Gå til innhold
Hundesonen.no

Grå Tervueren


MariaN

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Jeg synes det hadde vært interessant å sett litt på genetikken rundt dette med rød og grå jeg. Hos mange dyrearter er det jo sånn at avbleking av farge til grått gjør det umulig med rød/gulskjær i pelsen. Hvis det er det samme hos hund, er det jo ingen av disse hundene som er vist som er grå på 'ordentlig'.

Let, og i skal finne, eller noe :)Her er det en kjapp innføring, og foreløpig det eneste jeg har funnet om sånt (men jeg lette ikke så veldig nøye heller, altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let, og i skal finne, eller noe :)Her er det en kjapp innføring, og foreløpig det eneste jeg har funnet om sånt (men jeg lette ikke så veldig nøye heller, altså)

Er det en ting jeg er seriøst dårlig på her i verden, så er det å søke opp ting på nettet. Fatter ikke at noe så enkelt kan være så vanskelig, jeg finner ALDRI det jeg leter etter. :)

Sånn ellers er det jo tydelig at det mangler en del i kodene på den siden fordi grått og rødt har samme kode.

Edit: Leste litt mer nøye nå, og det ser ut til at det som gir den grå fargen ikke er lokalisert enda, så da finner vi nok ikke ut av det med det første. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg er seriøst dårlig på her i verden, så er det å søke opp ting på nettet. Fatter ikke at noe så enkelt kan være så vanskelig, jeg finner ALDRI det jeg leter etter. :)

Sånn ellers er det jo tydelig at det mangler en del i kodene på den siden fordi grått og rødt har samme kode.

Edit: Leste litt mer nøye nå, og det ser ut til at det som gir den grå fargen ikke er lokalisert enda, så da finner vi nok ikke ut av det med det første. :D

hehe - Jeg viste at hun på Kennel Kvina hadde kopiert og linka til den siden da, så det var ikke sååå vanskelig :)

Men det er ganske interessant det der, egentlig.. Drama, mammaen til Norris, er rød, har røde foreldre og besteforeldre (jeg gadd ikke å leite lenger bakover), men 6 grå kullsøsken (av 9.. hehe). Ei grå tispe har hatt et kull, og fått 11 røde valper, Drama har hatt et kull og fått 6 røde valper.. Den grå valpen det er bilde av lenger opp her, har groenendael-foreldre (pappaen er halvbror til Em, faktisk), og er født i et kull med 2 groenendael og 2 terv.. Så jeg tipper vi kan fastslå ganske sikkert at grått er reccesivt.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Jeg viste at hun på Kennel Kvina hadde kopiert og linka til den siden da, så det var ikke sååå vanskelig :)

Men det er ganske interessant det der, egentlig.. Drama, mammaen til Norris, er rød, har røde foreldre og besteforeldre (jeg gadd ikke å leite lenger bakover), men 6 grå kullsøsken (av 9.. hehe). Ei grå tispe har hatt et kull, og fått 11 røde valper, Drama har hatt et kull og fått 6 røde valper.. Den grå valpen det er bilde av lenger opp her, har groenendael-foreldre (pappaen er halvbror til Em, faktisk), og er født i et kull med 2 groenendael og 2 terv.. Så jeg tipper vi kan fastslå ganske sikkert at grått er reccesivt.. hehe

Ja, det kom det jo også frem av den siden. Men jeg tenkte mer på hvilket locus genet satt og hva det spesifikt gjorde med fargen i pelshårene. :) Noe det ser ut til at de ikke har funnet helt ut av enda. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan en "ordentlig" grå voksen terv ser ut... Flere av hundene på eksempelbildene her er for meg grå, men jeg har tydeligvis ikke peiling :)

Som sagt tidligere i tråden.. se for deg hvordan elghunden er i fargen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grå tervene skulle jeg likt å sett flere bilder av... Spennende å lese om dette. Er det noe estetisk ved hunder jeg interesserer meg for er det farger.

Det er interessant det med hva folk som ikke selv har en rase synes er pent og hva raseentusiaster liker. Jeg synes hunden på bildet var pen, men det så jo ikke ut som en terv. Den henger jeg med på, absolutt!

Det blir litt av det samme som på min rase. Mange synes de er pene med masse hvitt, men pesonlig synes jeg masse hvitt er uriktig i forhold til hva rasestandarden sier og i forhold til rasens opprinnelige utseende. Så selv om andre synes det er pent synes jeg det er søtt, for all del, men ikke noe fint ift min formening om rasens utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kom det jo også frem av den siden. Men jeg tenkte mer på hvilket locus genet satt og hva det spesifikt gjorde med fargen i pelshårene. :) Noe det ser ut til at de ikke har funnet helt ut av enda. :D

Nei, de hadde vel en teori om det en stund, men den røyk da Dina sin mamma hadde sitt første kull (Dina er fra hennes andre kull), der var det nemlig både grå og rød terv, sort groenendael og black and tan groenendael, og det gikk ikke an det, ifølge teoriene da.. Men hele kullet ble gentesta, så det var fullt mulig å få "alt det" i et groenendael-kull.. hehe

Jeg kjenner at jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan en "ordentlig" grå voksen terv ser ut... Flere av hundene på eksempelbildene her er for meg grå, men jeg har tydeligvis ikke peiling :)

ingen som har bilder da?

Jeg prøver søke, men finner ingen?

Nei, altså.. De skal helst være så reint grå som mulig, uten noe større gulskjær i pelsen. De aller fleste er dog mer eller mindre beig/gule med grått, enn omvendt, for å forklare veldig enkelt og flåsete.

Det er interessant det med hva folk som ikke selv har en rase synes er pent og hva raseentusiaster liker. Jeg synes hunden på bildet var pen, men det så jo ikke ut som en terv. Den henger jeg med på, absolutt!

Det blir litt av det samme som på min rase. Mange synes de er pene med masse hvitt, men pesonlig synes jeg masse hvitt er uriktig i forhold til hva rasestandarden sier og i forhold til rasens opprinnelige utseende. Så selv om andre synes det er pent synes jeg det er søtt, for all del, men ikke noe fint ift min formening om rasens utseende.

Ja, nemlig, var det jeg prøvde å si lenger opp her.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de hadde vel en teori om det en stund, men den røyk da Dina sin mamma hadde sitt første kull (Dina er fra hennes andre kull), der var det nemlig både grå og rød terv, sort groenendael og black and tan groenendael, og det gikk ikke an det, ifølge teoriene da.. Men hele kullet ble gentesta, så det var fullt mulig å få "alt det" i et groenendael-kull.. hehe

Tenker det sitter noen og lurer seg ihjel på det der et eller annet sted. :)

Morsomt kull da, med så mye 'rart' på en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert!

Har aldri sett sånne varianter av fargen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert!

Har aldri sett sånne varianter av fargen før.

Du må jo linke til de bildene da, damen :closedeyes: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men surfet igjennom masse terv-bilder nå nettopp for å se om jeg fant noe som lignet på de gråe som blir diskutert her - men til ingen nytte.. Det var vanskelig gitt.. Men jeg fant iallefall maaange utrolig lekre terver med de mørkeste maskene jeg har sett, og veldig mørke rygger.. Noen av dem var til og med veldig mørk UNDER kroppen og på labbene og hadde kjempe mørk maske.. Også var de skikkelig dyp-røde i fargen, nesten som mørke red-merle aussier. Lekkert!

Har aldri sett sånne varianter av fargen før.

Link? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje de fleste av oss med terver synes de skal se ut som om de tryna i ett malingspann med sort maling i ansiktet.. Fine vofser det.. Synes gårfargen er fin på belgere, desto gråere desto bedre, men minuset blir ofte dårlig noe dårlig maske og da mister de noe av uttrykket.

Bikkja mi er relativt svart under magen også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...