Gå til innhold
Hundesonen.no

Språkmektige? :D

Gjest

Recommended Posts

Kunne masse finsk før, siden mamma er finsk. Men nå har jeg glemt alt, men kan jo helt klart lære det hvis jeg vil :wub:

Men snakker norsk, svensk og engelsk. Har veldig lyst til å lære meg islandsk så har sett litt på vidioer på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skikkelig lyst til å lære meg russisk da, synes det er et facinerende språk-.

Det er orntli spennende!

Og egentlig kjempelett for russerne driter i hvor du putter ordene. Ordstilling er generelt ikke noe regelbundet.

Men et skikkelig helvet å huske med alle kasusene. For ALT. Både entall og flertall. Eller, å huske dem er i seg selv ikke det vanskeligste, men når du skal snakke med noen og får lange pauser hvor du går gjennom NADGIL for alle orda er det ikke bare bare å gjøre seg forstått :wub:

Også glemmer man det så fort :P Jeg har hatt russisk i 2 år men per i dag har matte og fysikk tatt over all plassen så jeg sitter igjen med noen bøyninger og enkle ord. Dog kunne jeg sikkert gjort meg forstått hvis jeg hadde ordboka mi med meg :P

Ja gavarjo mnogo parusskijjj xD

Ja shivo f tromsjå i ja ljobljo cabaki :P

Kak djela?

hahaha. ufff. jeg har ikke russisk keyboard installert lenger. Mooo.

Kinesisk er kult! Dog synes jeg japansk er hakket kulere. Har ei veninne som studerer japansk, har lært noen enkle setninger og bokstaver men det språket er WAY beyond min fatteevne. Å skrive uten mellomrom .... :P

Og samisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er orntli spennende!

Og egentlig kjempelett for russerne driter i hvor du putter ordene. Ordstilling er generelt ikke noe regelbundet.

Men et skikkelig helvet å huske med alle kasusene. For ALT. Både entall og flertall. Eller, å huske dem er i seg selv ikke det vanskeligste, men når du skal snakke med noen og får lange pauser hvor du går gjennom NADGIL for alle orda er det ikke bare bare å gjøre seg forstått :P

Også glemmer man det så fort :wub: Jeg har hatt russisk i 2 år men per i dag har matte og fysikk tatt over all plassen så jeg sitter igjen med noen bøyninger og enkle ord. Dog kunne jeg sikkert gjort meg forstått hvis jeg hadde ordboka mi med meg :P

Ja gavarjo mnogo parusskijjj xD

Ja shivo f tromsjå i ja ljobljo cabaki :P

Kak djela?

hahaha. ufff. jeg har ikke russisk keyboard installert lenger. Mooo.

Kinesisk er kult! Dog synes jeg japansk er hakket kulere. Har ei veninne som studerer japansk, har lært noen enkle setninger og bokstaver men det språket er WAY beyond min fatteevne. Å skrive uten mellomrom .... :x

Og samisk :P

På skolen min har vi russisk, spansk, tysk, fransk, kinesisk og japansk..

Jeg går i klasse med en fyr som har tre valgfag: Russisk, politikk og kinesisk..

Han driver og oversetter tegneserier fra kinesisk til norsk og engelsk.. :P

Også gir han "lette" beskjeder til de rundt seg på russisk.. jeg ser ut som ett spørsmålstegn uten like! Hahaha! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøstra har begynt å lære seg japansk, først aleine, og så fikk hun en fra jobben til mamma til å hjelpe seg litt på onsdagene, og nå skal hun prøve å få kranglet seg til å ha det som valgfag på skolen. Hun fikk det ikke opprinnelig fordi de ikke hadde noen som kunne undervise henne i det. Men det er jo skikkelig teit om hun må ha annet valgfag når hun faktisk VIL lære japansk og strever for å få det til.

Jeg kan bare bittelitt tysk(henger igjen fra ungdomsskolen), og engelsk er jeg rimelig god på('tante'(eksen til onkel) og fetter fra england som jeg treffer hver sommer).

Men jeg har skikkelig lyst til å lære meg polsk, jeg synes det er et fantastisk fint språk, det er så syngende og fint å høre på. :wub: Også er det mange pene ord.

Hehe, jeg kunne 'øl', 'ulv', 'pen jente', 'pen gutt', 'mer' og 'ut og røyke' etter en kveld på byen der jeg traff en gjeng søte polske gutter, men alt var glemt dagen etter, dessverre. :P Hehe.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt italiensk i to år på videregående, og har planer om å dra til Italia våren 2010 for å lære meg språket på en litt mer inspirerende og interessant måte.

Også har jeg lyst til å lære meg swahili og islandsk, men det tror jeg ikke akkurat at det blir noe av.

Ellers er jeg gruelig kjedelig - jeg kan norsk og engelsk, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk er så fryktelig vanskelig og skrive og lese. Det er så mye

vanskeligere en norsk og JEG som har to samisktalende forelde

synes det er vanskelig, tenk de i klassen min som har foreldre som

ikke kan samisk, da. Men jeg er kjempe glad for at jeg kan det! :wub:

Muv namma l Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Góða kvöldið!

Er det noen som snakker islandsk på doggis da?

edit: Andra, kan du mye? Noen tips og ord? Hvor har du lært det?

Jeg var der i en mnd.. å når bestevenninnen min snakker til meg snakker hun kun islandsk.. men jeg er pinglete på uttalen.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veldig få andre språk enn det vanlige norske og engelske som "alle" kan... Kan en del samisk bare, og holder på å lære mer på skolen :wub:

Er litt arg på meg selv for at jeg valgte nynorsk fremfor tysk på ungdomsskolen! Kommer seg liksom ikke like langt med nynorskkunnskaper som med tysk... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære meg samisk og russisk! Det skal jeg så sannelig. Kanskje jeg skal begynne med det når jeg er ferdig på jussen?

Anbefales å gjøre når du ikke har noe annet ... å gjøre :wub: Altså. Ja. Det er forbanna krevende iallefall, om du virkelig vil ha en god base. Blir fort "halvveis" når du har andre ting som krever din tid. Jeg hadde aldri klart russisk og studiene jeg går på nå. Hoiii da hadde jeg slitt med russisken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo norsk (!), engelsk og tysk. Tysken er litt rusten for iden, men har vært en del i Tyskland, skal dit i januar av rein og skjær egeninteresse, og har vært veldig interessert i språket og kulturen. Det har dabbet av en god del nå, men at jeg studerer i Tyskkland om noen år er ikke helt usannsynlig, for jeg digger landet og språket.

Ellers får jeg ofte høre at jeg har språkøre, men jeg vet nå ikke helt. Å etterlikne dialekter er i alle fall dødsmoro. :wub:

Jeg er delvis av ungarsk opprinnelse, så skulle jeg ha lært meg et språk utenom verdensspråkene kunne det godt ha vært ungarsk. Sånn for å ta opp igjen min farfars røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for svar, denne rare småbitinga er bare i bånd, da er vel det forklaringen,    vi har normalt kontroll på ham litt senere på dagen, det er tidlig på dagen dette er et problem mht å løpe avsted er det gps som sier fra om han er på villspor, men er han et stykke unna gidder han ikke å høre så må trene mer på innkalling, rasen er også sta og egenrådig så dette er ikke så lett Ps takk for dvd tips, sitter i bilen skal se på det ikveld
    • 1. Er dette i bånd, eller løs i lek med andre hunder? Etter min mening skal hunder ikke hilse/leke med andre hunder i bånd, det blir lett konflikter av det. Hvis de er løse har hundene bedre forutsetninger for å bruke språket sitt og unngå konflikt. Hvis denne småbitingen skjer løs i lek/hilsing med andre kan det være smisking eller lek. Det er vanskelig å si uten å se situasjonen. Om dette er noe andre hunder reagerer på så ville jeg unngått å la ham komme inn på hunder på den måten i det hele tatt. 3. Det er båndtvang. Hunden skal være i bånd eller forsvarlig inngjerdet, og ikke være løs utenfor båndtvangen uten at den er under kontroll. Det vil si at du rimelig skal kunne kalle inn hunden under de fleste forhånd. Også utenfor båndtvangen skal du ha kontroll, det er ikke bare å slippe ut hunden for å lufte seg selv, den kan gjøre stor skade om den møter på feil hund, person, bil eller vilt dyr. Eller bli skadet selv. Når det er snakk om å trene innkalling så er det for å lære hunden en respons på innkallingskommandoen som er å komme til deg, uansett hva som skjer. Det handler om å venne hunden til å alltid lytte til deg, og alltid respondere på kommandoen. Langlinen gir deg mulighet til å holde igjen hunden og stoppe den fra å f.eks. løpe etter folk eller dyr, uten å måtte bruke en innkallingskommando som ikke virker. Jo oftere du bruker innkallingskommandoen der hunden IKKE responderer, jo dårligere blir den. Jeg kan anbefale opplegget Really Reliable Recall, som du kan kjøpe på DVD eller bokform:https://www.dogwise.com/really-reliable-recall-train-your-dog-to-come-when-called-no-matter-what-dvd/    
    • 1) hunden min går veldig opp i ansiktet på andre hunder og på  kan han "småbite" han dem i leppa/nesa, det blir ikke sår men hva er dette for noe? Det er ikke noe koselig, hunden vår har voldsomt mye energi, er ekstremt sosial og merket han kan være litt alfa (dominerende) 2) på asfalt holder jeg kanskje 15 km/t med kickbike, dvs rask jogging eller rask trav, prøver å bremse så han ikke akuratt løper, ellers er han mye på siden av asfalten men håper det er ok fart 3) bikkja vår har hatt det litt for enkelt med å gå hvor han vil, han har faktisk blitt venn med en rådyr familie fra da han var valp som jeg ikke har skjønt hvordan har skjedd men katter går ikke bra. Vi bor landlig til men i vår fikk han en uvane med å løpe bort til en vei der det ofte luftes andre hunder hvis han slipper ut om morgenen, dette er ikke bra særlig nå når det er båndtvang. Når det snakkes om å trene innkalling med langline er det bare å venne ham til å være i nærheten når vi går en liten tur med langline over jordet feks og gi beskjed om å komme tilbake når han går for langt? Takk for svar.  
    • Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...