Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodprøve rabies


Tyson

Recommended Posts

Hei :)

Nå nærmer det seg blodprøve (rabies) på Gråmann.

Stemmer det at blodprøven skal tas 180 dager etter første vaksine ? I såfall er det i morgen ..

Vet'en så når vi skulle komme tilbake, men det kan ikke jeg huske nå et halvt år etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 dager er minste teste-tidspunkt.

Rabiesvaksinasjon

Skal man ha med hunden til et annet land enn Sverige, må man vaksinere mot rabies. Dette er to vaksiner med fire ukers mellomrom, og den første vaksinen kan tidligst gis ved 3 måneders alder. Tidligst 120 dager etter andre rabiesvaksine må man ta blodprøve for å sjekke om hundens immunforsvar har utviklet tilstrekkelig beskyttelse mot rabies. Man må derfor starte vaksineregimet mot rabies senest 6 måneder før man har planlagt å reise til utlandet. For å reise til England med hunden må man starte 12 måneder før! Hunden må være ID-merket.

Dvs ca 150 dager etter første vaksine...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med FØRSTE vaksine å gjøre - det er den siste som teller, uansett. Så man må regne utifra den siste rabiesvaksinasjonen - 120 dager (ca 4 mndr, men tell dager).

Dog krever ikke Mattilynes to vaksiner i det hele tatt, da - så hvis man føler seg litt "heldig" kan man jo satse at hunden danner antistoffene etter kun èn, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte rabiesvaksine på hundene mine i februar, men det drøyde til et godt stykke utpå høsten før jeg fikk rota meg til å ringe veterinæren om blodprøve. Veterinæren sa da at hun ikke ville anbefale å ta blodprøve på et såpass sent tidspunkt etter vaksineringen, fordi jeg kun ga hundene mine én vaksinesprøyte. Hun mente det var en risiko for at mengden antistoffer ville være for lavt til å bli godkjent.

Så nå har jeg satt ei ny vaksine på dem, og så må jeg vente 4 måneder før blodprøven tas. Og da skal jeg jaggu stille opp hos dyrlegen så kjapt som svint, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodprøve 350 dager etter siste vaksine. Hun hadde da hatt to vaksiner. (og tok den nye samma dag som blodprøven, etter prøven selvsagt)

Ikke noe problem med antistoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre her... Ga en vaksine til en hund, ventet opptil et år, ja - blodprøve samtidig jeg tok den årlige vaksinen.

Blodprøvern var i orden, og teoretisk sett SKAL den jo være ok i ett år etter at den er satt, da.

Men ja - det føles langt tryggere å gjøre som anebanana skisserer over her.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter blodprøve kommer det brev fra Danmark(?) i posten, det skal dyrlegen se på og så skal h*n skrive under på passet. Etter det er det årlig revaksinering. Sånn er det værtfall her :)

Hvor lang tid tar det før man får det brevet ca? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...