Gå til innhold
Hundesonen.no

Skilpadda


gulli

Recommended Posts

Jeg har fått en afrikansk skilpadde.

Har lest mye på nettet. men lurte på om noen av dere der ute har erfaringer og råd?

Dette er den andre skilpadden min..

Det står noen plasser de skal bade aen hver dag og andre plasser en gang i uka.. Jeg har valgt 2-3 ganger i uka. vannet ca 38 grader.

Hun får mat hver morgen. Det verierer med salat, akurk, mandarin,jordbær og tomat. Det hun velger først er salaten. jordbæret va ikke noe stas.. de moste hun kun flate.

Hvor får jeg tak i vitamintilskudd og kalk..? dyrebutikk som har?

Beste hun vet er å ligge i fange å bli strøket over hodet å halsen.

Noen plasser står d også de liker å være med ut på tur... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikansk?? Du mener tunisisk eller??

unge%20i%20utehage%20länk%202006-08-01%20039.jpg

(http://www.oktv.se/hemsida/hans.olsson)

Jeg har hatt to selv, og jeg anbefaler deg å LESE.. Les alt du kan. .meld deg inn på forum. Heslt de svenske hvor skilpadder er lovlige. De har MYE mere peil på disse dyrene en hva vi nordmenn har.. Skilpadder krever ekstra kalk i dietten og de krever UV lys for at skallet ikke skal bli for mykt..

http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpadder/

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?

http://hem.passagen.se/xrob/tunis.htm

http://www.oktv.se/hemsida/hans.olsson/faq.html (han her har virkelig peil, og er veldig hjelpsom.. )

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikansk?? Du mener tunisisk eller??

tun3.jpg

Jeg har hatt to selv, og jeg anbefaler deg å LESE.. Les alt du kan. .meld deg inn på forum. Heslt de svenske hvor skilpadder er lovlige. De har MYE mere peil på disse dyrene en hva vi nordmenn har.. Skilpadder krever ekstra kalk i dietten og de krever UV lys for at skallet ikke skal bli for mykt..

http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpadder/

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?

http://hem.passagen.se/xrob/tun3.jpg

http://hem.passagen.se/xrob/tun3.jpg (han her har virkelig peil, og er veldig hjelpsom.. )

Lykke til :wub:

Du e kjekke du:) D me uv lys har eg og hørt mye fårskjelligt me.. Men har funne en dyrabutikk som ville bestille kalk å vitamintilskudd til meg.. Fint:D

Nå er pernille ute på sin daglige tur ser eg.. Freser over golvet mens hunden min ligger i bena mine å ser på.. de to er bestevenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye bildet jeg la inn her nå er av tunisiske... de trenger ikke spesial kalk.. Du kan kjøpe septia(?) skall.. De er de flate avlange ovale du får kjøpt til fugler.. jeg brukte å ta et kronestykke og raspe av litt av dette skallet over den fuktige salaten de fikk hver fag :wub: Hjertesalat og rød lollo var favoritten til mine

Og så fikk de vann i et tomt syltetøy lokk.. Pass på at det ikke er for dypt. De kan drukne. bade bør de gjøre flere ganger i uka.. La de stå i vannet til de har fått bæsjet. det hjelper de å holde avføring og tarmene myke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye bildet jeg la inn her nå er av tunisiske... de trenger ikke spesial kalk.. Du kan kjøpe septia(?) skall.. De er de flate avlange ovale du får kjøpt til fugler.. jeg brukte å ta et kronestykke og raspe av litt av dette skallet over den fuktige salaten de fikk hver fag :wub: Hjertesalat og rød lollo var favoritten til mine

Og så fikk de vann i et tomt syltetøy lokk.. Pass på at det ikke er for dypt. De kan drukne. bade bør de gjøre flere ganger i uka.. La de stå i vannet til de har fått bæsjet. det hjelper de å holde avføring og tarmene myke :P

Skriver septia ned.. Bare ta å strø litt over salaten?

Når jeg bader henne går hun ikke på do.. vannet blir kaldt.. what to do? Jeg leste at de drakk når de bada og hvis jeg vanna salaten.. men den forrie drakk av skål.. Drakk mye og den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun ikke gjøre fra seg når hun bader så er det jo ikke så mye å gjøre med :P Ikke la henne stå for lenge. de kan bli forkjølte også.. Bare pass på at hun gjør fra seg ellers, sånn at hun ikke går med forstoppelse.. Og ja, det er riktig at de drikker når de bader og fra salaten. men mine hadde bestandig tilgang til vann i et syltetøylokk også (som de elsket å bæsje ned :rolleyes: )

Hva har du de i? Mine bodde i bunnen på et gnagerbur. der hadde jeg masse sand som jeg hadde hentet fra stranda. Røtter, steiner og så plantet jeg et par kaktuser oppi (som jeg forsikret meg om at ikke var giftige) De bør ha mye sand. .De elsker å grave. Og sanden gjør at de holder bedre på kroppsvarmen.

Slenger ut noen bilder av mine.. Dorris og Nemo het de :wub: Jeg tok de i mot fra noen som ikke hadde peil på skilpadder, og pleiet de til jeg fikk gitt de bort til noen som hadde lov og erfaring til å ha de :P

111220052011Juzzs25nVtJYifEJCb.JPG

111220052022Vjr9mP4ocuGtEmwGhA.JPG

111220052053VEcZBIA5kFBmVZghJ2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun ikke gjøre fra seg når hun bader så er det jo ikke så mye å gjøre med :P Ikke la henne stå for lenge. de kan bli forkjølte også.. Bare pass på at hun gjør fra seg ellers, sånn at hun ikke går med forstoppelse.. Og ja, det er riktig at de drikker når de bader og fra salaten. men mine hadde bestandig tilgang til vann i et syltetøylokk også (som de elsket å bæsje ned :rolleyes: )

Hva har du de i? Mine bodde i bunnen på et gnagerbur. der hadde jeg masse sand som jeg hadde hentet fra stranda. Røtter, steiner og så plantet jeg et par kaktuser oppi (som jeg forsikret meg om at ikke var giftige) De bør ha mye sand. .De elsker å grave. Og sanden gjør at de holder bedre på kroppsvarmen.

Slenger ut noen bilder av mine.. Dorris og Nemo het de :wub: Jeg tok de i mot fra noen som ikke hadde peil på skilpadder, og pleiet de til jeg fikk gitt de bort til noen som hadde lov og erfaring til å ha de :P

111220052011Juzzs25nVtJYifEJCb.JPG

111220052022Vjr9mP4ocuGtEmwGhA.JPG

111220052053VEcZBIA5kFBmVZghJ2.JPG

Akuratt nå står hun også i gnagerbur.. eller sånn stort kaningbur.. alltid løs på dagtid når jeg er hjemme.. hun er ikke vandt med bur.. men tørr ikke ha henne laus om natta.. Akkuratt nå har jeg kun avis nede i bånnen..lettere å følge emd på avføringen hennas også.. er litt greit med en gang.. kjenner henne jo ikke alt får godt.. tante sa ikke så mye.. hun har et hus hun liker å gjemme seg bak. Jeg og typen min flyttet sammen i dag.. eller jeg sa opp internate i dag..

så når vi får huset skal hun få stor plass.. stor kasse med d hun trenger.. noen ide..? hva sand? Blomsterjord? tørt høy? røter fra naturen eller kjøpt fra dyrebutikk? Vi var på foto ting.. jeg har knall grønne sko på meg sitter på golet så den ene skoen kommer med pernille går over golvet mellom bena mine og chanel hunden min sitte helt inntil meg mellom bena.. kanon stiligt..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er hun forresten? Mine var bare babyer og var vel begge godt under 10 cm lange. Så de slapp jeg ikke løs sånn uten videre.. :wub: Og vet du sikkert at det er en hunn? har du mulighet til å ta bilde av henne og legge ut? Gjerne bilde av halen hennes.. Hannene har gjerne litt lang og spiss hale mens hunnene gjerne har kortere og rundere hale.. Meld deg inn på noen av de svenske forumene. og les gjerne på Hasse sin hjemmeside. Han har virkelig peil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er hun forresten? Mine var bare babyer og var vel begge godt under 10 cm lange. Så de slapp jeg ikke løs sånn uten videre.. :wub: Og vet du sikkert at det er en hunn? har du mulighet til å ta bilde av henne og legge ut? Gjerne bilde av halen hennes.. Hannene har gjerne litt lang og spiss hale mens hunnene gjerne har kortere og rundere hale.. Meld deg inn på noen av de svenske forumene. og les gjerne på Hasse sin hjemmeside. Han har virkelig peil :P

Har prøvd å leggge ut et bilde av henne.. men fikk d ikke til.. finner ikke ut hva skjønn hun er.. har du en mail eller noe jeg kan sende bilder på? jeg leser inne på hasse sin hjemmeside.. må finne meg et forum å bli medlem i ja..:P har lest på hasse sin side før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å leggge ut et bilde av henne.. men fikk d ikke til.. finner ikke ut hva skjønn hun er.. har du en mail eller noe jeg kan sende bilder på? jeg leser inne på hasse sin hjemmeside.. må finne meg et forum å bli medlem i ja..:wub: har lest på hasse sin side før..

MAilen er sendt..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va d eg og trodde.. men sand å sånt.. hvor å hva type?

Jeg hentet bare sand fra stranda. men den bør skyldes og tørkes før du bruker den. Jeg vet ikke hvor frossent det er der du bor jeg. Kanskje ikke det er mulig å få noe som helst opp :) men hør med Hasse om hva han pleier å bruke. Kanskje det er mulig å kjøpe noe brukendes på plantasjen. Tror ikke jeg ville gått for jord. me ndet kan jo være de har finkornet sand der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet bare sand fra stranda. men den bør skyldes og tørkes før du bruker den. Jeg vet ikke hvor frossent det er der du bor jeg. Kanskje ikke det er mulig å få noe som helst opp :) men hør med Hasse om hva han pleier å bruke. Kanskje det er mulig å kjøpe noe brukendes på plantasjen. Tror ikke jeg ville gått for jord. me ndet kan jo være de har finkornet sand der også..

Heiia..:D

Va på butikken å kjøpte fuglesand.. Fin sand.. kjøpte 5 kg..:D tar halve buret med d... å andre halvparten med avis føreløpig.. Har lest høy og er bra..:D

Ene plassen sto d at de levde av høy om vinteren å gress om sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg fikk skikkelig lyst på skilpadde nå! :P Men er de lovelig i Norge? :P

Nei desverre :P Er lov i Sverige og alle andre EU land. (tror det bare er Norge, Island og Hawaii som ikke har lov etter hva jeg har hørt) Derfor jeg omplaaserte mine videre. Pluss at de ofte er bærere av samonella. Dette kan man jo fort sjekke ved å levere inn avføringsprøver til en veterinær som behandler reptiler og få medisin derfra. Men på den tiden jeg hadde de var yngstebarnet mitt bare et år og stabbet og gikk rundt å puttet alt han fant i munnen. Så derfor, og det faktum at de ikke er lovlige gjorde at jeg omplasserte de videre til noen med allergi som hadde lov til å ha de :P

Men flotte dyr.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre :P Er lov i Sverige og alle andre EU land. (tror det bare er Norge, Island og Hawaii som ikke har lov etter hva jeg har hørt) Derfor jeg omplaaserte mine videre. Pluss at de ofte er bærere av samonella. Dette kan man jo fort sjekke ved å levere inn avføringsprøver til en veterinær som behandler reptiler og få medisin derfra. Men på den tiden jeg hadde de var yngstebarnet mitt bare et år og stabbet og gikk rundt å puttet alt han fant i munnen. Så derfor, og det faktum at de ikke er lovlige gjorde at jeg omplasserte de videre til noen med allergi som hadde lov til å ha de :P

Men flotte dyr.. :P

Det var dumt at det ikke var lov og at du måtte gi dem fra det, men det endte jo godt for dine da! :P

Ja, de er veldig søte og kule, kunne tenkt meg og hatt noen selv! :P

Jeg kjenner noen som faktisk har smuglet inn en liten skilpadde fra utlandet. Den var veldig søt, men man skal da ikke gjøre ulovelige ting. Den bodde i en liten leke kasse med salat og en liten skål med vann. Jeg var ganske liten da, så har ikke peiling på om den trivdes eller ikke. Tror den var ca 5-8cm, og den hadde ikke noe lysrør, eller kalk osv. Husker bare at det var avispapir på bunden, en "stor" skål med vann, en liten skål med vann, to-tre salat blader og dopapir oppi der. Det endte ikke så bra for den lille, for noen som kjente dem sa fra til Politiet, og de kom og hentet/beslag la den. Og etter det tror jeg Mattilsynet (merkelig at det heter det!..) bestemte at den skulle avlives fordi den kunne være bærer samonella, som du sa.

Det som er så dumt, er jo når slikt som dette skjer. At de blir smuglet inn i landet, eller at de blir syke. For personer som holder skilpadder ulovelig, tør jo ikke og dra til veterinæren. Og da lider de jo, stakkars små.. Tilslutt vil de jo dø uansett, for om de blir så syke at de tilslutt vil dø, så dør de jo i lidelse. Men hvis de drar til veterinæren, og det blir klart at de har smuglet dem inn i Norge, blir jo ikke bare skilpadden avlivet, men Poletiet får jo også vite at de har smuglet.. Ja, det er ikke så greit med disse reptilene som er så sjeldene at noen må smugle.. :P

Ble kanskje veldig OT, men det handler jo fortsatt om skilpadde, ikke sant? :P Og et spørsmål:

En lærer på skolen min, hadde en skilpadde. Hun sa at hun hadde arvet den eller noe. For den faren hadde hatt den før det ble ulovelig, og da var det visst sånn at de skulle få ha dem til de døde. Så til spørsmålet. Hun sa at om vinteren la de den i en eske med høy, vann, og salat, til våren, og da tok de den ned.. Såååå, er det vanelig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det er vanlig at de går i dvale :P Da blir de lagt i en kasse på et kjølig sted :shocked: men det er bare dyr som er over en viss lengde, som er voksne og i godt hold som bør overvintre sånn.. Mine var bare barn, så det var ikke aktuelt for dem, men det er vanlig for voksne dyr ja.. og det er sant som du sier.. Dyr som kom inn i Norge før loven tredde i kraft får være i landet :P

Synd at folk ikke tør å gå til veterinæren med dyrene sine. De ALLER fleste vetrinærer (hvertfall i storbyene, kanskje litt annerledes med den lokale vetten :P ) vil gjerne hjelpe dyrene selv om de er ulovlige. Det er IKKE dyrene sin feil at de er blitt smuglet inn i landet, og de skal ikke lide.. Jeg vet om flere vetrinærer i Oslo bla som behandler reptiler til tross for at de er ulovlige.. De er snakk om levende vesner ikke sant? Lovlig eller ikke lovlig.. Dyret har det like vondt uansett om det har papirer eller ikke. Og slik tror jeg de fleste veterinærer tenker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må faste lenge før dvale.. eller råtner maten å de dør.. Er en norsk side på internett som står alle dyrleger som tar imot skilpadder... jeg var heldig å hadde en 10 min unna med bil i stavanger der foreldrene mine bor.. :lol:

Det med sarmonella. skilpadden kan ha sykdommen den ene timen å teste negativ på sykdommen neste.. :/

Holde det renselig å vaske hendene etter kosing er jo ikke dumt.. gjerne med sånn sprit de seller i joker butikker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Trodde det gikk an å søke mattilsynet om å ha skilpadde, dersom man hadde attest fra legen om at en var allergisk mot pels og fjærkre? Eller er det bare en myte?

Nei det er sant :ahappy: men da må man jo være allergisk mot alt annet :ahappy: og jeg tror desverre ikke mattilsynet bryr seg så mye om man har overtatt den fra noen andre eller ikke hvis man ikke har dispensasjonen. Selv om hensikten er veldig god. Skulle vært en lov som sier at man har lov til å ha de dyrene som allerede finnes i landet. men da hadde det vel bare blitt smuglet inn ENDA fler *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempelyst å smuge inn mine to skilpadder når jeg skulle flytte hjem fra Mexico (var sånne land/vann skilpadder med noe rødt i ansiktet.. husker ikke navnet nå). Men jeg måtte tilslutt gi dem til en kompis, og nå aner jeg ikke hvordan den ene som overlevde har det. :ahappy: Savner den, det var mye morro med de.

Og billig.. kostet ca. 15kr for en skilpadde. Men de solgte dem alltid for baby, men alle min vokste ihvertfall litt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...