Gå til innhold
Hundesonen.no

Legg Perthes og HD


Huldra

Recommended Posts

Jeg lurer på om man kan se Legg Perthes på samme røntgenbilde som når man tar HD? Er det jeg som tar skammelig feil hvis jeg sier at begge sykdommene forekommer på samme sted ca? Legg Perthes - lårbenshodet er avflatet mens ved HD passer ikke lårhodet inn i hoftebensgropen, sånn grovt forklart i alle fall..

Det hadde jo for en gangs skyld vært fint å kunne slå to fluer i èn smekk, hvis jeg hadde kunnet sjekke Aynï for både HD og for LP. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat samme type røntgenbilde man tar for begge deler, altså liggende på rygg med utstrakte hofter og knær. Noen veterinærer vil kanskje ta et ekstra bilde med hunden liggenede på rygg med beina i froskeposisjon for å se leddet fra en litt annen vinkel dersom det er mistanke om LP. Jeg har fått forskjellen forklart slik at det er lårhodet som er delvis eller helt smuldret vekk ved LP (ikke nødvendigvis avflatet, det kan like gjerne være tynnere, skjevt osv), mens det ved HD grovt sett er hofteskåla som er for grunn eller misformet. Forkalket LP og HD kan visstnok forveksles med hverandre. Forøvrig så oppstår LP i løpet av kjønnsmodningen, så om Aynï fremdeles er symptomfri når det er tid for å HD-røntgenen så er det lite sannsynlig at hun har LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Nei, jeg har ikke merket noe på henne, og den første løpetiden har hun også allerede hatt. Men syns det hørtes veldig fint ut å kunne sjekke henne for både HD og LP når vi først er i gang. Så er liksom dèt også gjort.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man knærne på et HDbilde også? Det er jo snakk om cairn, som er en ganske liten hund.. Aner ikke om bildene som blir tatt er av en viss størrelse eller om de zoomer inn like godt på alle? Og hva skal man evt se på knærne? Jeg trodde man oppdaget PL ved å palpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man knærne på et HDbilde også? Det er jo snakk om cairn, som er en ganske liten hund.. Aner ikke om bildene som blir tatt er av en viss størrelse eller om de zoomer inn like godt på alle? Og hva skal man evt se på knærne? Jeg trodde man oppdaget PL ved å palpere?

Zoomer inn? Man zoomer ikke på røntgen. Der tar man bilde 1:1. :P

De har røntgenplater i forskjellige størrelser, og de bruker nok en mindre en til hoftene til en Cairn enn til en Amerikansk Bulldog ja. Men om man skal sende inn HD-bildet skal knærne helst være med slik at avleseren ser at hunden ligger helt rett.

Når lo:co sier at man kan gjøre alt mulig på ett års kontrollen så kan jo et slikt besøk også inneholde palpering og ikke bare røntgen. :P Ti fluer i en smekk lønner seg jo definitivt, man sparer båre tid og penger.

Om man trenger et ekstra bilde for å se etter Legg Perthes vet jeg ikke. Men om hunden allerede ligger under (for HD bilder) så er det jo ikke store ekstraarbeidet å knipse et bilde til.

Er Legg Perthes arvelig forresten? EI JRT tispe i mitt gamle nabolag skiftet ut hele hoften da hun var valp, men eierne snakket om å ha et kull på henne fordetom. De mente at det ikke er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ser man knærne på et HDbilde også? Det er jo snakk om cairn, som er en ganske liten hund.. Aner ikke om bildene som blir tatt er av en viss størrelse eller om de zoomer inn like godt på alle? Og hva skal man evt se på knærne? Jeg trodde man oppdaget PL ved å palpere?

HD bilder taes i aktuell størrelse, men man fokuserer på hoftepartiet, men knærne skal være med på bildet. Knærne skal vise at hoften ligger rett og at begge bein er paralelle.

Ikke bland kortene; PL er patella luksasjon det kjennes hovedsaklig ved palpasjon, men bekreftes graden ved rtg bilde. LP er Legg Perthes bekreftes kun ved rtg bilde, både standard bilde og "froske"bilde. Kan ikke bekreftes kun ved palpasjon. Kan vises i form av hjulbeinthet på enkelte hunder.

Edit: Arvbarheten vet jeg ingenting om, men ville nok ikke avlet på det selv pga belastningene ved en drektighet og fødsel i ett allerede svekket bekken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvbarheten vet jeg ingenting om, men ville nok ikke avlet på det selv pga belastningene ved en drektighet og fødsel i ett allerede svekket bekken..

Jepp, det prøvde jeg å si men om de hørte på vet jeg ikke. Hunden er nå godt voksen, sikkert 4-5 år og vil fortsatt ikke bruke det ene bakbeinet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lo:co sier at man kan gjøre alt mulig på ett års kontrollen så kan jo et slikt besøk også inneholde palpering og ikke bare røntgen. :lol: Ti fluer i en smekk lønner seg jo definitivt, man sparer båre tid og penger.

Ikke sant, ti fluer i en smekk :D Palpering av knær kan man ta før hunden dopes, eller man kan jo forsåvidt gjøre det mens hunden er dopa også.

Er Legg Perthes arvelig forresten? EI JRT tispe i mitt gamle nabolag skiftet ut hele hoften da hun var valp, men eierne snakket om å ha et kull på henne fordetom. De mente at det ikke er arvelig.

Det er ikke noen kjent arvelighetsgang på LP, hverken på folk eller dyr, men det antas å være reccesivt nedarvet. Det anbefales ikke å gjenta kombinasjonen (åpenbart), eller å avle på de individer med diagnosen enten det er svak eller sterk grad. Utover det så strides de lærde om hvorvidt det er ok å avle på kullsøsken, eller å fortsatt benytte foreldredyr i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoomer inn? Man zoomer ikke på røntgen. Der tar man bilde 1:1. :lol:

De har røntgenplater i forskjellige størrelser, og de bruker nok en mindre en til hoftene til en Cairn enn til en Amerikansk Bulldog ja. Men om man skal sende inn HD-bildet skal knærne helst være med slik at avleseren ser at hunden ligger helt rett.

Når lo:co sier at man kan gjøre alt mulig på ett års kontrollen så kan jo et slikt besøk også inneholde palpering og ikke bare røntgen. :D Ti fluer i en smekk lønner seg jo definitivt, man sparer båre tid og penger.

Om man trenger et ekstra bilde for å se etter Legg Perthes vet jeg ikke. Men om hunden allerede ligger under (for HD bilder) så er det jo ikke store ekstraarbeidet å knipse et bilde til.

Er Legg Perthes arvelig forresten? EI JRT tispe i mitt gamle nabolag skiftet ut hele hoften da hun var valp, men eierne snakket om å ha et kull på henne fordetom. De mente at det ikke er arvelig.

Haha, ja forskjellige størrelser på plater, ja! :P Jeg skjønte vel nesten at de ikke zoomet sånn bokstavelig talt, men forklaring av ting har aldri helt vært min sterke side (en grunn til at jeg ikke ble lærer).

HD bilder taes i aktuell størrelse, men man fokuserer på hoftepartiet, men knærne skal være med på bildet. Knærne skal vise at hoften ligger rett og at begge bein er paralelle.

Ikke bland kortene; PL er patella luksasjon det kjennes hovedsaklig ved palpasjon, men bekreftes graden ved rtg bilde. LP er Legg Perthes bekreftes kun ved rtg bilde, både standard bilde og "froske"bilde. Kan ikke bekreftes kun ved palpasjon. Kan vises i form av hjulbeinthet på enkelte hunder.

Edit: Arvbarheten vet jeg ingenting om, men ville nok ikke avlet på det selv pga belastningene ved en drektighet og fødsel i ett allerede svekket bekken..

Jeg trodde ikke man palperte LP, men at man gjorde det ved PL (og her må man ikke ståkke bokstavene, nei!). Jeg visste ikke at knærne måtte være med på HDbilde, så da lærte jeg noe nytt.

Jeg har hørt at LP er arvelig (hvor arvelig har jeg ikke hørt noe om), men at de fraråder bruk av hunder som er kraftig medtatt av LP. Jeg har også lest at det stort sett "leger seg selv", stemmer det?

Men da er altså planen (delvis) klar: palpere for å sjekke for PL. Dope ned og røngte hoftene for HD og LP og røntge knær for å eventuelt få bekreftet en eventuell mistanke om PL. For ikke å glemme albuene da, de tar vi i samme slengen. Øynene venter jeg litt lenger med, har planer om genoskopi (jeg er alltid usikker på hvordan det skrives), og øyelysing samtidig. Men er det flere fluer jeg kan klaske i samme slengen, som er mer eller mindre nyttige for cairn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at LP er arvelig (hvor arvelig har jeg ikke hørt noe om), men at de fraråder bruk av hunder som er kraftig medtatt av LP. Jeg har også lest at det stort sett "leger seg selv", stemmer det?

Men da er altså planen (delvis) klar: palpere for å sjekke for PL. Dope ned og røngte hoftene for HD og LP og røntge knær for å eventuelt få bekreftet en eventuell mistanke om PL. For ikke å glemme albuene da, de tar vi i samme slengen. Øynene venter jeg litt lenger med, har planer om genoskopi (jeg er alltid usikker på hvordan det skrives), og øyelysing samtidig. Men er det flere fluer jeg kan klaske i samme slengen, som er mer eller mindre nyttige for cairn?

Om arvelighet, les mitt forrige innlegg :lol:

Jeg kom forresten på at LP også kan oppstå ved traume, men jeg tror det skal en ganske stor smell til eller til og med beinbrudd for å få stort nok traume. Bare så det er nevnt, LP oppstår pga redusert/opphørt blodtilførsel til lårhodet.

Svak grad av LP kan lege seg selv, men disse hundene er somregel også de som aldri viser noen symptomer i utgangspunktet. Man kan visstnok forsøke å lege inntil middels grad av LP ved å holde hunden i ro (kun kontrollerte, korte turer i bånd, ikke noe lek eller annen herjing), men det vil samtidig føre til sterkt svekket muskelmasse og man kan risikere at hunden legger seg til en vane med å avlaste beinet og dermed påføre seg selv belastninger i bekken og rygg. Her er det også sannsynlig at det oppstår forkalkninger i ung alder. Ved sterk grad av LP er det ingen vei utenom operasjon, men om operasjonen er utført tidlig i sykdomsforløpet og man er nøye med opptreningen så vil de fleste kunne leve et langt liv uten så alt for store smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...