Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken farge er det mest av?


civga

Recommended Posts

Tror det er et overtall av sorte Finske Lapphunder ja.. :P

Fargene jeg har sett så langt er:

Sort

Brun

Krem/Sobel

Grå

Viltfarget

Domino

Blå

Brindle

I alle varianter - med og uten avtegn.

I følge rasestandarden så er alle farger tillat så lenge grunnfargen dominerer. Men så veldig strenge på de kan de umulig være siden vi vet at det har blitt avlet frem en hel haug av viltfargede og dominofargede hunder som ikke har en tydelig grunnfarge.

En del av det enorme fargespekteret kan sees her for de som er interesserte :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Rød! Eller rød med svart maske da og svarte hårspisser (charbonnè). Terven kommer også i grå (med svart maske og svarte hårspisser).

De grå tervene er som regel mer beige enn grå, da :blink:

Groenendael er stort sett sort, noen med hvite flekker i bryst og/eller på beina. De kan også komme i black and tan, men det er ytterst sjelden og ikke ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det var et vanskelig spørsmål.. Aussien kan jo ha så utrolig mange fargesammensetninger at det er litt rart å tenke ut hva som kan være den vanligste. Men magefølelsen min sier sort tricolor (eventuelt bare tricolor!?) og blue merle med kobber. Det er ihvertfall det jeg føler at man ser mest av, og det virker nesten som om de to er mest ettertraktet også når folk skal ha seg aussie.. Enten skal den være sort tri, eller så SKAL(!!!) den være blå! :blink: At man får en hund som passer en er ikke så viktig... Hvorfor skulle det være det liksom... Er ikke viktig å finne en god oppdretter heller, det er jo helt bortkastet.

- Anniken (som ikke har stått opp så tidlig frivillig på lenge og som ikke har tatt mårrarøyken enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anniken: Ja, lurte litt på dette med aussien jeg også. Men aner virkelig ikke hva som er mest vanlig. Finnes det noe oversikt om sånn noe sted?

Her har jeg vel sett (og kjenner) flere red merle, men få blå.... Er vel en som er blå, men uten tan. Hmmm... Og 3 som er rød merle. Nei, hmmm og sånn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo i grunn sant det.. De er jo ikke av samme "rase" sånn sett :blink: Men ja det er bare dvergen som er hvit. .Eller hvertfall GODKJENT som hvit :P (gud vet hva slags farger som finnes på riesen/ og schnauzer i feks Amerika :P )

Det de gjør i USA teller ikke! :P

Det kommer an på. I Storbritannia bl a går alle fargene som samme rase, i USA er de jo i terriergruppen og også der går de vel som samme rase. Fargene krysses ikke på tvers i Norge, men det gjøres i mange andre land. Det er f eks mange som har kjøpt seg sorte dverger i Sverige og fårr salt/pepper eller sort/sølv valper. Hvite valper kan også forekomme i sorte kull da det er fra sort den hvite fargevarianten komer.

Joda, i England dømmes grand danois etter farger, de har bare tre puddelvarianter og gjør flere ting annerledes enn i Norge. Men jeg tenkte norske forhold.

Men om en kjøper en sort dverg i Sverige - hva gjør en med avkom som fødes i Norge og ikke er sorte? Registreres de i riktig fargerase, eller blir de feilfarget som mors rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeldig OT, men hva heter alle fargene på Aussie?

breed standard color

aussie colours (godkjent og ikke godkjent)

Kort sagt: man finner det meste. Det de godkjente fargene heter, står i den første linken.

EDIT:

Helsort (black), black bi (sort med hvite eller kobber-tegninger) og black tricolor (sort med hvitt og kobber)

Blue merle solid/self (uten hvitt eller kobber), merle med hvitt ("bi-merle"), merle med kobber og merle med kobber OG hvitt (vanlig blue merle?)

Rød

Solid rød/hel rød, rød med hvitt eller kobber (red-bi) eller rød med kobber OG hvitt = rød tricolor.

Red merle

red merle solid/self (uten hvitt eller kobber), merle med hvitt ("bi-merle"), merle med kobber og merle med kobber OG hvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temmelig OT, men..

Når jeg leser dette slår det meg at etologer/ antrozoologer regner med at godt temperament følger rødbrun /brun pels.

ha!, - kanskje økt avl på fargen ville forenklet hundehold langsomt men sikkert.........

...men hundeforaer ville jo blitt noe kjedeligere da, så........... :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe joda, og de røde er jo ikke akkurat knallrøde liksom :)

Det finnes fler røde terver som er ordentlig rød enn grå terver som faktisk er grå - de skal ha samme gråfargen som elghunder.. Min røde terv f.eks, er ordentlig rød ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fler røde terver som er ordentlig rød enn grå terver som faktisk er grå - de skal ha samme gråfargen som elghunder.. Min røde terv f.eks, er ordentlig rød :)

Det der synes jeg er et interessant fenomen. For meg virker det som enkelte hunder som omtales som grå egentlig er skikkelig dårlige røde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om en kjøper en sort dverg i Sverige - hva gjør en med avkom som fødes i Norge og ikke er sorte? Registreres de i riktig fargerase, eller blir de feilfarget som mors rase?

De registreres i sin farge. Det er én rase, med én standard, bare forskjellige fargevarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temmelig OT, men..

Når jeg leser dette slår det meg at etologer/ antrozoologer regner med at godt temperament følger rødbrun /brun pels.

ha!, - kanskje økt avl på fargen ville forenklet hundehold langsomt men sikkert.........

...men hundeforaer ville jo blitt noe kjedeligere da, så........... ;) .

Hæ? Virkelig? Har du noe info om dette? :)

*tenke det var ikke rart forrige bikkja var gal, han var jo svart* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg er et interessant fenomen. For meg virker det som enkelte hunder som omtales som grå egentlig er skikkelig dårlige røde?

Nja.. De er jo som regel grå når de er små valper, også blir de gul/beige når de får voksenpels, så de er nok "grå" og ikke røde. Men som Therese var inne på, så er det dårlig farge både hos røde og grå, uvisst av hvilken grunn. De røde er jo stort sett "blekrøde" (eller brun/beige, om du foretrekker det). Interessant nok pleier terver etter groenendael-foreldre å ha dårlig maske, en skulle jo tro at de fikk en skikkelig svart en, men så viser det seg jo at groenendael stort sett ikke har noe maske å skryte av.. hehe

Hæ? Virkelig? Har du noe info om dette? :)

*tenke det var ikke rart forrige bikkja var gal, han var jo svart* <_<

Tipper hun tenker på Red Cocker Rage Syndrom, det het jo det i begynnelsen ihvertfall fordi de trodde at temperamentet hadde noe med fargen å gjøre. Jeg tror nå fortsatt at det har mer med at sort er dominant å gjøre, og at de har brukt røde hanner på røde tisper for å beholde fargen, og at dette såkalte "syndromet" (som stort sett egentlig bare er dårlig mentalitet) holdt seg mest på de røde.. Sånn i begynnelsen, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun tenker på Red Cocker Rage Syndrom, det het jo det i begynnelsen ihvertfall fordi de trodde at temperamentet hadde noe med fargen å gjøre. Jeg tror nå fortsatt at det har mer med at sort er dominant å gjøre, og at de har brukt røde hanner på røde tisper for å beholde fargen, og at dette såkalte "syndromet" (som stort sett egentlig bare er dårlig mentalitet) holdt seg mest på de røde.. Sånn i begynnelsen, ihvertfall..

Og det er "godt gemytt"? Red Cocker Rage Syndrom? Eller var innlegget av trps jeg quotet ironisk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...