Gå til innhold
Hundesonen.no

Generelle tips til å starte med kløv?


imma

Recommended Posts

jeg vill begynne med kløv,men hunden er fremdeles litt ung enda(rottweiler 16mnd`er),men tenkte at jeg kan jo få nappet til meg litt kunnskap om det forde om :whistle:

er det noen her som bare kan fortelle meg litt om dette,evt. hva kløv som er bra,og hva som ikke er bra..

og generelle tips om dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal på skikkelig tur og med en del tyngde i kløven (på sikt når hunden din er trent til det...) så anefaler jeg Togokløven til seleverkstedet (http://www.seleverkstedet.no/Sider/klover08.htm). Den har vår alles kjære lars monsen brukt og selv har jeg også god erfaring med den. Første hundeutstyret jeg har vært borti som gir samme kvalitetsfølelsen som våre ryggsekker til ett par tusenlapper. Den er stabil og ikke minst: spesialtilpasset hunden din. Det vil si at den passer meget godt sammenlignet med masseproduserte kløver. Men dette er en dyr kløv, så kanskje noe å invistere i når hunden er ferdig utvokst?

I "innlæringsfasen" for kløving kan du nok klare deg helt fint med en enklere og billigere kløv, vet en del er fornøyd med webmaster sin men kjenner den ikke selv.

Det er to viktige ting å tenke på ved kløving:

1. Likevekt: hunden skal ha like mye vekt i begge sider av kløven. Da ligger den rett og man får ikke belastningskader på hunden på grunnet av skjevhet. Ulikheter i vekten kan du f.eks regulere med en stein eller noe i den kløvsiden som er lettere.

2.Vekt tilpasset fysikk En veiledene regeler er at en kløvvant og godt trent hund kan bære inntil halvparten av sin egen kroppsvekt. Men dette er når den er godt trent og utvokst. Frem til da kan du venne hunden til kløven med lett vekt og korte turer. Etterhvert kan du øke vekten gradvis, min hund har f.eks vært med mye til butikken for å bære småting hjem derfra. Kort tur og en grei innføring..

hmm, vet ikke om det hjalp deg noe? Inne på siden til seleverkstedet kan du lese litt mer om kløv og pakking av kløv, står helt nederst på siden:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis du søker på ordet kløv her i ustyrstyrsforumet, får du opp mange gode svar på det du lurer på :whistle: Jeg hadde funnet fram mange linker til deg, men de ble borte pga dårlig nettilgang, men du finner dem like lett selv ved å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Etter mitt syn er det aller viktigste å vite hvordan helsen til hunden er.

Det vil si AD og HD-røntgen med bra resultat.

Albuene belastes mer enn hoftene, så her bør hunden absolutt være fri for feil!

Ellers, start med tom kløv (gjerne noe avispapir i for å få den volumiøs men lett!)

Etter at hunden er vant til dette kan du starte forsiktig med vekt, start med en kilo eller så, og øk på gradvis til du har oppnådd den vekten hunden bør holde seg til.

For en stor rase bør man vel vente til hunden er MINIMUM 18mnd, og for en del raser også vesentlig lenger.

For små/mellomstore hunder kan man for mange raser starte allerede ved 12 mnd, men det anbefales ofte å vente lenger.

Min staff har bært kløv regelmessig siden han var 12mnd, han er nå 16mnd.

Her om dagen økte vi for første gang til 2kg vekt i kløven..

Vi bruker RuffWear sin Palisades Pack, Small er minste størrelse, og passer greit til min hund.

Et godt tips ellers er å tenke på hvordan du legger i vekten.

En smart ting er faktisk å bruke tette brødposer til å ha vann i, mål så du har to poser med nøyaktig like mye vann, knyt igjen disse.

Legg de så i hver sin nye pose som du knyter igjen.

Legg så disse posene i hver sin side av kløven, på denne måten får du plassert vekten gunstigere enn om du har den i flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...