Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppmåling av medisin

ToneC

Recommended Posts

Det nyopererte dyret skal jo ha smertestillende til maten. Så jeg gjorde klar maten og tok frem metacamen. "Følg doseringssprøyten til 3,5 kg" står det på flasken. Og det hadde jo vært fint om ikke metacamsprøyten sitt første tall er 10 kg, med en strek for en halv kg og en strek for en halv halv kilo, og det er så tett mellom strekene at det er UMULIG å måle opp noe nøyaktig. Heldigvis har han fått noe lignende før, så hadde en ubrukt 2 ml-sprøyte i skapet, den passer nedi metacam-sprøyten som må brukes for å få ut medisinen... Og da må man begynne å regne. I følge pakningsvedlegget så skal man da ha 0,1 mg virkestoff pr kilo hund, dvs 0,35 mg virkestoff. Og i metacamen er det 1,5 mg pr ml.. Så står man der og regner mens pipedyret i sofaen med lydforsterker (lampeskjerm) maser, og frøken lykkelig og uvitende sheltie danser rundt og venter på middagen sin...

Såh.. Jeg skulle ønske at vetrinærer husket at det var småhunder, og at de dermed kunne gi instruksjoner på en nøyaktig dose som gjør det mulig å gi det hunden skal ha, samt at de informerte om at man burde kjøpe en sånn liten sprøyte eller lignende for å få målt opp medisinen. Eventuelt automatisk skrive ut tabletter da man husker at det er styr med flytende medisin og dosering. For jeg skjønner jo at det blir styr for hunder av større størrelser om man skulle fått doseringssprøyter som gikk fra en kg til ti.. :)

Er det andre som har utfordringer med medisinmåling på grunn av størrelse eller annet? Eller er det bare jeg som må komme over dagens hjertesukk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metacam kan også doseres dråpevis :)

Vi har en hund som går på Metacam, og på "klistrelappen" utenpå esken står det at han skal ha 7 dråper en gang daglig. Han er 3,5kg tung.

I pakningsvedlegget står det: "initialdos: 4 droppar/kg kroppsvikt. Underhållsdos: 2 droppar/kg kroppsvikt." Det står også at en dråpe skal inneholde 0,05 mg virkestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...