Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt akvarium

mixmaster

Recommended Posts

Jeg har endelig fått/kjøpt meg akvarium! :)

Har kjøpt utstyr selv, bortsett fra grotten som jeg fikk i

gave. *Stolt*

Akvariumet er ca 63 l.

Jeg har ordnet akvariumet med 1 plante (venter på den andre).

En grotte til fiskene.

Stein/sand.

Og rota holder jeg på og koke nå

og varmekolbe og pumpe selvfølgelig.

Pumpa har gått helt siden høstferien, og i går var vi og kjøpte fisker.

Jeg kjøpte:

-1 algespiser (ancistrus)

-2 røde hannguppyer

-3 pansermaller

Har lyst og kjøpe en dame til guppy hannene, men de hadde ikke i dyrebutikken,

så det får bli neste gang.

Bilder kommer snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Så bra! :D Men hvis du skal kjøpe en hunn guppy, så ville jeg anbefalt deg og kjøpe flere enn bare en!

Hannene er veldig inpåslitene og "jager" hunnene hele tiden, så hvis de har to hunner vær, så får hunnene litt tid til og slappe av :D Jeg har hørt at det ofte blir så stressende for hunnene at de dør..

Og husk at du må oppdatere ofte med BILDER! :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har det skjedd mye siden jeg skrev i dette emnet sist;

-Jeg har fjernet rota p.g.a. at fiskene mine ble syke av det (Algespiseren døde)

- Jeg har fått 3 nye planter.

- jeg har fått 6 nye fisker (Regnbuemollyer, en gulmolly og en ny guppy).

Jeg prøver og ta bilder men de blir litt uklar, men de kommer! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rot hadde du? Røtter du har kjøpt til bruk i akvarium er det nok ikke noe galt med, og maller er helt avhengig av røtter å gnage på for fordøyelsen. Du bør kanskje heller sjekke vannverdiene dine?

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for med en gang jeg tok ut rota så ble fiskene mye friskere og

de ble veldig livlige etter det.

Nå er fiskene mine smellfete, fordi lillebroren min har gitt dem mat (tror jeg)

når jeg har vært på besøk. Så det jeg lurer på er; kan fiskene bli

rundere på noen timer på grunn av at de har fått for mye mat, eller

er fiskene gravide (Det er bare 2-3 stykker av samme sort/rase)?

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller ikke det er noe galt med rota de dersom det er en mangrove eller redmoore. Ville nok så absolutt ha sjekket vannverdien for en så rask oppsvulmning av buken var være tegn på forgiftning.

Hvis både du og broren din er flittige forere tror jeg nok det er årsaken til både det ene og det andre.

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det med buken er på grunn av forgiftning i vannet, hvorfor skjedde ikke dette for

4 uker siden?

Det er første gang broren min har gidd mat til han, og han pleier og si til

meg at jeg gir for lite mat til dem.

Fordi en slik forgiftning kan komme "snikende". Nitritten har en oppblomstring over tid som til slutt når en topp som kan knekke fisken. Forgiftninger får fiskens innvoller til å svulme opp og slikt kan ta litt tid.

Passe foring er 1-2 munnfuller mat per fisk 1-2 ganger om dagen, alternativt ei LITA klype annenhver dag. Overforing er den hyppigste årsaken til fiskedød og forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg har sett 3 små snegler på de nye plantene jeg har fått.

Er det bra eller dårlig?

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler som kommer med planter spiser opp plantene. Snegler du selv har valgt ut ordner i bunnen av akvariet eller spiser alger, f.eks. eplesnegler. Hvis du ikke har sett sneglene før, er det nok egg som har sittet på plantene du har kjøpt. For å få dem vekk kan du sette en flat stein i bunnen, med noe frukt/mat. Da kommer sneglene oppå steinen, og du kan løfte de ut. Du kan også pirke dem av plantene, men de har sikkert lagt egg der. Forresten vil jeg anbefale www.akvaforum.no , den siden er veldig flink til å beskrive fiskearter osv. :whistle:

Ok, takk! :)

Akvaforum er jeg medlem i fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...