Gå til innhold
Hundesonen.no

Regjeringen vil forby dyresex!


Linepip

Recommended Posts

Det var jo interessant å lese at dyresex ble lovlig igjen (!) i 1972, samtidig som de ble lovlig å utøve sin homofili. Hva har de to med hverandre å gjøre liksom?? :x

Det har med moralske forestillinger å gjøre.

Utøvelse av homoseksualitet var forbudt fordi det var "utuktig" - noe ekkelt og skammelig. Dyresex var forbudt av samme grunn, ikke av hensyn til dyrene. Det var altså et moralsk forbud. Uten at jeg har satt meg inn i tankegangen bak det, vil jeg anta at det dreide seg om en generell liberalisering av seksualitet - at man ikke skulle kriminalisere folk med "sære preferanser" basert på moral.

Det er forbudt å skade dyr - dermed er det ikke lov å forgripe seg seksuelt på dyr dersom det fører til skade.

Dersom det nå blir forbudt med dyresex igjen, får vi tilbake et moralsk forbud (som man kan diskutere opp og ned og i mente), men vi får også større rettssikkerhet for dyr - fordi man da slipper å dokumentere/sannsynliggjøre at dyret har lidt overlast som følge av menneskelige overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med moralske forestillinger å gjøre.

Utøvelse av homoseksualitet var forbudt fordi det var "utuktig" - noe ekkelt og skammelig. Dyresex var forbudt av samme grunn, ikke av hensyn til dyrene. Det var altså et moralsk forbud. Uten at jeg har satt meg inn i tankegangen bak det, vil jeg anta at det dreide seg om en generell liberalisering av seksualitet - at man ikke skulle kriminalisere folk med "sære preferanser" basert på moral.

Det er forbudt å skade dyr - dermed er det ikke lov å forgripe seg seksuelt på dyr dersom det fører til skade.

Dersom det nå blir forbudt med dyresex igjen, får vi tilbake et moralsk forbud (som man kan diskutere opp og ned og i mente), men vi får også større rettssikkerhet for dyr - fordi man da slipper å dokumentere/sannsynliggjøre at dyret har lidt overlast som følge av menneskelige overgrep.

Joda, jeg skjønte det. Men var det liksom nødvendig med oppheving av et moralsk forbud av dyresex, bare fordi det da plutselig ble greit med homofil sex? Skjønner ikke tanken bak akkurat dèt.. Hvorfor ikke bare oppheve alle andre moralske sperrer samtidig, når de tydeligvis ikke tenkte lenger? Hva med pedofili? Nekrofili? Hvis de ikke klarte å skille mellom homofil sex og dyresex, så hvorfor klarte de å skille mellom dette og de andre jeg nevnte?

Nei, sorry, dette ble jo litt på kanten og OT her, og burde egentlig skrevet skoleoppgave, og da blir plutselig alle andre tanker veldig engasjerende.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønte det. Men var det liksom nødvendig med oppheving av et moralsk forbud av dyresex, bare fordi det da plutselig ble greit med homofil sex? Skjønner ikke tanken bak akkurat dèt.. Hvorfor ikke bare oppheve alle andre moralske sperrer samtidig, når de tydeligvis ikke tenkte lenger? Hva med pedofili? Nekrofili? Hvis de ikke klarte å skille mellom homofil sex og dyresex, så hvorfor klarte de å skille mellom dette og de andre jeg nevnte?

Som sagt, det kan man diskutere opp og ned og i mente - og det er jo interessant (dog kanskje ikke i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var jammen meg på tide. OG jeg vil ikke lengre at det skal kalles dyresex, men dyrevoldtekt. Det er det vel kanskje flere formeninger om. Håper vi lar oss inspirere av svenskene når det gjelder flere dyrevernslover. Går så treigt med oss her til lands...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønte det. Men var det liksom nødvendig med oppheving av et moralsk forbud av dyresex, bare fordi det da plutselig ble greit med homofil sex? Skjønner ikke tanken bak akkurat dèt.. Hvorfor ikke bare oppheve alle andre moralske sperrer samtidig, når de tydeligvis ikke tenkte lenger? Hva med pedofili? Nekrofili? Hvis de ikke klarte å skille mellom homofil sex og dyresex, så hvorfor klarte de å skille mellom dette og de andre jeg nevnte?

Men hvor får du fra at de ikke klarer å skille mellom homofil sex og dyresex?? At de opphevet dem i samme rennet hadde mer med type forbud, bakgrunn, sovende regler o.l. enn at de ikke klarte å skille mellom dem? Jeg håper jeg misforsto deg nå faktisk og at du ikke trodde .

En sovende regel betyr at til tross for at den "gjaldt", ble den ikke tatt i bruk overfor praktiserende homofile (ei heller ble de fleste anmeldelser etterfulgt). Regelen ble hovedsaklig fjernet for å forebygge mot pengeutpressing, samt det at den som sagt var sovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor får du fra at de ikke klarer å skille mellom homofil sex og dyresex?? At de opphevet dem i samme rennet hadde mer med type forbud, bakgrunn, sovende regler o.l. enn at de ikke klarte å skille mellom dem? Jeg håper jeg misforsto deg nå faktisk og at du ikke trodde .

En sovende regel betyr at til tross for at den "gjaldt", ble den ikke tatt i bruk overfor praktiserende homofile (ei heller ble de fleste anmeldelser etterfulgt). Regelen ble hovedsaklig fjernet for å forebygge mot pengeutpressing, samt det at den som sagt var sovende.

Med fare for å bli misforstått.. :icon_redface:

Jeg skjønner at de ikke trodde "det var det samme", og jeg skjønner at de sånn rent teoretisk og praktisk sett klarte å skille mellom homofil sex og dyresex. Det jeg derimot ikke skjønner, er: hvorfor var de nødt å oppheve forbudet mot dyresex, bare fordi de opphevde forbudet mot homofil sex? De to har jo ingenting med hverandre å gjøre liksom. De kan jo ikke ha "oversett" at loven også omtalte dyresex, og dermed må de jo ha gjort et bevisst valg der om å også oppheve forbudet mot det. Uansett, jeg synes det er merkelig.

Har lest gjennom dette jeg har skrevet nå, men jeg vet ikke om jeg klarte å formulere meg på best mulig måte likevel.. Får se hva som forstås av dette før jeg lirer av meg noe mer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...