Gå til innhold
Hundesonen.no

Menneskeavl


Hundepsyk

Recommended Posts

Tenk om vi avlet på mennesker som vi gjør på hunder?

Bare de fineste og friskeste og beste får føre sine gener videre. Da hadde det nok ikke vært mange igjen av oss :rolleyes:

Hva er grunnen til at du ikke får bli brukt i avl?

Jeg får starte. Jeg har dårlig syn (-4.5 og -3.75) og dårlig gemytt, tror jeg ,samt noe som kan minne om HD i hofta! *hihi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg skal ikke ha barn siden jeg har to sykdommer som er arvelige...

Har autoimmun sykdom og en magesykdom + svak HD i den ene hoften + til tider dårlig gemytt...dvs uberegnelig, siden jeg fyrer meg opp uten forvarsel, men roer meg fort ned igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hadde jeg ikke blitt avlet på dersom jeg hadde vært hund, jeg hadde mest sannsynlig vært avlivet også..

Har forkalkninger i en skulder, en dårlig hofte, for bevegelige ledd spesielt i overkroppen, konstant dårlig i magen, har i det siste blitt allergisk blant annet mot støv og sist men ikke minst dårlig psyke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff. Jeg hadde nok tapt den kampen der ja.

Her er det dårlig rygg og et snev av nornorsk temperamant som hadde vært veldig lite tiltalende.

Og selvom jeg ikke er sterlisert så må jeg virkelig kontrollere mathungeren min. Elsker alt som er godt, men prøver å begrense meg litt.

Nei, det er nok ikke i menneskeverden som i dyreverden, men noe begrensninger har man faktisk. Kjenner ei som har ei datter som vil bli "sterlisert" av staten da hun havner i gruppen som ikke får lov til å få barn. Så det finnes tiltak i menneskeverden som også "finnes" i dyreverden.

Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel se på snittet av halv og helsøsken også? For det hjelper jo ikke med ett bra individ, om de andre er dårlige, både om samme kombinasjon er gjentatt eller det er gjort forskjellige kombinasjoner... Mange av oss "stammer i fra" den tiden der det var mest populært å gjenta samme kombinasjon flere ganger, mens det i de siste årene ser ut som litt mer genetisk variasjon har blitt litt mer å trakte etter, og "dine barn, mine barn og våre barn" er litt mer vanlig...

Så jeg trur at jeg hadde røket ut mye pga "kullsnittet", og hva halvsøsken har "gitt videre" i sine kombinasjoner. Jeg kommer jo mer fra "arbeidslinjer" enn "eksteriørelinjer" og da må man jo både se på helse og arbeidsegenskaper på halvsøsken også. Og siden det ikke er så videre å hoppe i taket for, så hadde jeg sikkert blitt tatt ut av den grunn. Enda jeg er både HD-røntget, AA røntget på en side, øyenlyst og mentaltestet med u.a. på alle punkt. :) "Blåsløyfa" hadde det nok vært verre med, siden jeg er i det minste laget... Og jeg trur jeg hadde blitt sendt hjem med at jeg måtte trimmes mer på kritikken også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare hadde jeg ikke blitt avlet på dersom jeg hadde vært hund, jeg hadde mest sannsynlig vært avlivet også..

Du er nok ikke helt alene om det :)

Jeg ville nok kanskje ha vært brukt i avl av en eller annen useriøs en som ikke syns gemyttet var så innmari viktig, i og med at sykdommen min dukka opp i det jeg runda 30.. Man rekker noen kull før det, liksom.. Men gemyttet har ikke slått igjennom til avkommene da, de er kanskje litt snåle, men de avreagerer greit, og reaksjoner står stort sett til påvirkningen de har vært utsatt for.

Hvordan det er med helsøsken.. Tja.. Om mulig værre gemytt, antageligvis forverret av mer drifter? Helsemessig en anelse friskere, kan brukes til en viss grad, selv om man neppe kommer til noe NM med saken.. Om man parrer med en som er jevnere i gemyttet, så kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi avlet på mennesker som vi gjør på hunder?

Bare de fineste og friskeste og beste får føre sine gener videre. Da hadde det nok ikke vært mange igjen av oss :rolleyes:

Hva er grunnen til at du ikke får bli brukt i avl?

Jeg får starte. Jeg har dårlig syn (-4.5 og -3.75) og dårlig gemytt, tror jeg ,samt noe som kan minne om HD i hofta! *hihi*

Det hørtes akkurat ut som meg! (til og med synsstyrken) :)

Men man må vel se på snittet av halv og helsøsken også? For det hjelper jo ikke med ett bra individ, om de andre er dårlige, både om samme kombinasjon er gjentatt eller det er gjort forskjellige kombinasjoner... Mange av oss "stammer i fra" den tiden der det var mest populært å gjenta samme kombinasjon flere ganger, mens det i de siste årene ser ut som litt mer genetisk variasjon har blitt litt mer å trakte etter, og "dine barn, mine barn og våre barn" er litt mer vanlig...

Så jeg trur at jeg hadde røket ut mye pga "kullsnittet", og hva halvsøsken har "gitt videre" i sine kombinasjoner. Jeg kommer jo mer fra "arbeidslinjer" enn "eksteriørelinjer" og da må man jo både se på helse og arbeidsegenskaper på halvsøsken også. Og siden det ikke er så videre å hoppe i taket for, så hadde jeg sikkert blitt tatt ut av den grunn. Enda jeg er både HD-røntget, AA røntget på en side, øyenlyst og mentaltestet med u.a. på alle punkt. :) "Blåsløyfa" hadde det nok vært verre med, siden jeg er i det minste laget... Og jeg trur jeg hadde blitt sendt hjem med at jeg måtte trimmes mer på kritikken også. :P

Hva med oss som er enebarn da?

Jeg hadde nok virkelig hatt noe å ført videre.. hodepine(migrene og mye hodepine ellers), dårlig syn, skrøpelig nakke og rygg, trøbbel med en hofte, sliter med bihulene. Det var det medisinske.

I tillegg kan jeg glefse uten forvarsel, jeg kan være fryktaggressiv, jeg er egenrådig, gjør ikke ting uten godbit og klikkertrening funker svært dårlig på meg da jeg har lite egetinitiativ :D

Edit.: Ikke kan jeg skilte med Nuch eller lydighets eller brukspremiering heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg skille meg litt ut og si at jeg hadde nok blitt brukt i avl.

Ingen allergier, kroniske sykdommer eller noe slikt. Er bittelitt nærsynt, men trenger f. eks ikke briller når jeg kjører.

Har tjukt hår og alle tær og fingre på plass.

Gemyttet er ok, men jeg tror jeg trenger en "hanne" som er noe mildere enn meg selv.

Mitt halvsøsken er også i god form, ingen sykdommer der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg skille meg litt ut og si at jeg hadde nok blitt brukt i avl.

Ingen allergier, kroniske sykdommer eller noe slikt. Er bittelitt nærsynt, men trenger f. eks ikke briller når jeg kjører.

Har tjukt hår og alle tær og fingre på plass.

Gemyttet er ok, men jeg tror jeg trenger en "hanne" som er noe mildere enn meg selv.

Mitt halvsøsken er også i god form, ingen sykdommer der heller.

Haha! Jeg har også høye tanker om meg selv.. :lol: Jeg er ganske så bra sånn helsemessig; bortsett fra forbigående allergi som barn, har jeg kun en liten kneskade som ikke akkurat er genetisk. Ellers er jo utseendet blitt betraktelig bedret da jeg begynte på nytt fôr og fikk mer aktivisering (og så snakker vi ikke så høyt om det kirurgiske).. Hormonelt temmelig stabil.

Mentalt hadde jeg vel noen "barnesykdommer", men jeg er kanskje ikke gammel nok til at det kan vurderes om disse har hatt noen langvarig negativ effekt.

Hannen må være mer glad i folk enn jeg er, og kanskje ikke så reservert. Ellers kunne aktivitetsnivået vært noe høyere enn mitt, pluss at bruksegenskapene selvsagt måtte vært godt dukomentert! Det er de nemlig ikke hos meg, for jeg kan godt gå en dag eller to uten aktivisering. Men blir det for lenge, blir jeg nok destruktiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk også jeg kan avles på.. Rimelig frisk og rask, liten skade i kne, men ikke arvelig..!

Ellers har både mor å farssidene godt dokumenterte bruksegenskaper, og storebror tegner også bra.. Han er dog noe mildere i gemyttet enn meg, Jeg kan være litt skarp til tider :D

Men må ha varierte arbeidoppgaver, og krever forholdsvis mye mosjon, så er nok av hardbarka brukslinjer..

Trenger en bestemt hanne som kan holde meg i tøylene :D

Om valpene skal selges (ler rått inn meg :lol: ) så er det viktig for meg at de kommer til aktive hjem, og at de slipper å sitte i bur..! Gjerne til IPO/Bruks/agility- intereserte..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kunne nok også gått i avl. Men det hadde nok blitt et kvasibrukskull og burde kanskje parres med en skikkelig brukshanne for å få opp litt sterkere drifter. Jeg er da brukandes nok, men sliter litt med å finne god nok motivasjon når det blir tungt. Kanskje jeg hadde blitt bedre hos en dyktigere eier? Helsemessig er både jeg og familie veldig bra. Bortsett fra en far med dårlig syn og en mormor med en arvelig øyensykdom. Her vil det nok kreves gentest, for sykdommen kommer ikke frem før man normalt sett har gått i arv. Bør ikke dobles hos hannen. Har ingen kjente sykdommer og besteforeldre har blitt hauggamle. Jeg har et vondt kne som til tider har ført til noe halting, men dette er skaderelatert og dermed ikke arvelig. Gemyttmessig er jeg ganske bra. Litt mye temperament og kan tenne raskt, men har god avreagering. Det samme gjelder min mor, men hun har litt seinere avreagering. Bror og far har veldig godt gemytt. Det samme gjelder øvrig familie. Ingen redsler. Utstillingsmessig hadde jeg nok ikke gjort det sånn fryktelig bra og kommer vel ikke akkurat fra en familie med mange store utstillingsstjerner heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at gemyttet er det største problemet her altså.

Men det bryr man seg jo lite om i hundeavl også, så hvorfor gjøre forskjell med mennesker? :lol:

Med min patella luksasjon så er det vel ikke anbefalt å avle på meg?.. :D

Neeh.. det spørs hvor tung du er, og hvor mye hopping du driver med på fritiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at gemyttet er det største problemet her altså.

Ja.. du vet, det er viktig at man ikke er aggresiv og biter, enten det er i sinne, eller av frykt.. Lugge, spytte, klore og sparke er heller ikke tilatt.. Til nød ok med litt vokabulær brutalitet, men kun ett ord eller to..!

Og så er det veldig viktig å tenke på at man for gudt skyld ikke må hisse seg opp over uansvarlig eller urettferdig behandling, spesielt ovenfor dyr som ikke er vandt til mennesker..! Man må godta bl.a å bli bunnet i et tau, mens flere fremmede kommer bort og klapper, klyper, lugger, erter, frister med mat og frister deg med godteri, samt forsøker å putte fingre i munn, ører,øyne og andre kroppsåpninger.. Det er DA det er viktig å oppføre seg fint, godta alt dette og ikke bli hissig..!

Men OM man i en sånn situasjon biter fra seg, og sier at "nok er nok".. Tja, da er det nok ikke noe håp..

Hmm.. når jeg tenkr meg om tror jeg ikke jeg kunne avles på alikevel.. Svakt tempramang her å..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg kunne avles på sånn helsemessig, utenom at jeg har nedsatt syn, men det merkes ikke noe særlig. Ellers er jeg veldig sytete, så eier hadde nok blitt litt blakk av alle vetrinærutgiftene. Gemyttet er det ikke så mye i veien med, utenom når jeg er uenig. Hmm, når jeg tenker meg om så hadde jeg kanskje ikke blitt avlivet, men i hvertfall dårlig likt. :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...