Gå til innhold
Hundesonen.no

Språkmektige? :D


Gjest

Recommended Posts

Kunne masse finsk før, siden mamma er finsk. Men nå har jeg glemt alt, men kan jo helt klart lære det hvis jeg vil :wub:

Men snakker norsk, svensk og engelsk. Har veldig lyst til å lære meg islandsk så har sett litt på vidioer på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig lyst til å lære meg russisk da, synes det er et facinerende språk-.

Det er orntli spennende!

Og egentlig kjempelett for russerne driter i hvor du putter ordene. Ordstilling er generelt ikke noe regelbundet.

Men et skikkelig helvet å huske med alle kasusene. For ALT. Både entall og flertall. Eller, å huske dem er i seg selv ikke det vanskeligste, men når du skal snakke med noen og får lange pauser hvor du går gjennom NADGIL for alle orda er det ikke bare bare å gjøre seg forstått :wub:

Også glemmer man det så fort :P Jeg har hatt russisk i 2 år men per i dag har matte og fysikk tatt over all plassen så jeg sitter igjen med noen bøyninger og enkle ord. Dog kunne jeg sikkert gjort meg forstått hvis jeg hadde ordboka mi med meg :P

Ja gavarjo mnogo parusskijjj xD

Ja shivo f tromsjå i ja ljobljo cabaki :P

Kak djela?

hahaha. ufff. jeg har ikke russisk keyboard installert lenger. Mooo.

Kinesisk er kult! Dog synes jeg japansk er hakket kulere. Har ei veninne som studerer japansk, har lært noen enkle setninger og bokstaver men det språket er WAY beyond min fatteevne. Å skrive uten mellomrom .... :P

Og samisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er orntli spennende!

Og egentlig kjempelett for russerne driter i hvor du putter ordene. Ordstilling er generelt ikke noe regelbundet.

Men et skikkelig helvet å huske med alle kasusene. For ALT. Både entall og flertall. Eller, å huske dem er i seg selv ikke det vanskeligste, men når du skal snakke med noen og får lange pauser hvor du går gjennom NADGIL for alle orda er det ikke bare bare å gjøre seg forstått :P

Også glemmer man det så fort :wub: Jeg har hatt russisk i 2 år men per i dag har matte og fysikk tatt over all plassen så jeg sitter igjen med noen bøyninger og enkle ord. Dog kunne jeg sikkert gjort meg forstått hvis jeg hadde ordboka mi med meg :P

Ja gavarjo mnogo parusskijjj xD

Ja shivo f tromsjå i ja ljobljo cabaki :P

Kak djela?

hahaha. ufff. jeg har ikke russisk keyboard installert lenger. Mooo.

Kinesisk er kult! Dog synes jeg japansk er hakket kulere. Har ei veninne som studerer japansk, har lært noen enkle setninger og bokstaver men det språket er WAY beyond min fatteevne. Å skrive uten mellomrom .... :x

Og samisk :P

På skolen min har vi russisk, spansk, tysk, fransk, kinesisk og japansk..

Jeg går i klasse med en fyr som har tre valgfag: Russisk, politikk og kinesisk..

Han driver og oversetter tegneserier fra kinesisk til norsk og engelsk.. :P

Også gir han "lette" beskjeder til de rundt seg på russisk.. jeg ser ut som ett spørsmålstegn uten like! Hahaha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøstra har begynt å lære seg japansk, først aleine, og så fikk hun en fra jobben til mamma til å hjelpe seg litt på onsdagene, og nå skal hun prøve å få kranglet seg til å ha det som valgfag på skolen. Hun fikk det ikke opprinnelig fordi de ikke hadde noen som kunne undervise henne i det. Men det er jo skikkelig teit om hun må ha annet valgfag når hun faktisk VIL lære japansk og strever for å få det til.

Jeg kan bare bittelitt tysk(henger igjen fra ungdomsskolen), og engelsk er jeg rimelig god på('tante'(eksen til onkel) og fetter fra england som jeg treffer hver sommer).

Men jeg har skikkelig lyst til å lære meg polsk, jeg synes det er et fantastisk fint språk, det er så syngende og fint å høre på. :wub: Også er det mange pene ord.

Hehe, jeg kunne 'øl', 'ulv', 'pen jente', 'pen gutt', 'mer' og 'ut og røyke' etter en kveld på byen der jeg traff en gjeng søte polske gutter, men alt var glemt dagen etter, dessverre. :P Hehe.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt italiensk i to år på videregående, og har planer om å dra til Italia våren 2010 for å lære meg språket på en litt mer inspirerende og interessant måte.

Også har jeg lyst til å lære meg swahili og islandsk, men det tror jeg ikke akkurat at det blir noe av.

Ellers er jeg gruelig kjedelig - jeg kan norsk og engelsk, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk er så fryktelig vanskelig og skrive og lese. Det er så mye

vanskeligere en norsk og JEG som har to samisktalende forelde

synes det er vanskelig, tenk de i klassen min som har foreldre som

ikke kan samisk, da. Men jeg er kjempe glad for at jeg kan det! :wub:

Muv namma l Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Góða kvöldið!

Er det noen som snakker islandsk på doggis da?

edit: Andra, kan du mye? Noen tips og ord? Hvor har du lært det?

Jeg var der i en mnd.. å når bestevenninnen min snakker til meg snakker hun kun islandsk.. men jeg er pinglete på uttalen.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veldig få andre språk enn det vanlige norske og engelske som "alle" kan... Kan en del samisk bare, og holder på å lære mer på skolen :wub:

Er litt arg på meg selv for at jeg valgte nynorsk fremfor tysk på ungdomsskolen! Kommer seg liksom ikke like langt med nynorskkunnskaper som med tysk... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære meg samisk og russisk! Det skal jeg så sannelig. Kanskje jeg skal begynne med det når jeg er ferdig på jussen?

Anbefales å gjøre når du ikke har noe annet ... å gjøre :wub: Altså. Ja. Det er forbanna krevende iallefall, om du virkelig vil ha en god base. Blir fort "halvveis" når du har andre ting som krever din tid. Jeg hadde aldri klart russisk og studiene jeg går på nå. Hoiii da hadde jeg slitt med russisken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo norsk (!), engelsk og tysk. Tysken er litt rusten for iden, men har vært en del i Tyskland, skal dit i januar av rein og skjær egeninteresse, og har vært veldig interessert i språket og kulturen. Det har dabbet av en god del nå, men at jeg studerer i Tyskkland om noen år er ikke helt usannsynlig, for jeg digger landet og språket.

Ellers får jeg ofte høre at jeg har språkøre, men jeg vet nå ikke helt. Å etterlikne dialekter er i alle fall dødsmoro. :wub:

Jeg er delvis av ungarsk opprinnelse, så skulle jeg ha lært meg et språk utenom verdensspråkene kunne det godt ha vært ungarsk. Sånn for å ta opp igjen min farfars røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...