Gå til innhold
Hundesonen.no

Voksesmerter


Midas

Recommended Posts

Det er mulig dette er dumt spørsmål, men jeg lurer litt på, kan hunder klø i/på leddene når de vokser?

Jeg har tidligere hatt en hund som begynte å klø seg og ble fryktelig allergisk når hun var et år.

Hun ble bare fem år gammel, og da hadde vi prøvd absolutt alt for å hjelpe henne, men hun klødde seg helt forferdelig.

Dina klør seg også endel, og jeg blir selvfølgelig rimelig hysterisk...

Det virker som om hun klør seg mest på leddene, så lurer jeg på om det er ubehag i forhold til voksing som kan gjøre det?

Hun er seks mnd, og vokser jo ikke så mye lenger... Uff er så redd for at det skal være allergi.

Jeg kommer selvfølgelig til å oppsøke veterinær og få henne testet for allergi og evt andre ting om dette ikke gir seg ganske snart. Vi har bare hatt henne ei uke enda, så jeg ville liksom se det an litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med det er en del voksesmerter på store hunder. jeg selv skal endelig få meg hund i februar/mars=D en grand danois fra gøteborg. er det noe man kan gjøre med det, gjøre det lettere forhunden eller minske smerter??

Når det gjelder store hunder så er det viktigste å fore på kvalitetsfôr,og ikke la den bli tykk! Den skal heller være på den tynne siden. Mye fri lek, og ikke la den hoppe ned fra sofa, stener og trapper de første månedene. Pass på så den ikke glir på glatta. Det er viktigere å passe på albuene og skuldrene enn hoftene, da de bærer runt 80 % av vekta si framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløe og voksesmerter er jo ikke det samme nødvendigvis. Noen hunder kan sikkert klø/gnage seg på steder de har voksesmerter, men hvis det er snakk om kløe sånn mer generelt, ville jeg ikke automatisk tenkt voksesmerter liksom. :icon_redface:

For å teste for allergi, må hunden være over ett år. Du skal også vite at det er mange hunder som får litt nedsatt immunforsvar rundt kjønnsmodning, og dette kan føre til allergilignende symptomer, som kløe, utslett osv.

Når man har hatt en hund med allergi, så er det lett å blåse lignende symptomer "opp i skyene" med den neste hunden også; man ser liksom bare kløen, og ikke all den tiden hunden ikke klør, for å si det litt dumt. Man leter på en måte etter noe som kan bekrefte mistanken, mens andre kan se hunden som helt normal.

En annen ting er at hvis du går til en veterinær og forteller at hunden klør, så tror veterinæren selvsagt at det stemmer. H*n er prisgitt at din informasjon om hunden er riktig, og kan ikke vurdere om den er veldig subjektiv og preget av dine tidligere erfaringer med tidligere hunder, og h*n kan heller ikke gjette seg til at du er redd for at din nye hund også skal ha allergi, slik som din forrige. Å "klø mye" er derfor et veldig relativt og subjektivt begrep, og jeg vil anbefale deg å få noen andre til å vurdere det. Kanskje Renate kan hjelpe deg der?

Har hunden også andre symptomer på allergi enn kun kløe? Ustabil i magen, øreproblemer, synlige hudproblemer...? Og klør den hele tiden? Kan du si om du tror det er noe som utløser kløen? Husk at en hund som er allergisk i teorien skal bli symptomfri hvis allergenet fjernes. Dette kan selvsagt være vanskelig å sjekke (hvordan fjerner man all husstøvmidd i en leilighet? hvordan kan man si at det er kyllingen i fôret hunden reagerer på og ikke hveten? osv).

Pust med magen, slutt å let etter symptomer og tegn, og få heller noen andre til å vurdere "klø-mengden" hos hunden. Se det litt an, hvis det ikke er alt for ille, og vent til hundens hormoner rundt kjønnsmodningen har stabilisert seg litt. Som sagt; allergitest kan du ikke ta før hunden er året uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:takk for svar Tulip=) noen gode råd engående rasen, som valpestell?? greit den ikke skal gå mye i trapper, men hvor mange mnd?? til den er ett år ca=)

hvordan fôr bruker du?? ikke helt det debatten er om, men hvor mye gir du?? har hørt veldig mye forskjellig:S fra 2-4l!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:takk for svar Tulip=) noen gode råd engående rasen, som valpestell?? greit den ikke skal gå mye i trapper, men hvor mange mnd?? til den er ett år ca=)

hvordan fôr bruker du?? ikke helt det debatten er om, men hvor mye gir du?? har hørt veldig mye forskjellig:S fra 2-4l!

har sendt seg PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Huldra. Jeg tror du har veldig rett i det du sier om leting av symptomer. Det sitter i meg veldig det som skjedde med den gamle hunden min, og er en smule hysterisk for allergi.

Jeg visste ikke at kjønnsmodning kunne føre til lavere immunforsvar og at dette kunne føre til allergi liknende symptomer.

Jeg synes hun klør litt mer enn vanlig, men hun klør ikke hvis hun holder på med ting. Hun stopper ikke opp for å klø liksom.

Jeg må uansett vente med å allergiteste henne da. Hun har ikke fått løpetid enda, men regner med den er ganske rundt hjørnet, så da kan jo det være en årsak.

Jeg har lyst til å begynne å fóre henne med Vom og Hundefór slik at hun hvertfall får i seg rent for uten tilsetningsstoffer som kan være uheldig. Jeg må vel bare senke skuldrene og se det an litt, men det er alltid greit å høre andre sin mening om saken også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...