Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbilt svangerskap og etterfølger/plager


SD

Recommended Posts

Jeg har lest gjennom noen tidligere tråder om innbilt svangerskap, men fant ikke det jeg letet etter.

Labradorer min har hatt innbilt på to av tre løpetider. Etter endt innbilt er hun seg selv igjen psykisk/oppførselsmessig, men hun får skikkelig "hengjur" og hun ser mye tjukkere ut enn hva hun er pga av at pattene/magen henger. Det er mye løshud. Og selvsagt ble jo dette forverret etter andre innbilte svangerskap. Det vil liksom ikke trekke seg opp.

Vi har fått anbefalt svømming og løping i ulendt terreng i skogen. Løping i skogen gjør hun ofte, men svømming begynte hun så vidt med i sommer. Er det noe annet å gjøre?

Hun får jo veldig mye væske/melk når hun har innbilt.

Nå har jeg oppdaget at minstehunden også har innbilt med mye melk, og pattene blir svære.

What do to, what do to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos dyrlegen får du resept på Galastop, som hindrer melkeproduksjon. Jeg gikk bare innom og forklarte saken, og vips stod jeg der med resept i hånda. :wub:

Ellers blir det anbefalt " mindre mat og mer mosjon", men det er neimen ikke lett med en hund som gir f og p og q i å bevege seg selv, og som er sulten konstant. Hvis du i utgangspunktet mest er plaget med melk, ville jeg prøvd galastop. Hvis ikke ville jeg prøvd homeopati. Det fungerte helt vanvittig bra på Tulla - det tok tre timer etter at midlet hadde forsvunnet ned halsen hennes før hun ble verre, deretter tre dager før hun var i sitt vanlige ess. Nå går hun på det før løpetiden, for å forebygge innbiltplager, så får vi se hvordan det går. Forrige gangen begynte jeg å bruke det da hun var på sitt desidert verste. Men det sies at de etterhvert skal bli helt kvitt plagene sine, hvis man forebygger før løpetid, så vi er veldig spente. Når det gjelder galastop, har jeg hørt at melkeproduksjonen bare blir verre og verre, og at man ofte ender med å kastrere hunder som er så plaget.

Men hva lurer du egentlig på? Hvordan få trukket opp huden, eller hvordan hindre melk eller hvordan trene hund i innbilt-perioden? Har jeg egentlig svart på noe som helst nå? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på mye jeg, så mye at jeg egentlig ikke vet helt hva jeg skal si. Men jeg lurer vel mest på hvordan få trukket opp huden. For hun ser jo ikke ut og hun ser jo kjempe feit ut. Og at huden henger sånn kan vel komme av at hun har så mye melk i pattene, eller? Hvis det er tilfellet så lurer jeg jo også på hvordan forhindre melk. Og det har du jo svart på. Men du sier at man da skal gi galastop før løpetiden for å forhindre dette, men jeg vet faktisk ikke helt når noen av hundene forventer løpetiden sin. Kira har bare hatt det tre ganger og det har vært ulik syklus/tidsrom mellom løpetidene. Mellom første og andre løpetid var det 10 mnd og mellom andre og tredje var det 8 mnd.

Jeg kan også lure på hvordan man trener en hund med innbilt, for det vil hun ikke. Når hun har det er det så vidt hun gidder å loffe rundt på tur.

Nika har jo bare hatt en løpetid, og den fikk hun jo selvsagt innbilt av. Hun trenger jo ikke å få det flere ganger, men jeg tar sorgene på forskudd jeg og bekymrer meg allerede nå. Jeg har ikke lyst til å ende opp med to innbilte hunder med personlighetsforstyrrelser og hengemage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastop skal du gi etter løpetid, så da er det mye enklere å regne seg fram til når man bør starte. Dersom du skal forhindre melkeproduksjonen (som jo er årsaken til hengejurene), så skal du starte behandlingen rett før hun ville fått valper dersom hun var parret, dvs ca 63 dager etter at hun "står" i løpetidsperioden. Gamletispa mi hadde også stor melkeproduksjon etter løpetid, og jeg begynte behandlingen av dette sånn ca med det samme jeg merket at hun begynte å få melk i pattene - da stoppet produksjonen ganske fort.

Det er ikke så lett å få trimmet disse late drogene *flir*, men har du forsøkt å sykle ? Svømming og sykling er jo bra trim uansett tilstand på hunden, så... :wub:.

Jeg har også hørt at ett eller annet pulver av bringebærblader (?) skal ha omtrent samme virkning som Galastop, men dette har jeg ikke forsøkt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på mye jeg, så mye at jeg egentlig ikke vet helt hva jeg skal si. Men jeg lurer vel mest på hvordan få trukket opp huden. For hun ser jo ikke ut og hun ser jo kjempe feit ut. Og at huden henger sånn kan vel komme av at hun har så mye melk i pattene, eller? Hvis det er tilfellet så lurer jeg jo også på hvordan forhindre melk. Og det har du jo svart på. Men du sier at man da skal gi galastop før løpetiden for å forhindre dette, men jeg vet faktisk ikke helt når noen av hundene forventer løpetiden sin. Kira har bare hatt det tre ganger og det har vært ulik syklus/tidsrom mellom løpetidene. Mellom første og andre løpetid var det 10 mnd og mellom andre og tredje var det 8 mnd.

Jeg kan også lure på hvordan man trener en hund med innbilt, for det vil hun ikke. Når hun har det er det så vidt hun gidder å loffe rundt på tur.

Nika har jo bare hatt en løpetid, og den fikk hun jo selvsagt innbilt av. Hun trenger jo ikke å få det flere ganger, men jeg tar sorgene på forskudd jeg og bekymrer meg allerede nå. Jeg har ikke lyst til å ende opp med to innbilte hunder med personlighetsforstyrrelser og hengemage.

Nei nei, det var homeopat-pillene som skulle gis forebyggende, ikke Galastop. :lol: Jeg har prøvd Galastop en gang, og da gav jeg det ikke så sent som Siri skriver, men ca halvannen-to uker etter ståperioden eller etter endt løpetid, husker i farten ikke helt. Min hund blir nemlig ferdig med innbilt til når hun skulle ha valpet; da skifter hun personlighet på dagen! :shocked:

Nå skal det sies at jeg prøvde å se om Galastop hjalp mot psykiske forandringer (dvs at Tulla var deppa, lat, matGAL osv.), og ikke mot melkeproduksjon. Det hjalp altså ikke mot psykiske ting. Melkeproduksjon hadde Tulla kun etter første løpetiden, men også da fikk hun melk i pattene bare en uke eller to etter løpetiden. Det var ikke så mye av det var plagsomt, og jeg tenkte aldri å behandle det. Mitt råd er at du må se an hunden din; når får den melkeproduksjon? Får den det to uker etter endt løpetid, så tar du kontakt med dyrlegen og forklarer situasjonen og gir Galastop da. Får hun det etter to mnd (når hun skulle ha valpet), gir du Galastop da. Du kan gi det med en gang du merker at melkeproduksjonen er igangsatt. Det er ganske greit å gi; noen dråper mikstur som blandes i/dryppes på maten.

Trening ja.. jeg skal ikke svare så mye på det, for jeg sliter med det samme selv! Nå er det jo ikke sesong verken for sykling eller bading, men uansett syns jeg det er skikkelig vanskelig å gi hunden mer mosjon enn til vanlig, når hun er skikkelig drog. Når hun er normal, løper hun jo hit og dit og aktiviserer seg selv på en helt annen måte. Når hun er innbilt daffer hun bak meg, løfter knapt beina og blir hengende etter. Jeg antar jeg må være ute minst fire ganger så lenge som på en "vanlig" tur for at hun i det hele tatt skal få like mye mosjon som ellers, dvs forbrenne like mange kalorier. Si hun til vanlig får fx en times tur hver dag hvor hun er aktiv selv; og jeg må være ute fire timer når hun er innbilt for å gi henne like mye mosjon/få henne til å forbrenne like mye som til vanlig, da er det veldig vanskelig å gi henne mer - det er begrenset hvor mange timer døgnet har liksom! For ikke å snakke om at hun egentlig får mer enn en time til vanlig.. Hvordan jeg da skal få gitt henne mer enn hva hun pleier å få, er utenfor min fatteevne! :wub:

Det er forøvrig helt normalt at tisper får innbilt. De er en av de få dyreartene som gjennomgår de samme hormonforandringene etter løpetid, uavhengig av om de er drektige eller ikke. Dvs at de samme hormonendringene skjer selv om hunden er drektig eller ikke, kun med små variasjoner. (Står mer om dette i Genetikk, avl og oppdrett.) Det er ifølge forfatteren av den artikkelen (Astrid Indrebø mener jeg å huske), helt normalt, og ikke sykelig. Og ifølge henne plages heller ikke hunden av dette. Jeg synes det virker litt rart, for når jeg ser Tulla, som blir så inderlig deppa av å være innbilt, så ser hun jo helt mishandlet ut..! :wub: Mange vil nok anbefale sterilisering (kastrering heter det) for tisper som blir veldig medtatt av innbilt, og jeg har selv fått det anbefalt til Tulla. Har enda ikke gjort det, for det er en stor operasjon, og jeg vil prøve ut andre ting først. Foreløpig ser jo homeopati ut til å fungere, men jeg er altså veldig spent på hvordan hun blir etter denne løpetiden som kommer nå snart (garantert får hun den under NKK Hamar, kjenner jeg flaksen min rett). <_<

Aynï er også nylig ferdig med løpetiden, og jeg ser at pattene hennes er blitt litt større, og de har nok muligens litt melk i seg. Det ser ikke ut til å plage henne, og hun virker heller ikke annerledes eller plaget på andre måter. Hadde det bare vært sånn liksom, så hadde det jo knapt vært noe problem! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastop skal du gi etter løpetid, så da er det mye enklere å regne seg fram til når man bør starte. Dersom du skal forhindre melkeproduksjonen (som jo er årsaken til hengejurene), så skal du starte behandlingen rett før hun ville fått valper dersom hun var parret, dvs ca 63 dager etter at hun "står" i løpetidsperioden. Gamletispa mi hadde også stor melkeproduksjon etter løpetid, og jeg begynte behandlingen av dette sånn ca med det samme jeg merket at hun begynte å få melk i pattene - da stoppet produksjonen ganske fort.

Takk for svar, da får vi prøve ut dette ved neste løpetid. Men en ting jeg er litt usikker på; starter melkeproduksjonen rett før hun egentlig skulle ha hatt valper? Jeg mener og tror nemlig at mi tispe får det mye tidligere enn det.

Det er ikke så lett å få trimmet disse late drogene *flir*, men har du forsøkt å sykle ? Svømming og sykling er jo bra trim uansett tilstand på hunden, så... :).

Sykling har vi ikke prøvd. Svømming derimot, det har vi prøvd uten å lykkes. Jeg har nemlig en labrador som ikke liker/er redd for å svømme.

Jeg har også hørt at ett eller annet pulver av bringebærblader (?) skal ha omtrent samme virkning som Galastop, men dette har jeg ikke forsøkt selv.

Nei nei, det var homeopat-pillene som skulle gis forebyggende, ikke Galastop. :o Jeg har prøvd Galastop en gang, og da gav jeg det ikke så sent som Siri skriver, men ca halvannen-to uker etter ståperioden eller etter endt løpetid, husker i farten ikke helt. Min hund blir nemlig ferdig med innbilt til når hun skulle ha valpet; da skifter hun personlighet på dagen! :shocked:

Haha, der ser du hvor fort feil jeg kan ta :wub:

Nå skal det sies at jeg prøvde å se om Galastop hjalp mot psykiske forandringer (dvs at Tulla var deppa, lat, matGAL osv.), og ikke mot melkeproduksjon. Det hjalp altså ikke mot psykiske ting. Melkeproduksjon hadde Tulla kun etter første løpetiden, men også da fikk hun melk i pattene bare en uke eller to etter løpetiden. Det var ikke så mye av det var plagsomt, og jeg tenkte aldri å behandle det. Mitt råd er at du må se an hunden din; når får den melkeproduksjon? Får den det to uker etter endt løpetid, så tar du kontakt med dyrlegen og forklarer situasjonen og gir Galastop da. Får hun det etter to mnd (når hun skulle ha valpet), gir du Galastop da. Du kan gi det med en gang du merker at melkeproduksjonen er igangsatt. Det er ganske greit å gi; noen dråper mikstur som blandes i/dryppes på maten.

Kira har ikke psykiske forandringer som plager meg eller henne (tror jeg). Eneste er at hun blir lat og distre. Hun har mest disse fysiske forandringene, noe som kanskje plager meg mer enn Kira. Hun får som sagt mye melk, legge seg ut kjempe mye. Akkurat som om hun faktisk skulle ha valper. Og når hun liksom skal være ferdig med drektigheten, går midjen og psyken til sitt normale, men hun har fortsatt melk i pattene ei stund fremover og vi sitter igjen med noen enorme hengejur. Får kanskje prøve som du sier, å se an hunden og gi når jeg merker at melkeproduksjonen er igangsatt.

Trening ja.. jeg skal ikke svare så mye på det, for jeg sliter med det samme selv! Nå er det jo ikke sesong verken for sykling eller bading, men uansett syns jeg det er skikkelig vanskelig å gi hunden mer mosjon enn til vanlig, når hun er skikkelig drog. Når hun er normal, løper hun jo hit og dit og aktiviserer seg selv på en helt annen måte. Når hun er innbilt daffer hun bak meg, løfter knapt beina og blir hengende etter. Jeg antar jeg må være ute minst fire ganger så lenge som på en "vanlig" tur for at hun i det hele tatt skal få like mye mosjon som ellers, dvs forbrenne like mange kalorier. Si hun til vanlig får fx en times tur hver dag hvor hun er aktiv selv; og jeg må være ute fire timer når hun er innbilt for å gi henne like mye mosjon/få henne til å forbrenne like mye som til vanlig, da er det veldig vanskelig å gi henne mer - det er begrenset hvor mange timer døgnet har liksom! For ikke å snakke om at hun egentlig får mer enn en time til vanlig.. Hvordan jeg da skal få gitt henne mer enn hva hun pleier å få, er utenfor min fatteevne! :wub:

Jepp, jepp, kjenner meg så utrolig godt igjen.

Det er forøvrig helt normalt at tisper får innbilt. De er en av de få dyreartene som gjennomgår de samme hormonforandringene etter løpetid, uavhengig av om de er drektige eller ikke. Dvs at de samme hormonendringene skjer selv om hunden er drektig eller ikke, kun med små variasjoner. (Står mer om dette i Genetikk, avl og oppdrett.) Det er ifølge forfatteren av den artikkelen (Astrid Indrebø mener jeg å huske), helt normalt, og ikke sykelig. Og ifølge henne plages heller ikke hunden av dette. Jeg synes det virker litt rart, for når jeg ser Tulla, som blir så inderlig deppa av å være innbilt, så ser hun jo helt mishandlet ut..! :lol: Mange vil nok anbefale sterilisering (kastrering heter det) for tisper som blir veldig medtatt av innbilt, og jeg har selv fått det anbefalt til Tulla. Har enda ikke gjort det, for det er en stor operasjon, og jeg vil prøve ut andre ting først. Foreløpig ser jo homeopati ut til å fungere, men jeg er altså veldig spent på hvordan hun blir etter denne løpetiden som kommer nå snart (garantert får hun den under NKK Hamar, kjenner jeg flaksen min rett). <_<

Det er jo godt å høre, at hun ikke plages. Jeg trodde det ville være en påkjenning for dem jeg når de går igjennom disse hormonelle forandringene, i alle fall så ofte uten noen grunn.

Aynï er også nylig ferdig med løpetiden, og jeg ser at pattene hennes er blitt litt større, og de har nok muligens litt melk i seg. Det ser ikke ut til å plage henne, og hun virker heller ikke annerledes eller plaget på andre måter. Hadde det bare vært sånn liksom, så hadde det jo knapt vært noe problem! :closedeyes:

Høres ut som Nika det, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv! Veldig bra til å 'tvinge' hunder til å trene når motivasjonen ikke er for stor. Jeg ville begynt tilvenninga før løpetiden, og begynt å legge på litt og litt vekt. Så kan du jo gi litt ekstra utfordring ved å sette på bånd og i variert terreng/tempo.

Bare noen forslag, og lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...