Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å drikke vann fra fiskebollen


Peech

Recommended Posts

Vi har en fiskebolle med to fisker på kjøkken benken vår. Denne fiskebollen er til stadig en attraksjon for kattevesenet vårt. Hun skal opp på kjøkken benken, noe som hos oss er strengt forbudt, se på fiskene, prøve å fange de vettskremte gullfiskene, og drikke av vannet deres. Hver gang døren til kjøkkenet er åpent ser katta sin sjanse. Vi tar henne ned fra benken, blåser på henne, sier strengt "nei!" osv. Men ingenting av dette ser ut til å ha noe som helst innvirkning. Hva kan vi gjøre for å få henne til å forstå at dette ikke er lov? :icon_redface: Det er ikke akkuratt så behagelig å finne mye kattehår på kjøkken benken når en skal lage mat! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg akvarium, problem solved, og fiskene dine får det bedre og :icon_redface:

Øhm... Det skal være mulig å lære katta til å ikke drikke av fiskebollen, og det var dette som var spørsmålet mitt også. Jeg var fullt klar over at det er mulighet å kjøpe akvarium, men dette er altså ikke et alternativ. Vi vil ha fiskebolle og dermed basta. Ikke et stort monstrum av en fisketank på kjøkkenbenken... Og når det gjelder om fiskene får det bedre med akvarium enn med fiskebolle, så må jeg reagere på dette. Vi har både planter, rene steiner, og vannpumpe oppi denne fiskebollen. Og vannet skifter vi ut minst en gang i måneden, ellers når det trengs. Og vi putter akvarie-bakterier oppi også!Så mye annet enn formen og utseende er det nok ikke så stor forskjell på bolle og akvarium!

Jeg må si jeg ble veldig provosert av posten din, selv om du kanskje mente det som et råd... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne mener nok at det er alt for liten plass i en bolle til fisken.

HAHAHAHAHAHA! Jeg ler høyt! Det er aldeles ikke for liten plass til de!

Vi har bare to gull fisker, en liten og en stor. Og de har plenty med plass å svømme på!

Jeg tror nok absolutt ikke at det var dette Marianne mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHAHA! Jeg ler høyt! Det er aldeles ikke for liten plass til de!

Vi har bare to gull fisker, en liten og en stor. Og de har plenty med plass å svømme på!

Jeg tror nok absolutt ikke at det var dette Marianne mente...

Med mindre du har en gullfiskbolle på 100 liter så tror jeg faktisk at det var det Marianne mente :icon_redface:

Står forresten mange nyttige artikler på akvaforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har en gullfiskbolle på 100 liter så tror jeg faktisk at det var det Marianne mente :icon_redface:

Står forresten mange nyttige artikler på akvaforum.no

Fiskene har nok plass, dermed basta. Det var IKKE dette som var spørsmålet mitt i utgangspunktet heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fiskebollene hadde vært for små for gullfiskene (for det heter vel gullfiskeboller?) hadde det nok vært dyremishandling og ikke lov til å selge dem. Jeg tror da vitterlig at den gullfiskebollen er stor nok for fiskene hennes.

Men alt i alt. Hun spurte om noen visste hvordan man fikk katten til å slutte å drikke av fiskebollen, ikke om fiskebollen var for liten. Hadde de ville hatt et aquarium, hadde de nok kjøp det istedenfor bollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter inne på fiskeforum og ser med mine egne øyne at de anbefaler minimum 100 liters akvarium som er minimum 80 cm langt til gullfisker. Så det er nok ikke bare bullshit.

Edit: her er link om du vil se selv:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

Jeg er ikke sikker på hvor mye liter fiskebollen er på, men den er stor nok for to små gullfisker! Ikke provoser meg mer enn nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer deg til å lese dette jeg, isteden for å ta råd fra de som tydeligvis kan litt mer.

Practical fishkeeping

Og her er et lite snitt fra teksten i tilfelle du ikke gidder lese:

How many should I keep in a bowl?

Erm, none... These days, goldfish bowls are considered very old-fashioned and we don't recommend that you keep any goldfish in a bowl. A proper aquarium is a much better choice if you want to be successful in keeping these fish.

What size tank would you recommend for a goldfish?

Given the size that a goldfish can reach, the minimum size you ought to consider is really somewhere around the 60cm/24" mark. This ought to safely house a few goldfish while they're young, but you might need a bigger aquarium (or a pond) if the fish grow very large.

Unfortunately, there are lots of very small tanks on sale which are recommended for keeping several goldfish in which are really much too small to keep them in successfully. You might get away with keeping one, maybe two, in one while the fish are very small if you are a conscientious fishkeeper, but the conditions will be cramped and it will be hard to maintain good water conditions. The fish won't appreciate this much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er litt frekt av dere og skrive videre om det i og med at

det ikke var det hun spurte om. Hun har til og med sagt at

dere skal slutte, og dere fortsetter.

Det er det som er gleden ved å være på ett diskusjonsforum: Ikke svarer folk på det du spør om, ikke kan man selv bestemme hva andre skal uttale seg om, ikke kan man begrense informasjonsstrømmen til bare det som passer en selv.. Og ikke minst for all del - Pass deg så du ikke lærer noe nytt.. (For de som lurer så er dette sarkasme)

Det er frekt å gi folk råd om ting de tydeligvis ikke kan? Da kan vi jo bare legge ned hele sonen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er gleden ved å være på ett diskusjonsforum: Ikke svarer folk på det du spør om, ikke kan man selv bestemme hva andre skal uttale seg om, ikke kan man begrense informasjonsstrømmen til bare det som passer en selv.. Og ikke minst for all del - Pass deg så du ikke lærer noe nytt.. (For de som lurer så er dette sarkasme)

Det er frekt å gi folk råd om ting de tydeligvis ikke kan? Da kan vi jo bare legge ned hele sonen da.

Det er ikke jeg som driver med fisk, det er min mor! Hun har drevet med akvariefisk siden hun gikk med bleier! På hvilket tidspunkt ble det en forbrytelse å ha fisk i fiskebolle?! De hadde ikke blitt solgt om dei var ulovlig! Jeg har fisk i en fiske bolle, og dermed basta. Jeg ba ikke om informasjon om fiskehold for fa*n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som driver med fisk, det er min mor! Hun har drevet med akvariefisk siden hun gikk med bleier! På hvilket tidspunkt ble det en forbrytelse å ha fisk i fiskebolle?! De hadde ikke blitt solgt om dei var ulovlig! Jeg har fisk i en fiske bolle, og dermed basta. Jeg ba ikke om informasjon om fiskehold for fa*n!

Argumentet med at hun har drevet med det i mange år holder liksom ikke. Ting forandrer seg og det skjer med alt og alle. Folk forsker og får en større forståelse for ting. Ingen har sagt at boller er ulovlige, men de bør brukes til å holde andre ting enn gullfisk.

Og siden du svarer som du gjør så entar jeg at du ikke har lest linken.

Vet du/dere hvor lenge en gullfisk kan leve?? Og hvor stor den kan bli?? Dette er ting man setter seg inn i når man skaffer seg fisk. Akkurat på samme måte som man ikke kjøper en leonberger uten å vite hvor stor den kommer til å bli som voksen og hvor gammel den vil bli.

Men jeg må jo spørre da, siden moren din har hatt fisk siden hun var i bleier, hvor lenge lever fiskene i bollen?? Hvor mange nye har kommet oppi der??

At man kan være så bastant å si: Jeg har fisk i bolle og dermed basta, er helt uforståelig og viser at man ikke respekterer fisk som et liv, men som en pyntegjenstand man kan ha på bordet. Som akvarist selv syntes jeg at man burde lese seg like mye til fiskehold som hunde og kattehold.

Hadde du holdt katten din i et kattebur resten av livet?? Og det er det samme. Den vil overleve, men ikke trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på hvor mye liter fiskebollen er på, men den er stor nok for to små gullfisker! Ikke provoser meg mer enn nødvendig!

jeg har ikke prøvd å provosere i det hele tatt, jeg bare opplyste deg om et fakta som du tydeligvis ikke visste fra før.

Trodde ikke det gikk å ta det som provosering når man gir noen et råd.

Argumentet med at hun har drevet med det i mange år holder liksom ikke. Ting forandrer seg og det skjer med alt og alle. Folk forsker og får en større forståelse for ting. Ingen har sagt at boller er ulovlige, men de bør brukes til å holde andre ting enn gullfisk.

Og siden du svarer som du gjør så entar jeg at du ikke har lest linken.

Vet du/dere hvor lenge en gullfisk kan leve?? Og hvor stor den kan bli?? Dette er ting man setter seg inn i når man skaffer seg fisk. Akkurat på samme måte som man ikke kjøper en leonberger uten å vite hvor stor den kommer til å bli som voksen og hvor gammel den vil bli.

Men jeg må jo spørre da, siden moren din har hatt fisk siden hun var i bleier, hvor lenge lever fiskene i bollen?? Hvor mange nye har kommet oppi der??

At man kan være så bastant å si: Jeg har fisk i bolle og dermed basta, er helt uforståelig og viser at man ikke respekterer fisk som et liv, men som en pyntegjenstand man kan ha på bordet. Som akvarist selv syntes jeg at man burde lese seg like mye til fiskehold som hunde og kattehold.

Hadde du holdt katten din i et kattebur resten av livet?? Og det er det samme. Den vil overleve, men ikke trives.

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at folk enda tror på den gammeldagse "de selger det jo i dyrebutikken, så da kan det ikke være dyreplageri" greia... Når man leser på seriøse forumer at gullfisker trenger minst 100 L :rolleyes: Det har vel vært nok tråder om små akvarier/boller her på forumet, og hva man bør ha av fisk evnt reker/snegler i dette.. Prøv å søk opp dette :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er ikke jeg som driver med fisk, det er min mor! Hun har drevet med akvariefisk siden hun gikk med bleier! På hvilket tidspunkt ble det en forbrytelse å ha fisk i fiskebolle?! De hadde ikke blitt solgt om dei var ulovlig! Jeg har fisk i en fiske bolle, og dermed basta. Jeg ba ikke om informasjon om fiskehold for fa*n!

Skal vi se: hvor i mitt innlegg skriver jeg noe som helst om gullfisk, bolle, fiskehold eller lignende?

Jeg hadde en kommentar som faktisk ikke var rettet til deg i det hele tatt og utifra din argumentasjon så kan ikke du da svare på den.. Skjønner hvor teit det blir? Poenget mitt var til Mixmaster at en tråd utvikler seg som den gjør, det er ikke noe man som trådstarter kan gå inn og bestemme hvem eller hva som skal bli sagt eller ment. Det er det som er halve qluet med ett internettforum..

Bare for å si det, så engasjerer bollefisk meg mitt på ryggen, jeg argumenterer for diskusjonsprinsippet her.

Edit: Argumentet om at ting ikke hadde blitt solgt hvis det var ulovelig er for tynt; det selges elektriske halsbånd til hund på dyrebutikker, det er forbudt å bruke, men ikke selge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...