Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka: 8 uker gammel Phalene


SiriEveline

Recommended Posts

Tja ganske mye enklere enn forventet. Hun er forsåvidt ganske rolig, ligger og tygger bein og sånn. Og tisser sjeldent inne..inne på det rommet hvor jeg sover.. er det kun på avispapir at hun tisser/bærsjer.

Eneste problemet jeg har fått med henne de siste dagene, er at hvis hun blir litt redd (les: bjeffing osv.) så løper hun tilbake til inngangsdøra. Og da som regel opp trappen som hun ikke kommer ned sånn at jeg MÅ gå tilbake å hente henne (kan altså ikke bare gå videre eller lokke henne). Men vel ute på tur er det ok med beina mine som trygghet.

Men dette kommer nok etterhvert som hun blir tryggere.

Hun har blitt en del mer slitsom de siste dagene (fått litt mer energi). Men jeg sørger for å ha flere klikker-økter og lære henne forskjellige triks i løpet av dagen. Og som sagt prøvde jeg en Kong med V&H og det var kjempepopulært.

Ellers er hun jo en typisk valp, tygger på alt som finnes.. og med juletreet klart med pakker under så blir det nok spennende imorgen. Så jeg skal nok prøve å holde henne unna det (orker ikke en dag med "nei, neeei, NEI, nei!") så tenkte kanskje å være en del ute, hvis været tillater det.

Men er det noen som vet om det er vanlig at valper er redd for bjeffing (fra andre hunder altså). Hun piler som sagt enten hjem (hvis vi har gått under 100m fra huset) eller under sofaen (når vi er hjemme) eller til beina mine (hvis vi er ute på tur). Blir det borte etterhvert, uten at jeg blander meg inn.. eller er det noe jeg burde gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. idag var vi på et uønsket veterinær besøk :shocked:

Hun begynte plutselig å hyle noe forferdelig (hjerteskjærende). Spesielt når jeg var nær magepartiet.. Så da ringte vi vet og fikk beskjed om å komme med en gang. Da ble røngten tatt.. og viste seg at hun har spist for mye bein! Så det var en del mageknip og litt forstoppelse.

Så hun fikk smertestillende, og jeg en sprøyte med parafin og litt lett fordøyelig for.

Men skal si jeg ble livredd når hun var så dårlig! Fikk skikkelig mamma instinkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. idag var vi på et uønsket veterinær besøk :shocked:

Hun begynte plutselig å hyle noe forferdelig (hjerteskjærende). Spesielt når jeg var nær magepartiet.. Så da ringte vi vet og fikk beskjed om å komme med en gang. Da ble røngten tatt.. og viste seg at hun har spist for mye bein! Så det var en del mageknip og litt forstoppelse.

Så hun fikk smertestillende, og jeg en sprøyte med parafin og litt lett fordøyelig for.

Men skal si jeg ble livredd når hun var så dårlig! Fikk skikkelig mamma instinkter!

Huffda, det hørtes ikke gøy ut. Men heldigvis slapp hun å operere bort bena! God bedring til nurket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

På tide med litt oppdatering!

Nå er lille frøkna så godt som husrein.. med mindre mor glemmer å ta en av de faste små turene våre ut. Som ikveld for eksempel..

Ellers er hun kjempeflink og sover hele natten, og om dagen er hun veldig flink til å være hjemme alene.. de få timene det blir foreløpig. Vi har også vært med på litt lydighetstreninger, og det går kjempebra, hun går kjempebra ved lineføring med holdt og vendinger så veien fram til Bronsemerke er ikke lang :icon_confused: neida men vi er ihvertfall på vei.

Hun er en veldig lettlært frøken og tar ting nesten med en gang. Og elsker å lære nye ting og få litt utfordringer. Hun har også fått noen faste soveplasser, som er enten ved fotenden, i buret sitt (som står åpent 24/7) eller et sted på det kjølige, deilige gulvet.

Frøkna har også vist seg å være veldig tøff, med andre hunder blant annet. Uansett størrelse, man skulle med andre ord ikke tro hun virkelig er så liten. Så det lønte seg å sosialisere henne så utrolig mye med store hunder når hun var mindre. Nå gjelder det bare å holde det ved like, og unngå uheldige situasjoner.

Fremover blir det trening mot lydighet, for så å trene litt agility. Ellers har vi vurdert disse brukshundgrenene, som spor, søk og rundering, men der må jeg sette meg litt inn i hvordan man trener mot dette og hva som kreves av hver av de forskjellige aktivitetene. Men vi har ihvertfall meldt oss inn i Bærum Brukshundklubb som jeg håper kan hjelpe oss på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håper du ikke har noe imot at jeg spammer tråden din :)

(isåfall kan det sikkert slettes..)

Idag var vi og lekte på agilitybanen, og Tinka fikk prøve litt på noen hinder:

Bommen:

Tinkabommen1.jpg

Tinkabommen2.jpg

DSC07378.jpg

DSC07379.jpg

DSC07380.jpg

Mønet:

Tpmnet1.jpg

Tpmnet2.jpg

Tpmnet3.jpg

Tpmnet4.jpg

Tpmnet5.jpg

Tpmnet7.jpg

Hun var jo kjempeflink :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor er hun ifra? En jeg kjenner litt som bor i fredrikstad har også en ureg vov som de mener er phalene.

En tispe, som er temmelig stor :lol:

Herlig er hun! :D

Liker bildene rundt om på sonen her når ørene bare flyr avgårde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er hun ifra? En jeg kjenner litt som bor i fredrikstad har også en ureg vov som de mener er phalene.

En tispe, som er temmelig stor :P

Herlig er hun! :D

Liker bildene rundt om på sonen her når ørene bare flyr avgårde :lol:

Hun er fra Anijan's Kennel, de holder til oppe ved Trysil. Men jeg syntes det hørtes riktig ut at det var en vov som kom seg til fredrikstad..! Vofsen heter ikke Sara og er sort/hvit??

her er siden dems http://www.freewebs.com/tutta/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...