Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell på strihåret vorsteh


hnilsen

Recommended Posts

Hei,

Har en strihåret vorsteh boende hos meg, og pelsen trenger en god del stell. Har lyst til å få pelsen fin og funksjonell, men blir så forvirret over hele prosessen.

Har lest om Furminator som tar bort underull og lignende, og lurer på om det er et godt sted å begynne? Gi hunden en skikkelig overhaling først som sist?

Eventuelle tips og råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Underull er til for å varme så den bør bre taes hvis den gror mellom dekk hårene fram til det blir vår i hvertfall og den skal mer eller mindre bort. Men det som er stritt skal nappes for der er det døde hår og dem gjør ikke nytta si. Ørene skal se ut som på en korthåret vorsteh. Strie hårene er dekk hår som skal få møkk til å prelle av så hunden ikke blir skillelig våt eller skitten. Skal hunden stilles på utstilling skal hunden vaskes så tidlig som en måned før utstilling for at de strie dekk hårene skal vises strie. Noen sier at trenger du å nappe strihåret vorsteh så skal den nappes så grundig at den ser ut som en korthåret vorsteh. Legger med en link som viser noe av det og nappe: http://www.kragborg.dk/?vm=17587 .

Ellers så napper jeg med fingrene for hos min så slipper pelsen lett og vi tar det som kosestund over to kvelder eller sant. Andre så slipper ikke set strihårede så lett men hvis han ikke er nappet så må du venne han til det. Du får bare spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. Barten/skjegget tar mye lengere tid før det vokser ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Takk for tipsene dine! Jeg leste dem med en gang du skrev dem og har styrt litt på her siden. Jeg endte opp med å kjøpe en nappekniv (Karlia sin), og fikk en 5-minutters innføring i butikken fra en som hadde litt peiling. Han viste ikke spesielt mye, men nok til at jeg kunne sette i gang selv. Han rådet meg til å være systematisk og nappe fra øverst til nederst.

Så da gjorde jeg det. Begynte på nakken, og fikk mange hår med meg følte meg. Men hunden var litt utilpass, så jeg var jo litt forsiktig. Etter litt prøving og feiling siden jul, følte jeg at jeg hadde såpass kontroll på dette at jeg kunne gjøre det skikkelig. Så i dag har jeg brukt noen timer på å nappe hele hunden, han har velvillig lagt seg ned på badegulvet og latt seg nappe uten å reagere noe særlig. Han ser nå ut som en korthår med noen strie hår som stikker ut her og der :-P Må gå over han igjen en dag sånt at det blir jevnt over hele.

Dette var morro, jeg hadde ikke trodd jeg skulle få det til på egenhånd! Takk for hjelpen!

PS: pelsen hans har vært skikkelig dårlig, og han har mistet pels på nesen og slikt. De siste dagene har jeg oppdaget at pelsen hans på nebbet er mye tykkere og finere enn noen gang siden jeg overtok han. Så det er håp for at han blir en skikkelig flott hund :-)

Her er en kniv som ligner litt på den jeg bruker (nederst):

Trimknivar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei!

Bare hyggelig å hjelpe. Er ingen ekspert og strihåret vorsteh er alt fra vedlikeholdsfri til dem som kjøper seg maskin og barberer av pelsen. Pelsen på nebbe forsvinner hos hu mi også hvis jeg ikke husker på å nappe ned barten men det kommer igjen. Det blir da ny fin bart, skjegget tar det lang tid frør det kommer skikkelig ut. Jeg har også funnet ut at hu mi har bedre pels nå som jeg gir henne ekstremfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...