Gå til innhold
Hundesonen.no

Student med hund


Maria

Recommended Posts

Nei det er nesten helt likt med meg. Før dro jeg gjerne ut på byen og deltok på fester og andre sosiale ting. Men etter (vel, nå har jeg jo ikke hatt bikkja SÅ lenge, men jeg ser jo en trend allerede) jeg fikk valpen så har jeg bare blitt helt fjern fra slike ting. Går jeg med bikkja på fredags/lørdagskveld, fullt turutstyr og lua godt trykket ned over ørene føler jeg meg HELT på topp når jeg møter jenter i høyhelte sko og oppsatt hår. Da kjenner jeg at jeg gjør akkurat det jeg føler meg bekvem og glad for i livet, mens de sikkert gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Kan jeg spørre hvordan dere gjør det med penger? Altså, lever dere kun på studielån,eller må dere jobbe litt utenom?

Levde en periode på bare studielån, ja, men mannen fikk også studielån og vi hadde sommerjobber. Vi levde IKKE fett, det kan jeg skrive under på. Jeg gjør det ikke igjen... En periode var ene hunden vår også syk og måtte ha mye behandling og alt ble ikke dekt av forsikringen. Merkelig nok gikk det rundt, men da ble det ingenting på oss selv. Mat, samt klær en gang i året, knapt. For å greie det må virkelig motivasjonen for å ha hund være stor! Antakelig også må man være ung og ikke vite om noe annet liv heller :sleep:

Men sosial? Nei, det er jeg ikke. Jeg har også blitt mindre sosial etter at hundene kom i hus, og jeg må si jeg savner det oppsiktsvekkende lite. Jeg foretrekker heller en tur i skogen og kos med hundene i sofaen foran en god film på TV, fremfor en studentfest - anytime! Jeg holder meg heller til andre hundefolk, har flere gode venner med hund, og uansett har jeg lite behov for å gjøre noe eller snakke om noe, som ikke omhandler hund. Jeg er gærn. Jeg er ensformig. Jeg er sær. Og jeg er lidenskapelig opptatt av hund. Og jeg har alltid vært typen som heller hadde en eller to gode venner, enn en hel haug forskjellige vennegjenger. Hundene opptar praktisk talt all min fritid (og den tiden er uhorvelig mye større enn om jeg hadde jobbet, eller bare studert litt mer, jobbet mer med skolen).

Hehe, høres kjent ut! Etter jeg fikk hund har omgangskretsen forandret seg og det blir mer til at jeg møter ei hundevenninne for trening eller tur enn ei annen venninne på cafè. Det blir prioriteringer, hva man har tid til og hva man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke åssen det er å være student med hund, men jeg jobber med hund, og får 13000 i mnd, ca, der 3000 går til husleia, og 3000 i skatt, så jeg har 7000 utbetalt i mnd. Det fungerer kjempefint, har mat til meg, bikkja, kattene, rottene(nå skal det sies at jeg får alt av fôr og utstyr til innkjøpspris da, siden vi har en liten utstyrsbutikk her på kennelen).

Men jeg er fantastisk lite sosial, det går i bikkja, jobben, pcen, tv og bikkja. Og rottene og kattene da. Og så litt meg selv. Men jeg har vel knapt vært ute 3 ganger i Gran siden jeg flytta hit, og det er snart 5 mnd siden jeg kom hit, og jeg kjenner INGEN her, så jeg stortrives max med bikkja og pusene mine. :sleep: Selv om noen andre hundemennesker selvfølgelig hadde vært et fint tilskudd i bekjentskapskretsen. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he ja det jeg får med meg av utelivet er vel det wretch skriver, i anorakk, lue og fjellsko igjennom byen mens folk rølper i gatene. Ut på jordet går jeg :sleep:

Har ikke forandret levemåte det grann egentlig jeg, etter jeg fikk hund. Har aldri vært typen til å gå ut hver helg og i uka. Har fått nye venner på skolen, ser film med venner her hjemme, går på kino når jeg har lyst til det etc. Casper har ikke "hemmet" livet mitt på noen som helst måte, han har bare gjort det bedre. Jeg er så glad jeg endelig tok meg sammen og fikk ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Egentlig koker jo alt dette ned til hva du har lyst til da. Har du lyst til å flytte hjemmenfra og ha hund boende hos deg fungerer det utmerket (tenker du isåfall å ha begge hos deg?). Hva vil du? Som du ser fungerer det utmerket for de her som har hund som student, men det vil selvfølgelig ikke funke like bra hvis ikke dette er det du vil.

Jeg veit ikke åssen det er å være student med hund, men jeg jobber med hund, og får 13000 i mnd, ca, der 3000 går til husleia, og 3000 i skatt, så jeg har 7000 utbetalt i mnd. Det fungerer kjempefint, har mat til meg, bikkja, kattene, rottene(nå skal det sies at jeg får alt av fôr og utstyr til innkjøpspris da, siden vi har en liten utstyrsbutikk her på kennelen).

Studielån er litt over 6000 utbetalt i mnd... Og for min del går 3600 av dem til husleie. Så selvfølgelig blir det trangt. Jeg hadde ikke klart det uten godt betalt sommerjobb og må antagelig få meg jobb etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielån er litt over 6000 utbetalt i mnd... Og for min del går 3600 av dem til husleie. Så selvfølgelig blir det trangt. Jeg hadde ikke klart det uten godt betalt sommerjobb og må antagelig få meg jobb etterhvert.

Heh, da ser jeg at det blir trangt ja. Det hadde ikke jeg klart, tror jeg. Eller, selvfølgelig hadde jeg klart det hvis jeg hadde villet. Men jeg hadde nok ventet, om jeg hadde såpass lite til overs tror jeg, for jeg har ikke økonomisk sans nok til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde i to (eller var det tre?) år med hund, bil og hybelleilighet på 6000kr i mnd ("stipendet" fra lånekassen.

Det gikk sånn akkurat på håret, hvis jeg var strukturert og flink. 3500kr i husleie (inkl strøm og internett), 500kr på busskort, 200-300kr på bil alt etter årstid og hvor treningene var, og 200 kroner på mobil var vel det jeg hadde som tak. Så gikk resten, det vil si rundt 1600kr, til mat til meg og bikkja, samt alt annet man trenger av klær, personlig hygiene og slikt. Det krevde nøye planlegging av hva jeg skulle spise, samt en god fryser og et godt kjøleskap. Hundematen var omtrendt gratis, brukte vel 50kr mnd på en hund ca hvis jeg var flink til å skaffe gratis kjøtt og grønt. De 50kr var for Vom og hundemat.

Det ble kun tur på kino eller kafe om det var noe igjen av pengene når jeg fikk ny forsyning av "stipend". Jeg gjør det fint om igjen om jeg må.

Sosialt og treningsmessig var det også greit syntes jeg, har bare levd ett halvt år helt uten hund i mitt liv så jeg har ikke mistet noe sosialt på noen måter. Kunne heller ikke være med på UKA fordi jeg hadde valp da, men det var ikke noe tap for meg å ikke få være med på lysløypa liksom. Jeg drikker ikke noe særlig (les: nesten ingen ting), så jeg hadde jo vært sær uansett! ;)

Skolemessig varierer det jo litt fra studie til studie hvor mye fritid man har, og hvor mye man må lese selv. På et studie jeg gikk hadde vi 2-4forelesningstimer i uka, som oftest på samme dag. Så da hadde vi 4dager i uka uten noe hvor en måtte lese selv. Jeg likte det supert, for da brukte jeg formidagene og lyset til å være ute med hunden(e) og leste på morgenen/ettermiddagen/kveldene. Jeg hadde jo ikke råd til å gå på kafe heller så da var liksom ikke det noe jeg trengte å savne... Studiet jeg gikk på sist hadde forelesning fra 8-15 nesten hver dag, pluss en del egenlesning. Det løste jeg med å kjøre på skolen, lese på morgenen (halv 7-8) samt mellom forelesningene og fram til 16, så hadde jeg resten av ettermiddagen fri. Hunden(e) lå da i bilen så jeg kunne lufte og gå tur innimellom som avbrekk.

Også har jeg bilen på privat lån.. Så nedbetaling av den skjedde når jeg hadde råd, dvs etter sommerferier når jeg har jobbet og slikt. Heldig der;)

Det er trangt å være student med hund økonomisk, særlig om man ikke får økonomisk støtte av foreldrene, men det går om man vil:) Treningsmessig i forhold til studier så synes jeg det var mye bedre enn nå når jeg jobber litt. Nå kan jeg liksom ikke bare legge bort arbeidet for å ta meg en tur ut på tur i lyset med bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, nå hørtes det kanskje ut som jeg var supersosial før og brått ble brutt fra den verdenen og inn i en annen med bikjka. MEN, poenget mitt var at før var jeg gjerne med på sosiale ting ( i mangel på bedre ting å gjøre og mangel på venner med like interesser), selv om jeg kanskje ikke syntes det var kjempegøy å gjøre det. Nå kan jeg endelig være meg selv og drite i slike ting :icon_confused: Wuhuu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fler... :icon_confused:

Støtter oppom de fleste her med hund, som er studenter. Fungerer helt supert! En må prioritere, men for min del gjør det ikke en shit om jeg ikke er så sosial, har lite penger osv osv.

Jeg er enig,her går det mest i hundeprat uansett, ja eller turprat og utstyrsprat (hundeutstyr og turutstyr). 99%av vennene mine synes det er helt greit da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig,her går det mest i hundeprat uansett, ja eller turprat og utstyrsprat (hundeutstyr og turutstyr). 99%av vennene mine synes det er helt greit da;)

Er heldig jeg... De fleste vennene mine har også hund :ermm: Så da går praten som bare det. Men merkelig nok snakker vi aldri hund da liksom... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så da tror jeg nok det koker ned til motivasjon. Hva har du lyst til selv? Har man nok lyst til noe, så tror jeg man får det til, bare man går inn for det, men da må man virkelig gå inn for det også. Supergode kull dukker det nok opp senere også, det er jo ikke slik at om du ikke tar valp fra dette kullet nå, så vil du ikke få en like bra valp senere. Om fem år kan det være noe som er enda bedre. Du er student bare en gang og da kan det kanskje være fint å nyte den tiden? Selv ser jeg ikke helt hva man skal nyte, men nå er jeg sær, da. Men som student har man gjerne en annen frihet enn man har i jobb, det kan jo være verdt å nyte. Andre forpliktelser kommer senere i livet og den livsfasen du er i nå er ganske unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student som snart får valp. Og fra før av så merker jeg at jeg heller sitter foran TV'en med kjæresten eller drar på hyttetur med fetteren min og kjæresten hans og min egen kjæreste. Så jeg tror dette hadde vært et supert liv for en hund (ser jo ut som det er det livet resten av dere studenter har). Og skolen er ganske fleksibel, så kan jo tilpasse alt etter hunden omtrent!

Nei, jeg tror ikke jeg kommer til å gå glipp av noe sosialt. Dessuten har jeg familie som bor noen min unna som kan passe hunden de få gangene jeg skal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Tessa mens jeg gikk på bachelor og det var i alle fall uten problemer. Den gangen hadde jeg bare forelesninger en par dager i uka og da sjelden mer enn 4 timer per dag. Jeg kjøpte jo Vita nå, nettopp av samme grunn, fordi jeg har bedre tid nå som student, enn hvis jeg hadde jobbet. Jeg begynte på master i høst, og har jeg hatt det EKSTREMT travelt. Vi har hatt så sinnsykt mye skole at jeg er borte hele dagen. Heldigvis bor jeg hjemme (mye av grunnen til det er nettopp fordi det er enklere når man har hund) og min mor er hjemmeværende. Jeg har jo i tillegg hest som tar tid, men hundene er med i stallen. Sånn i ukedagene er jeg ikke akkurat så sosial utensom skolen, det sier seg selv at når man drar hjemmefra rundt 8 om morgenen og kommer hjem fra skolen i 6 tida, drar rett i stallen og kommer hjem mellom 8 og 9, så er det ikke mye energi igjen til sosiale aktiviteter. I helgene er jeg derimot sosial, og det hele fungerer utmerket. Så ja, å studere med hund er fullt mulig, men du må regne med at du ikke alltid kan være med på ALT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det egentlig å skaffe seg hundevennlig hybel i de største byene, og hvor dyrt er det?

Går det f.eks an å finne kollektiver som tillater hunder? Regner med at det ikke går hos de offisielle studenthjemmene...

Har så lyst til å ha med hunden når jeg skal studere, og bekymrer meg en del for det her :P

Betryggende å høre at dere får det til å gå rundt med studier og hund da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tankevekkende og opplysende svar. Det er mye å tenke på og fint at jeg har tid til å tenke meg skikkelig om før jeg skaffer meg en hund jeg skal ha i kanskje 15 år til.

Jeg vet at det er veldig mulig å opppdrive hundevennlige studentboliger på Ås i alle fall, så det å få tak i bolig tror ikke jeg at skal bli noe nevneverdig stort problem. Det er nok mulig å oppdrive boliger og hybler der det er tillatt med hund så og si over alt - men man må kanskje ha litt hell med seg. Det er nok lurt å annonsere på f.eks. finn.no at man er student som søker bolig, i tilleg til å følge med på det som måtte være tilgjengelig som folk har lagt ut. Men det er klart at det nok kan være vanskeligere å finne hundevennlige utleiere i storbyene enn det det er på landsbygda og i utkantstrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste for min del var å finne leilighet for to hunder i Tromsø, som ikke var langt pokker i vold og ikke for dyrt.... Lever på stipend + jobber to dager i uken, og det går helt fint. Jeg har et studie med lite obligatorisk undervisning, mye lesing på egenhånd, og jeg leser best hjemme. Hundene mine krøller seg sammen meg i sofaen og holder meg med selskap når jeg leser. Når jeg skriver på store oppgaver og eksamener er det deilig å tasse noen timer i skogen for å klarne tankene, og få ryggen på plass igjen. Jeg ser det som en fordel å ha valp som student fordi det er mer fleksibelt, dessuten får de meg ut :ahappy: Og det er utrolig deilig å kunne trene i "lyset" vi har midt på dagen, ikke bare sitte inne på jobb og kun være ute i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste for min del var å finne leilighet for to hunder i Tromsø, som ikke var langt pokker i vold og ikke for dyrt.... Lever på stipend + jobber to dager i uken, og det går helt fint. Jeg har et studie med lite obligatorisk undervisning, mye lesing på egenhånd, og jeg leser best hjemme. Hundene mine krøller seg sammen meg i sofaen og holder meg med selskap når jeg leser. Når jeg skriver på store oppgaver og eksamener er det deilig å tasse noen timer i skogen for å klarne tankene, og få ryggen på plass igjen. Jeg ser det som en fordel å ha valp som student fordi det er mer fleksibelt, dessuten får de meg ut :) Og det er utrolig deilig å kunne trene i "lyset" vi har midt på dagen, ikke bare sitte inne på jobb og kun være ute i mørket...

Ikke for å kuppe tråden, men...

Fant du faktisk en leilighet til leie hvor det var ok med dyr? I Tromsø? Snakker vi om samme by her? :D

Jeg har bare sett "ikke røyk/dyr" på alle annonserte leiligheter siden tidenes morgen og måtte i eget hus til slutt. Hvor i Tromsø endte du opp da?

Jeg er student et semester til, så får vi se. Må vente litt til med hund, uansett hvor mye jeg skulle hatt en NÅ, mens jeg har tid :ahappy: Jaja, neste semester blir det mye obligatorisk undervisning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men...

Fant du faktisk en leilighet til leie hvor det var ok med dyr? I Tromsø? Snakker vi om samme by her? :)

Jeg har bare sett "ikke røyk/dyr" på alle annonserte leiligheter siden tidenes morgen og måtte i eget hus til slutt. Hvor i Tromsø endte du opp da?

Jeg er student et semester til, så får vi se. Må vente litt til med hund, uansett hvor mye jeg skulle hatt en NÅ, mens jeg har tid :ahappy: Jaja, neste semester blir det mye obligatorisk undervisning...

De finnes :D Det kan bare ta litt lengre tid å finne dem. Synes man det er greit å bo litt mindre sentralt, har studentsamskipnaden leiligheter på Storelva hvor det er lov med dyr.

Studentsamskipnaden i Trondheim har også leiligheter hvor det er lov med dyr. Ellers er mitt tips å være tidlig ute med å finne seg hybel eller leilighet, før det store rushet. Gjerne leie fra mai/juni av i stedenfor august. Da er det mindre press på markedet og noe lettere å finne seg boplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes :) Det kan bare ta litt lengre tid å finne dem. Synes man det er greit å bo litt mindre sentralt, har studentsamskipnaden leiligheter på Storelva hvor det er lov med dyr.

Studentsamskipnaden i Trondheim har også leiligheter hvor det er lov med dyr. Ellers er mitt tips å være tidlig ute med å finne seg hybel eller leilighet, før det store rushet. Gjerne leie fra mai/juni av i stedenfor august. Da er det mindre press på markedet og noe lettere å finne seg boplass.

Ooooooh! Visste ikke at stud.leilighetene på Storelva er dyrevennlige. :D

Jaja, som sagt, jeg endte nå opp i et hus. Nå må bare svigerfar skrive det over på oss og flytte ut så begynner jeg SPORENSTREKS å ringe oppdrettere (seriøst, det øyeblikket han er ute av døra taster jeg telefonnummer på moben og sender mailer). :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok super heldig. Første leiligheten jeg så på var i tillegg til nesten perfekt.. hundevennlig.. altså den var perfekt tilslutt!

Så rett etter telefonen med utleieren, ringte jeg oppdretteren min å sa at alt var klart og at depositumet kom i løpet av dagen.

Men nå bor jeg rett utenfor Oslo da, så det er kanskje litt lettere her "på landet" (ihvertfall etter hva oslendingene mener). Og betaler da 9000 (delt på 2 da vi deler leiligheten, meg og en venninne) og dette er inkludert TV, fyring og super nærme butikken og bussholdeplass (bor over et kjøpesenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men...

Fant du faktisk en leilighet til leie hvor det var ok med dyr? I Tromsø? Snakker vi om samme by her? :D

Jeg har bare sett "ikke røyk/dyr" på alle annonserte leiligheter siden tidenes morgen og måtte i eget hus til slutt. Hvor i Tromsø endte du opp da?

Jeg er student et semester til, så får vi se. Må vente litt til med hund, uansett hvor mye jeg skulle hatt en NÅ, mens jeg har tid :ahappy: Jaja, neste semester blir det mye obligatorisk undervisning...

Det var et prosjekt, for å si det sånn... Og det var åpenbart at mange som leier med hund ikke tar så godt vare på det de leier. Men vi fikk det til, er litt lettere hjemme tror jeg... Jeg gleder meg hvertfall skikkelig til å flytte hjem til Slependen til sommeren... Slippe å ta to busser for å komme til skogen, kunne gå til alt, få tak i klokkerem til klokken min, etc. Men en ting har vi her oppe som vi ikke har hjemme; skikkelig ordentlig eventyrvinter med skiføre og knirkesnø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...