Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoster/harker når drar i halsbånd


Meg

Recommended Posts

ene hunden har begynt å hoste/harke om den drar litt i halsbåndet, noe den ikke har gjort før. Kan det være pga sykdom?

(grøss...)- det samme skjer ikk om den drar i sele. den hoster ikke ellers, ikke heller om den er sliten etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla fikk noe lignende i fjor, i oktober. Jeg trodde først det kom av en skade jeg trodde hun hadde pådratt seg da hun stod ute i bånd, og løp frem for å hilse på naboen som kom på besøk. Dessverre var lina for kort, og det sa bråstopp. Hun harket da, og hun hostet og harket etterpå. Tok røntgen av halsen, men fant ikke så mye bortsett fra hovne lymfeknuter eller noe sånt. Vi er fremdeles usikker på hva det var, om det var skaden, eller kennelhoste eller nesemidd. Hun ble rutinemessig behandlet for nesemidd i alle fall. Poenget var liksom å spørre om hunden kan ha vært utsatt for noe lignende; et kraftig rykk som kan ha gitt en indre skade? Det kan jo som du sier være sykdom også, det er ikke godt å si. At han ikke harker i selen kan ha med å gjøre at selen ligger et annet sted? Halsbånd presser jo på strupen, og hvis det er en skade er det ikke sikkert at selen kommer i konflikt med den. Det kan jo også være så enkelt som at hvis man har litt ekkelt i halsen (sykdom) så er det mer ubehagelig å få press fra et halsbånd enn en sele som ligger lengre nede. Jeg kan i alle fall lett begynne å harke og hoste hvis noen presser på min hals når jeg er syk/forkjølet. Ikke godt å si med andre ord, men håper det ikke er noe alvorlig, og at det går over raskt! :) Det gikk over etter noen uker med Tulla, mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...