Gå til innhold
Hundesonen.no

Min gravide 4-beinte

Renate

Recommended Posts

Hei alle hundelskere! (:

For omtrent 3,5 uker siden var jeg å parret sheltien min med en nydelig sobel hannhund av samme rase.

Nå som det har gått 3,5 uke ser jeg tydelig at magen hennes har blitt større, og hun er blitt mer urolig, hun har også mistet mastlysten totalt, og spiser ingen ting, jeg har derfor begynt å ta en stor skje leverpostei og rulle en og en matkule inn med leverpostei, noe som jeg må si tar sin tid, men resultatet er at hun værtfall får spist litt i løpet av dagen. Lussie har også hatt en liten periode med oppkast noe som er normalt mellom 3 og 5 uker.

Jeg har lest og lett mye på internett, men finner ingen konkrete svar om hva som er normale symptomer ved en drektig tispe, og lurer på om noen kan hjelpe meg med det.

Mvh.

Renate og Lussie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun begynt å tisse så mye! Hun tisser opptil 2 ganger per. natt (inne :)) og tisser når jeg våkner og er ute med henne, men tisser ikke fra jeg drar til jeg kommer hjem 6-7 timer senere, men Luss er så fryktelig tissatrengt når jeg kommer hjem og da rekker hun nesten ikke å komme ut før hun tisser masse. Luss tisser også inne hvis jeg er borte mer enn ca 1 time på ettermiddagen og jeg må derfor ut veldig ofte. Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun begynt å tisse så mye! Hun tisser opptil 2 ganger per. natt (inne :)) og tisser når jeg våkner og er ute med henne, men tisser ikke fra jeg drar til jeg kommer hjem 6-7 timer senere, men Luss er så fryktelig tissatrengt når jeg kommer hjem og da rekker hun nesten ikke å komme ut før hun tisser masse. Luss tisser også inne hvis jeg er borte mer enn ca 1 time på ettermiddagen og jeg må derfor ut veldig ofte. Hva kommer dette av?

Hvor langt har hun kommet nå?

Det kan være fosterene presser på blæren hennes alt, eller det kan være hun har en UVI. Tisser hun mye eller lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har hun kommet nå?

Det kan være fosterene presser på blæren hennes alt, eller det kan være hun har en UVI. Tisser hun mye eller lite?

Det er litt over 1 mnd siden vi parret henne første gangen og hun tisser vanlig men veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt over 1 mnd siden vi parret henne første gangen og hun tisser vanlig men veldig ofte.

Hvor mange dager siden?

Om hun ikke har tisset inne tidligere så hadde jeg nok gått til veterinær og fått henne undersøkt for UVI. Bare huske, og det er viktig, å fortell at hun er parret. Enkelte typer antibiotika er ikke bra for fostrene.

Det er ikke unormalt at tispen tisser oftere, men dem skal ikke ha problemer med å holde seg om hun bare er halvveis i drektigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg hos dyrlegen med henne på ultralyd for 2. gang og veterinæren kunne værtfall bekrefte at hun var drektig og at det ikke var så mange valper i magen til Lussie. Dyrlegen sa hun så 2 stykker men jeg skal på røntgen med henne omkring dag 50. ellers sjekket hun Lussie for det meste annet og alt står bra til (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei :icon_confused:

Har hørt og sett fler hunder som mister så utrolig mye pels etter fødsel og lurer på om det er noen vitaminer jeg kan gi til Lussie for at hun ikke skal miste så mye pels.

Min erfaring der er at dersom tispa har fått et næringsrikt kosthold gjennom drektigheten, under valping og diing og en stund etter avvenning, så beholder de gjerne pelsen. Jeg vet at mange gir ekstra b-vitaminer for å opprettholde pelsen til tispa. Selv tilsetter jeg ingen ting ekstra i så måte, bare gir et konsentrert næringsrikt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og min erfaring er at pelsen faller av uansett på en sheltie :D Det er mye bedre å få den fort av ved hjelp av hyppig børsting og bading så røytingen blir fortere overstått og hun dermed får ny pels tidligere. De begynner som regel å røyte når valpene er 5-8 uker gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei. Altfor mye å gjøre nå for tiden så har blitt liten tid til å holde på her inne, men nå går det bedre, Lussie har fått valper og dette gikk sånn:

..Så begynte Lussie å få vëër og når klokka var rundt halv 10 så fikk hun sin første valp, valpen kom ut uten "pose" på og var derfor dødfødt, valpen var en utrolig fin sobel hannhund, etter det hadde gått 1 time begynte hun å få ve'er igjen og når klokken var rundt 12 fikk hun sin andre valp som gudskjelov lå inne i "posen" sin, valpen var en tricolor tispe som også var utrolig søt, og ikke dødfødt :) Så ble Lussie så opptatt med å stelle og fikse den nyfødte valpen og jeg tror hun helt glemte at hun fortsatt hadde 1 til, men etter 3 timer så begynte hun endelig å ve'e og presset og presset, men valpen satt fast og vi ringte dyrlegen, dyrlegen sa at han kom om 15 minutter og vi håpet på det beste, at både Lussie og valpen skulle overleve, så hadde det gått 10 minutter så kom plutselig valpen ut, men den var helt slapp og livløs - enda en dødfødt, dyrlegen kom 5 minutter senere og sjekket Lussie fordi vi syntes det hadde kommet så mye blod, men det var visst helt vanlig. Dyrlegen tok med seg de to dødfødte og dro igjen. Jeg måtte sitte oppe rundt 2 timer til for å se om alt sto bra til, noe som det gjorde så jeg la meg til å sove da klokka var 6 på morgen..

Nå er den tricolor tispen "Shira" 13 dager gammel og åpner vel snart øynene. Det eneste som jeg 'klør meg litt i hodet av' er at Lussie driver å piper så fælt oppi valpekasssen og kikker på meg med bedende øyne, hva er det hun prøver å fortelle meg? ..... Også nå for ca. 15 minutter siden begynte hun å skulle 'leke med valpen' hun hoppet og spratt rundt den og var helt i hundre, mens valpen strev med å finne et sted å få litt melk, Lussie er så dum noen ganger altså..

2hykzfk.jpg

lille nurke..

(beklager om bildet er litt stort, får det ikke mindre :S )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...