Gå til innhold
Hundesonen.no

Gele for å ta bort misfarge under øynene

Recommended Posts

Skrevet

Har kjøpt en gele på tropehagen zoo som jeg skal bruke på Ally for å få bort de brune stripene under øynene.

Noen som vet hvor ofte jeg skal smøre på??

Skrevet
det står forklart på et annet språk. =/

Men tenkte kanskje noen av dere her inne viste noe :P

Du har kjøpt en gele, ok. Hvilket merke, hvilken produsent og hva er virkestoffene? Vanskelig å svare når man har null info :icon_redface:

Kan du si meg hva jeg ser på tv nå? :D

Skrevet

hehe.. ja, skal vi se her da..

Hèry

Le Respect de Votre Anamal

Noe av bruksanvisningen som jeg fant på baksiden.:icon_redface:

Soin des Yeux

gele Soin des Yeux removes gently the imprities, avoid the appearance of disgraceful red marks around the eyes and the whiskers.

Skrevet
hehe.. ja, skal vi se her da..

Hèry

Le Respect de Votre Anamal

Noe av bruksanvisningen som jeg fant på baksiden.:D

Soin des Yeux

gele Soin des Yeux removes gently the imprities, avoid the appearance of disgraceful red marks around the eyes and the whiskers.

Okei, her står det hva gele`en påstår den kan, nemlig rense/fjerne urenheter og røde merker.

Står alt på engelsk? Kanskje du kan skrive det her, så skal jeg oversette :icon_redface:

Skrevet

Må nesten bruke forstørreøseglass på den geletuben :console: hehe..

made under veterinery control, formulated gele Soin des Yeux removes gently the imprities, avoid the appearance of disgraceful red marks around the eyes and the whiskers. Its exclusive compound (ultra mild white vitamin E enriched cleaning fluid) confers a large protective power to this product.

(kan også brukes å valper og katter sto det. det forsto jeg :) )

Skrevet
Må nesten bruke forstørreøseglass på den geletuben :) hehe..

made under veterinery control, formulated gele Soin des Yeux removes gently the imprities, avoid the appearance of disgraceful red marks around the eyes and the whiskers. Its exclusive compound (ultra mild white vitamin E enriched cleaning fluid) confers a large protective power to this product.

(kan også brukes å valper og katter sto det. det forsto jeg :console: )

Masse reklame for produktet, men ingen bruksanvisning... Det virker som om det er hovedsaklig vann og mandelolje i denne, så du kan nok bruke den etpar ganger om dagen. Ta litt på en bomullsdott og gni inn i tårestripene, og rett i skjegget om hunden din trenger det. Skal ikke skylles av, men ligge å virke mellom hver behandling, tenker jeg.

Skrevet

Eg bruker den samme gelen på min hund. Den skal smøres på ca 3 ganger i uken i en periode(husker ikke nøyaktig hvor lenge.. 2-3uker) og der etter en gang i uka.

Eg pleier å vaske vekk tårene med rent vann, vist det er noe der når eg skal smøre på nytt lag med gelen.

Skrevet

"Den skal smøres på ca 3 ganger i uken i en periode(husker ikke nøyaktig hvor lenge.. 2-3uker) og der etter en gang i uka."

det syntes jeg hørte veldig sjelden ut :wub: hehe.. Har fått noen tips fra oppdretteren å nå. Så jeg skal prøve det meste her :wub:

Nå skal Ally bli ren å hvit til julebilde skal tas.

Men kjenner jeg min flax rett så får hun sikkert noe extremt me skitt i pelsen den dagen vi skal ta bildene :rolleyes: hehe..

Skrevet

Hei.

Er d sånn som fjerner sånn rød brunt rundt øyne??

Hva betalte du for no slikt??

Og til deg som har brukt det, virker det???

Skrevet

Dette var det eg fikk beskjed om å gjøre når eg kjøpte gelen i dyrebutikken:

Eg bruker den samme gelen på min hund. Den skal smøres på ca 3 ganger i uken i en periode(husker ikke nøyaktig hvor lenge.. 2-3uker) og der etter en gang i uka.

Eg pleier å vaske vekk tårene med rent vann, vist det er noe der når eg skal smøre på nytt lag med gelen.

Det hun sa denne salven gjorde var å beskytte hårene slik at tårene til hunden ikke kunne etse i pelsen...

og at det røde ville forsvinne når den "nye" pelsen kom fram... Så ikke vet eg. Men salven koseter bare 89kr der eg kjøpte den, så eg prøver og ser hva som skjer frammover. :wub:

Skrevet
Dette var det eg fikk beskjed om å gjøre når eg kjøpte gelen i dyrebutikken:

Det hun sa denne salven gjorde var å beskytte hårene slik at tårene til hunden ikke kunne etse i pelsen...

og at det røde ville forsvinne når den "nye" pelsen kom fram... Så ikke vet eg. Men salven koseter bare 89kr der eg kjøpte den, så eg prøver og ser hva som skjer frammover. :lol:

Var inne på samme dyrebutikk i dag for å høre om gelen en gang til...

Og ja, du kan si det slik at eg fikk en annen beskjed i dag.... :wub:

Jo, altså...

Gelen skal smøres på en gang for dagen hver dag og når den nye pelsen kommer fram vil denne vere helt hvit pga av den ikke har blitt rørt av tårene. Gelen lager et beskyttende lag på pelsen som gjør at ikke tårene får etset i pelsen..

og der etter skulle det smæres på en gang i uka, men hun virket ikke helt sikker.. så kan hende det lønner seg å smøre litt oftere.

Jeg begynner å smøre på hver dag fra i dag av, så får eg se om det blir bedre :wub:

Skrevet

Jeg lurer på hvordan huden ser ut under der som tårene har etset pelsen? Er den helt vanlig, eller litt rød?

Skrevet

Eg klarer ikke se noe reaksjon i huden på min hund. det er så tykk og kort pels ved øye på min hund. så eg ser ikke helt huden godt nok til å finne ut av det. kanskje det er noen andre som kan se på sin hund?

Har ikke så mye greie på tårer og pels på hund. Viste ikke noe om det før eg fikk en hvit hund selv.

Min sheltie renner litt fra øynene inni mellom, men på han ser eg ikke den samme rød fargen, for han er svart rundt øynene. Og på han ser eg ikke noe spes på huden. :icon_confused:

Skrevet

Er vel bare pelsen som blir rød, ikke huden under.

Vet at potetmel fjerner misfargingen også, men ikke helt sikker på hvordan det brukes. Helt ufarlig, og prismessig ihvertfall en vinner :icon_confused:

Skrevet

leser med stor interesse.. hundedyret mitt har rød misfarging under ett øye, på en pote og på brystet. SÅ om noen har noe som virker blir jeg veldig glad. LET ME KNOW!

Skrevet

Nå har misfargingen på halsen til Tulla spredd seg. Den begynner å strekke seg opp over munnen og opp mot nesen faktisk! Jeg innbiller meg at noe som sprer seg så himla fort, må være sopp. Så nå har vi kjøpt, og brukt en gang, Furst Aid. Jeg har kjent på henne flere ganger etter tur, for å kjenne om hun er spesielt våt der, men det er hun ikke. Hun er mer våt på ryggen hvis det har snødd/regnet, eller under buken, av samme årsak. Jeg tørker henne skikkelig godt etter at hun er badet, men det har ikke sett ut til å hjelpe. Akkurat nå er jeg møkka lei av å vaske hund, men tror jeg skal gi Furst Aiden et par sjanser til; denne måtte også virke i pelsen, helst ikke utblandet, over lengre tid og over flere ganger. Furst Aid skal visstnok ta såkalt "rødsopp".

Misfargingen på albuene kom av tendenser til liggesår. Liggesårene ble smurt inn med ringblomstsalve for å myke opp huden (ringblomst er generelt bra for hud og sårheling). Ble bedre etter det faktisk!

KW har jeg droppet. Etter tredje (eller var det fjerde?) gangen med vask med den (ikke utblandet, sitte i lenge, slik som de sa i butikken), så har det blitt VERRE! Dette gjelder på halsen hennes. Fikk høre at noen hunder kunne reagere med å bli rød hvis shampoen var for sterk, noe jeg gjerne kan tenke meg, siden KW er veldig sterk i lukten, pluss at den er lilla liksom. Siden vi ikke blandet den ut heller (slik man egentlig skal dersom man skal bade hele hunden), så ble den selvsagt ekstra sterk. Og kanskje soppen likte dette?

Så igjen; jeg vil tro det har veldig mye å si HVA det er som forårsaker rød pels, og at man må behandle den alt etter som hva det er. Hvor stammer det røde fra liksom? Kan du si noe om det ut i fra hva du ser på din egen hund? Men uansett egentlig årsak, er jeg nesten 100% sikker på at fuktighet bidrar negativt til utviklingen av rødfarget pels..

Edit: neste gang prøver vi potetmel. :rolleyes: Skal holde interesserte oppdatert! :icon_confused:

Skrevet
Nå har misfargingen på halsen til Tulla spredd seg. Den begynner å strekke seg opp over munnen og opp mot nesen faktisk! Jeg innbiller meg at noe som sprer seg så himla fort, må være sopp. Så nå har vi kjøpt, og brukt en gang, Furst Aid. Jeg har kjent på henne flere ganger etter tur, for å kjenne om hun er spesielt våt der, men det er hun ikke. Hun er mer våt på ryggen hvis det har snødd/regnet, eller under buken, av samme årsak. Jeg tørker henne skikkelig godt etter at hun er badet, men det har ikke sett ut til å hjelpe. Akkurat nå er jeg møkka lei av å vaske hund, men tror jeg skal gi Furst Aiden et par sjanser til; denne måtte også virke i pelsen, helst ikke utblandet, over lengre tid og over flere ganger. Furst Aid skal visstnok ta såkalt "rødsopp".

Misfargingen på albuene kom av tendenser til liggesår. Liggesårene ble smurt inn med ringblomstsalve for å myke opp huden (ringblomst er generelt bra for hud og sårheling). Ble bedre etter det faktisk!

KW har jeg droppet. Etter tredje (eller var det fjerde?) gangen med vask med den (ikke utblandet, sitte i lenge, slik som de sa i butikken), så har det blitt VERRE! Dette gjelder på halsen hennes. Fikk høre at noen hunder kunne reagere med å bli rød hvis shampoen var for sterk, noe jeg gjerne kan tenke meg, siden KW er veldig sterk i lukten, pluss at den er lilla liksom. Siden vi ikke blandet den ut heller (slik man egentlig skal dersom man skal bade hele hunden), så ble den selvsagt ekstra sterk. Og kanskje soppen likte dette?

Så igjen; jeg vil tro det har veldig mye å si HVA det er som forårsaker rød pels, og at man må behandle den alt etter som hva det er. Hvor stammer det røde fra liksom? Kan du si noe om det ut i fra hva du ser på din egen hund? Men uansett egentlig årsak, er jeg nesten 100% sikker på at fuktighet bidrar negativt til utviklingen av rødfarget pels..

Edit: neste gang prøver vi potetmel. :rolleyes: Skal holde interesserte oppdatert! :x

Du er ikke alene, vi mange som har det sånn...

Furst aid virka ikke hos oss heller, selv ikke etter tre vask med ublandet shampoo.. knurr. Har ikke prøvd potetmel. Snakket med veterinær, hun mente det egentlig er lite å gjøre... huden er ikke irritert, kun rødfarge i pelsen.. det ser jo så "stusselig" ut...

Skrevet

Det sies at det tar 6 uker før pelsen vokser ut (skjønner ikke at dette kan gjelde alle raser, men men..). Dvs at hvis pelsen, KUN pelsen, er rød, vil den skiftes ut i løpet av 6 uker, så vidt jeg har forstått det. Kanskje kan du klippe bort pelsen dersom det plager deg veldig, og la det ta 6 uker før det gror ut igjen. Eller du kan la pelsen skiftes ut naturlig, og håpe det ikke fester seg i den nye pelsen.

Dette er noe jeg har hørt/lest, men jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal gjelde alle raser og individer.. En springeroppdretter som jeg kjenner, som så hvor rød Tulla var på halsen, sa faktisk til meg at her måtte jeg ikke klippe mer. Antar det var pga rødfargen, og at det ikke var bra å klippe da, men neimen om jeg vet. Rent estetisk sett pelsmessig og ifølge korrekt klipp for springer, burde hun ha vært klippet, men jeg lot det være, så dfår vi nå se.. :x

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...