Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppmåling av medisin

ToneC

Recommended Posts

Skrevet

Det nyopererte dyret skal jo ha smertestillende til maten. Så jeg gjorde klar maten og tok frem metacamen. "Følg doseringssprøyten til 3,5 kg" står det på flasken. Og det hadde jo vært fint om ikke metacamsprøyten sitt første tall er 10 kg, med en strek for en halv kg og en strek for en halv halv kilo, og det er så tett mellom strekene at det er UMULIG å måle opp noe nøyaktig. Heldigvis har han fått noe lignende før, så hadde en ubrukt 2 ml-sprøyte i skapet, den passer nedi metacam-sprøyten som må brukes for å få ut medisinen... Og da må man begynne å regne. I følge pakningsvedlegget så skal man da ha 0,1 mg virkestoff pr kilo hund, dvs 0,35 mg virkestoff. Og i metacamen er det 1,5 mg pr ml.. Så står man der og regner mens pipedyret i sofaen med lydforsterker (lampeskjerm) maser, og frøken lykkelig og uvitende sheltie danser rundt og venter på middagen sin...

Såh.. Jeg skulle ønske at vetrinærer husket at det var småhunder, og at de dermed kunne gi instruksjoner på en nøyaktig dose som gjør det mulig å gi det hunden skal ha, samt at de informerte om at man burde kjøpe en sånn liten sprøyte eller lignende for å få målt opp medisinen. Eventuelt automatisk skrive ut tabletter da man husker at det er styr med flytende medisin og dosering. For jeg skjønner jo at det blir styr for hunder av større størrelser om man skulle fått doseringssprøyter som gikk fra en kg til ti.. :)

Er det andre som har utfordringer med medisinmåling på grunn av størrelse eller annet? Eller er det bare jeg som må komme over dagens hjertesukk?

Skrevet

Metacam kan også doseres dråpevis :)

Vi har en hund som går på Metacam, og på "klistrelappen" utenpå esken står det at han skal ha 7 dråper en gang daglig. Han er 3,5kg tung.

I pakningsvedlegget står det: "initialdos: 4 droppar/kg kroppsvikt. Underhållsdos: 2 droppar/kg kroppsvikt." Det står også at en dråpe skal inneholde 0,05 mg virkestoff.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Interessant undersøkelse. Jeg lurer litt på hvor relevant spørsmål om kjønn er. Og er det uinteressant med folk som ikke eier hund per i dag, men kanskje passer, har hatt, skal ha osv?
    • Hei! Vi er en bachelor-gruppe fra Høgskolen i Østfold som skal utvikle en applikasjon for hundeeiere. 🐶 Målet med appen er å gi en bedre turopplevelse for deg og din hund, ved å gjøre det enklere og raskere å finne turstier som passer deres behov. Vi vil derfor stille hundeeiere noen spørsmål, og håper du vil ta deg tid til å svare på vår undersøkelse. Det vil ta rundt 3 minutter 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBufjg3yT9ZUTtD9Qd1aG_mtBd6xKl91J0VVUJpInzE_nh-Q/viewform?usp=header
    • Har gått helt fint med tispen min, ho spiste andre dagen mer normalt og nå spiser ho som før igjen. Ho går veldig bra også er veldig aktiv nå både før også etter fjernet stingene så tror det er temmelig individuelt det der egentlig fra hund til hund. Tispen min har endelig lagt på seg mer igjen også etter operasjonen da ho gikk ned i vekt før operasjonen ettersom tilstanden så det begynner bli veldig bra 😊
    • Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...