Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodprøve rabies

Tyson

Recommended Posts

Hei :)

Nå nærmer det seg blodprøve (rabies) på Gråmann.

Stemmer det at blodprøven skal tas 180 dager etter første vaksine ? I såfall er det i morgen ..

Vet'en så når vi skulle komme tilbake, men det kan ikke jeg huske nå et halvt år etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120 dager er minste teste-tidspunkt.

Rabiesvaksinasjon

Skal man ha med hunden til et annet land enn Sverige, må man vaksinere mot rabies. Dette er to vaksiner med fire ukers mellomrom, og den første vaksinen kan tidligst gis ved 3 måneders alder. Tidligst 120 dager etter andre rabiesvaksine må man ta blodprøve for å sjekke om hundens immunforsvar har utviklet tilstrekkelig beskyttelse mot rabies. Man må derfor starte vaksineregimet mot rabies senest 6 måneder før man har planlagt å reise til utlandet. For å reise til England med hunden må man starte 12 måneder før! Hunden må være ID-merket.

Dvs ca 150 dager etter første vaksine...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med FØRSTE vaksine å gjøre - det er den siste som teller, uansett. Så man må regne utifra den siste rabiesvaksinasjonen - 120 dager (ca 4 mndr, men tell dager).

Dog krever ikke Mattilynes to vaksiner i det hele tatt, da - så hvis man føler seg litt "heldig" kan man jo satse at hunden danner antistoffene etter kun èn, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte rabiesvaksine på hundene mine i februar, men det drøyde til et godt stykke utpå høsten før jeg fikk rota meg til å ringe veterinæren om blodprøve. Veterinæren sa da at hun ikke ville anbefale å ta blodprøve på et såpass sent tidspunkt etter vaksineringen, fordi jeg kun ga hundene mine én vaksinesprøyte. Hun mente det var en risiko for at mengden antistoffer ville være for lavt til å bli godkjent.

Så nå har jeg satt ei ny vaksine på dem, og så må jeg vente 4 måneder før blodprøven tas. Og da skal jeg jaggu stille opp hos dyrlegen så kjapt som svint, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodprøve 350 dager etter siste vaksine. Hun hadde da hatt to vaksiner. (og tok den nye samma dag som blodprøven, etter prøven selvsagt)

Ikke noe problem med antistoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre her... Ga en vaksine til en hund, ventet opptil et år, ja - blodprøve samtidig jeg tok den årlige vaksinen.

Blodprøvern var i orden, og teoretisk sett SKAL den jo være ok i ett år etter at den er satt, da.

Men ja - det føles langt tryggere å gjøre som anebanana skisserer over her.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter blodprøve kommer det brev fra Danmark(?) i posten, det skal dyrlegen se på og så skal h*n skrive under på passet. Etter det er det årlig revaksinering. Sånn er det værtfall her :)

Hvor lang tid tar det før man får det brevet ca? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...