Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart valp i hus!


SiriEveline

Recommended Posts

Så spennende! Gratulerer :P

Jeg har en papillon på snart 2 år. Vi begynte å trene litt (veldig korte økter og få repetisjoner) dagen etter jeg hentet han hjem. Han gikk hele tiden løs de første mnd, så vi fikk trent på innkalling hver eneste tur.

Veldig bra at du vil bruke hunden din til noe da, papillon/phalene er kvikke hunder, og kan gjøre det godt innen de fleste hundesporter. Jeg og min hund trener agility, lydighet, rundering og spor. Det er utrolig gøy, både jeg og hunder liker det! :P

Jeg har forsikret han i SRbank. Er kjempefornøyd. Fikk igjen 1000 kr da Aron var hos dyrlegen pga sprukken analkjertel. Hadde egentlig ikke regne med å få noe igjen.

Lykke til, blir spennende å følge valpen din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy=)

Har en Phalène hanne selv, og de er de utroligste små hundene. Det er med på alt, er kvikke og fokuserte, og min lider vertfall ikke av mindrevekstkomplekser :P

Så lenge man behandler dem som man ville med en stor hund (ikke la den være sjefen) så er ikke mindrevekstkomplekser noe problem tror jeg. Men det kan også skje større hunder hvis man lar dem bestemme, familiehunden vår er et godt eksempel på det, hvis du prøver å flytte han fra hodeputen din så hører du et knurr og ser noen ganske skumle tenner!

Derfor har jeg bestemt at hun SKAL behandles som en hund, har lovet meg selv at hun ikke får lov å ligge i sengen (får bare håpe jeg klarer å holde det løftet).

Men da virker det som det er OK å starte å trene nesten med en gang. Men når kan jeg venne den til halsbånd? Vil jo at hun skal gå ute med det (siden det er telefonnummer på) sånn at jeg ikke mister henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd tror jeg skal gå bra helt fra begynnelsen av, så lenge ikke hunden forbinder det med noe negativt (som at du bare tar det på når dere skal ut og hun må gå i bånd, da hun kanskje kan begynne å tro at halsbånd betyr begrensninger). Om du har på henne halsbåndet og leker med henne, mater henne og får henne til å skjønne at halsbånd er helt normalt og ikke farlig eller negativt, da er det i orden :P Dette er jo selvfølgelig om hun blir nervøs av å ta på båndet og du må trene henne til å bli vant til det. Noen hunder bare lar deg ta det på og tenker ikke mye over det...

Og værsågod, en rosa en uten rosa på bildet :P

Tinkabanner6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening: Vi begynte vel egentlig dagen etter vi kom hjem, med sitt, dekk og sånne enkle ting. Innkalling var allerede påbegynt av oppdretter, så navnet sitt kunne han og "kom" kunne han mer eller mindre også :P

Tok treningen uke for uke, feks; "ikke bit", "sitt" første uke. Noe nytt neste.. Hjemmealene-trening fra dag 2-3 ca. Bare ett minutt i gangen til å begynne med.

Forsikring: Har hørt de samme tingene som deg, så jeg valgte Gjensidige. Forløbig ikke hatt behov for noe fra dem da..

Fôring: Jeg har jo en ganske liten hund.. Han har fått 3 måltider daglig fra han var 9 uker. 50 g (eller ca 1 d.) til hvert måltid. Men akkurat det er jo noe oppdretteren din vet best. Har de ikke anbefalt noe fôr? Husk at om de har brukt ett annet enn det du har kjøpt, må du blande litt i begynnelsen, hvis du går rett over på ett nytt fôr er det stor fare for diaré osv.. Gjelder voksne hunder også det..

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening: Vi begynte vel egentlig dagen etter vi kom hjem, med sitt, dekk og sånne enkle ting. Innkalling var allerede påbegynt av oppdretter, så navnet sitt kunne han og "kom" kunne han mer eller mindre også :x

Tok treningen uke for uke, feks; "ikke bit", "sitt" første uke. Noe nytt neste.. Hjemmealene-trening fra dag 2-3 ca. Bare ett minutt i gangen til å begynne med.

Forsikring: Har hørt de samme tingene som deg, så jeg valgte Gjensidige. Forløbig ikke hatt behov for noe fra dem da..

Fôring: Jeg har jo en ganske liten hund.. Han har fått 3 måltider daglig fra han var 9 uker. 50 g (eller ca 1 d.) til hvert måltid. Men akkurat det er jo noe oppdretteren din vet best. Har de ikke anbefalt noe fôr? Husk at om de har brukt ett annet enn det du har kjøpt, må du blande litt i begynnelsen, hvis du går rett over på ett nytt fôr er det stor fare for diaré osv.. Gjelder voksne hunder også det..

Lykke til :x

Ja, oppdretteren min bruker Eukanuba og det anbefaler hun. Vet også selv at både Eukanuba og Royal Canin er bra. Men dette fóret virket veldig bra, så ja tenker å blande det sakte ut i tidligere fóret (mellom 5-7 dager). Så får vi håpe det er et bra fór, da vil jeg isåfall gi videre beskjed om det her.

Hmm, da tror jeg kanskje jeg går for Gjensidige! Men hvordan gjør man det med forsikring, tegnes den før eller etter man har fått valpen.. hvor lenge etter isåfall? eller hvor lenge før?

Ang. alt det andre om fóringen så bør jeg kanskje ta det litt nærmere opp med oppdretter når jeg tar turen oppover dit for å hilse på (fryktelig synd at det er en så lang tur! ellers hadde jeg nok vært der hver dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan man må eller skal eller bør gjøre det mht forsikring, men her i gården holder vi på med å ordne det nå, altså tre uker før vi henter valpen. På Gjensidiges sider står det at forsikringen ikke gjelder dersom valpen din blir syk før 20 dager har gått etter at du tegnet forsikringen, så vi vil være på den sikre siden og forsikrer gullet nå. :x Det er jo opp til en selv, selvfølgelig, men jeg tror nok det er lurt å forsikre før du henter prinsessa di :x

Når er det du skal dra for å hilse på? Mulig det står et annet sted her, men jeg har enten glemt det, oversett det eller er for lat til å lete <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan man må eller skal eller bør gjøre det mht forsikring, men her i gården holder vi på med å ordne det nå, altså tre uker før vi henter valpen. På Gjensidiges sider står det at forsikringen ikke gjelder dersom valpen din blir syk før 20 dager har gått etter at du tegnet forsikringen, så vi vil være på den sikre siden og forsikrer gullet nå. :x Det er jo opp til en selv, selvfølgelig, men jeg tror nok det er lurt å forsikre før du henter prinsessa di :x

Når er det du skal dra for å hilse på? Mulig det står et annet sted her, men jeg har enten glemt det, oversett det eller er for lat til å lete <_<

Nei har nok ikke nevnt visitt tid enda da jeg ikke er sikker selv. Flytter nemlig nå til helgen så det blir nok kaos. Men håper å få gjort det helgen om to uker (det er to uker før jeg henter valpen, så noe senere er nesten ikke noe vits).

Men jeg kommer til å få lyst å bare ta henne med meg med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da tror jeg kanskje jeg går for Gjensidige! Men hvordan gjør man det med forsikring, tegnes den før eller etter man har fått valpen.. hvor lenge etter isåfall? eller hvor lenge før?

Min hund var forsikret av oppdretteren fram til jeg overtok han og en liten stund etterpå. Husker ikke helt hvor lenge det var.. Det anbefales vel å ha ordnet forsikringen før valpen er 3 mnd. I hvertfall før tannfellingen begynner, i tilfelle man skulle trenge dyrlege-hjelp da. :P

Men så lenge du vet reg.nr og evt. annen info du må oppgi til forsikringsselskapet er det vel egentlig ikke noe man trenger å vente med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha så det er de valpene ja. Har sett dem på finn.no, og synes det var veldig rart at det ikke sto rase.

Så da var det mysteriet oppklart :P

Trodde kanskje det var noe lureri jeg, og at det var alt annet enn renrasede.

Gratulerer iallefall, ordentlig søt!

Visste heller ikke at papilon og phalene var omtrent samme, kanskje litt dumt spørsmål, men kan de bli født i samme kull? (Groendal/tervuren)

Har forresten også gjensidige forsikring. Har ikke fått bruk for den heldigvis, men det ble iallefall det beste og rimeligste alternativet for meg.

Forsikring i gjensidige burde du tegne før den er 4 mnd, grunnet noe hd/ad greier, du får ikke dekning på det hvis du tegner senere. (Var noe i den duren iallefall, 4. mnd. Men hd er vel sikkert ikke så utbredt i slike små lette raser?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke registrert, men det kan umulig være et problem da blandingshunder også kan forsikres. Men støtte på et problem :S og siden jeg skal ID-merke henne må jeg føre opp ID-nummeret. Dette får jeg da ikke før hun faktisk ER ID-merket. Men sendte inn spørsmål om pris til Gjensidige så får vi bare se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha så det er de valpene ja. Har sett dem på finn.no, og synes det var veldig rart at det ikke sto rase.

Så da var det mysteriet oppklart :P

Trodde kanskje det var noe lureri jeg, og at det var alt annet enn renrasede.

Gratulerer iallefall, ordentlig søt!

Visste heller ikke at papilon og phalene var omtrent samme, kanskje litt dumt spørsmål, men kan de bli født i samme kull? (Groendal/tervuren)

Ja det sto ikke rase, men hadde det stått hadde jeg nok ikke ringt å funnet ut om rasen Phalene engang. Men det gjorde jeg og jeg falt pladask! Vurderte egentlig BC eller BC mix, men ikke så lurt i en liten leilighet akkurat.

Har forstått det slik at de kan oppstå i samme kull, men man blander aldri Papillon og Phalene for da får man en med halveis stå/hengeører.

Har forresten også gjensidige forsikring. Har ikke fått bruk for den heldigvis, men det ble iallefall det beste og rimeligste alternativet for meg.

Forsikring i gjensidige burde du tegne før den er 4 mnd, grunnet noe hd/ad greier, du får ikke dekning på det hvis du tegner senere. (Var noe i den duren iallefall, 4. mnd. Men hd er vel sikkert ikke så utbredt i slike små lette raser?)

Forhåpentligvis ikke noe HD der.. men forsikrer nok så fort hun er ID-merket og det planlegger jeg å ordne første uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, åssen går det med flyttingen? :icon_redface: Du har ikke fått noen flere bilder av henne enn det i signaturen og det du har som avatar da? :D Jeg lever og ånder jo omtrent valpebilder om dagen!

Flyttingen er ferdig og alt bra med det!.. Har enda ikke fått noen bilder nei, tenkte å spørre om flere idag (skulle egentlig fått over helgen).

Da legger jeg de nok fort ut her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...