Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å drikke vann fra fiskebollen


Peech

Recommended Posts

Argumentet med at hun har drevet med det i mange år holder liksom ikke. Ting forandrer seg og det skjer med alt og alle. Folk forsker og får en større forståelse for ting. Ingen har sagt at boller er ulovlige, men de bør brukes til å holde andre ting enn gullfisk.

Og siden du svarer som du gjør så entar jeg at du ikke har lest linken.

Vet du/dere hvor lenge en gullfisk kan leve?? Og hvor stor den kan bli?? Dette er ting man setter seg inn i når man skaffer seg fisk. Akkurat på samme måte som man ikke kjøper en leonberger uten å vite hvor stor den kommer til å bli som voksen og hvor gammel den vil bli.

Men jeg må jo spørre da, siden moren din har hatt fisk siden hun var i bleier, hvor lenge lever fiskene i bollen?? Hvor mange nye har kommet oppi der??

At man kan være så bastant å si: Jeg har fisk i bolle og dermed basta, er helt uforståelig og viser at man ikke respekterer fisk som et liv, men som en pyntegjenstand man kan ha på bordet. Som akvarist selv syntes jeg at man burde lese seg like mye til fiskehold som hunde og kattehold.

Hadde du holdt katten din i et kattebur resten av livet?? Og det er det samme. Den vil overleve, men ikke trives.

Selvfølgelig er jeg enig i dette, men hun spurte ikke om råd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg enig i dette, men hun spurte ikke om råd om det.

Ser hun ikke spurte om det, men at det kom opp er ingen stor overraskelse.

Hvis noen hadde skrevet her inne at de lurte på hvordan de skulle få hunden til å slutte med pipingen når de kjørte bil for den hadde jo et bur den kunne ligge i og det var snakk om en st.berhard i et to`er bur så hadde noen kankje ymtet frempå at man burde skaffe seg større bilbur da hunden ikke fikk rørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hun ikke spurte om det, men at det kom opp er ingen stor overraskelse.

Hvis noen hadde skrevet her inne at de lurte på hvordan de skulle få hunden til å slutte med pipingen når de kjørte bil for den hadde jo et bur den kunne ligge i og det var snakk om en st.berhard i et to`er bur så hadde noen kankje ymtet frempå at man burde skaffe seg større bilbur da hunden ikke fikk rørt seg.

Joda, det er jo sant. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hun ikke spurte om det, men at det kom opp er ingen stor overraskelse.

Hvis noen hadde skrevet her inne at de lurte på hvordan de skulle få hunden til å slutte med pipingen når de kjørte bil for den hadde jo et bur den kunne ligge i og det var snakk om en st.berhard i et to`er bur så hadde noen kankje ymtet frempå at man burde skaffe seg større bilbur da hunden ikke fikk rørt seg.

For et verdiløst argument!

Jeg spørte om hvordan jeg kunne få katten min til å slutte å drikke av fiskebollen, ikke hva jeg kan gjøre for å få fiskene mine til å slutte å klage fordi de har for liten plass å svømme på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik svarer folk som overhode ikke har satt seg inn i fiskehold.

Snakk om barnslig oppførsel. Hvis du virkelig hadde brydd deg om fiskene så hadde du svart på de enkle spørsmålene, men siden du velger å drite i hva andre som har mer erfaring mener så håper jeg at du lever godt med samvittigheten din.

Skremmende å lese hvor lite folk bryr seg.

:shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik svarer folk som overhode ikke har satt seg inn i fiskehold.

Snakk om barnslig oppførsel. Hvis du virkelig hadde brydd deg om fiskene så hadde du svart på de enkle spørsmålene, men siden du velger å drite i hva andre som har mer erfaring mener så håper jeg at du lever godt med samvittigheten din.

Skremmende å lese hvor lite folk bryr seg.

:shocked:

Der er jo bare en gullfisk Linda...... :rolleyes: <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik svarer folk som overhode ikke har satt seg inn i fiskehold.

Snakk om barnslig oppførsel. Hvis du virkelig hadde brydd deg om fiskene så hadde du svart på de enkle spørsmålene, men siden du velger å drite i hva andre som har mer erfaring mener så håper jeg at du lever godt med samvittigheten din.

Skremmende å lese hvor lite folk bryr seg.

:shocked:

Jeg bryr meg om dyr for alt i verden! Det har jeg alltid gjort! Jeg elsker alle slags dyr av hele mitt hjerte, og synes også at fisker er mye verdt. Det sårer meg at du sier noe sånn som dette :icon_redface:

Men det har seg slik at jeg ikke spurte om jeg skulle ha akvarium eller fiskebolle, eller hvor stor denne skulle være. Vi har en fiskebolle på 25 liter til to små gullfisker. Jeg vet ikke hvor lenge disse lever eller hvor store de blir. Det er ikke jeg som tar meg av fiskeholdet her i huset, det er min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at sånt er tøfft å høre.. man vil jo bare dyrenes beste... men noen ganger så lønner det seg å høre på ekspertene som har drevet med dette i mange år :icon_redface: jeg også har lyst på et lite akvarie her.. Evnt en 8 kantet søyle. Synes de er kjempe dekorative. .men jeg synes ikke det er riktig for de livene som skal bo oppi der, så derfor venter jeg heller til vi kjøper oss eget hus og har plass til et større akvarie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg om dyr for alt i verden! Det har jeg alltid gjort! Jeg elsker alle slags dyr av hele mitt hjerte, og synes også at fisker er mye verdt. Det sårer meg at du sier noe sånn som dette :icon_redface:

Men det har seg slik at jeg ikke spurte om jeg skulle ha akvarium eller fiskebolle, eller hvor stor denne skulle være. Vi har en fiskebolle på 25 liter til to små gullfisker. Jeg vet ikke hvor lenge disse lever eller hvor store de blir. Det er ikke jeg som tar meg av fiskeholdet her i huset, det er min mor.

Jeg sårer deg?? Vel beklager å si det, men når du sitter der og bastant sier at du skal ha gullfisk i bolle uansett f... og til he.... med de som prøver å gi det et heads up om at de ville fått et betraktlig bedre liv i et akvarium, har jeg absolutt ingen medlidenhet.

Og siden det er din mor som holder fiskene så skjønner jeg ikke hvorfor du sitter å sier at JEG holder fisk i bolle uansett hva. Hele tråden, men unntak av noen poster, skriver du at det er du som har fisken i bolle og at du vil fortsette å ha den der.

Kaller ikke det respekt for fiskens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sårer deg?? Vel beklager å si det, men når du sitter der og bastant sier at du skal ha gullfisk i bolle uansett f... og til he.... med de som prøver å gi det et heads up om at de ville fått et betraktlig bedre liv i et akvarium, har jeg absolutt ingen medlidenhet.

Og siden det er din mor som holder fiskene så skjønner jeg ikke hvorfor du sitter å sier at JEG holder fisk i bolle uansett hva. Hele tråden, men unntak av noen poster, skriver du at det er du som har fisken i bolle og at du vil fortsette å ha den der.

Kaller ikke det respekt for fiskens liv.

Når du og andre vrir og vrenger på diskusjonen, sånn at jeg fremstår som en dyrehater og dyreplager, så blir jeg såret! Jeg ville bare vite hva jeg kunne gjøre for å få pus til å slutte å drikke vannet til fiskene, sånn at de ikke skal bli skremt osv. Jeg har respekt for fiskenes liv til en viss grad. Fisk er fisk, de er ikke akkuratt kjæledyr som en kan kose med osv. Jeg har kanskje sagt litt forskjellig om hvem som egentlig holder styr på fiskeholdet hos oss, men det er altså min mor. Og vi vil ha fisk i fiskebollen. Det er greit nok å gi råd, men når ting går over til personangrep blir jeg meget provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du og andre vrir og vrenger på diskusjonen, sånn at jeg fremstår som en dyrehater og dyreplager, så blir jeg såret! Jeg ville bare vite hva jeg kunne gjøre for å få pus til å slutte å drikke vannet til fiskene, sånn at de ikke skal bli skremt osv. Jeg har respekt for fiskenes liv til en viss grad. Fisk er fisk, de er ikke akkuratt kjæledyr som en kan kose med osv. Jeg har kanskje sagt litt forskjellig om hvem som egentlig holder styr på fiskeholdet hos oss, men det er altså min mor. Og vi vil ha fisk i fiskebollen. Det er greit nok å gi råd, men når ting går over til personangrep blir jeg meget provosert.

Signerer.

Man skal ha respekt for fisken, men det ble litt for mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal komme inn på temaet -"hva de selger på dyreutikk" så ser jeg at de har "kampfisk-akvarium" på tropehagen. Disse inneholder vel sånn ca 7 dl vann. Så når de selger det på dyrebutikk, så må det selvfølgelig være godt for fisken?? :icon_redface:

Jeg misliker dyrebutikker sterkt. De har stort sett minimalt med peiling, og de selger hva det skal være, uten å ha clue om hva de selger. Kaninunger på 5 uker selges glatt på dyrebutikkene jeg er innom. Lovlig? Tja tydeligvis. Etisk eller dyrevernmessig bra? NEI!

Men naturligvis, å selge en gullfiskbolle er jo kjempebutikk for dyrebutikken. Fiskene dauer som fluer, og så må man ha nye...

Til TS: skaff akvarium, eller i det minste tett over med hullnetting. Kattepoter nedi den lille bollen kan skade fisken, gjøre dem enda mer streset enn de er fra før, samt at kattepoter er skitne, og kan gjøre fiskene syke.

Men tenk så hyggelig for pusen den dagen den får tak i fisken... <_<

*Går ut og slår hodet hardt i en murvegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal komme inn på temaet -"hva de selger på dyreutikk" så ser jeg at de har "kampfisk-akvarium" på tropehagen. Disse inneholder vel sånn ca 7 dl vann. Så når de selger det på dyrebutikk, så må det selvfølgelig være godt for fisken?? :icon_redface:

Jeg misliker dyrebutikker sterkt. De har stort sett minimalt med peiling, og de selger hva det skal være, uten å ha clue om hva de selger. Kaninunger på 5 uker selges glatt på dyrebutikkene jeg er innom. Lovlig? Tja tydeligvis. Etisk eller dyrevernmessig bra? NEI!

Men naturligvis, å selge en gullfiskbolle er jo kjempebutikk for dyrebutikken. Fiskene dauer som fluer, og så må man ha nye...

Til TS: skaff akvarium, eller i det minste tett over med hullnetting. Kattepoter nedi den lille bollen kan skade fisken, gjøre dem enda mer streset enn de er fra før, samt at kattepoter er skitne, og kan gjøre fiskene syke.

Men tenk så hyggelig for pusen den dagen den får tak i fisken... <_<

*Går ut og slår hodet hardt i en murvegg*

Jeg er forsåvidt enig.. Takk for svar på det jeg egentlig spurte om. Nok en gang får jeg si at vi fortsatt kommer til å ha gullfiskene i fiskebollen. Om de blir for store, flytter vi de over i 50 liters akvariet vårt. For øyeblikket er de nyinnkjøpt og ganske små. Jeg startet denne tråden, fordi jeg IKKE ville at pus skulle komme med bakteriene sine i fiskevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har gått til personangrep her, men prøvd å råde deg til hva du kan gjøre for at fisken får det bedre. Og syntes ikke at noen her i denne tråden er bedre enn andre.

Jeg skal joine den som går ut og slår hodet i veggen for så lenge gullfiskene bor i bolle så har ikke noen skjønt poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville flyttet bollen til et annet sted en benken om du ikke vil ha kattene til å gå på benken.. O så dekket til bollen med hønsenetting eller tilsvarende slik at katten hverken fikk drukket vann der, eller fisket fisk :D

Alternativt kan du prøve det siste først, og se om kattene mister interessen. :P

her i huset drakk kattene KUN vann fra akvariet, og de ble gode venner med "haien" som bodde oppi der. (en kampfisk som ble 3,5 år i dette huset). Han levde hele livet sitt her uten planter hos seg, for den fisket kattene opp. Og uten pumpe osv. Men han fikk lekt seg mye med kattene, vasket seg på ryggen av kattene da han svømte opp til dem når de drakk vann. (nei dette er ikke kødd), og han hva han døde av vet jeg ikke, men vil vel tro det kunne være alderdom.

Bilde131.jpg

Bilde020.jpg

Bilde139.jpg

Beste katteleka vi noengang har hatt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooki... Noen har bittelitt såre tær og jeg må ærlig inrømme at jeg har fått meg en god latter innimellom. :console:

Øhm... Det skal være mulig å lære katta til å ikke drikke av fiskebollen, og det var dette som var spørsmålet mitt også. Jeg var fullt klar over at det er mulighet å kjøpe akvarium, men dette er altså ikke et alternativ. Vi vil ha fiskebolle og dermed basta. Ikke et stort monstrum av en fisketank på kjøkkenbenken... Og når det gjelder om fiskene får det bedre med akvarium enn med fiskebolle, så må jeg reagere på dette. Vi har både planter, rene steiner, og vannpumpe oppi denne fiskebollen. Og vannet skifter vi ut minst en gang i måneden, ellers når det trengs. Og vi putter akvarie-bakterier oppi også!Så mye annet enn formen og utseende er det nok ikke så stor forskjell på bolle og akvarium!

Jeg må si jeg ble veldig provosert av posten din, selv om du kanskje mente det som et råd... <_<

Det var ikke min hensikt å provosere deg, og det var heller ikke min hensikt å tåkke deg på de altfor såre tærene dine, og nei jeg ber ikke om unnskyldning for å ha gullfisker i bolle er og blir ikke ok. Uansett str på fiskene! De krever mye mer enn det, sånn er det bare, ferdig med det. At dere velger å ha fisk i bolle sier vel mer om dere, når dere nå har fått ny info om hva som kreves for å holde fisken.

Jeg er ikke sikker på hvor mye liter fiskebollen er på, men den er stor nok for to små gullfisker! Ikke provoser meg mer enn nødvendig!

Det er vel ingen som skriver innlegg her for å provosere deg, så vidt jeg vet ihvertfall :P Og du kan jo ta deg en liten titt på hva du selv skriver, det kan faktisk være ganske provoserende det og...

Marianne, where are you?

Bare fortsett å fortelle deg selv det, du. Det blir ikke mer sant av den grunn. :)

Her er jeg, kjære! :P

Det er ikke jeg som driver med fisk, det er min mor! Hun har drevet med akvariefisk siden hun gikk med bleier! På hvilket tidspunkt ble det en forbrytelse å ha fisk i fiskebolle?! De hadde ikke blitt solgt om dei var ulovlig! Jeg har fisk i en fiske bolle, og dermed basta. Jeg ba ikke om informasjon om fiskehold for fa*n!

Vet du, i mange land er det faktisk forbudt å ha fisk i bolle. Norge henger bare etter, som vanlig.. Og at det er lovlig behøver ikke å bety at det er greit.

Når du og andre vrir og vrenger på diskusjonen, sånn at jeg fremstår som en dyrehater og dyreplager, så blir jeg såret! Jeg ville bare vite hva jeg kunne gjøre for å få pus til å slutte å drikke vannet til fiskene, sånn at de ikke skal bli skremt osv. Jeg har respekt for fiskenes liv til en viss grad. Fisk er fisk, de er ikke akkuratt kjæledyr som en kan kose med osv. Jeg har kanskje sagt litt forskjellig om hvem som egentlig holder styr på fiskeholdet hos oss, men det er altså min mor. Og vi vil ha fisk i fiskebollen. Det er greit nok å gi råd, men når ting går over til personangrep blir jeg meget provosert.

Hehe er det noen som vrir og vender på diskusjonen så er det faktisk deg! Jeg skrev et velmenende råd som du blåste opp i store dimensjoner...

Nei man kan ikke kose med fisk, men fisk har et liv de og, ergo det er din jobb som eier av de å legge forholdene til rette for at de skal ha det best mulig.

Personangrep? Hvor? :) Nei.. Pust med magen du damen, det er, tro det eller ei, ikke alle mennesker her i denne verden som er ute etter å rakke ned på deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer mye om fisk i denne tråden i hvert fall... Hadde akvarie for lenge siden jeg også. Fiskene ynglet der oppi. Ble en del generasjoner som levde i det der. Hadde sånne sverd hale- greier, neontetra og snegler. Var litt mye styr og stell med det så vi gav det vekk fiskene og solgte akvariet.

Edit: Jeg visste ikke at det var dyreplageri å ha dem i en bolle. Ikke det at vi har hatt det, men er jo veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...