Gå til innhold
Hundesonen.no

Snart valp i hus!


SiriEveline

Recommended Posts

Da er det nesten bare 4 uker til lille Tinka kommer hjem til meg. Hun er en super skjønn Phalene med sorte flekker på kroppen og et sort hode med litt brunt på. Det er første gang jeg er borti denne rasen så det kommer til å bli super spennende, men er 100% sikker på at dette er rasen for meg.

Og så ivrig som jeg er har jeg allerede fått tak i bånd, seng, matskåler, skilt m/telefonnummer. Og har også fått kjøpt fór av typen AvoDerm, så om noen har noe erfaring med det fóret hadde det vært kjempefint å få høre om det?

Så da starter jeg med noen treningsspørsmål. Har hørt at det bare er å starte så tidlig som mulig, men med en gang den ankommer sitt nye hjem er kanskje litt vel tidlig. Så hvor mange dager bør man vente? Eller holder det med å vente til neste dag? Tenker bare å starte med innkalling (forstå navnet sitt), sitt, bli og kom. (ellers do-trening men det startes jo uansett med en gang).

Et annet spørsmål er forsikring? Har hørt at Agria er både dyrt og ikke så bra, mens Gjensidige er bedre, spesielt hvis man har flere forsikringer der. Hva er din anbefaling?

Siste jeg ønsker å spørre om går vel til de som har erfaring med mindre hunder. Tenker å fóre mellom 3-4 ganger de første to månedene som anbefalt de fleste steder. Men "the big question is" hvor mye skal hunden fóres med? Varierer det etterhvert som den vokser, eller er det bare antall måltider som forandres? Hunden vil som sagt gå på AvoDerm for valper, og voksen vekt for rasen er rundt 3,5-5kg.

Takker så meget for svar!

Hadde også vært supert å komme i kontakt med andre som har samme rasen, eller noen som driver med agility i Bærum området. Det blir vel noe av det etterhvert! Men vi får ta et steg av gangen. Får henne forresten 12. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fersk selv (henter valpen min om litt over tre uker) og kan nok ikke svare på spørsmålene dine, men skriver nå heller for å ønske deg gratulerer med valp! :P (og så søt!)

Min mor har forsikret sin golden i Gjensidige forresten, og sverger til det og sier det er de som har den beste hundeforsikringen, men du skal ikke ta meg på ordet der altså. Du får høre litt rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er det delte meninger om vet jeg. Vi har Agria. Har enda ikke vært utsatt for noe som gjør at vi har måtte kontakt de, så jeg har ikke noe negativt å si :P

AvoDerm? aldri hørt om. Vi brukte Royal Canin. Jeg er litt skeptisk til nye og ukjente fortyper, og satser da safe ved å kjøpe et "alle" bruker.

Måltider pr dag:

Diesel fikk tre som valp. Nå får han to. Mengden er jeg som har stor hund usikker på, men det ser du jo på forsekken :P

Trening:

Den første uken lot jeg Diesel bli kjent med familien og omgivelsene. Så ble det innlært sitt, neste uke tok vi gi labb, uten etter det dekk.. osv.. Ikke alle hunder er like lettlærte, og noen er meget sta. Min tok sitt osv veldig fort, og var kjempeglad for å trike litt for en godbit :P Start i det små.. og jobb dere oppover.

NYDELIG valp. Phalene er utrolig fine hunder :lol:

Kos deg så masse, når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja leste om deg og din Finske lapphund..riktig? Du hørtes akkurat ut som meg, vi har familiehund men han er en skikkelig mammadalt. Og så flytter jeg hjemmefra på fredag.. så da tenkte at det var tiden for å slå til. Ønsket meg nemlig tispe, og orker ikke maset med det og hannhund i et hus.

Valpen din var også utrolig søt syntes jeg, hvis det var den som var avbildet i tråden din. Dette blir spennende med ny valp altså!

Det er så deilig at det finnes så bra forum hvor man kan spørre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund ja! :P Du skal flytte hjemmefra også ja? O_o Så spennende, lykke til med det også!

Klart det er spennende med valp, men så hender det av og til at jeg får angsten over meg og blir pissredd for hva slags fæle nybegynnerfeil jeg kommer til å gjøre også videre... Men det går som regel over, en gang må være den første et cetera et cetera.

Og dette forumet er toppers! Uten forumet her hadde jeg fortsatt sitti med liste over 50 "ønske seg" raser og ikke hatt peiling på noe som helst, så jeg er glad jeg kom i prat med en del her inne!

Hva fikk deg til å velge Phalene, forresten? Hvor er hun fra? Og er det bare meg, eller velger mange hundeeiere valper/hunder av sitt motsatte kjønn? :P

EDIT:

Høhø, dreit meg litt ut på kjønnet ditt der jeg XD Hadde en klassekamerat tidligere som het Bjørnar, men alle kalte ham for Bjørni, så... ja, jeg beklager iallefall! XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja ganske morsom grunn til at jeg egentlig valgte Phalene. Familiehunden er en jakthund av rasen Kleiner Münsterlander, og de er bjeffete og liker å stikke av så jeg ønsket noe et stykke unna det. Jeg er også veldig interessert i agility og ønsker å gjøre det etterhvert. Da falt BC eller en BC mix inn i tankene, så jeg begynte å kikke. Så fant jeg ut om Dansk/Svensk-gårdshund. Jeg hadde altså satt det litt inn i hodet at jeg ville ha hvit med sorte flekker!

Så fant jeg en annonse på Finn.no.. "Renrasede valper tilsalgs" og bilde likte jeg. Så gikk jeg inn på annonsen, men det sto ikke hvilken rase. Kanskje like greit for hvis ikke hadde jeg nok ikke ringt, men det gjorde jeg. Oppdretteren forklarte og jeg hørte på hvordan hun beskrev alle de tingene jeg så etter pluss andre ting jeg ikke hadde håpet å få i en og samme hunderase. (eneste minus er litt lang do-trening på mange av de). Så satte jeg meg ned å leste MASSE om rasen og alt klaffet. Så da tok jeg telefon nr 2 og bestilte henne.

Åja, det må alltid være en første gang. Men da er det jo lurt å forberede seg så mye som mulig. Jeg har lest masse om forskjellige måter å gjøre ting på, så laget en liste over hvordan jeg ønsker å integrere disse tingene i en egen metode. Så får vi bare se, men tenker å være med på valpekurs uansett!

Supert med kontakt her, også for å finne turkamerater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er det delte meninger om vet jeg. Vi har Agria. Har enda ikke vært utsatt for noe som gjør at vi har måtte kontakt de, så jeg har ikke noe negativt å si :P

Det beste er vel kanskje å sett opp en liste med de forskjellige forsikringene med priser å finne det beste til en god pris. Og så håpe at man aldri kommer til å trenge å bruke forsikringen!

AvoDerm? aldri hørt om. Vi brukte Royal Canin. Jeg er litt skeptisk til nye og ukjente fortyper, og satser da safe ved å kjøpe et "alle" bruker.

Måltider pr dag:

Diesel fikk tre som valp. Nå får han to. Mengden er jeg som har stor hund usikker på, men det ser du jo på forsekken :P

Hadde heller aldri hørt om AvoDerm selv, men det er et kjempefint rent og økologisk fór (Royal Canin har også et mener jeg). Fikk også høre i butikken at ingen har noensinne kommet tilbake å bestemt seg for å gå tilbake på det gamle fóret de gikk på. Men det er visst amerikansk og ikke mange butikker som fører det her i Norge ihvertfall. Og angående veiledningen på fórsekken så er jeg litt usikker da de ofte ikke stemmer. Men kanskje noen har erfaring med akkurat Phalene eller Papillon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så fint når man liksom finner en hunderase alt passer med! Jeg hadde jo egentlig tenkt meg sheltie jeg, men så fant jeg noen finske lapphunder helt tilfeldig jeg bare begynte å lese om, og det klaffa jo som bare rakkern det! :P

Har du laga deg liste du også? :P Har vel godt over 16 sider på word jeg nå, med alt fra sitting og tissetrening til "spill død" og gå sidelengs, gleder meg jo bare enormt til etter at jeg har fått lært ham alle de grunnleggende tingene så vi kan begynne med litt triks og aktiviteter og slikt :lol: Akk, livet skal bli herlig med hund i hus igjen :P

(agility har jeg sett litt på jeg også, men har liksom ikke "falt" for det... for nok lære litt mer for å bli entusiast, tenker jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir super spennende med trening av hunden. Min skal også lære seg alle mulige rare triks! Hun skal bli en skikkelig mammadalt også! Jeg gleder meg til å slutte å tenke på at andre må kunne kommandoene jeg bruker (bortsett fra de vanlige sitt, bli og kom da).

Forresten, litt off-topic men hvordan har du fått laget det utrolig kule bildet du har som signatur!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel kanskje å sett opp en liste med de forskjellige forsikringene med priser å finne det beste til en god pris. Og så håpe at man aldri kommer til å trenge å bruke forsikringen!

Hadde heller aldri hørt om AvoDerm selv, men det er et kjempefint rent og økologisk fór (Royal Canin har også et mener jeg). Fikk også høre i butikken at ingen har noensinne kommet tilbake å bestemt seg for å gå tilbake på det gamle fóret de gikk på. Men det er visst amerikansk og ikke mange butikker som fører det her i Norge ihvertfall. Og angående veiledningen på fórsekken så er jeg litt usikker da de ofte ikke stemmer. Men kanskje noen har erfaring med akkurat Phalene eller Papillon?

Jeg har fått beskjed om at dette ikke stemmer under vekst men når de er utvokst. :P

Beste er å prøve deg frem, du ser raskt om hunden blir for tykk. Da er det bare å lempe ned litt..

Lykketil! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg laget i paint shop pro (et program som minner mye om photoshop, litt enklere og billigere, men ikke så mye fancy funksjoner XD). Hvis du vil kan jeg godt lage et til deg :P

Ååå det hadde vært kjempefint! Har bare to bilder av henne da, men du kan bruke det jeg la til i denne tråden, hvor hun ligger. Og hun heter som sagt Tinka! Har vært litt borti Paint Shop før, men jeg er ikke noe flink dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundundun, da lagde jeg litt forskjellige jeg, så kan du velge :P

Tinkabanner1.png

Rosa

Tinkabanner2.png

Veldig rosa!

Tinkabanner3.png

Lilla :P

Så lagde jeg et rødt og et blått bare sånn i tilfelle og fordi jeg syns rødt er tøft og fordi blått er en slik fin farge!

Tinkabanner4.png

Tinkabanner5.png

Om du vil ha noe fjernet/lagt til, bare si ifra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, jeg kan godt lage en veldig rosa en uten rosa over bildet, altså :P (men det blir i morgen, for nå må jeg ta kvelden... var hyggelig å pjatte med deg! :P)

Samme her... prates sikkert andre dager også! Men jeg bruker den rosa rosa i mellomtiden jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer fra et sted oppe i nærheten av Trysil, et stykke nord for Elverum. Har ikke vært der selv enda (da jeg holder på å flytte akkurat nå så tiden er knapp) men skal opp dit om ikke så altfor lenge.

Hva syntes du om å ha Phalene da? Hvordan er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...