Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoffskifte problemer hos hund


BDD Girl

Recommended Posts

Halvannet års gammel tispe, drikker mye og går ikke opp i vekt - stagnerer.

Veterinær anbefaler blodprøve for å sjekke ut stoffskifte.

Er det noe med stoffskifte anbefaler veterinær å ikke ha valper på hunden.

Løpetid/blødninger to ganger etter første løpetid i Mai.

Noe/mye stress hos tispa.

Noen med erfaring rundt dette?

Noen som har linker til info om stoffskifte problemer hos hunder?

Arvelighet?

Medisinering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en med stoffskifteproblemer, hannhund da. Pelsen var lenge matt, han var litt oppblåst, og ikke så mye energi.

Han må gå på medisiner resten av livet, tre piller dagelig. Men gud så godt han holder seg, 13 år og frisk som en fisk... de pillene gjorde susen...

Dette var kanskje ikke så veldig relevant, men det er den eneste erfaringen jeg har med det. Har desverre ingen linker å gi deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Denne tispa er mye stresset, drikker masse vann og går ikke opp i vekt. Pelsen er skinnende.

Fant en link, og den sier det samme som du skriver: slapp/matt hund, fort sliten, matt pels og oppblåst.

13 år og frisk so en fisk, det er ikke dårlig det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Diabetes slo meg og, mer enn stoffskifteproblemer. Men er ikke diabetes i forbindelse med vektoppgang? Eller er dette på mennesker bare? Men nei vetten nevnte ikke noe om det.

Hos mennesker finnes det to typer diabetes. Type en har ingen ting med overvekt å gjøre, mens type to kommer senere i livet som følge av overvekt og/eller dårlig kosthold. Diabetes hos hund vet jeg ikke noe om, men du kan jo høre med veterinæren din om det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Halvannet års gammel tispe, drikker mye og går ikke opp i vekt - stagnerer.

Veterinær anbefaler blodprøve for å sjekke ut stoffskifte.

Er det noe med stoffskifte anbefaler veterinær å ikke ha valper på hunden.

Løpetid/blødninger to ganger etter første løpetid i Mai.

Noe/mye stress hos tispa.

Noen med erfaring rundt dette?

Noen som har linker til info om stoffskifte problemer hos hunder?

Arvelighet?

Medisinering?

Jeg hadde en hund med mye av de samme symptomene,den var riktignok endel yngre, men den hadde for høyt thyroksinnivå. Noe som i følge datidens veterinær ikke var mulig på hund, kun katt. Men det er mulig, men da er det ofte en sekundær reaksjon på en annen sykdom. For min hunds vedkommende hadde det ikke ett heldig utfall, hun hadde svulst på hjernen. Sier ikke ta dette er tilfellet her, men det kan være greit å være obs om thyroksinen e for høy også ikke bare for lav. Hvis den er for lav kan dette behandles med Levaxine som de fleste fungerer helt greit på når man finner ideel dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Gråtass. Får jo ikke håpe, dersom det er for høyt thyroksinnivå at det er svulst da. Hvordan fant dere ut at det var svulst på hjernen hennes?

Fant denne linken når jeg søkte litt: link stoffskifte og der står det at det kan være arvelig og miljøgrunnet. Står flere steder at det er arvelig, og er det det på mennesker er det vel det på hunder også vil jeg anta?

Huff. Håper ikke det er noe galt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tusen takk for svar Gråtass. Får jo ikke håpe, dersom det er for høyt thyroksinnivå at det er svulst da. Hvordan fant dere ut at det var svulst på hjernen hennes?

Obduksjon.

Hun hadde en svulst som lå ved aggresjonssenteret i hjernen, så hun utviklet det man på godt norsk kan kalle ett uakseptabelt beteende. Hun ble 9 mnd gammel. Første løpetid ved 4,5 mnd så allerede der var det jo noe som skurret, så ved 7 mnd alder kom det veldig mange adferdsendringer på veldig kort tid. Hun fikk voldsomme reaksjoner på skygger, mennesker hun plutselig "ikke kjente igjen" og mye annet merkelig. Jeg jobbet intenst med henne i 2 mnd, prøvde alternative behandlings måter etc, men jeg syns hun hadde det så vondt mentalt at hun fikk slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar. Da vet jeg hva jeg skal se etter. Men går det an å finne ut om de har svulst på hjernen uten obduksjon? Er det noe scanning for hunder?

Henne her ikk løpetid i Mai og da var hun 10 mnd gammel. Hun har hatt blødninger/løpetid to ganger etter dette. På oss mennesker kan jo stress føre til uregelmessig mens, hvordan er det på hunder? Kan stress og uro føre til uregelmessig løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Igjen takk for svar. Da vet jeg hva jeg skal se etter. Men går det an å finne ut om de har svulst på hjernen uten obduksjon? Er det noe scanning for hunder?

Henne her ikk løpetid i Mai og da var hun 10 mnd gammel. Hun har hatt blødninger/løpetid to ganger etter dette. På oss mennesker kan jo stress føre til uregelmessig mens, hvordan er det på hunder? Kan stress og uro føre til uregelmessig løpetid?

Nå er jo dette mange år siden og det var lite muligheter som det er i dag. Nå kan man ta CT eller MR av hundens hjerne og se etter unormaliteter på den måten, så heldigvis har ikke bare verden og teknologien kommet like langt på dyr som på mennesker, men det er også mye mer tilgjengelig for allmennheten. Hvis det blir ett tema vil jeg anbefale CT på NVH.

Stress kan føre til hormonforandringer og hormonproblemer kan gi stress.. Uregelmessige løpetider er jo ikke unormalt på unge hunder, hvis den i tillegg lever sammen med en eller flere andre tisper kan dette være med på å skape kluss i systemet. Det som kan være greit er å gå til en god veterinær å få foretatt en UL(ultralyd) slik at man kan se hvilken østerusfase hunden er i og om det evt er medisinske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste fikk påvist altfor høyt thyroksinnivå tidligere i år (hun er nå 14 måneder). Vi tok en blodprøve til, nivået der var høyere enn det som er vanlig, men likevel lavere enn det hun hadde første gangen. Hun skal tilbake og ta en ny test neste år, for å se om de forrige prøvene var "feil" eller om hun faktisk har problemer med stoffskiftet.

Min har hatt normale løpetider, men hun har en ekstrem matlyst, legger ikke lett på seg (til tross for at hun får tak i alt mulig spiselig som jeg helst IKKE vil hun skal spise...), og hun har et par "issues" i atferden som verken er vanlig på rasen eller som søsken/foreldre/annen slekt har. Jeg har hele tiden spurt meg selv om problemene kommer av alder eller helsemessige problemer, men foreløpig har jeg ikke kommet nærmere noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass og Anette: takk for svar.

Gråtass: Hva er østerusfase for noe? hva forteller den og hvordan kan en veterinær se dette? Har du noen veterinær å anbeale? Bor ca. 1 time fra nvh og har ikke noe mot å reise et stykke for en god veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Gråtass og Anette: takk for svar.

Gråtass: Hva er østerusfase for noe? hva forteller den og hvordan kan en veterinær se dette? Har du noen veterinær å anbeale? Bor ca. 1 time fra nvh og har ikke noe mot å reise et stykke for en god veterinær.

Da anbefaler jeg Nina Ottersen på NVH. Hun er en meget god indremedisiner med UL og CT som spesialfelt. Hun kan virke litt krass på folk, men det er det verd..

Østerusfase er en av syklusfasene i løpetidssyklusen. Det kan sees med Ul utifra str og fasong på livmor og i microskop på cellenes utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...