Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell på strihåret vorsteh

hnilsen

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Har en strihåret vorsteh boende hos meg, og pelsen trenger en god del stell. Har lyst til å få pelsen fin og funksjonell, men blir så forvirret over hele prosessen.

Har lest om Furminator som tar bort underull og lignende, og lurer på om det er et godt sted å begynne? Gi hunden en skikkelig overhaling først som sist?

Eventuelle tips og råd mottas med stor takk!

Skrevet

Hei!

Underull er til for å varme så den bør bre taes hvis den gror mellom dekk hårene fram til det blir vår i hvertfall og den skal mer eller mindre bort. Men det som er stritt skal nappes for der er det døde hår og dem gjør ikke nytta si. Ørene skal se ut som på en korthåret vorsteh. Strie hårene er dekk hår som skal få møkk til å prelle av så hunden ikke blir skillelig våt eller skitten. Skal hunden stilles på utstilling skal hunden vaskes så tidlig som en måned før utstilling for at de strie dekk hårene skal vises strie. Noen sier at trenger du å nappe strihåret vorsteh så skal den nappes så grundig at den ser ut som en korthåret vorsteh. Legger med en link som viser noe av det og nappe: http://www.kragborg.dk/?vm=17587 .

Ellers så napper jeg med fingrene for hos min så slipper pelsen lett og vi tar det som kosestund over to kvelder eller sant. Andre så slipper ikke set strihårede så lett men hvis han ikke er nappet så må du venne han til det. Du får bare spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. Barten/skjegget tar mye lengere tid før det vokser ut igjen.

• 1 month later...
Skrevet

Hei!

Takk for tipsene dine! Jeg leste dem med en gang du skrev dem og har styrt litt på her siden. Jeg endte opp med å kjøpe en nappekniv (Karlia sin), og fikk en 5-minutters innføring i butikken fra en som hadde litt peiling. Han viste ikke spesielt mye, men nok til at jeg kunne sette i gang selv. Han rådet meg til å være systematisk og nappe fra øverst til nederst.

Så da gjorde jeg det. Begynte på nakken, og fikk mange hår med meg følte meg. Men hunden var litt utilpass, så jeg var jo litt forsiktig. Etter litt prøving og feiling siden jul, følte jeg at jeg hadde såpass kontroll på dette at jeg kunne gjøre det skikkelig. Så i dag har jeg brukt noen timer på å nappe hele hunden, han har velvillig lagt seg ned på badegulvet og latt seg nappe uten å reagere noe særlig. Han ser nå ut som en korthår med noen strie hår som stikker ut her og der :-P Må gå over han igjen en dag sånt at det blir jevnt over hele.

Dette var morro, jeg hadde ikke trodd jeg skulle få det til på egenhånd! Takk for hjelpen!

PS: pelsen hans har vært skikkelig dårlig, og han har mistet pels på nesen og slikt. De siste dagene har jeg oppdaget at pelsen hans på nebbet er mye tykkere og finere enn noen gang siden jeg overtok han. Så det er håp for at han blir en skikkelig flott hund :-)

Her er en kniv som ligner litt på den jeg bruker (nederst):

Trimknivar.jpg

Guest lijenta
Skrevet

Hei!

Bare hyggelig å hjelpe. Er ingen ekspert og strihåret vorsteh er alt fra vedlikeholdsfri til dem som kjøper seg maskin og barberer av pelsen. Pelsen på nebbe forsvinner hos hu mi også hvis jeg ikke husker på å nappe ned barten men det kommer igjen. Det blir da ny fin bart, skjegget tar det lang tid frør det kommer skikkelig ut. Jeg har også funnet ut at hu mi har bedre pels nå som jeg gir henne ekstremfor.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...