Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriørmessig usunne raser

C.J

Recommended Posts

Nei akkurat,for meg så ser de helt normale/vanlige ut.Sånn skal de se ut trodde jeg,med litt variasjon såklart men ikke noe som lager dem til to "raser" i mine øyne.Takker for bildene.

Den stora skillnaden mellan jaktlabradorer och utställningslabbar är inte utseendet, det är arbetsegenskaperna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Birte - hvorfor er det å "utgå fra at de lider" er riktigere utgangspunkt å ta for deg med toller -når de med de aktuelle rasene selv sier at hundene ikke gjør det?"

Worst case scenario" er at man får cowboyoppdrettere inn i rasen som skal gjøre de så sunne ved å få en cm lengre snute at de glemmer hjertefeil, ryggprolaps, epilepsi, osv..

Eller at rasen faktisk ikke lenger ser ut som seg selv - og var hensikten egentlig å bare avle "en hvilken-som-helst-hund" i 3-4 forskjellige størrelser har man kanskje også misforstått endel av hensikten omkring de forskjellige rasene.

Men ja, absolutt kan mange raser klart tjene på at oppdrettere og eiere tenker mer sunnhet. Men det er ikke alltid det "visuelle" usunne som er værst for hundens livskvalitet (eller livslengde).. Så det blir bare så alt for "enkelt" å sutre om EN eneste fysisk detalj som om det skal være saliggjørende for hele hunderasen.

Hva med de krokete bena til endel kortbente hunder, da - som ofte fører til smerte og halthet deler av oppveksten? For lange rygger, for steile vinkler, osv, osv.

Men joda - enklere å henge seg opp i snutelengden, selvsat.

Susanne

Dette blir omtrent som å si at "pytt pytt, unaturlig kort, inntrykt snute med ekstremt underbitt og overdimensjonert gane er da ikkeno' problem, så lenge det også finnes andre hunder som har krokete bein, lange rygger, for steile vinkler, osv." <_<

Edit:

Fant denne teksten på hjemmesiden til den engelske Kennel Club:

Health Survey

The Kennel Club in conjunction with the British Small Animal Veterinary Association conducted the largest canine health survey in the world in 2004, of over 52,000 dogs. It provided us with the data needed to identify breeds with health problems.

Breed Club Health Programmes

As a result of the health survey, the Kennel Club identified breeds in need of major health improvements. Such breeds included the Bulldog, the Chow Chow and short faced breeds including the Pug. The list of breeds requiring attention is continually reviewed and it is likely that in light of further scientific research being carried out (and paid for by the Kennel Club) other breeds will be added. Work with these breed clubs is undertaken by the Breed Health and Welfare Strategy Group.

Kennel Club'en har altså funnet ut at et antall raser trenger betydelige helseforbedringer, og trekker i denne teksten fram Bulldog, Chow Chow og kortsnutede raser, inkludert Mops, som eksempler. Det burde være rimelig innlysende at da er det virkelig snakk om helseproblemer som det må gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse oppdrettere er egentlig alt som trengs..

Da må jeg nesten få stille deg tusenkronersspørsmålet: Hva er en seriøs oppdretter?

Jeg synes selv at jeg er seriøs, men jeg kan med hånden på hjertet aldri love at jeg bruker avlsdyr som ikke er bærere av sykdom eller kan få uønsket eksteriør.

Jeg ser oppdrettere i rasen som selv ser på seg selv som seriøse, mens jeg anser de som useriøse. Det er oppdrettere jeg synes er seriøse, som andre synes er useriøse.

Så hva er dette "seriøst oppdrett" egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den engelske Kennel Club har, som nevnt i min forrige post, utført en spørreundersøkelse om helseproblemer for et stort antall hunderaser. Her er resultatene så langt, delt opp pr rase: http://www.thekennelclub.org.uk/item/570

Det er svært mange raser som har kreft eller hjertelidelser som dødsårsak #1, og det er mange raser som sliter med en god del helseproblemer selv om det ikke gir utslag i tidlig død. Hudproblemer ser også ut til å være forholdsvis utbredt.

Hos mopsen (http://www.thekennelclub.org.uk/download/1615/hspug.pdf), som har blitt diskutert mye i denne tråden, er det 22% som har øyeproblemer (Corneal ulcer; KCS; entropion; blindness; enucleation; pigmentary keratitis; unspecified), 9% som har pusteproblemer (Noisy breathing; kennel cough; long soft palate; BOAS; tracheal collapse), og 8,7% som har hudproblemer (Dermatitis; mites (demodex>cheyletiella=sarcoptes); ringworm; pyotraumatic dermatitis). Så er det 8,4% som har muskelskjelettlidelser (Patellar luxation; arthritis; hip dysplasia (CHD); stiff joints), og 7,9% som har neurologiske lidelser (Seizures; IVDD (thoracic>unspecified); other (unspecified); CDRM; deafness).

Til tross for dette hadde mopsene i denne undersøkelsen en median alder ved død på 11 år. De som fremdeles levde men hadde en eller annen lidelse (46%), fikk sin diagnose ved en median alder av 3 år. Hele 37% av mopsene i undersøkelsen var steriliserte.

Av de 1200 spørreskjemaene som ble sendt til mopseiere, var det bare 196 som ble besvart (16,3%). Den gjennomsnittlige besvarelsesraten for alle raser var 24%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...