellom krysset og lårbenet (overlåret).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis_stacked2-2.jpg

Kanskje noe utydelige piler, men har prøvd å bruke vår "Dennis" som illustrør. Basenjien skal være "moderat" foran og bak. Dennis har meget tydelige bakvinkler, nesten mer enn "moderat" (men får alltid skryt for dem). De ligger altså bl.a.i den "bøyen" du ser i lårbeinet- Det er iallefall den vinkelen jeg tar utgangspunkt i, og synes det er enklest å bedømme.

Vinkler foran- er slik jeg har forstått- der hvor beina er plassert i forhold til brystet. (Dette er iallefall den enkleste måten for meg å bedømme framvinklen på).