Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening på hund

puzn81

Recommended Posts

Skrevet

Hvorfor skulle det ikke fungere på noen? :rolleyes2:

Viktig at man finner en forsterker hunden har veldig lyst på da, godbiter fungerer jo ikke like bra på alle hunder f. eks.

Skrevet

Har ikke noen grunn til å tro at noen raser er mer egnet til klikkertrening enn andre. Men ser for meg at det kan være individer som liker det bedre enn andre.

Skrevet

Såvidt jeg vet, så fungerer det på alle raser, så lenge de reagerer på belønning(godbit, leke, ros, hva som helst). Kommer vel mer an på individet og eier enn på rasen.

Skrevet

Oki, jeg har bestemt meg for å trene klikker på min neste hund, å har bestemt meg for hunderase, men om treningsmetoden er ideel for alle raser er jo ikke sikkert, så derfor tenkte jeg å høre her inne. Begynner man å introdusere klikkern når hunden enda er valp, eller er det noe som bør komme etter evt grunntrening?

Skrevet
Oki, jeg har bestemt meg for å trene klikker på min neste hund, å har bestemt meg for hunderase, men om treningsmetoden er ideel for alle raser er jo ikke sikkert, så derfor tenkte jeg å høre her inne. Begynner man å introdusere klikkern når hunden enda er valp, eller er det noe som bør komme etter evt grunntrening?

Det er bare bra å begynne mens hunden er liten. Jeg driver for tiden og konverterer en 5-åring, noe som er mye vanskeligere fordi han ikke er vant til å tenke selv. Se f.eks. http://klickerklok.se/hundartiklar.php for artikler om lydighetstrening med valp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
    • Kan jeg spørre om hvilke hunderaser som har minst jaktinstinkt? Er det kun selskapshundene?
    • Jeg har ingen som kan ha hunden så de må være her
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...