Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av katt.


Olsenbanden

Recommended Posts

I kveld var jeg med katta mi til dyrelegen fir hun skulle steriliseres. Jeg leverte henne å forhørte meg om hvordan det skulle fåregå. Hørtes greit ut å fikk beskjed om å hente katten om 1 times tid.

Da jeg kom for å hente henne var de ikke helt færdigdøren stod på gløtt å jeg kunne ikke unngå å titte inn å se om hvordan min lille pus hadde det.

SÅ ser jeg at pusa mi beveger på fremlabbene å setter i et STORT HYL! :shocked: Og med det så kommer assistenten å lukker døra fremfor meg. :)

Og hun som oppererte satt i vanlige klær som hun hadde gått med hele dagen og sikkert hjemme med dagen før også.. :rolleyes2:

Trodde de brukte hvite, rene og sterile klær jeg men.. Eller???

Samme med assistenten også, hun hadde ikke på seg noe "opperasjonsklær".

Før dyrlegen klistret et plaster over såret på magen til pus så gikk hun ut til meg å begynte å snakke om betaling og tok i ting å tang før hun så gikk inn til pus å tok et plaster å la over såret. ;)

Er det sånn en opperasjon skal skje??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Hvis de virkelig foregikk sånn som du beskriver det, så nei sånn skal det ikke være! Det der hørtes skikkelig humbug-dyrlege ut :rolleyes2:

Ser du er fra Trondheim, så jeg må bare spørre hvilken dyrlege dette var hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld var jeg med katta mi til dyrelegen fir hun skulle steriliseres. Jeg leverte henne å forhørte meg om hvordan det skulle fåregå. Hørtes greit ut å fikk beskjed om å hente katten om 1 times tid.

Da jeg kom for å hente henne var de ikke helt færdigdøren stod på gløtt å jeg kunne ikke unngå å titte inn å se om hvordan min lille pus hadde det.

SÅ ser jeg at pusa mi beveger på fremlabbene å setter i et STORT HYL! :shocked: Og med det så kommer assistenten å lukker døra fremfor meg. ;)

Og hun som oppererte satt i vanlige klær som hun hadde gått med hele dagen og sikkert hjemme med dagen før også.. :rolleyes2:

Trodde de brukte hvite, rene og sterile klær jeg men.. Eller???

Samme med assistenten også, hun hadde ikke på seg noe "opperasjonsklær".

Før dyrlegen klistret et plaster over såret på magen til pus så gikk hun ut til meg å begynte å snakke om betaling og tok i ting å tang før hun så gikk inn til pus å tok et plaster å la over såret. ;)

Er det sånn en opperasjon skal skje??? :)

Såpass, ja :shocked: Jeg ville ikke dratt dit flere ganger, for å si det slik. en sterilisering er et relativt stort inngrep, da kirurgen er inne i buken på dyret. Og med "dagligklær" er jo risikoen for infeksjoner meget stor. Det høres rett og slett uhyggelig sjuskete og useriøst ut ;)

Si meg, fikk du med antibiotika da du dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har virkelig sakt ifra!

Har vært på hospitering på tr.dyrehospital, og der er de veldig flinke. De brukte oprasjonsklær, og ikke vi "lælinger" fikk komme inn en gang, likevel om vi hadde legeklære på. Men noe er arvolig feil vis ikke katten var bedøvet!

det måte rett og slett vært ett rent ******* for katten, vis den var halvt bevist! Hvilken dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støren dyreklinikk i Midtre Gauldal! :rolleyes2:

Nå er jeg livredd for pusn min. Jeg sitter oppe å passer henne i natt.

Jeg spurte om hun fikk med noe smertestillende, men det hadde pusen min allerede fått sa dyrlegen. Og hvor lenge varer den før den går ut da spurte jeg. 3-4 dager sa hun. synes det hørtes utrolig lenge ut men :)

Etter assistenten lukket døren for meg under syingen så sa jeg til kjæresten min at hit tar jeg ALDRI dyrene mine noe mere! Vi var veldig sjokkert over hvordan dette fåregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Har vært med på sterilisering av katt på et helt vanlig kontor, jeg.. Og katter har et utrolig immunsystem, så det er relativt ufarlig å ikke være i sterile omgivelser.

Jeg har også vært med på flertallet operasjoner, og det har heller ikke vært sånn "menneske-sterilt" på noen måte, så jeg tror ikke det er særlig problematisk, da.

At katten skriker av smerte synes jeg er værre - da har den ikke fått tilstrekkelig dop eller smertelindring etterpå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støren dyreklinikk i Midtre Gauldal! :rolleyes2:

Nå er jeg livredd for pusn min. Jeg sitter oppe å passer henne i natt.

Jeg spurte om hun fikk med noe smertestillende, men det hadde pusen min allerede fått sa dyrlegen. Og hvor lenge varer den før den går ut da spurte jeg. 3-4 dager sa hun. synes det hørtes utrolig lenge ut men :)

Etter assistenten lukket døren for meg under syingen så sa jeg til kjæresten min at hit tar jeg ALDRI dyrene mine noe mere! Vi var veldig sjokkert over hvordan dette fåregikk.

Nei, nei, nei! Jeg blir helt skremt jeg :shocked:

Jeg har både vært med egne katter og fått de sterilisert og jeg jobber for Foreningen for Omplassering av dyr.. Man skal få med smertestillende! Det skal katten ha i 2-3 dager etterpå. Enten pasta eller tabletter. Dette MÅ du klage på, tenk hvor mange andre dyr de sikkert opererer på samme måten ;)

Hvordan virker katten din nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i 10 tiden i kveld var jeg for å hente ved uti vedsjulet, da jeg kom inn hadde hun kommet seg hallveis ut fra buret. Og hun er litt våken nå.

Legen sa hun kom til å såve hele natta for hun va såå sliten kunne hun påstå da jeg stod ved opperasjonsbordet ved pus. Og så spurte jeg om hvor lenge jeg burde holde henne inne? Da fikk jeg til svar det første døgnet. Men så stusset jeg litt på det der, og sa: er det ikke den første uka som er viktigst da?

Jo, den første uka er mest kritisk sa hun da att. :rolleyes2:

Edit: hun fikk med en krage som er festet rund halsen med noe garsbind tror jeg det er. ligner veldig vertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig hvor lenge de sover/er helt utslåtte etterpå. Men de fleste er ganske sløve ett halvt døgn eller så etterpå da.. Sånn at de ikke har helt kontroll over bakparten liksom..

Hvis såret er godt dekket til kan hun vel egentlig gå ut ganske fort ja, men om du klarer å holde henne inne en ukes tid er det jo greiest kanskje :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sant. :rolleyes2: Snakket med ei venninde i sted på msn som har jobbet på dyreklinikk tidligere i sommer tror jeg.

Men to the case. Hun fåreslo at jeg imorgen ringte til en annen dyreklinikk å forhøre meg om rutinene der? fortell de hva som skjedde (ikke si hvilken dyreklinikk jeg var på) og spør om deres objektive syn. og spør de om du ikke burde ha fått med smertestillende?

Så i morgen tidlig ringer jeg til Heimdal dyreklinikk! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sant. :rolleyes2: Snakket med ei venninde i sted på msn som har jobbet på dyreklinikk tidligere i sommer tror jeg.

Men to the case. Hun fåreslo at jeg imorgen ringte til en annen dyreklinikk å forhøre meg om rutinene der? fortell de hva som skjedde (ikke si hvilken dyreklinikk jeg var på) og spør om deres objektive syn. og spør de om du ikke burde ha fått med smertestillende?

Så i morgen tidlig ringer jeg til Heimdal dyreklinikk! <_<

Ja, jeg er enig med venninnen din :) Ring til Heimdal og hør du. Familien min har brukt dem i rundt 20 år, de er veldig flinke og hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en dyreklinikk, og der foregår en kattesterilisering på følgende måte:

Katten kommer inn på morgenen.

Katten får en sprøyte med Rimadyl (smertestillende)

Katten får premedisinering, og blir "borte"

den får slange i halsen, og settes på gassanestesi.

en assistent klargjør katten, barberer, vasker og gjør kattens buk steril.

Nyskrubbet kirurg kommer inn, og gjør sitt. (under hele prosedyren er det en assistent som overvåker kattens vitale funksjoner)

Katten legges i oppstalling, på varmeteppe, og overvåkes nøye inntil den er våken. Det tar ca en time før katten er høvelig "oppegående"

Når katten er våken, ringer vi eier, som kommer og henter katten når de har mulighet. Vi leverer aldri fra oss dyr som ikke er ordentlig bevisste. (Alle dyr som er inne hos oss får selvsagt mat, vann og mulighet til å gå på do når de er ferdig med prosedyren.)

Smertestillende som katten fikk før operasjonen, holder i ca 24 timer. eier får med seg resept på en 7-dagers kur på smertestillende, som katten skal ha fra påfølgende morgen.

Hunnkatter skal holdes inne i minst 10 dager etter en sterilisering, og kommer på post-op sjekk etter 3 dager og 8-10 dager.

Så som sagt, jeg synes den vetten du var hos var temmelig skjødesløs <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått med smertestillende/antibiotika til mine katter, og det har gått bra. De får som regel en langtidsdose med smertestillende når de våkner. Vil anbefale å holde katten varm det første døgnet, de har gjerne litt problemer med å regulere kroppstemp mens de våkner opp skikkelig. Men det hørtes ikke bra ut at hun skrek mens de sydde, stakkars pusen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en dyreklinikk, og der foregår en kattesterilisering på følgende måte:

Katten kommer inn på morgenen.

Katten får en sprøyte med Rimadyl (smertestillende)

Katten får premedisinering, og blir "borte"

den får slange i halsen, og settes på gassanestesi.

en assistent klargjør katten, barberer, vasker og gjør kattens buk steril.

Nyskrubbet kirurg kommer inn, og gjør sitt. (under hele prosedyren er det en assistent som overvåker kattens vitale funksjoner)

Katten legges i oppstalling, på varmeteppe, og overvåkes nøye inntil den er våken. Det tar ca en time før katten er høvelig "oppegående"

Når katten er våken, ringer vi eier, som kommer og henter katten når de har mulighet. Vi leverer aldri fra oss dyr som ikke er ordentlig bevisste. (Alle dyr som er inne hos oss får selvsagt mat, vann og mulighet til å gå på do når de er ferdig med prosedyren.)

Smertestillende som katten fikk før operasjonen, holder i ca 24 timer. eier får med seg resept på en 7-dagers kur på smertestillende, som katten skal ha fra påfølgende morgen.

Hunnkatter skal holdes inne i minst 10 dager etter en sterilisering, og kommer på post-op sjekk etter 3 dager og 8-10 dager.

Så som sagt, jeg synes den vetten du var hos var temmelig skjødesløs <_<

Ja, dette hørtes seriøst ut :rolleyes2:

Imorgen skal jeg ringe på Heimdal å spørre de. Tenkt på de andre dyrene som blir opperert de da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med Heimdal dyreklinikk å der fikk jeg snakke med vetrinæren deres.

La frem historien min om hvordan ting hadde vært.

Vetten reagerte litt på at de ikke brukte opperasjonsfrakker, og også på at pus våknet før opperasjonen var færdig.

Han anbefalte også å ringe til de jeg var hos å legge frem dette på den måten jeg sa det til han, for å så kanskje få litt klarhet fra de også. :)

Men en ting er vertfall sikkert jeg skal aldri dit med noen av dyra mine mere.

Og Pus har det greit nå. Hun hadde fått av seg kragen i natt men latt såret være. Nå går hun hjemme hos kjæresten min her å forsker litt på den nye plassen MEN kragen(som hun glemmer at hun har på seg) :rolleyes2: hehe.

Spiser som normalt også ;) Hun er seg selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt i hele dag nå om jeg skal gjøre det eller ikke :o

Vet ikke hvordan de vil reagere heller tenker jeg. Er redd de skal bli sur osv :wub:

Men jeg tror jeg skal ta meg en telefon ja.

Skal holde pus inne så lenge som mulig ja til jeg ser at formen hennes er bedre. Nå går hun bare å vangler på gulvet å er litt gruggy. Synes synd på henne enda ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du aldri skal benytte deg av tjenestene til denne veterinærklinikken igjen, synes jeg du skal gi blanke i om de blir sure på deg! Ringer du med mobiltelefon kan du i tillegg spille inn samtalen. Dermed kan du i ro og mak høre gjennom samtalen i ettertid når ting har roet seg ned. Av og til kan ting høres anderledes ut da, enn når du "i kampens hete" snakker med veterinæren. Om du skjønner hva jeg mener...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da ikke vært noen komplikasjoner som tyder på at steriliteten under operasjonen har vært noe problem, ikke sant?

(Sammenlign med sying, sår, operasjoner, etc som foretas "ute i felten" på dyrehager, i vill tilstand, etc - ikke noe super-cleant der heller...)

Katter har et superb imunsystem og skal tåle det der helt fint.

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå ved å ringe klinikken? Hva ønsker du skal skje, liksom?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du aldri skal benytte deg av tjenestene til denne veterinærklinikken igjen, synes jeg du skal gi blanke i om de blir sure på deg! Ringer du med mobiltelefon kan du i tillegg spille inn samtalen. Dermed kan du i ro og mak høre gjennom samtalen i ettertid når ting har roet seg ned. Av og til kan ting høres anderledes ut da, enn når du "i kampens hete" snakker med veterinæren. Om du skjønner hva jeg mener...?

ja, jeg forstår :o Det er en mulighet jeg kan gjøre ;) Takk :wub:

Det har da ikke vært noen komplikasjoner som tyder på at steriliteten under operasjonen har vært noe problem, ikke sant?

(Sammenlign med sying, sår, operasjoner, etc som foretas "ute i felten" på dyrehager, i vill tilstand, etc - ikke noe super-cleant der heller...)

Katter har et superb imunsystem og skal tåle det der helt fint.

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå ved å ringe klinikken? Hva ønsker du skal skje, liksom?

Susanne

Det jeg vil oppnå me den samtalen er å høre hva de har å si til de spørsmålene jeg har ang opperasjonen på pus`n min.

Ang dette så mener jeg det går på prinsipp da. Når man driver en dyreklinikk så skal man være renslig å steril når man gjør en opperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...