Gå til innhold
Hundesonen.no

Morsomme triks


Aisa

Recommended Posts

Du kan vel lære valpen alle slags triks, så lenge det ikke er noe som krever at den bruker setemuskler/bakenden så mye..

-snurre rundt

-rulle

-bukke

-lukke dører og skuffer

-vinke

-gi labb

-legge labbene over øynene

-rygge

Kommer ikke på flere i farten jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja merker at hun ikke er så klar over at hun har 2 bakbein hehe. Er det noe man kan trene på for å lære bedre bakpartskontroll eller kommer det med tiden?

Mange kule tips btw, takk!

Det kommer med tiden :) Grunnen til at man ikke skal trene inn triks som går på bakparten er at leddene ikke er utviklet enda, og det kan være skadelig å belaste for mye da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer med tiden :) Grunnen til at man ikke skal trene inn triks som går på bakparten er at leddene ikke er utviklet enda, og det kan være skadelig å belaste for mye da :)

Vilka tricks menar du då? Klart att en valp kan och ska använda och bli medveten om sin bakdel! Det är inte skadligt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilka tricks menar du då? Klart att en valp kan och ska använda och bli medveten om sin bakdel! Det är inte skadligt!

Jeg mener ikke at det er skadelig å bruke bakparten, det skjer jo naturlig det.. :) Men jeg har lært at enkelte ting bør man vente til valpen er 6 mnd med, feks. "sitte bamse" og hoppe høyt/igjennom ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakpartskontrolløvelser er vel mer ting som rygging, sette bakbeina på ting/rygge opp på ting, sidelengsbevegelser osv. Ikke hopping og slikt :)

Mener ikke sånn helt vanlig hopping altså :) Men hoppe over hinder feks. og gjennom høye ringer.. Men er vel kanskje ikke så aktuelt akkurat i denne tråden det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge bør man egentlig bruke på å trene inn triks på en valp (sånn 8-10 uker gammel) av gangen og hvor mange ganger om dagen? Og bare et triks av gangen for ikke å forvirre dem, eller er det det samme?

Og noen tips til intrening av sitt? Hun hopper bare mot hånden med godbiten, og så setter hun seg så pent som bare det og ser på meg. Hvordan får jeg vekk den hoppingen til "sitt" kommandoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mer på det at hun bare skal bli klar over at hun har en bakpart med 2 ben på, og at de også skal være med opp på skammelen hun skal gå opp på hehe.

Blir vel etterhvert, gikk litt bedre i dag faktisk, hun flytta med seg bakbena opp også :)

Trener kanskje 2-3 ganger om dagen når hun er våken og litt sulten, bare 2-3 minutter hver gang for at hun ikke skal gå lei, og repeterer kanskje 2-3 ting 3-4 ganger.

Trener på; Sitt, Dekk, Opp/Ned (klatre opp/ned på en liten skammel), Vekk (Trekk snuten og kroppen vekk fra godbiten til hun ser på meg) og High Five :)

Hun lærer veldig kjapt ser jeg, så det skal bli morro etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går i hvert fall ikke ut over bakparten. Å trille ball til hverandre - hunden ligger og triller med snuten/du sitter tvers mot. Leken gir godt kontakt mellom hund/eier/krever samarbeid, og man kan holde på en stund i fred og ro. Dessuten krever dette ganske mye konsentrasjon fra hundens side, og er generelt med på å finne "avknappen" etterhvert.

En starter med å legge godbiten under ballen og utvider derfra. Du får ikke problemer med hopping etter godbit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen tips til intrening av sitt? Hun hopper bare mot hånden med godbiten, og så setter hun seg så pent som bare det og ser på meg. Hvordan får jeg vekk den hoppingen til "sitt" kommandoen?

Hvis du skal bruke godbit under innlæringen, så kan hopping være et tegn på at du holder godbiten for høyt. Prøv å holde den rett over hodet på valpen og før godbiten bakover, slik at den setter seg med en gang istedet for å hoppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke godbit under innlæringen, så kan hopping være et tegn på at du holder godbiten for høyt. Prøv å holde den rett over hodet på valpen og før godbiten bakover, slik at den setter seg med en gang istedet for å hoppe opp.

Har nemlig prøvd det. Men da rygger hun tilbake og bykser rett på liksom (for da er den ganske rett foran henne). Men får vel bare ha litt tålmodighet. Kanskje prøve noen ganger når hun er litt sliten.

Men hva slags annnet type belønning er vanlig. Er ikke noe must for meg å bruke godbiter, bare vant til det egentlig.

Og high-five.. hvordan lærer du valpen din det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og high-five.. hvordan lærer du valpen din det??

Driver og prøver Klikker. Holder en godbit mellom fingrene i høyre hånd, holder hånden ut til siden og klikker + gir godbit når hun tar labben opp på handa mi. Hun skjønte ganske fort hva jeg ville ha henne til å gjøre (etter 2-3 forsøk), så det går ikke lenge før det sitter tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har vurdert klikker.. men har blitt litt skremt av kommentarer som.. "og så må du huske å aldri glemme å bruke klikkeren". Altså må man gå rundt med en klikker 24/7 da?? Isåfall hvordan fungerer det, er det greit?

Ellers virker det jo veldig smart, og regner med at etter å ha hatt henne tre dager (hun er 8 uker) så er det ikke for sent å begynne..

Er det Dogo Canario du har forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har vurdert klikker.. men har blitt litt skremt av kommentarer som.. "og så må du huske å aldri glemme å bruke klikkeren". Altså må man gå rundt med en klikker 24/7 da?? Isåfall hvordan fungerer det, er det greit?

Vem har sagt det?! Jag har aldrig sett en sådan kommentar trots att jag har klickertränat i flera år. Självklart behöver du inte alltid ha med klickern, du använder den när du kan och vill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vem har sagt det?! Jag har aldrig sett en sådan kommentar trots att jag har klickertränat i flera år. Självklart behöver du inte alltid ha med klickern, du använder den när du kan och vill. :)

Det hørtes litt bedre ut. Leste liksom på en webside at da hadde man bundet seg (riktignok en tysk side oversatt til norsk da).

Men da skal jeg prøve klikker. Det er virker så mye lettere å rose dem på den måten. Ser ut som hunden forstår mye mer, og de har mye lettere for å prøve å lære seg nye ting.

Så da blir det innkjøp av klikker i ettermiddag. Er det noe forskjell på klikkere, noen som er bedre enn andre? Eller duger de alle sammen omtrent likebra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med klikkeren er at du gir hunden et signal som er likt, og som betyr "det du gjorde NÅ var bra, her kommer belønningen". Klikkelyden i seg selv erstatter ikke belønningen :whistle:

Jeg syns de vanlige klikkerne er best, denne typen:

Klicker_Gibbon.jpg

Men det er vel også igjen en smakssak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.silvia.trkman.net/

Hvis du går på "videos" og "tricks" får du mange kjempegode ideer til diverse triks, kan brukes på både valper og voksne hunder.

Den siden har jeg vært inne på før ja. Syntes den er kjempebra. Hun har forresten nesten lært sitt nå, uten klikker da. Men nå skal jeg ut i butikken så snart lille jenta våkner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg har vurdert klikker.. men har blitt litt skremt av kommentarer som.. "og så må du huske å aldri glemme å bruke klikkeren". Altså må man gå rundt med en klikker 24/7 da?? Isåfall hvordan fungerer det, er det greit?

Ellers virker det jo veldig smart, og regner med at etter å ha hatt henne tre dager (hun er 8 uker) så er det ikke for sent å begynne..

Er det Dogo Canario du har forresten?

Men hvorfor bruke en sånn klikkerboks i det hele tatt :ahappy:

Jeg bruker bare et spesielt ord som alltid betyr belønning. Det bør være et ord som man ikke kan risikere å si når man ikke mener det (feks bra), men heller feks : KLIKK, Perfekt!, Riktig e.l

Er det noen spesiell grunn til at man bruker klikkerboks på hund og ikke på hest ?

Stemmen har man jo som regel alltid med seg uansett :ahappy:

Hva om hunden gjør noe impulsivt kjempebra du har lyst til å belønne, men så ligger klikkeren i et annet rom feks ? Virker litt tungvindt syntes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...