Gå til innhold
Hundesonen.no

halsbånd

Jan1991

Recommended Posts

Skrevet

Det jeg fikk høre da jeg skulle kjøpe kjettingstrup, var at jeg heller burde kjøpe av stoff, for da rakk ikke hunden å spenne halsen, og det sliter mindre på pelsen.

Skrevet

Jeg fikk høre at en burde bruke kjetting nettopp fordi hunden fikk ett hint om at nå strammer det snart med lyden som kommer først. Ellers har jeg hørt at man ikke må bruke kjetting i kuldegrader.

Skrevet

Takk for svar. Men en ting til. Vist du tar båndet rundt armen din og strammer. hvis det da løsner av seg selv så skal det vell være riktig satt på armen din. Og da er det vell bare å sette det likt på hunden?

Skrevet

Jeg har spurt ''bare'' 6 uavhengige vetrinærer om de mener bruk av strupehals bånd har forårsaket skade på hunden, 5 av disse var 99 % sikker på at de hadde sett skade pga strupebånd, så det er ikke noe jeg vil annbefale deg å bruke. Har hørt at det kan gi skade både på strupen og ryggraden, så det burde brukes med ytterst forsiktighet i så tillfelle.

Skrevet

Emnetittelen for denne tråden er lite beskrivende. Fint om du bruker "edit"-knappen og endrer til noe mer beskrivende.

Dette innlegget vil bli slettet når dette er gjort. Send en PM eller "Report" innlegget.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Skrevet
Jeg har spurt ''bare'' 6 uavhengige vetrinærer om de mener bruk av strupehals bånd har forårsaket skade på hunden, 5 av disse var 99 % sikker på at de hadde sett skade pga strupebånd, så det er ikke noe jeg vil annbefale deg å bruke. Har hørt at det kan gi skade både på strupen og ryggraden, så det burde brukes med ytterst forsiktighet i så tillfelle.

Uff da... tror jeg kjøper en gå pent sele isteden jeg, og bruker den til trening...

Skrevet
Er det forskjellige måter å ha det på? ;)

JA! det er veldig viktig at strupebåndet blir satt riktig på, ellers risikerer du å kvele hunden. Blir nesten litt skremt jeg, at dere ikke vet hvordan utstyret dere bruker, skal brukes!

Strupen skal sitte på venstre side, altså båndet skal være slik at, når båndet strammes, så er det til venstre.. dårlig forklart men.. Håper dere skjønner hva jeg mener. Kanskje er det noen som kan forklare bedre?

Skrevet
Uff da... tror jeg kjøper en gå pent sele isteden jeg, og bruker den til trening...

Den er ikke noe bedre, den er direkte vond på musklene der den sitter mellom beina, hatt flere pasienter inne med au i musklene sine pga "gå pent seler"

Skrevet
JA! det er veldig viktig at strupebåndet blir satt riktig på, ellers risikerer du å kvele hunden. Blir nesten litt skremt jeg, at dere ikke vet hvordan utstyret dere bruker, skal brukes!

Strupen skal sitte på venstre side, altså båndet skal være slik at, når båndet strammes, så er det til venstre.. dårlig forklart men.. Håper dere skjønner hva jeg mener. Kanskje er det noen som kan forklare bedre?

Hvorfor er dette så viktig ? Hvorfor kan den ikke være andre veien ?

Skrevet

For dersom båndet ikke sitter riktig på, så blir ikke båndet slakt igjen, det blir bare strammere for hver gang man drar i det. prøv det på deg selv, så skjønner du.

Skrevet
Struppehalsbånd i skinn/lær og metall fungerer helt likt eller?

Hvorfor skal du bruke strupehalsbånd? Det er ikke noe man bruker om man ikke vet hvordan det skal brukes!

Skrevet
Det er et strupehalsbånd, ikke hjernekirurgi.

Og at TS har jo laget denne tråden nettopp for å lære ikke sant?

Hva mener du med dette?

Skrevet
Det er et strupehalsbånd, ikke hjernekirurgi.

Og at TS har jo laget denne tråden nettopp for å lære ikke sant?

Stiller samme spørsmål som Marthe jeg... Hva mener du?

Jeg blir rimelig provosert av slike usaklige komentarer, spesielt da vi prater om hjelpemidler til hund, slik som strupehålsband. Dette er ikke et leketøy, og det er heller ikke hunden, som skal bruke dette.

Hvis dere ikke vet hvordan det skal brukes, så burde dere la være. Strupehalsbånd er et kraftig hjelpemiddel, som mange har nevnt her. Ikke bare kan du skade hundens strupehode, nakke. Men du kan risikere å ta livet av hunden din. Det er også blitt spekulert i hva som skjer når hunden blir utsatt for hyppig oksygenmangel, som er et resultat av bruk/feil bruk av strupehalsbånd.

Mange slenger på et strupehalsbånd for å få hunden til å "gå pent", men det du risikerer er at hunden vil dra ENDA mer, for å komme bort fra dette som prøver å kvele ham.

Nå vet jeg ikke hvilke grunner dere har til å føle at dere må bruke strup, men det er som med alle andre ting med hund. Gidder du å ta deg tia til å lære hunden din hva du krever av ham, så slipper du å ta i bruk slike kraftige hjelpemidler for å få hunden til å adlyde deg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...