Gå til innhold
Hundesonen.no

Fóre med V&H..


SiriEveline

Recommended Posts

Jeg har nå blitt overtalt til å prøve V&H for valper. Da er egentlig spørsmålet, hvor mye skal man gi?

Vi snakker om en liten Phalene valp på 8 uker, som per nå får 3 fóringer ala ca. en neve til hvert måltid (oppbløtet i minst 45min).

Og så er spørsmålet, hvordan bør overgangen fra Eukanuba Small Breed Puppy til V&H Valp gå? Og siden jeg har en god del tørrfór tenkte jeg å starte med å fóre 50/50 en stund fremover eller noe.

Så ang. mengde er det da altså en halv neve med tørrfór og hvor mye V&H i tillegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve deg litt frem rett og slett. I brosjyre fra V&H står det at en voksen "normal" hund skal ha ca 2% av kroppsvekten sin, men at dette kan variere kjempemye. Valper skal ha en god del mer, står det. Jeg har tidligere hørt ca 5-6% av vekten, hva nå det er - voksen eller valp? Jeg tar det litt på gefeelingen.. noen spiseskjeer, og så øker jeg eller minker alt ettersom. En phalene er jo litt mindre enn en cairn *tenke* hva med å blande inn en stoor ss V&H i oppbløtt tørrfôr? Hvor mye tørrfôr får hun forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve deg litt frem rett og slett. I brosjyre fra V&H står det at en voksen "normal" hund skal ha ca 2% av kroppsvekten sin, men at dette kan variere kjempemye. Valper skal ha en god del mer, står det. Jeg har tidligere hørt ca 5-6% av vekten, hva nå det er - voksen eller valp? Jeg tar det litt på gefeelingen.. noen spiseskjeer, og så øker jeg eller minker alt ettersom. En phalene er jo litt mindre enn en cairn *tenke* hva med å blande inn en stoor ss V&H i oppbløtt tørrfôr? Hvor mye tørrfôr får hun forresten?

Står i emnebeskrivelsen hvor mye hun får :whistle: Men det er en neve fór til hvert måltid, og får 3 måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på antall gram?

Edit: men for å slutte å gjøre det vanskelig: begynn med en halv neve tørrfôr og en halv neve V&H, så ser du om du trenger mer eller mindre.

Tja, det aner jeg ikke. Men det hørtes lurt ut, jeg ser jo fort om hun spiser opp eller ikke! Da får vi dra ut å handle til helgen, for da skal fryseren være i orden.

Jo forresten, det selges dypfryst ikke sant? Så hvordan porsjonerer man det. Står jo at det holder 3-4 dager i kjøleskap, men jeg tror ikke jeg får brukt opp hen sånn 1/2kilos pølse på den tiden egentlig. Så hvordan får man delt de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det aner jeg ikke. Men det hørtes lurt ut, jeg ser jo fort om hun spiser opp eller ikke! Da får vi dra ut å handle til helgen, for da skal fryseren være i orden.

Jo forresten, det selges dypfryst ikke sant? Så hvordan porsjonerer man det. Står jo at det holder 3-4 dager i kjøleskap, men jeg tror ikke jeg får brukt opp hen sånn 1/2kilos pølse på den tiden egentlig. Så hvordan får man delt de?

Tiden det tar hjem fra butikken pleier å tine de litt på utsiden. Jeg deler de i to med en gang jeg kommer hjem, og fryser de ned igjen. Det pleier å holde i kjøleskapet lenge nok til at det blir spist opp i alle fall! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden det tar hjem fra butikken pleier å tine de litt på utsiden. Jeg deler de i to med en gang jeg kommer hjem, og fryser de ned igjen. Det pleier å holde i kjøleskapet lenge nok til at det blir spist opp i alle fall! :whistle:

Da får vi prøve dette da! Bare å få igang fryseren da egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve ble foret på 50% V&H valp og RC Mini valp, han veide under 1 kg da jeg fikk han. Da tinte jeg en 500g pølse slik at jeg fikk delt den i 5 porsjoner (100g). Porsjonspakkene ble lagt i fryseren og tint opp igjen når han skulle ha mat. Min erfaring er at V&H fint tåler å bli tint opp, porsjonert, frosset og tint opp igjen, så lengde det spises innen 2 dager siste gangen det tines opp.

Sølve fikk ca 1 porsjon om dagen med V&H valp og tørrfôr de resterende måltidene. Sølve er ikke spesielt glad i V&H så en porsjon om dagen er mer enn nok for han, får han mer V&H vil han ikke ha det. Han foretrekker faktisk tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg fått meg vekt! Så har veid hvor mye fór hun får.. 50g! (så ikke så utrolig mye for å si det sånn, men så vidt hun orker det).

Så det vil si at jeg med V&H gir 25g og 25g oppbløtet tørrfór. Veier valpefór pølsen også 0,5kg? Isåfall er det 20 porsjoner i en pølse (som koster 20kr)... utrolig sier bare jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg fått meg vekt! Så har veid hvor mye fór hun får.. 50g! (så ikke så utrolig mye for å si det sånn, men så vidt hun orker det).

Så det vil si at jeg med V&H gir 25g og 25g oppbløtet tørrfór. Veier valpefór pølsen også 0,5kg? Isåfall er det 20 porsjoner i en pølse (som koster 20kr)... utrolig sier bare jeg!

:whistle: Tja, da bør du kanskje dele den opp i mer enn to deler slik jeg har gjort det. :) Kan hende du kan gi mer av V&H etterhvert, husk at det er mye vann i den type mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle: Tja, da bør du kanskje dele den opp i mer enn to deler slik jeg har gjort det. :) Kan hende du kan gi mer av V&H etterhvert, husk at det er mye vann i den type mat.

Tror nok jeg går ganske fort over på bare V&H. For det er jo sånn at hvis jeg skal reise så kan jeg gi 50/50 noen dager før og så bare tørrfór akkurat den helgen? Uten noe store problemer?

Ja det blir nok en del deler. Får vel bare lage noen dagsporsjoner som jeg tar ut til tining kvelden før. Men det er jo bare å prøve seg fram. For 20kr pølsen er det ikke krise om en går dukken ;)

Ga henne forresten litt leverpostei til frokost idag, og det var nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg fått meg vekt! Så har veid hvor mye fór hun får.. 50g! (så ikke så utrolig mye for å si det sånn, men så vidt hun orker det).

Så det vil si at jeg med V&H gir 25g og 25g oppbløtet tørrfór. Veier valpefór pølsen også 0,5kg? Isåfall er det 20 porsjoner i en pølse (som koster 20kr)... utrolig sier bare jeg!

:whistle: Tja, da bør du kanskje dele den opp i mer enn to deler slik jeg har gjort det. ;) Kan hende du kan gi mer av V&H etterhvert, husk at det er mye vann i den type mat.

Du kan begynne med 25 g v&h, og så øke på. Spes valper under 4 mnd trenger mer v&h i vekt enn tørrfôr, er min erfaring. Nåe de er ferdige med høydeveksten går de som regel ned på mengden igjen, inntill du ev trener mye og lenge med den som voksen, da vil den jo kreve mer mat. Om du ønsker kan du fullfôre på v&h allerede nå, og bare gi litt tørrt som godbiter for å forhindre hard mage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med 25 g v&h, og så øke på. Spes valper under 4 mnd trenger mer v&h i vekt enn tørrfôr, er min erfaring. Nåe de er ferdige med høydeveksten går de som regel ned på mengden igjen, inntill du ev trener mye og lenge med den som voksen, da vil den jo kreve mer mat. Om du ønsker kan du fullfôre på v&h allerede nå, og bare gi litt tørrt som godbiter for å forhindre hard mage. :whistle:

Ja til trening (vel, litt sitt øvelser og tissetrening og sånn) bruker jeg tørrfór, og det går jo endel godbiter. Så kan jo prøve å fóre fullt. Men bør vel prøve litt gradvis eller? Eller er det bare å starte en morgen med full V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til trening (vel, litt sitt øvelser og tissetrening og sånn) bruker jeg tørrfór, og det går jo endel godbiter. Så kan jo prøve å fóre fullt. Men bør vel prøve litt gradvis eller? Eller er det bare å starte en morgen med full V&H?

Noen sier gradvis, noen sier bare bytt. Jeg byttet tvert med min voksne hund, og han fikk litt hard mage som jeg myknet med raspet gulrot. På valpen begynte jeg rett på med 50/50 og det gikk helt fint. Hun går fortsatt på 50/50 nå, da hun ikke blir mett av bare v&h og grønnsaker (tørrfôr fyller magen), men når høydeveksten er over kommer jeg til å trappe ned på tørrt igjen. Målet er ren råfôring som på den voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lås deg helt fast i de grammene, hvis du merker at bikkja er mer sulten, gi den mer mat neste måltid :whistle:

Ja selvfølgelig, men det er med tanke på hvor mye som skal i fryseren og sånn. Det er jo på en måte bedre å måtte hente ut mer, enn å ha det liggende til det blir dårlig. Hun skal vel ha mer mat etterhvert som hun vokser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bytte till V&H så fort jag fick hem min valp. Hon hade fått torrfoder hos uppfödaren, men vi fick inte med oss något, så hon fick byta direkt och det var inga problem.

Gleder meg allerede til å prøve det nå!

Må bare vente til morfar rigger til fryseren. Og han kommer ikke før til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp dette: "Som fullfor anbefaler Vom og Hundemat, Vlapeforet, hundemat med laks (Nr.25) og Sprint." på Diggidog.no

Vil det si at jeg må blande et måltid med de tre typene for at det skal fungere som fullfór, eller holder det med bare Valpe-pølsen??

EDIT: Blir enda mer forvirret, på V&H sin side står det: "Ett våtfor spesielt designet for valp med alle de nødvendige vitaminer og mineraler for en aktiv valp."

Hvis man går utifra den 2% reglen så skal Tinka egentlig ha 100g per måltid (som er 3 ganger om dagen), dobbel så mye som hun får nå! Men ga henne litt mer til middags idag og det gikk kjempefint.. alt ble spist opp i en sammenhengende spising (noen ganger går hun nemlig litt vekk). Vil jo for all del ikke at hun skal blir for tynn.. eller tjukk for den saks skyld. Er det noen spesielle ting jeg skal se etter ang. tykk/tynn? Hun har jo sånn puffy pels så ikke så lett å ta noe på øyemål akkurat. Og kjente på huden hennes og det er et fettlag der som, etter min mening virket ganske passe, kanskje litt tynt. Men nå skal det sies at den siste valpen jeg har sett vokse opp er en JRT som i tillegg er litt tjukkere enn den burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med 25 g v&h, og så øke på. Spes valper under 4 mnd trenger mer v&h i vekt enn tørrfôr, er min erfaring. Når de er ferdige med høydeveksten går de som regel ned på mengden igjen, inntill du ev trener mye og lenge med den som voksen, da vil den jo kreve mer mat. Om du ønsker kan du fullfôre på v&h allerede nå, og bare gi litt tørrt som godbiter for å forhindre hard mage. :drool:

Leste nettopp dette: "Som fullfor anbefaler Vom og Hundemat, Vlapeforet, hundemat med laks (Nr.25) og Sprint." på Diggidog.no

Vil det si at jeg må blande et måltid med de tre typene for at det skal fungere som fullfór, eller holder det med bare Valpe-pølsen??

EDIT: Blir enda mer forvirret, på V&H sin side står det: "Ett våtfor spesielt designet for valp med alle de nødvendige vitaminer og mineraler for en aktiv valp."

Hvis man går utifra den 2% reglen så skal Tinka egentlig ha 100g per måltid (som er 3 ganger om dagen), dobbel så mye som hun får nå! Men ga henne litt mer til middags idag og det gikk kjempefint.. alt ble spist opp i en sammenhengende spising (noen ganger går hun nemlig litt vekk). Vil jo for all del ikke at hun skal blir for tynn.. eller tjukk for den saks skyld. Er det noen spesielle ting jeg skal se etter ang. tykk/tynn? Hun har jo sånn puffy pels så ikke så lett å ta noe på øyemål akkurat. Og kjente på huden hennes og det er et fettlag der som, etter min mening virket ganske passe, kanskje litt tynt. Men nå skal det sies at den siste valpen jeg har sett vokse opp er en JRT som i tillegg er litt tjukkere enn den burde.

Det betyr at de tre er fullfôr i seg selv. Altså tre typer å velge mellom. Bruk valpefôret enn så lenge, og varier med de andre sortene for smakens skyld ettrhvert.

Når du får problemer med å kjenne ribbena når du stryker over dem, har hun fått for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at de tre er fullfôr i seg selv. Altså tre typer å velge mellom. Bruk valpefôret enn så lenge, og varier med de andre sortene for smakens skyld ettrhvert.

Når du får problemer med å kjenne ribbena når du stryker over dem, har hun fått for mye.

Ok, da er det oppfattet. Valpefór for nå.

Ribbeina har jeg ikke noe problem med å kjenne. Er derfor litt redd for at hun kanskje ikke får nok fór. Hun skal jo vokse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det oppfattet. Valpefór for nå.

Ribbeina har jeg ikke noe problem med å kjenne. Er derfor litt redd for at hun kanskje ikke får nok fór. Hun skal jo vokse!

Det er helt ok å kjenne de, da har hun fin vekt.

Husk at alt vått fôr har vann i seg, derfor må man gi mer i vekt av dette enn tørrt for å gi nok, spesielt på valp/unghund. Det har IMHO bedre næring som hunden lettere tar til seg, og man får igjen for det senere. Min voksne spiser nå litt under tørrfôrvekta i v&h og han får grønnsaker ved siden av for å bli mett. Han får mindre mat i vekt men samme og bedre næring i forhold til tørrt, men det tar også mindre plass i magen, derfor grønnsaker som "fyllmasse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å kjenne de, da har hun fin vekt.

Husk at alt vått fôr har vann i seg, derfor må man gi mer i vekt av dette enn tørrt for å gi nok, spesielt på valp/unghund. Det har IMHO bedre næring som hunden lettere tar til seg, og man får igjen for det senere. Min voksne spiser nå litt under tørrfôrvekta i v&h og han får grønnsaker ved siden av for å bli mett. Han får mindre mat i vekt men samme og bedre næring i forhold til tørrt, men det tar også mindre plass i magen, derfor grønnsaker som "fyllmasse"

Jeg får bare prøve meg litt fram da. Kanskje starte med 100g (som er den 2% av kroppsvekten hennes) og se det an derifra, orker hun ikke alt så får vi ta litt mindre, men spiser hun det opp på rappen får vi øke mengden litt. Eller for å gjøre det enkelt, dele pølsa opp i seks like deler (så holder den to dager).

Og disse grønnsakene, hva slags og hvordan gir du det?(kokt, rått, stekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare prøve meg litt fram da. Kanskje starte med 100g (som er den 2% av kroppsvekten hennes) og se det an derifra, orker hun ikke alt så får vi ta litt mindre, men spiser hun det opp på rappen får vi øke mengden litt. Eller for å gjøre det enkelt, dele pølsa opp i seks like deler (så holder den to dager).

Og disse grønnsakene, hva slags og hvordan gir du det?(kokt, rått, stekt?)

Nånå, start med 100g DAGEN, ikke 250 g, det tror jeg blir for mye (det er det min voksne på 30kg får..)

Grønnsakene får begge helst rått, deretter kokt, til sist stekt. Gulrot, brokkoli og kålrabi er favoritten, deretter salat med bønner og sukkererter, så kokt potet og til sist alt annet. Ananas er en favoritt på fruktsia, sammen med allslags bær, tom rips og stikkelsbær. Prøv å gi henne en liten hel gulrot først,den er jo litt søt på smaken, og den hjelper masse på kløe i tennene også :drool: Ellers er det å prøve seg fram, i små biter eller raspet. Kan blandes inn i maten eller gis ved siden av, du får prøve deg fram til hva som passer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nånå, start med 100g DAGEN, ikke 250 g, det tror jeg blir for mye (det er det min voksne på 30kg får..)

Grønnsakene får begge helst rått, deretter kokt, til sist stekt. Gulrot, brokkoli og kålrabi er favoritten, deretter salat med bønner og sukkererter, så kokt potet og til sist alt annet. Ananas er en favoritt på fruktsia, sammen med allslags bær, tom rips og stikkelsbær. Prøv å gi henne en liten hel gulrot først,den er jo litt søt på smaken, og den hjelper masse på kløe i tennene også :drool: Ellers er det å prøve seg fram, i små biter eller raspet. Kan blandes inn i maten eller gis ved siden av, du får prøve deg fram til hva som passer dere.

Tror du 100g dagen holder? Hun får jo litt over 150g med tørrfór.. pluss det som blir godbiter da (sikkert en 25g)

Gulrot skal jeg prøve å gi henne ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...