Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke linjer bruker førerhundskolen?


Gjest

Recommended Posts

Ja, hvilke hunder bruker førerhundskolen? Leste på nettsidene deres at de avler labrador selv; er dette normale valper kjøpt fra andre kenneler som de har testet egenhet til førerhundarbeid og dermed avlet videre på de beste individene? Har slike hunder stamtavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her føler jeg egentlig min plikt til å svare. jeg har avls hund fra førerhundskolen i oslo. han er født på kennelen, og de bruker i hovedsak nesten bare egne hunder er det jeg har fått intrykk av. de velger ut de beste indivindene i ett kull og avler videre på disse. han har stamtavle, den ligger hos førerhund skolen, og vi har aldri hatt bruk for den men har fått beskjed om at det bare er å ringe hvis vi trenger den :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De avler ikke etter en spesiell type linje. Det finnes brukere i allslags størrelser og derfor må det også finnes hunder i allslags størrelser. Men de er veldig nøye med hvilke hunder de velger å bruke i avl. Hannhundene kommer som oftest utenfra tror jeg, mens tispene er fra eget oppdrett for det meste. Men så avler de jo ikke bare labradorer heller, men det uten tvil dem det er flest av :icon_redface: (det går også i hvite gjeterhunder, storpudler, golden retriever og noen ganger blandingshunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "min" deilige storpuddeljente på fôr for Veiviseren (service/førerhund). Sofia,

Mamman til min Sofia er Veiviserens egen tispe og pappaen er hentet eksternt.

I "Norsk Puddelklubb" under "avls hanner" står denne hannene som "avls hann" med bla

"tittelen" godkjent/testet av førerhundskolen.

Det har blitt sakt til meg av en av trenerene på førerhundskolen at de skal plukke ut avlstisper, med tester,

fra kullet til Sofia. De er 9 søsken. 8 tisper og 1 hann.

Det hender at jeg drømmer om at Sofia blir avls tispe. For da blir hun hos meg.. for alltid. Er kun på førerhundskolen i slutten av drektigheten og fram til valpene er store nok til å forlate mamman. :rolleyes:

Tispene blir sterilisert ganske nøyaktig mellom 1 og 2 løpetid. Sofia har nå startet sin første løpetid.

Det betyr at jeg får svar på dette om max 3-4 mnd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I see I see, jeg mente i så forstand ikke "Linjer" heller da, men mer sånn "henter de inn hunder fra vanlige kennler i sørnorge og avler på dem" (evt. nordnorge da men vi har iallefall ikke noen store kennler innen Labrador).

Men takk bea, det du ser om at de hentet avlshanne fra puddelklubben er jo tegn på at de henter avlsmateriale fra "vanlige kennler" :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente bare å si at puddelklubben også har godkjent "pappan" til Sofia som avls hann .. De, NPK, har jo kriterier om cert/champ og god helse.. Ang pappan til Sofia har NPK "lagt inn" han inn i sin "hanner godkjent til avl".

Jeg tror ikke at pappan til Sofia har utstillingsresultater å vise til. Kun bruks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer litt på det. Mener det var snakk om at to av søskenene til Luna er sånn "førerhundvalper in growth" og skal testes for hvor egnet de er når de nærmer seg denne aldern. Men jeg kan jo ha hørt feil.. Skal spørre oppdretter neste gang vi høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer litt på det. Mener det var snakk om at to av søskenene til Luna er sånn "førerhundvalper in growth" og skal testes for hvor egnet de er når de nærmer seg denne aldern. Men jeg kan jo ha hørt feil.. Skal spørre oppdretter neste gang vi høres.

Men førerhundskolen jeg jobber på tror jeg kjøper valpene selv, så leveres de ut til fôrverter. Så de står i førerhundskolen sitt navn hele tiden, med mindre de ikke består førerhundtesten og noen kjøper hunden.

Hundene tas forresten inn til test når de er 1,5-2 år gamle ca :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er veldig nøye med hvilke hunder de velger å bruke i avl. Hannhundene kommer som oftest utenfra tror jeg, mens tispene er fra eget oppdrett for det meste.

Men førerhundskolen jeg jobber på tror jeg kjøper valpene selv, så leveres de ut til fôrverter. Så de står i førerhundskolen sitt navn hele tiden, med mindre de ikke består førerhundtesten og noen kjøper hunden.

Hundene tas forresten inn til test når de er 1,5-2 år gamle ca :P

først må jeg nesten bare spørre på hvilken førerhund skole du jobber på :lol: men vet ikke om min er ett unntak men han er født på førerhundskolen tror jeg og så valgte de han kanskje senere ut til avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må jeg nesten bare spørre på hvilken førerhund skole du jobber på :) men vet ikke om min er ett unntak men han er født på førerhundskolen tror jeg og så valgte de han kanskje senere ut til avl...

Ja, veldig mange blir født på førerhundskolen og blir plassert ut til fôrverter ca 8 uker gamle. Men det hender også at de kjøper valper fra oppdrettere og leverer de ut til fôrvert :) Førerhundskolen på Lysaker jobber jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal si at det er noen spesielle linjer de avler på så blir det vel de linjene som ikke snuser så mye:)

De er jo oftest ute etter hunder som ikke snuser og er passe hardføre til å jobbe og stå på sitt(eks ved at den som er blind/svaksynt vil gå til høre, mens hunden skjønner at det er farlig) , men samtidig myke nok til at en hver person skal kunne takle de i hverdagen. Utrolig vanskelig arbeid spør dere meg da jeg var med på en bit her forleden. Fasinerende avl å jobbe med hvertfall. Jeg blir jo så betatt av den hvite schæferen jeg da som trolig kommer mer og mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig mange blir født på førerhundskolen og blir plassert ut til fôrverter ca 8 uker gamle. Men det hender også at de kjøper valper fra oppdrettere og leverer de ut til fôrvert :ahappy: Førerhundskolen på Lysaker jobber jeg på.

Ligger det en på Lysaker også? I Tillegg til Norges Blindeforbunds Førerhundskole på Bestum.

De har oppdretternavnet Stifinnerens og har vel hatt dette i mange år nå. Det er vel i hovedsak de linjene de avler på Og at de fleste førerhunder er hunder som de selv har avlet frem, men at de tar i mot og sjekker ut enkelte hunder som kan være aktuelle.

Førerhundskolen på Vestby tar inn flere hunder fra privatpersoner og har ikke samme "solide" avlsbase som det Norges Blindeforbunds Førerhundskole har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det en på Lysaker også? I Tillegg til Norges Blindeforbunds Førerhundskole på Bestum.

De har oppdretternavnet Stifinnerens og har vel hatt dette i mange år nå. Det er vel i hovedsak de linjene de avler på Og at de fleste førerhunder er hunder som de selv har avlet frem, men at de tar i mot og sjekker ut enkelte hunder som kan være aktuelle.

Nei, det er den på Bestum jeg snakker om :ahappy: Er ikke alle som vet hvor Bestum er, så jeg pleier å si Lysaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig mange blir født på førerhundskolen og blir plassert ut til fôrverter ca 8 uker gamle. Men det hender også at de kjøper valper fra oppdrettere og leverer de ut til fôrvert :) Førerhundskolen på Lysaker jobber jeg på.

vi fikk han når han var ett år vi :D aner ikke hvorfor, men det virker som de avler på veldig gode og friske hunder, vi har aldri opplevd noe som helst plager generelt på han :P han er fra førerhund skolen på bestum, ligger 15 min unna der jeg bor så er veldig greit sånn sett egentlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk han når han var ett år vi ;) aner ikke hvorfor, men det virker som de avler på veldig gode og friske hunder, vi har aldri opplevd noe som helst plager generelt på han ;) han er fra førerhund skolen på bestum, ligger 15 min unna der jeg bor så er veldig greit sånn sett egentlig :rolleyes2:

Så koselig, det er der jeg jobber :) Ja, de avler veldig flotte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt nysgjerrig, hvor mange kull pleier de å ha på ei tispe og hvor ofte har hun valper?

et søk p Dogweb vil kunne gi deg svaret på det, i alle fall på de kull som da blir registrert - noe jeg tror de gjør med alle kull. Søk på navnet Stifinnerens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de mer jaktorientert de labradorene som brukes da? Jeg synes de alltid er så små og tynne i ansiktet :)

Jeg ville verken kalt det jakt eller utstillingslinjer, da de avler hunder i allslags størrelser. Men egenskapene til en førerhund skal jo være at den er rolig og avbalansert, trygg, stødig og førerorientert.

En førerhund skal jo være med brukeren sin i allslags situasjoner, og da kreves det mye av hunden. Derfor prøver førerhundskolen å få frem hunder som er dette, i allslags størrelser :rolleyes2:

bilde016-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser ikke førerhundene i Tromsø ut! De ser ut som en bitteliten, dog ikke tynn (mao labradorkraft i kroppen), mer "glattpelset" versjon av Luna. Luna er jo lita av vekst, men disse er ENDA mindre. Tre stk svarte med utrolig søte gamle damer som bor rundt om kring i området :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er førerhundbruker selv og jeg har en veldig STOR labbe fra Blindeforbundets førerhundskole, så de kommer i alle størrelser, fasonger osv, utseende er ikke viktig, det er evnene som teller. Og det er også lagt vekt mye på hva brukeren trenger, enten liten kjapp hund, eller stor stødig hund osv.post-2051-1228437254_thumb.jpg[atta

chment=7742:Tony_sit...leHurdal.jpg]

Prøver å sende med et bilde her av min Tony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...