Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på hund


PsychoLynx

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Jeg gitt navn til ganske mange katter og har bare bummet en gang :lol: Og alle kattene unntatt den har fått navn etter de kom i hus. Han siste stakkarn heter Olórin og er en skikkelig pyse av en katt som overhode ikke lever opp til personen han er oppkalt etter :P Men han er nå en Olorin forde. De vokser seg gjerne inn i navnene sine på et vis.

Første hunden hadde jeg egentlig bestemt navn til før vi henta henne, men i stamtavla het hun Yazzi, og når vi omside kom hjem var det ingen tvil, hun var en Yazzi, så da ble det det.

Til Ekko hadde jeg planlagt mange fancy navn, men etter jeg hadde vært å besøkt valpene da de var 6 uker gamle så var det bare korte og rare navnet Ekko som satt igjen i hodet mitt. Så da ble det det. Og han er en Ekko. dessuten syntes jeg det var veldig greit med et navn man ikke trengte å forkorte (ok, det blir bare Ek innimellom, men stort sett går det i Ekko)

Nei, men det kan forlenges til 5 bokstaver :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet på rottisen var bestemt på forhånd, aussien tok vi kennelnavnet for det passet kjempe bra, og ja må finne noe som passer til den aktuelle rasen for meg iallefal.. Har bestemt meg både for rase og navn til neste gang også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma var navnløs i sånn 2-3 uker før jeg plutselig fant ut at hun faktisk var en Emma! :icon_confused: Jeg og sambo ble aldri enige, men når jeg spurte om han ikke syntes hun lignet litt på en Emma så sa han ja, og vips så var det i boks... Endelig?

My var jo ganske planlagt og etterlengtet, og jeg hadde vel på forhånd bestemt meg for at jeg ville ha et kort og "fiffig" navn - som jo passer til mange gjeterhunder.. Når kullet hennes kom til verden og jeg begynte å få følelsen av at en av de faktisk skulle til meg, så begynte jo hodet mitt og fantasere i vei for seg selv om at hvis den sort/hvite minste tispa i kullet skulle bli min så var hun jo ikke noe annet enn en My... For det første så var hun veeeldig lita når hun ble født og veide bare 130g (se bilde nedenfor) og for det andre så sa oppdretter at hun aldri hadde sett en så liten aussievalp før i hele sitt liv. Og på toppen av det hele så ble stamtavlenavnet hennes Meet MyOwn Midnight Mayhem mens hun gikk under kallenavnet "May" (etter MAYhem) hos oppdretter - og da ble jo My en ganske naturlig vri på det. Det er jo bare å fjerne A'en liksom.

DSCN2759.JPG

My er den lille sort/hvite ytterst der som ligger på siden.

Så sånn ble My til My og Emma til Emma!

Andre korte fiffige navn jeg tenkte på var Wi, Ki, Tea og noen andre.. Men det var jo ingen tvil, My var en My - ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min het Blitz. Funderte lenge og vel på hva han skulle hete, ville ha noe som passet til en liten sort ekstremt kjapp sak.

Han lebde så absolut opp til navnet sitt.

Csipisz het Csipisz når jeg kjøpe henne, vurderte å bytte navn på henne da jeg synes det var usannsynlig tungvindt. Men jeg fant liksom aldri noe som passet, så da ble hun hetende Csipisz, og det kler henne, hun kunne aldri hett noe annet.

Amaz heter egentlig Amazon, og det var Amaz/Ami hun gikk som hos oppdretteren mens de hadde henne. Hadde egentlig tenkt på andre navn til henne, men det som er lett å uttale for oss er ikke alltid det samme på ungarsk så jeg lot det være.

Synes også at Amaz var et veldig guttenavn, men med litt tilvenning så synes jeg det er fint.

Og hun går gjerne under kallenavnet (H)Amaz, Terroristen! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund het Shani. Det kom fra oppdretter. Han var en meget feminin hannhund og veldig snill så han passet navnet. Broren min mente han skulle hete Adolf, etter fører hunden i Pyton bladet :rolleyes: Heldigvis ble ikke det godtatt av famillien!

Hund nr.2 var min første. Han fikk jeg kjøpe på ett grunnlag: at han ble kalt opp etter min far sin store helt: Stevie Ray Voghan. Så da ble det Stevie. Men han passet navnet han også :icon_confused:

Hund nr.3 var tre år når han kom i hus. Han het Rastan, noe som passet til den jobben han hadde. Men for det meste ble han kalt Ra-***** av meg. For han var en ****** bra hund!

Blaze var litt tilfeldig. X-en var på utdrikningslag den dagen hun ble født, behøver jeg si hvor? :rolleyes: Men samtidig så passet det ganske bra da hun var rød, og har masse "gnist"!

Talli kjenner vel dem fleste historien til, hun skulle egentlig hete Talia. Hun er oppkaldt etter kriminelle karakterer i Batman. Det passer veldig bra på rasen, og kullet også den dag i dag*s* Men Talia ble for tungt å rope i skogen, så det ble Talli som noen ganger også blir "Talli-Bahn". Min lille terrorist :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men en av våre valpekjøpere har hatt mange hunder oppgjennom årene. Fra Irsk Terriere til Curly Coated og Airdale. Og samtlige av tispene til de har blitt kallt Bessie eller Tanja. Så den fra oss var definitivt en Tanja sa de, og Tanja ble det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn er vanskelig. Omplasseringshundene mine har fått beholde navnet det kom med. Rikke var jeg forvert for, så da ble det teit å bytte navn, samt at hun hadde en utrolig inkalling på navnet. Aro ble Aro han, jeg vurderte å bytte, men kom ikke på noe bedre. Hadde også tenkt på han som Aro de dagene før jeg henta han, så han måtte bare bli det.

Rexie ble bare slik, hun het Exi hos oppdretter (Ecstasy in motion) så da ble det Rexie.

"Abby" hadde jeg bestemt meg for da jeg kjøpte henne, jeg møtte henne 3-4 uker før jeg bestemte meg for å kjøpe henne, og jeg liker navnet Abigail veldig godt. Så da ble det Abbygail - Abby på knøttisen.

Kahlo, tja. Hun var navnløs frem til tre dager etter at jeg hadde henta henne hun. Hun var en hard nøtt å knekke, hun het Sigma et ettermiddag, men jeg syns ikke det passet på lille krokodillen, og da plutselig kunstnern Frida Kahlo dukket opp i hodet mitt om natta, så ble lille monster til Kahlo.

Syns navn er kjempevanskelig jeg, vil gjerne ha et som betyr noe for meg på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange navn hadde passet bra til en hund, som har fin klang over seg, men som alle har helt andre assosiasjoner på: Anala, Listeria, Anorexia, feks. :lol: Syns det er gøy å leke med navn!

Hera er ganske kjedelig navn egentlig, men vi var ganske desperate, og så så vi det på et spørreprogram på tv en kveld, et spørsmål om ei gudinne og da var svaret Hera. Okey da blir det det. hehe.

På neste valp fant jeg ut flere gode forslag, spesielt ett - Trixi (så det i en engelsk avis), men det var en i hundeklubben som har en hund som nesten heter det samme, og da klarte jeg ikke å velge det ifrykt for at de tror jeg hermer. :P:lol:

Fant et nytt etterhvert som jeg likte klangen på. Kom over det i en bok med hundenavn. Det viktigste er at det skiller seg ut fra den hunden man har og er lett å rope og belønne med. Avslører det når valpen er født. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøkte kullet da valpene var 7 uker gamle, valgte valp, dro hjem, og valgte et navn fra en laaang liste på nettet med hundenavn på K. Navnet traff blink, synes jeg. Han er en liten keiser. :icon_confused: Noen ganger skulle jeg ønske jeg valgte et annet navn, men det er på grunn av dialektforskjeller, ikke på grunn av at det ikke passer til bikkja, for det gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe husker jeg sleit forferdelig med å finne navn til Turbo, var liksom ingenting som jeg syntes klinget spesielt, men etter at jeg møtte han første gang når han var to uker gammel og allerede da knurret og bjeffet når jeg gikk ut døra og alltid var førstemann ut døra når valpene skulle luftes og satt sjelden stille, da ble det bare Turbo. Senere har jeg jo funnet ut at han ikke kunne ha fått ett mer passende navn, for Turbo, han er bare Turbo han haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg jeg hadde klart å uttale om jeg hadde sett det skrevet ;) Kjempefint da, og spesielt.

Takk ;)

Csipisz het Csipisz når jeg kjøpe henne, vurderte å bytte navn på henne da jeg synes det var usannsynlig tungvindt. Men jeg fant liksom aldri noe som passet, så da ble hun hetende Csipisz, og det kler henne, hun kunne aldri hett noe annet.

Sipis? Ksipist? Nå krøller det seg her; hvordan uttaler man det?

Litt OT men en av våre valpekjøpere har hatt mange hunder oppgjennom årene. Fra Irsk Terriere til Curly Coated og Airdale. Og samtlige av tispene til de har blitt kallt Bessie eller Tanja. Så den fra oss var definitivt en Tanja sa de, og Tanja ble det ;)

En venninne av meg har vokst opp med riesenschnauzere, de har hatt tre stk (ikke samtidig, men etter hverandre), og alle het Rusken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia: Min første hund. Hun het det da vi fikk henne,og vi tenkte vel egentlig aldri på at vi kunne bytte navn heller. Hun var en skikkelig Mia.

Ike fikk navnet sitt først da han kom,ennå jeg gikk å tenkte på det i månedsvis. Jeg ville ha noe ingen andre hadde,så det endte litt sånn tilfeldig opp med Ike etter å ha tenkt på Nike,som ble feil rett og slett.

Felix het chantos da han kom til meg,men ettersom jeg synes slike navn er uberkjedelige,og at det minnet meg om en spansk snuskebar så måtte jeg gå i tenkeboksen. Jeg visste jeg ville ha et HP-navn av noe slag,men ingen av de vanlige der passet. Han var ingen Sirius,Noldus eller Ron. Så kom jeg plutselig på lykkedrikken felixir,og siden han heter good luck charm på stamtavla så måtte det bli Felix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede to navn klare, men ikke kjønn eller rase enda :(

Jeg er absolutt åpen for at det kan endre seg når vi får valpen i hus, men det er to fine navn som jeg ikke engang vil avsløre! Hemmelige, kule navn, mohahahaha!

Det som er litt uffent er at jeg har to guttenavn, men jeg har jo hele tiden svaiet litt mot tispe som førstegangshund :D

Jaja, når rase og kjønn er bestemt får vi se hva det blir til. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe hannhund bare fordi jeg har navnet klart, skal heller høre med oppdretter hvilken valp som passer for oss, men tenk om jeg kunne ha en hann med det überkule navnet som jeg har funnet på helt selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...