Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften.. og dens følger for våre hundevenner!


SiriEveline

Recommended Posts

Arwen har bare opplevd en nyttårsdag. Da var jeg hjemme og slappet av. Han sov hele kvelden og når det braket løs sov han. Håper dette smitter over på Tia. Men jeg pleier å gjøre alt normalt. Jeg og en veninne snakket om å dra på hyttetur på nyttår siden begge har ferske hunder og det er så stille i fjellet, men vi får se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Sita reagerte ikke ifjor. Hun var bare fire måneder og ikke husren ennå, så vi var jo ute på tissetur utover ettermiddagen og kvelden, og folk har som kjent veldig vanskelig for å vente med rakettene til midnatt. Sita reagerte hverken når vi var ute og fikk dem skutt opp rett over hodet, eller når det brakte løs like før tolv. Vi satt inne på vaskerommet uten vinduer, og hun var hverken engstelig eller redd. Litt nysgjerrig kanskje. Blir spennende om det går like bra iår.

Har fått anbefalt noen beroligende urtetabletter av noe slag, noen her som har prøvd det? Vurderer også å kjøpe DAP å ha i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Så nå ler andre av at du kaller bikkja bestefar... :P heheh.

Men altså, OT, men dere skjønner saken.. "gubben kom bare utenfor porten før han gjorde sitt fornødne..." osv?

Men tulip, jeg syns du skal fortsette å kalle han gubben jeg. Vi trenger noe å le litt av i hverdagen :P

Men ang nyttår ja. Som Lars sa oppi her, fjellet for vår del! Jeg gleder meg vilt allerede :P

Ikke min leif at noen her inne visste hva Àddja betydde da... Dessuten betyr det ikke bare bestefar, men (eldre) mann også! Stakkar, han er dømt til å bli ledd av.. :lol:

Får kalle han Gubben med stor G, slik at at alle skjønner det er et egennavn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på seminar for et par uker siden, og da var Runar Næss en av foredragsholderene og han gav et tips om å sette ut små skåler med godbiter/tørrfor på strategiske plasser fra rakettstyret starter til nyttårsaften. Og for hver gang det smalt en rakett skulle man hive utover noen biter slik at hunden etterhvert assosierer raketter med mat/godbit. Han hadde visst brukt det med hell på sine hunder. Jeg har aldri gjort noe spesielt ifh til raketter og hund da jeg har vært heldig med hunder som ikke har reagert overhodet. I fjor lå både Decoy og Buster og snorksov 3 minutter over 12. Vi var i Trondheim, og det ble sendt opp ekstremt mye raketter så det smalt godt rundt huset. Her vi bor nå tror jeg ikke det blir så fryktelig mye raketter, er ikke sikker egentlig. Men mtp antall naboer så skulle det tilsi heller få raketter. Heldigvis. Det kan være pent å se på, men jeg stoler ikke helt på at disse bygdatrønderene holder seg edru når de skal fikle med disse rakettsakene. :rolleyes:

Forrige hunden jeg hadde var litt redd på nyttårsaften. En og annen rakett gjorde han ikke noe særlig, men når det smalt som verst rømte han og katta inn på et soverom og under sengen. Men vi gjorde ikke noe spesielt, bare luftet han godt mens det enda var rolig ute og så lot vi han gå og legge seg der han selv ville i leiligheten. Han var heller ikke skuddredd/lydberørt til vanlig, men raketter i nyttårsaften-mengder var ekle greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om alle de redde hundene må jeg virkelig si at jeg priser meg lykkelig over mine hunder...

Nyttårsaften har alltid vært som en vanlig dag for oss, og det har fungert helt fint. Orry ELSKER raketter; vi pleier å feire nyttårsaften hos ulike folk som har veranda, og da står han med forbeina på rekkverket og logrer med hele seg. Han titter på rakettene på himmelen, og logrer og bjeffer av glede når det smeller.

Norma opplevde sin første nyttårsaften i fjor, og det gikk helt uten problemer. Hun brydde seg ikke om rakettene i det hele tatt, og satt ute sammen med oss når vi så på rakettene. I tillegg var begge med på kveldstur mens det fortsatt smalt.

Jeg har full forståelse for at nyttårsfeiring krever mer og er vanskelig for dere som har hunder som faktisk er berørt av det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den første nyttårsaften til Fie så vet ikke helt hvordan hun kommer til å reagere. Har derfor ikke klart å bestemme hvordan vi skal gjøre det på nyttårsaften enda. Selv om hun bare er valpen enda så har hun helt fra hun var liten hørt og opplevd raketter. Hun har enda ikke reagert på noe av det, selv ikke når det plutselig ble fyrt opp masse raketter der vi trente. :P Selv om jeg håper hun reagere like bra på nyttårsaften så vurdere jeg å stikke til fjells med hun på nyttårsaften. Spørsmålet er om det ikke bli mer raketter med masse bygdetullinger enn her i byen hvor det er fellesfyrverkeri :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...