Gå til innhold
Hundesonen.no

Tittel LP1,2&3


Miranda

Recommended Posts

Som MartineH sier, så gjelder dette Sverige. Jeg kunne ønske vi hadde sånt i Norge også jeg egentlig..

Det er noe med at alle ikke har forutsetninger for å få et championat liksom, små delmål eller hovedmål. Eller for oss som bare syns titler er moro liksom :lol: Får tittel for å vinne 'småting' på utstilling liksom, lange er de også(sikte til nordisk junior vinner osv) Det som irriterer meg mest er at det ikke er noe hoppchampionat i Norge, slik andre land har. Det er en offesiell hundesport på linje med lydighet og agility. Like mye penger skal NKK ha for det også(vurderer å lage opprop på det)

*gir blaffen i at de ikke eksisterer i Norge, og bruker Vidas LP1 tittel for det* :P

Titler er fett, sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at alle ikke har forutsetninger for å få et championat liksom, små delmål eller hovedmål. Eller for oss som bare syns titler er moro liksom :lol: Får tittel for å vinne 'småting' på utstilling liksom, lange er de også(sikte til nordisk junior vinner osv) Det som irriterer meg mest er at det ikke er noe hoppchampionat i Norge, slik andre land har. Det er en offesiell hundesport på linje med lydighet og agility. Like mye penger skal NKK ha for det også(vurderer å lage opprop på det)

Helt enig. Jeg tror faktisk det kan være litt viktig for rekruttering av litt andre raser enn border collier også å ha noen slike titler man kan slå i bordet med selv om man kanskje ikke når helt fram til LP-championatet (det samme med NBF-bruksen egentlig).

Det som slår meg er jo at man innen RIK-programmet omtrent får kasta ulike titler etter seg bare man har satt sin fot på en eller annen gressplen - eller sågar syklet en runde med bikkjeskinnet *host*.

Jeg har jo 3 førstepremier i Sverige i LP kl 2 på min gamle Babs - og den tittelen ble først registrert i DogWeb faktisk. Så så jeg plutselig at den var fjernet noen uker etterpå... gjett om "noen" ble rimelig forbanna, spesielt siden NKK ikke hadde vært konsekvente med å fjerne slik tittel på ALLE norskregistrerte hunder... neida, det var bare et sånt tilfeldig utvalg som hadde fått den fjernet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Kanskje lage opprop om flere titler i NKK, sånn generellt - og ramse opp alle mulige. Men det blir vel for mye for NKK å takle på en gang. Men er vi mange nok, må de vel iallefall se på det.

Var jo noen som laget opprop om det for en stund siden, men aner ikke om det ble noe mer enn bare den lista.... Om de sendte den til NKK eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo noen som laget opprop om det for en stund siden, men aner ikke om det ble noe mer enn bare den lista.... Om de sendte den til NKK eller ikke...

Skal man gjøre det, så må man gå ut bredt. Jeg har sendt NKK mail om det, og spurt om mulig fremgangsmåte. Når diverse facebook-grupper får til 'store' ting, burde vi klare å få til noe slikt. Her inne er det mange med store nettverk, og mitt inntrykk er at vi her inne også er litt i overkant tittel-sugne.

Argumentet er enkelt syns jeg, det blir meget enkelt å lese stamtavler for avl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en utstillingstittel, så hadde de nok hevet seg på den med en gang... Men hadde vært kjempeflott å fått igjennom.... Titler ER moro. :lol:

Det ville kanskje vært med på å rekrutere folk til sporten også? Et håp om å oppnå noe synlig selv om man ikke har mulighet for et championat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig NKK generelt er i mot all annen hundesport en utstilling.

Bare å se på dogweb - prøv å finn prøve lister over noe annet en utstilling - umulig og finns ikke. Ikke ett registerert resultat såframt du ikke får championat. Noen mentaltester - men det er jo helt tilfeldig om de står der eller ikke - går heller ikke der å søke opp prøvedato for å se alle på den prøven. Begredelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha dette kan vi bare glemme i lp i hvert fall.. om man titter på siste HS, så kan man notere seg at lp spalten er borte. Så noen ønsker ikke lp faktisk, vi blir mer og mer skjøvet ut til siden. Jeg tror titler i lp er som ett lysegrønt håp langt der borte i det fjerne. Bruks og AG derimot tror jeg dere har en sjangs. Om noen gidder derimot å sette i gang noe slikt er jeg med, sånn at det er sagt. *hoppe over i neste tråd* Ikke meningen å være negativ altså... Vi trenger seriøst rekrutering i lp sporten, og jeg tror dette er veien å gå, en tittel her og en tittel der, vi liker titler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha dette kan vi bare glemme i lp i hvert fall.. om man titter på siste HS, så kan man notere seg at lp spalten er borte. Så noen ønsker ikke lp faktisk, vi blir mer og mer skjøvet ut til siden. Jeg tror titler i lp er som ett lysegrønt håp langt der borte i det fjerne. Bruks og AG derimot tror jeg dere har en sjangs. Om noen gidder derimot å sette i gang noe slikt er jeg med, sånn at det er sagt. *hoppe over i neste tråd* Ikke meningen å være negativ altså... Vi trenger seriøst rekrutering i lp sporten, og jeg tror dette er veien å gå, en tittel her og en tittel der, vi liker titler :)

Det kan vel være så enkelt at den som skriver spalten ikke har levert inn stoff til korrekt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha dette kan vi bare glemme i lp i hvert fall.. om man titter på siste HS, så kan man notere seg at lp spalten er borte. Så noen ønsker ikke lp faktisk, vi blir mer og mer skjøvet ut til siden. Jeg tror titler i lp er som ett lysegrønt håp langt der borte i det fjerne. Bruks og AG derimot tror jeg dere har en sjangs. Om noen gidder derimot å sette i gang noe slikt er jeg med, sånn at det er sagt. *hoppe over i neste tråd* Ikke meningen å være negativ altså... Vi trenger seriøst rekrutering i lp sporten, og jeg tror dette er veien å gå, en tittel her og en tittel der, vi liker titler :)

Alle liker vel å kunne ha noe å opopnå gradvis, er jo det som er motivasjon. Man starter jo ikke skolen med å bli fortal i 1 klasse som 6 åring at nå er det bare å jobbe på - om 18-20 år har du en mastertittel om du gjør leksene dine - alt mellom er helt uviktig.

Hvor mange starter å trene sin første hund med å sikte mot championat?

Må si jeg ganske ofte lurer på om det er en enste en i NKK huset som har gjort noe med hund utover å stille ut. Hvirker jo ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha dette kan vi bare glemme i lp i hvert fall.. om man titter på siste HS, så kan man notere seg at lp spalten er borte. Så noen ønsker ikke lp faktisk, vi blir mer og mer skjøvet ut til siden. Jeg tror titler i lp er som ett lysegrønt håp langt der borte i det fjerne. Bruks og AG derimot tror jeg dere har en sjangs. Om noen gidder derimot å sette i gang noe slikt er jeg med, sånn at det er sagt. *hoppe over i neste tråd* Ikke meningen å være negativ altså... Vi trenger seriøst rekrutering i lp sporten, og jeg tror dette er veien å gå, en tittel her og en tittel der, vi liker titler :)

Alle spaltene blir borte og slått sammen til en, helt 'høl i hue'.

Jeg tror som sagt vi skal få rimelig mange med på denne her, det finnes så mange mailinglister(jeg har til alle hundeklubber i hele landet, hahaha) rundt omkring atte. Problemet er vel at vi kan ikke gjøre stort enn å bare si OK, om kennelklubben sier nei. Vi vil jo konkurrere osv, og de færreste er vel interessert i å bytte over til NHL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så gøy at så mange svarte! Helt enig med dere, det hadde vært fantastisk fin motivasjon å kunne få tittel i de lavere klassene. Er sikker på at det ville rekruttert enda flere til sportene. Det er jo ikke alle som har en "lydighetschamipon-hund" eller har tid til å legge ned all treningen det krever, men man liker jo å trene og konkurrere likevel. Hadde vært gøy å få en liten tittel <_< Og så er det jo absolutt bra for å lese stamtavler med tanke på avl.

Skjønner ikke helt hva NKK har å tape på å ha titler i lavere klasser også??? Koster det noe ekstra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha dette kan vi bare glemme i lp i hvert fall.. om man titter på siste HS, så kan man notere seg at lp spalten er borte. Så noen ønsker ikke lp faktisk, vi blir mer og mer skjøvet ut til siden. Jeg tror titler i lp er som ett lysegrønt håp langt der borte i det fjerne. Bruks og AG derimot tror jeg dere har en sjangs. Om noen gidder derimot å sette i gang noe slikt er jeg med, sånn at det er sagt. *hoppe over i neste tråd* Ikke meningen å være negativ altså... Vi trenger seriøst rekrutering i lp sporten, og jeg tror dette er veien å gå, en tittel her og en tittel der, vi liker titler :ahappy:

Jeg savnet LP-spalten i Hundesport denne gangen... Jeg leser alltid den jeg, så det var litt skuffende at den ikke var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savnet LP-spalten i Hundesport denne gangen... Jeg leser alltid den jeg, så det var litt skuffende at den ikke var med.

Jeg må innrømme at jeg ikke la helt merke til at den manglet.... :ahappy: Den er litt "tam" tidvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...