Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på hund


PsychoLynx

Recommended Posts

Syns det virker som det er mange som bestemmer navnet på valpen sin før de henter den. Evnt også før de faktisk har funnet ut hvilken hund de skal ha / rase / hvor fra osv.

Selv føler jeg at navn er noe som må passe til den enkelte hunden, og at det er sjelden de navnene jeg tenker på på forhånd faktisk PASSER til den valgte valpen. Eneste dyret her som jeg bestemte navn på på forhånd var vel Luna, fordi jeg ville ha en bc-type som het Luna, etter første bc'n til bestemor og bestefar.

Buffy hadde jeg jo bestemt at sku hete Chanti, men det endret seg den dagen vi så på henne og jeg fikk vite det var et B-kull. Og Buffy var virkelig ingen Chanti.

Bridie hadde jeg bestemt meg for å bytte navn på... Men Bridie er BRIDIE hu, uten tvil...

Kattene tok det 2 og 4 uker før fikk navnene sine. Det var liksom ikke noe som passet. Lucifer het jo Lille Lurv i 4 uker han stakkar :)

Åssen gjorde dere det med navnvalget? Har dere alltid hatt en drøm om en hund som heter "Trofast", og bestemt at den første skal hete det, eller ble navn valgt da dere ble kjent med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Baltus fikk navnet sitt dagen vi hentet han. Vi hadde besøkt han mange ganger, men klarte ikke bli helt enige før lille valpis var i hus. Baltus var bare Baltus..

Jeg bestemte navnet til Tekla før hun kom hjem, men måtte besøke henne mange ganger før jeg klarte bestemme meg. Var kjempe i tvil, men fant ut at nei - hun er bare en Tekla. Spesiell og rar, akkurat som navnet. :)

Nyeste tilskuddet skal bo hos fôrvert, og hun fikk dermed bestemme navnet. Fôrverten bestemte navnet før hun hadde truffet valpen, og landet på Tia. Hennes forrige hund het Ramses, og faraoen Ramses' søster het Tia, dermed ble det slik. I tillegg følte hun Tia passet med stamtavlenavnet (Rådeskogen's First Temptation)

Tror nok aldri jeg kunne bestemt navn uten å ha sett valpen, men jeg kunne funnet navn jeg likte, for så å se om det klaffet med valpis. Å ha en valp i flere uker uten at den hadde noe navn, hadde aldri fungert for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo døpt en del dyr opp gjennom årene.

Med kattene har det vært sånn at de har blitt døpt etter at de er født. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt noe med kattedøpingen de siste årene, og resutatet har blitt katter med navn som Negern, Rotta og Fiffi. ;)

Når jeg fikk kanin, så fikk jeg først kaninen, så begynte jeg å lete etter navn som jeg skrev ned på liste, og prøvde å finne det som passet kaninen best.

Når jeg fikk hund, så hadde jeg tenkt på navn (i hovedsak Tapper, da), men hadde ikke bestemt meg helt. Men Tapper viste seg å passe som fot i hose til Tapper, og ble døpt før vi dro hjem :) (Til tross for at jeg i senere tid har lekt litt med tanken på å omdøpe han til Todd eller Copper pga. filmen To gode venner :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det kommer litt an på, nå har jeg hatt en del voksne hunder som kom ferdig med navn, noen har fått beholde navnene sine og noen har fått nye.. Darly ble Dilla, Bonnie ble Thekla, Beauty ble Tyra. En gang skulle jeg ha en hund som het Chilli, det skulle jo passe perfekt med en liten rød og heit en til en malle valp, når jeg så malle valpen så var den stor langbent og gul... Hva skulle det bli da; Gresskar liksom? Det ble noe helt annet enn Chilli ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er en av de som har bestemt navn på forhånd. Men det var bare fordi jeg liker det så utrolig godt.

MEN hvem vet om hun fortsetter å hete det når jeg henter henne imorgen. Det blir spennende uansett..

Men familiehunden vår fikk navnet sitt når vi nettopp hadde fått han. Dessverre fikk vi ikke vite kennelnavnet hans før noen uker etterpå og da syntes vi nesten det var litt synd at vi ikke hadde ventet, for Alfred var jo kult og han var en liten Alfred. Men vi tenkte allikevel at Chico var et fint navn, og at det ikke minst sikkert ikke var noen i Norge som het det (fikk han da vi bodde i Mexico).

Dessverre kom vi tilbake til Norge og alle heter Chico (er visst på 52. plass av populære hundenavn i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt både og.

Exstran fikk navn etter jeg hentet henne - fordi jeg egentlig ikke skulle ha henne, men en voksen hund. Så Exstran ble oppkaldt etter barndomshunden Reksi.

Twist fikk navn på før jeg hentet han, siden jeg likte navnet - og det hviste seg han passet til det så da ble det slik.

Loppa så jeg 4-5 dager i uken fra hun var 1 dag gammel - hun har alltid kledd Loppa, kunne ikke bli noe annet. Hun var den lille loppa i valpekassa.

Jeff hette Jeff, hadde ikke hett det om jeg hadde han fra valp. Var bestemt på å bytte siden den engelske uttalen av Jeff er ganske "klumsete", men ble så vandt til å tenke Jeff at han fikk beholde det. Han går for det meste under Jif til hverdags.

Jeg har noen navn liggende til senere bruk som jeg nok kommer til å bruke når det høver slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr navn veldig mye, de skal ha en personlig betydning, være litt unike og gjerne si noe. Det behøver ikke bety noe for andre, men jeg legger mye energi i et navn.

Kombinasjonen X'en er fra var opprinnelig et Z-kull, og jeg hadde navnet helt klart - til stamtavla. Sambo likte overhode ikke det jeg valgte som hverdagsnavn, så vi var ikke ferdig med diskusjonen der innen to av oppdretters tisper gikk tomme/fikk dødfødt valp - og Z-kombinasjonen ble til en X-kombinasjon.

Hverdagsnavnet til X'en oppsto som en fleip, men ble sittende fast ved valpen og klang egentlig litt godt i munnen. Fordi oppdretter har norske navn på sine hunder, prøvde jeg også å finne et norsk navn. Jeg ønsket ingen Xara, Xita, Xantippe, Xtra og slike navn som for meg er 13 på dusinet (uten å mene å fornærme noen som har hunder som heter det, smak er forskjellig), og jeg ønsket et navn med betydning. Med stamtavlenavnet Xkumle X-Faktorer har i all sannerlighet valpen fått et navn med betydning.

Om hunden passer til å hete X'en? Tja, hva betyr det å hete X'en, hva ligger i navnet? Vi er jo vant til det, reagerer ikke, og X'en er X'en. Jeg har ikke helt skjønt det med at et navn skal passe på hunden, med mindre det er et beskrivende navn (vår tispe Dark Lady var veldig mørk i tegningene og ble kalt Darkie - vi kunne ikke gitt det navnet til søsteren vi også beholdt, som var lys i tegningene. Hun het Trulte, og var vel for så vidt også en røver av en Trulte. Men om hun hadde hett Bonnie eller Rita kunne vel også de vært rønnernavn?)

Når X'en forhåpentligvis får et kull har jeg stamtavlenavn klare. Det skal mye til for at de endres. Og fordi jeg liker hverdagsnavn som står til stamtavlenavnet, har jeg også forslag til hverdagsnavn klart. Det må opp til votering hos sambo, men det drøyer jeg med til valpen er født. Jeg håper veldig han sier ja, da det er et navn jeg liker veldig, veldig godt - men så lenge samme mening er i stamtavlenavnet kan jeg leve med å kalle henne noe annet.

Ja, jeg har også navn klart for både tispe og hannhund, da jeg jo ikke vet hva jeg beholder. Jeg skal ha den beste, for å stille, men om det er en hannhund er det fare for at det blir igjen en tispe også, siden jeg tross alt også ønsker å drive oppdrett. Så jeg har to navn klare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner navn på forhånd. Bruker ganske lang tid på å finne ut, og skriver ned og venter og ser om jeg liker det etter en stund. Og så må det passe til rasen også. Feks hadde vi fått en greyhound hannhund, ville det ikke passet å kalt han for Bamse.. Jeg assosierer mange navn med ulike raser og pels og størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrene eg har hatt i hus til nå, har fått navnene fordi det passet til dem. Har alltid noen navn som svirrer rundt oppi nøtta, og det blir ofte valgt ut i fra de navnene. Neste hund (som i grunnen enda bare er påtenkt) er eg ganske bestemt på hvilket navn den skal få, men det kan fort endre seg når eg treffer hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner navn på forhånd. Men navnet må passe til hunden likevel! Jeg var veldig i tvil om Aynï egentlig passet til en rufsete terrier, men siden hun er så nusselig og søt som hun (i den grad en terrier kan være det), så ble det Aynï likevel. Det har en helt spesiell betydning, både betydningsmessig (kinesisk for "elsker deg") og for meg personlig. Jeg har også noen andre navn liggende på vent, men det er ikke sikkert jeg vil bruke de på første og beste hund; de må som sagt passe. Likevel kan det ofte bli sånn at navnet vokser på hunden, og at hunden etterhvert passer navnet, selv om man er litt usikker i begynnelsen. Nå er Aynï bare Aynï, selv om hun til tider kanskje har vært noe helt annet..! :) Jeg liker ikke vanlige navn, og kunne aldri tenkt meg å kalle en hund for noe slikt (ingen nevnt, ingen såret).

Og joda, jeg sitter allerede og pønsker på stamtavlenavn til småtrollene hvis det noen gang skulle komme et kull små Aynï-er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ika: Hadde dette navnet før hun kom til oss og passet absolutt til hunden (grønnlandshund).

Odin (Flymossens Dratini) fikk navnet sitt en stund etter at vi kom hjem fra oppdretteren. Han var en skikkelig ramp den første tiden og vi funderte på navn som Balder og Loke, men Odin ble det til slutt.

Amy (Skoddevikas Black Amy). Oppdretteren hadde listet opp noen navn på A, hvorav navnene som tiltalte oss mest var Arja og Amy. Amy "klinget" best i ørene våre og Amy ble det.

Zuma (Dratini's Azumarill): Eget oppdrett. Jeg fallt fullstendig for Azumarill, men litt langt for daglig bruk, forkortet til Zuma.

Zira (Dratini's Beautifly): Eget oppdrett, bor hos fòrvert. Fòrvert fikk bestemme og Zira er absolutt en "Zira" ;)

Hadde en hund i familien som het "Spørra" (engelsksetter), var mange som virkelig undret seg "Hva heter hunden?" - "Spørra"...? 99% Spurte hunden :)

Huldra: Og Tulla kunne ikke hett noe annet enn Tulla, er jo bare så passende på henne :P

EDIT: Odin ble kallt for "Tini" av oppdretteren, noe som vi ikke syntes passet på en så "stor" hannhund - :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn betyr ganske mye for meg. Både stamtavlenavn og hverdagsnavn.. Mine to første egne hunder hade allerede navn da jeg fikk de. Zerlina het hun første, både til hverdags og på stamtavlen. Et navn jeg likte veldig godt. Nestemann var nesten året da han kom og het Gino. Også han het det samme både til hverdags og på stamtavlen. Kjedelig navn egentlig!

Da Seier kom i hus brukte jeg litt tid. Hadde mange forslag, men Seier synes jeg klinger godt. Det spiller både på det å vinne og så var det "til ære for Conrad Sejer" i Karin Fossums romaner. Stamtavlenavnet hans var Looking Special. Oppkallt etter mora som het Ever So Special.

Neste jente ut måtte bare hete Spirit. Hun var så aktiv. Ikke redd noe og full av energi dagen lang. Stamtavlenavnet hennes fikk jeg bestemme selv. Det skulle begynne på R. I et merkelig innfall oversatte jeg mitt eget etternavn til engelsk og kallte henne det. Jeg heter Rosøy og ergo ble hun hetende Rexob Rose Island..........

Neste jente ut ble hetende Boxwalk(kennel)Belle Gunness på stamtavlen. Jeg har en forkjærlighet for kriminalsaker og oppkallte henne etter den verstekvinnelige seriemorderen vi vet har eksistert. Og hun var norsk.... Hverdagsnavnet hennes bestemte ikke jeg siden hun er satt på fôr.

Så er det sist ankomne jente. Hun har navnet Urban Legend(kennel) Arctic Future. Arctic fordi jeg bor i nord, og Future etter pappaen som heter Future Vom German Dream. Til hverdags hadde jeg veldig lyst å kalle henne Sirkus, men ble nedstemt overalt og måtte bare gi meg. Så hun ble hetende Lykke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja hadde navn allerede, men min neste hund skal jeg ikke bestemme navnet på før jeg får h*n i hus. Kommer nok sikkert til å ha noen navn klare, når jeg har bestemt meg for rase, men navnet blir helt bestemt når jeg vet personligheten til hunden bedre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vil gi hunden et navn der det ligger en "dyp" forklaring bak navnet eller at det skal beskrive hunden, så skjønner jeg at man bør kjenne til individet, men om man skal bare gi den et vanlig navn, så spiller det ingen rolle.

De fleste mennesker vet hva dem skal kalle barnet sitt før det er født, så det blir det samme føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå har jeg en vane med å ta over hunder som allerede har fått navn, og jeg pleier sjeldent å kalle de det de heter, så det er stort sett ikke et problem.. hehe

Tommy var det jeg som ga navn, men jeg skulle jo ikke ha han, sånn egentlig. Han er oppkalt etter Tommy i Tommy&Tigern, for han var en av de største rampene i kullet. Da passa det godt på han, men ikke så godt når han ble voksen.. Så da bytta han navn til Gubbelille og Måns, og han var vel en Måns mye mer enn Tommy, en liten småsenil gubbe.. hehe

Hero er ett av de teiteste hundenavna jeg veit om - som i at annenhver hannhund heter noe med ero-ending - så han hadde jeg tenkt å bytte navn på. Han gikk ganske lenge under navnet "Virrum", overgangen fra husky til belger er ganske stor, og Hero slo meg som en svært virrete hund *flir* Der den fornuftige huskyen går rett frem og ser "dit", så danser belgeren rundt og ser her og der.. Men han var ikke helt en Virrum heller, og Hero var godt innarbeidet i hundekroppen (dessverre), så han fortsatte å være Hero.. Og Herverket (med E, fordi han het Hero).

Zar ble kalt Zar hos oppdretter, på stamtavla het han Balthazar. Det var et fint navn, syns jeg, og så ironien i at folk trodde det var Tsar, når Balthazar var mye mer "han" enn Tsar.. Det var ikke så mye keiserlig med han, liksom.. hehe - Han ble også kalt Tigergutt som i Ole Brumm-tigergutt (for en tigergutt er jo fantastisk, og han er den eneste her, med et hode som er laget av gummi og en hale som er laget av fjær - veldig beskrivende, rett og slett, han kunne bompe og han). Så ble han Zarten etterhvert, han var jo en sart liten sjel..

Dina het Dina når jeg fikk henne, og hun er bare en Dina.. Gjerne en Dina dum og deilig.. Det har blitt lite tull med navnet hennes, da blir det litt sånn frøken Dina, Dinersen, Dronningen og Dinamor.. Egentlig litt kjedelig, hun *flir*

Emma ble en forkortelse av Dilemma, for det burde hun egentlig het. Jeg skulle egentlig ikke ha valp den gangen, og jeg var ikke først og fremst mest interessert i henne, men jeg syns kullet var så bra at jeg syns jeg "måtte" ta henne med meg hjem. Jeg var veldig frem og tilbake den gangen, jeg bestemte meg ikke før dagen før jeg dro hjem med Dinamor.. Hun passer til navnet sitt, hun var stadig et dilemma når hun ble voksen - jeg burde vært fornøyd med en så snill og ukomplisert hund som hun er, og føler meg egentlig litt utakknemlig som ikke var det..

Nora.. Nora betyr lys, skinne og ære, blant annet. Det ble valgt fordi det gikk litt ære i henne, jeg fant henne, jeg valgte henne. Går det rett i dass (noe flesteparten forventer), så har jeg tapt ære, rett og slett :) Lys fordi jeg håper hun blir mitt nye "lys", og vi skal skinne i all vår ære når vi en dag konkurrerer i A..

Men, hun er egentlig ikke alvorlig nok til å være en Nora, så da blir hun en Norris.. Og siden hun er liten, blir hun mini-Norris (som i mini morris), og ikke Chuck Norris ;)

Daglignavnet betyr mer for meg enn hva de heter på stamtavla, det skal bety noe for meg. At de får andre navn i tillegg, er bare med og beskriver de, syns jeg.. Og ja, jeg gjør det med folk og, stort sett :P Jeg regner med at stamtavle-navn derimot kommer til å bety noe den dagen jeg evt skal navngi mitt første kull sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle det bli da; Gresskar liksom? Det ble noe helt annet enn Chilli ihvertfall!

Pumpkin så klart!

Vi (jeg) bestemte først rase, så kjønn, og siden en oppdretter som hadde hvalper for salg. Og så det med navn da. Ungene kom med forslag til alt fra Rullekebab og Ketshup, til Magic og diverse annet.

Pippi er jo en litt bustete, rar, rampete jente i Astrid Lindgren sine bøker. Dessuten er hun kjempesterk. Om ikke vår Pippi er så veldig sterk, så er hun ganske tøff til så liten å være, og alle de andre karakteristikkene stemmer jo også .....

Gamlehunden het Tassen (Bc-buhund mix), han var bare en liten sak som tasset etter oss når han kom i hus, så døpte seg sjøl kan man nesten si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette med navn er interessant. Jeg vil gjerne ha navn som betyr noe for meg, men heeelt sånn har det ikke blitt foreløpig. Begge hundene mine har endt opp med helt andre navn enn det som var planlagt, rett og slett fordi navnene føltes "feil" til de aktuelle valpene.

Orry fikk navnet sitt før jeg hentet han, og alle navnealternativene mine ble strøket på et blunk når jeg så valpen (oppdretteren valgte valp til valpekjøperne, og jeg visste ikke hvem som var min før jeg hentet han). Så der stod jeg plutselig uten navnealternativer, og da foreslo oppdretteren Orry. Hun likte visst veldig godt tv-serien hvor Patrick Swayze spilte Orry, samt at Orry kunne være en forkortelse av stamtavlenavnet (Oroveso, de fleste i kullet hadde navn fra opera). Sånn ble det! Til å begynne med likte jeg ikke navnet 100 %, men nå liker jeg det godt og han kunne vel egentlig ikke hett noe annet ;)

Ved kjøp av hund nr 2 hadde jeg også et par navn klare, begge med betydning for meg, men valpen kledde ikke navnene... Jeg ble godt kjent med min valp før henting, og navnevalget ble av den grunn egentlig bare vanskeligere. For å gjøre historien kort; Norma fikk navnet sitt etter en italiensk opera med samme navn. I denne operaen var også Oroveso en av rollene, så hundene "matcher" på en måte litt.. Dog kommer jeg neppe til å velge navn fra den operaen igjen, så ved neste hund må jeg prøve å være kreativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbetuss het Labbetuss da vi fikk han. Og han passer navnet sitt utmerket!

Sita derimot het egentlig Mira. Jeg likte ikke navnet så godt av en eller annen grunn. Derfor heter hun nå Sita. Ingen problem med navnebytte. hun lærte det nye navnet sitt etter bare et par minutter omtrent :) . Vet ikke helt om hun passer navnet sitt så bra. Hun er i alle fall oppkalt etter en tidligere nabohund =).

Jeg liker å tenke ut navn på forhånd da ;) . Jeg tror nesten ikke jeg kommer til å ha noen andre raser enn Border Collie, aussie, pinscher, pyrre? og raser som det. Så finner navn som skulle passe rundt de rasene der. Så får jeg eventuelt endre navn, visst individet ikke skulle passe det forhåndsbestemte navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liste med sikkert hundre navn liggende. Neste valp får navn avhengig av hva den passer til, men navnet skal i prinsippet stå i stil til Chessea sitt navn, og skal ha en viss betydning for meg. Je har så alt for mange alternativer å velge mellom, så hva jeg ender opp med blir spennende til og med for meg (fader at du skal lage sånne tråder som dette altså... jeg får bare så utrolig lyst på valp, men prøver å tenke rasjonelt her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en drøm om at hunden min skulle hete Shere Kahn, Kahn til vanlig da. Men det var da jeg hadde Grand danois som førstevalg, synes ikke det passet på en dalmatiner.

Hadde en liste på mobilen med navn, oppdaterte den hver gang jeg hørte noe fint (og det pågikk i mange år, den drømmen om hund har levd lenge). Så da jeg fikk Casper ante jeg ikke hva han skulle hete, på tross av en lang liste med navn.

Jo, jeg var i mange år bestemt på at hunden skulle hete Leo, men jeg mistet etterhvert bare sansen for det...

Ble jo Casper etterhvert da, Caspian eller Casper. Han var bare "Valpen" den første tiden, klarte ikke bestemme meg.

Var iallefall fanst bestemt på at det ikke skulle være noe typisk hundenavn, Chantie, Hero osv. synes det er litt uorginalt, og heller ikke så veldig pent (håper ingen tar det personlig, men hver sin smak). Casper er jo ikke unikt det heller, men det er iallefall ikke så "hundete".

Gamlehunden var det naboen (han som eide tispen) som bestemte, det ble Storm. Og guri malla som den gutten passet navnet sitt altså, han var valp hele livet han... Sukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kalte første hunden for Casper, fordi jeg syns det var veldig pent. Hadde egentlig lyst å kalle et guttebarn for det, men så kom jeg på at sjansen for å få en mann som gikk med på det, var heller liten..! :) Så da ble det bikkja som fikk navnet i stedet.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha ha ha jeg hadde også lyst til å spare navnet til et barn, men klarte ikke å vente... De navnene jeg har satt opp på liste er navn som jeg kommer til å gi barna mine/hundene etter hva som kommer først (ja bortsett fra Shere Kahn da)

;)

Synes Casper er et sterkt navn, selv om folk gjerne kommer med kommentaren "the friendly ghost" så er det ikke det jeg tenkte på. Klinger bra rett og slett. Også gjør det jo ikke noe at folk tenker på tegnefilmen/serien da, for er jo en tegneseriefan selv, og figuren er jo veldig søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...