Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap og etterfølger/plager


SD

Recommended Posts

Jeg har lest gjennom noen tidligere tråder om innbilt svangerskap, men fant ikke det jeg letet etter.

Labradorer min har hatt innbilt på to av tre løpetider. Etter endt innbilt er hun seg selv igjen psykisk/oppførselsmessig, men hun får skikkelig "hengjur" og hun ser mye tjukkere ut enn hva hun er pga av at pattene/magen henger. Det er mye løshud. Og selvsagt ble jo dette forverret etter andre innbilte svangerskap. Det vil liksom ikke trekke seg opp.

Vi har fått anbefalt svømming og løping i ulendt terreng i skogen. Løping i skogen gjør hun ofte, men svømming begynte hun så vidt med i sommer. Er det noe annet å gjøre?

Hun får jo veldig mye væske/melk når hun har innbilt.

Nå har jeg oppdaget at minstehunden også har innbilt med mye melk, og pattene blir svære.

What do to, what do to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos dyrlegen får du resept på Galastop, som hindrer melkeproduksjon. Jeg gikk bare innom og forklarte saken, og vips stod jeg der med resept i hånda. :wub:

Ellers blir det anbefalt " mindre mat og mer mosjon", men det er neimen ikke lett med en hund som gir f og p og q i å bevege seg selv, og som er sulten konstant. Hvis du i utgangspunktet mest er plaget med melk, ville jeg prøvd galastop. Hvis ikke ville jeg prøvd homeopati. Det fungerte helt vanvittig bra på Tulla - det tok tre timer etter at midlet hadde forsvunnet ned halsen hennes før hun ble verre, deretter tre dager før hun var i sitt vanlige ess. Nå går hun på det før løpetiden, for å forebygge innbiltplager, så får vi se hvordan det går. Forrige gangen begynte jeg å bruke det da hun var på sitt desidert verste. Men det sies at de etterhvert skal bli helt kvitt plagene sine, hvis man forebygger før løpetid, så vi er veldig spente. Når det gjelder galastop, har jeg hørt at melkeproduksjonen bare blir verre og verre, og at man ofte ender med å kastrere hunder som er så plaget.

Men hva lurer du egentlig på? Hvordan få trukket opp huden, eller hvordan hindre melk eller hvordan trene hund i innbilt-perioden? Har jeg egentlig svart på noe som helst nå? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på mye jeg, så mye at jeg egentlig ikke vet helt hva jeg skal si. Men jeg lurer vel mest på hvordan få trukket opp huden. For hun ser jo ikke ut og hun ser jo kjempe feit ut. Og at huden henger sånn kan vel komme av at hun har så mye melk i pattene, eller? Hvis det er tilfellet så lurer jeg jo også på hvordan forhindre melk. Og det har du jo svart på. Men du sier at man da skal gi galastop før løpetiden for å forhindre dette, men jeg vet faktisk ikke helt når noen av hundene forventer løpetiden sin. Kira har bare hatt det tre ganger og det har vært ulik syklus/tidsrom mellom løpetidene. Mellom første og andre løpetid var det 10 mnd og mellom andre og tredje var det 8 mnd.

Jeg kan også lure på hvordan man trener en hund med innbilt, for det vil hun ikke. Når hun har det er det så vidt hun gidder å loffe rundt på tur.

Nika har jo bare hatt en løpetid, og den fikk hun jo selvsagt innbilt av. Hun trenger jo ikke å få det flere ganger, men jeg tar sorgene på forskudd jeg og bekymrer meg allerede nå. Jeg har ikke lyst til å ende opp med to innbilte hunder med personlighetsforstyrrelser og hengemage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastop skal du gi etter løpetid, så da er det mye enklere å regne seg fram til når man bør starte. Dersom du skal forhindre melkeproduksjonen (som jo er årsaken til hengejurene), så skal du starte behandlingen rett før hun ville fått valper dersom hun var parret, dvs ca 63 dager etter at hun "står" i løpetidsperioden. Gamletispa mi hadde også stor melkeproduksjon etter løpetid, og jeg begynte behandlingen av dette sånn ca med det samme jeg merket at hun begynte å få melk i pattene - da stoppet produksjonen ganske fort.

Det er ikke så lett å få trimmet disse late drogene *flir*, men har du forsøkt å sykle ? Svømming og sykling er jo bra trim uansett tilstand på hunden, så... :wub:.

Jeg har også hørt at ett eller annet pulver av bringebærblader (?) skal ha omtrent samme virkning som Galastop, men dette har jeg ikke forsøkt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på mye jeg, så mye at jeg egentlig ikke vet helt hva jeg skal si. Men jeg lurer vel mest på hvordan få trukket opp huden. For hun ser jo ikke ut og hun ser jo kjempe feit ut. Og at huden henger sånn kan vel komme av at hun har så mye melk i pattene, eller? Hvis det er tilfellet så lurer jeg jo også på hvordan forhindre melk. Og det har du jo svart på. Men du sier at man da skal gi galastop før løpetiden for å forhindre dette, men jeg vet faktisk ikke helt når noen av hundene forventer løpetiden sin. Kira har bare hatt det tre ganger og det har vært ulik syklus/tidsrom mellom løpetidene. Mellom første og andre løpetid var det 10 mnd og mellom andre og tredje var det 8 mnd.

Jeg kan også lure på hvordan man trener en hund med innbilt, for det vil hun ikke. Når hun har det er det så vidt hun gidder å loffe rundt på tur.

Nika har jo bare hatt en løpetid, og den fikk hun jo selvsagt innbilt av. Hun trenger jo ikke å få det flere ganger, men jeg tar sorgene på forskudd jeg og bekymrer meg allerede nå. Jeg har ikke lyst til å ende opp med to innbilte hunder med personlighetsforstyrrelser og hengemage.

Nei nei, det var homeopat-pillene som skulle gis forebyggende, ikke Galastop. :lol: Jeg har prøvd Galastop en gang, og da gav jeg det ikke så sent som Siri skriver, men ca halvannen-to uker etter ståperioden eller etter endt løpetid, husker i farten ikke helt. Min hund blir nemlig ferdig med innbilt til når hun skulle ha valpet; da skifter hun personlighet på dagen! :shocked:

Nå skal det sies at jeg prøvde å se om Galastop hjalp mot psykiske forandringer (dvs at Tulla var deppa, lat, matGAL osv.), og ikke mot melkeproduksjon. Det hjalp altså ikke mot psykiske ting. Melkeproduksjon hadde Tulla kun etter første løpetiden, men også da fikk hun melk i pattene bare en uke eller to etter løpetiden. Det var ikke så mye av det var plagsomt, og jeg tenkte aldri å behandle det. Mitt råd er at du må se an hunden din; når får den melkeproduksjon? Får den det to uker etter endt løpetid, så tar du kontakt med dyrlegen og forklarer situasjonen og gir Galastop da. Får hun det etter to mnd (når hun skulle ha valpet), gir du Galastop da. Du kan gi det med en gang du merker at melkeproduksjonen er igangsatt. Det er ganske greit å gi; noen dråper mikstur som blandes i/dryppes på maten.

Trening ja.. jeg skal ikke svare så mye på det, for jeg sliter med det samme selv! Nå er det jo ikke sesong verken for sykling eller bading, men uansett syns jeg det er skikkelig vanskelig å gi hunden mer mosjon enn til vanlig, når hun er skikkelig drog. Når hun er normal, løper hun jo hit og dit og aktiviserer seg selv på en helt annen måte. Når hun er innbilt daffer hun bak meg, løfter knapt beina og blir hengende etter. Jeg antar jeg må være ute minst fire ganger så lenge som på en "vanlig" tur for at hun i det hele tatt skal få like mye mosjon som ellers, dvs forbrenne like mange kalorier. Si hun til vanlig får fx en times tur hver dag hvor hun er aktiv selv; og jeg må være ute fire timer når hun er innbilt for å gi henne like mye mosjon/få henne til å forbrenne like mye som til vanlig, da er det veldig vanskelig å gi henne mer - det er begrenset hvor mange timer døgnet har liksom! For ikke å snakke om at hun egentlig får mer enn en time til vanlig.. Hvordan jeg da skal få gitt henne mer enn hva hun pleier å få, er utenfor min fatteevne! :wub:

Det er forøvrig helt normalt at tisper får innbilt. De er en av de få dyreartene som gjennomgår de samme hormonforandringene etter løpetid, uavhengig av om de er drektige eller ikke. Dvs at de samme hormonendringene skjer selv om hunden er drektig eller ikke, kun med små variasjoner. (Står mer om dette i Genetikk, avl og oppdrett.) Det er ifølge forfatteren av den artikkelen (Astrid Indrebø mener jeg å huske), helt normalt, og ikke sykelig. Og ifølge henne plages heller ikke hunden av dette. Jeg synes det virker litt rart, for når jeg ser Tulla, som blir så inderlig deppa av å være innbilt, så ser hun jo helt mishandlet ut..! :wub: Mange vil nok anbefale sterilisering (kastrering heter det) for tisper som blir veldig medtatt av innbilt, og jeg har selv fått det anbefalt til Tulla. Har enda ikke gjort det, for det er en stor operasjon, og jeg vil prøve ut andre ting først. Foreløpig ser jo homeopati ut til å fungere, men jeg er altså veldig spent på hvordan hun blir etter denne løpetiden som kommer nå snart (garantert får hun den under NKK Hamar, kjenner jeg flaksen min rett). <_<

Aynï er også nylig ferdig med løpetiden, og jeg ser at pattene hennes er blitt litt større, og de har nok muligens litt melk i seg. Det ser ikke ut til å plage henne, og hun virker heller ikke annerledes eller plaget på andre måter. Hadde det bare vært sånn liksom, så hadde det jo knapt vært noe problem! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastop skal du gi etter løpetid, så da er det mye enklere å regne seg fram til når man bør starte. Dersom du skal forhindre melkeproduksjonen (som jo er årsaken til hengejurene), så skal du starte behandlingen rett før hun ville fått valper dersom hun var parret, dvs ca 63 dager etter at hun "står" i løpetidsperioden. Gamletispa mi hadde også stor melkeproduksjon etter løpetid, og jeg begynte behandlingen av dette sånn ca med det samme jeg merket at hun begynte å få melk i pattene - da stoppet produksjonen ganske fort.

Takk for svar, da får vi prøve ut dette ved neste løpetid. Men en ting jeg er litt usikker på; starter melkeproduksjonen rett før hun egentlig skulle ha hatt valper? Jeg mener og tror nemlig at mi tispe får det mye tidligere enn det.

Det er ikke så lett å få trimmet disse late drogene *flir*, men har du forsøkt å sykle ? Svømming og sykling er jo bra trim uansett tilstand på hunden, så... :).

Sykling har vi ikke prøvd. Svømming derimot, det har vi prøvd uten å lykkes. Jeg har nemlig en labrador som ikke liker/er redd for å svømme.

Jeg har også hørt at ett eller annet pulver av bringebærblader (?) skal ha omtrent samme virkning som Galastop, men dette har jeg ikke forsøkt selv.

Nei nei, det var homeopat-pillene som skulle gis forebyggende, ikke Galastop. :o Jeg har prøvd Galastop en gang, og da gav jeg det ikke så sent som Siri skriver, men ca halvannen-to uker etter ståperioden eller etter endt løpetid, husker i farten ikke helt. Min hund blir nemlig ferdig med innbilt til når hun skulle ha valpet; da skifter hun personlighet på dagen! :shocked:

Haha, der ser du hvor fort feil jeg kan ta :wub:

Nå skal det sies at jeg prøvde å se om Galastop hjalp mot psykiske forandringer (dvs at Tulla var deppa, lat, matGAL osv.), og ikke mot melkeproduksjon. Det hjalp altså ikke mot psykiske ting. Melkeproduksjon hadde Tulla kun etter første løpetiden, men også da fikk hun melk i pattene bare en uke eller to etter løpetiden. Det var ikke så mye av det var plagsomt, og jeg tenkte aldri å behandle det. Mitt råd er at du må se an hunden din; når får den melkeproduksjon? Får den det to uker etter endt løpetid, så tar du kontakt med dyrlegen og forklarer situasjonen og gir Galastop da. Får hun det etter to mnd (når hun skulle ha valpet), gir du Galastop da. Du kan gi det med en gang du merker at melkeproduksjonen er igangsatt. Det er ganske greit å gi; noen dråper mikstur som blandes i/dryppes på maten.

Kira har ikke psykiske forandringer som plager meg eller henne (tror jeg). Eneste er at hun blir lat og distre. Hun har mest disse fysiske forandringene, noe som kanskje plager meg mer enn Kira. Hun får som sagt mye melk, legge seg ut kjempe mye. Akkurat som om hun faktisk skulle ha valper. Og når hun liksom skal være ferdig med drektigheten, går midjen og psyken til sitt normale, men hun har fortsatt melk i pattene ei stund fremover og vi sitter igjen med noen enorme hengejur. Får kanskje prøve som du sier, å se an hunden og gi når jeg merker at melkeproduksjonen er igangsatt.

Trening ja.. jeg skal ikke svare så mye på det, for jeg sliter med det samme selv! Nå er det jo ikke sesong verken for sykling eller bading, men uansett syns jeg det er skikkelig vanskelig å gi hunden mer mosjon enn til vanlig, når hun er skikkelig drog. Når hun er normal, løper hun jo hit og dit og aktiviserer seg selv på en helt annen måte. Når hun er innbilt daffer hun bak meg, løfter knapt beina og blir hengende etter. Jeg antar jeg må være ute minst fire ganger så lenge som på en "vanlig" tur for at hun i det hele tatt skal få like mye mosjon som ellers, dvs forbrenne like mange kalorier. Si hun til vanlig får fx en times tur hver dag hvor hun er aktiv selv; og jeg må være ute fire timer når hun er innbilt for å gi henne like mye mosjon/få henne til å forbrenne like mye som til vanlig, da er det veldig vanskelig å gi henne mer - det er begrenset hvor mange timer døgnet har liksom! For ikke å snakke om at hun egentlig får mer enn en time til vanlig.. Hvordan jeg da skal få gitt henne mer enn hva hun pleier å få, er utenfor min fatteevne! :wub:

Jepp, jepp, kjenner meg så utrolig godt igjen.

Det er forøvrig helt normalt at tisper får innbilt. De er en av de få dyreartene som gjennomgår de samme hormonforandringene etter løpetid, uavhengig av om de er drektige eller ikke. Dvs at de samme hormonendringene skjer selv om hunden er drektig eller ikke, kun med små variasjoner. (Står mer om dette i Genetikk, avl og oppdrett.) Det er ifølge forfatteren av den artikkelen (Astrid Indrebø mener jeg å huske), helt normalt, og ikke sykelig. Og ifølge henne plages heller ikke hunden av dette. Jeg synes det virker litt rart, for når jeg ser Tulla, som blir så inderlig deppa av å være innbilt, så ser hun jo helt mishandlet ut..! :lol: Mange vil nok anbefale sterilisering (kastrering heter det) for tisper som blir veldig medtatt av innbilt, og jeg har selv fått det anbefalt til Tulla. Har enda ikke gjort det, for det er en stor operasjon, og jeg vil prøve ut andre ting først. Foreløpig ser jo homeopati ut til å fungere, men jeg er altså veldig spent på hvordan hun blir etter denne løpetiden som kommer nå snart (garantert får hun den under NKK Hamar, kjenner jeg flaksen min rett). <_<

Det er jo godt å høre, at hun ikke plages. Jeg trodde det ville være en påkjenning for dem jeg når de går igjennom disse hormonelle forandringene, i alle fall så ofte uten noen grunn.

Aynï er også nylig ferdig med løpetiden, og jeg ser at pattene hennes er blitt litt større, og de har nok muligens litt melk i seg. Det ser ikke ut til å plage henne, og hun virker heller ikke annerledes eller plaget på andre måter. Hadde det bare vært sånn liksom, så hadde det jo knapt vært noe problem! :closedeyes:

Høres ut som Nika det, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv! Veldig bra til å 'tvinge' hunder til å trene når motivasjonen ikke er for stor. Jeg ville begynt tilvenninga før løpetiden, og begynt å legge på litt og litt vekt. Så kan du jo gi litt ekstra utfordring ved å sette på bånd og i variert terreng/tempo.

Bare noen forslag, og lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...