Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Taz

Recommended Posts

Nei, dette er ikke enda ett topic om hvilken rase du liker best osv.

Jeg sitter her og funderer.

Hund nr.2 skal jeg ha. (Kanskje ikke før om 1-2 år)

Men vil begynne å planlegge litt nå.

Men så var det ett problem. Hvilken rase?

Til nå har jo Bull Terrier vært høyt på lista, men vil ha en hund

jeg kan bruke. Og en Bull Terrier er ikke akkurat kjent til det.

(Men aldri si aldri)

Vil ha en rase jeg kan drive Agility, lydighet, freestyle osv med.

Chow Chow skal jeg ha igjen engang, men foreløpigt så har jeg nok med den greia jeg har fra før.. :)

Det skal ikke være en liten rase, og det er det samme om den er langhåret eller korthåret.

Og det skal ikke være en sofahund. :P

Så noen forslag?

Legg gjerne ut bilder av forskjellige raser. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det finnes jo så utrolig mange å velge i. Vanskelig å komme med forslag ut ifra de vage kriteriene du nevnte. Du kunne jo ha fortalt litt mer om raser du er interessert i. Er sikkert noen raser du har sans for , og så er det en fordel å si hva slags raser du ikke liker.

Hvor krevende kan den være?Lettlært? Hvor stort aktivitesnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kanskje litt vage.

Men når står jo nesten alle raser som ett alternativ.

Utenom små raser.

Ok, skal prøve med en litt mer utfyllende forklaring.. :)

Raser som jeg har vurdert.

- Malinois

- Jamthund

Ehh, der stoppa lista mi ja.. :oops:

Vil helst ha en lettlært rase, aktivitetsnivå har ingenting å si.

Og en hund som generelt er glad i å jobbe. :P

Ok, når jeg tenker meg om så vil jeg ikke ha en med laang pels.

Sånn så Oes, det blir litt for stress.. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kanskje litt vage.

Men når står jo nesten alle raser som ett alternativ.

Utenom små raser.

Ok, skal prøve med en litt mer utfyllende forklaring.. :P

Raser som jeg har vurdert.

- Malinois

- Jamthund

Ehh, der stoppa lista mi ja.. :oops:

Vil helst ha en lettlært rase, aktivitetsnivå har ingenting å si.

Og en hund som generelt er glad i å jobbe. :P

Ok, når jeg tenker meg om så vil jeg ikke ha en med laang pels.

Sånn så Oes, det blir litt for stress.. Hehe.

Nå kjenner ikke jeg til jamthund men mallen kjenner jeg endel til.Fantastisk rase,men du bør virkelig vite hva du har før du skaffer deg en...

Jeg har hatt to groenendaeler med den jeg har nå (samme rase som malle,bare sort og roligere variant) og jeg vet fortsatt ikke om jeg er kapabel til å ha en malle.Mallen kan bli et formidabelt monster av en hund hvis du ikke er stø i styringa...Loke sin oppdretter har avlet noen av nordens beste maller og hun selger nesten bare maller til redning,tjeneste hund etc bortsett fra de hun får inn igjenn som ikke "holdt mål".

Overgangen fra en Chow til malle kan bli mildt sagt brå..

Men har du erfaring fra lignende raser fra før (BC.terv,groenendael,bruksschæfer) så kjør på :)

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt jamthund om du ikke er interessert i jakt. onkele min har det. Den er jo veldig dårlig trent da, men den står bare å bjeffer og uler. Og om den blir sluppet løs så stikker han til skogs. Men du kan nok få trent en jamthund til en ok hund, men som sagt så er det en skikkelig jakthund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til jamthund men mallen kjenner jeg endel til.Fantastisk rase,men du bør virkelig vite hva du har før du skaffer deg en...

Jeg har hatt to groenendaeler med den jeg har nå (samme rase som malle,bare sort og roligere variant) og jeg vet fortsatt ikke om jeg er kapabel til å ha en malle.Mallen kan bli et formidabelt monster av en hund hvis du ikke er stø i styringa...Loke sin oppdretter har avlet noen av nordens beste maller og hun selger nesten bare maller til redning,tjeneste hund etc bortsett fra de hun får inn igjenn som ikke "holdt mål".

Overgangen fra en Chow til malle kan bli mildt sagt brå..

Men har du erfaring fra lignende raser fra før (BC.terv,groenendael,bruksschæfer) så kjør på :)

Mvh Annette

Ja, Chow er ikke min første hund.. :P

Har erfaring med Bc blanding og Flatcoat/bc blanding.

Så vet hvor aktive hunder kan være.

Og hvor galne de kan være hvis de ikke får tur en dag.

De går jo nesten i veggene for å si det sånn.. :P

Men nå er jo bare Mallen ett alternativ, så før jeg hadde skaffet en sånn, så hadde sjekket litt opp rasen.

Hadde ikke sett på bilder og gått utifra at jeg hadde klart det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt jamthund om du ikke er interessert i jakt. onkele min har det. Den er jo veldig dårlig trent da' date=' men den står bare å bjeffer og uler. Og om den blir sluppet løs så stikker han til skogs. Men du kan nok få trent en jamthund til en ok hund, men som sagt så er det en skikkelig jakthund:)[/quote']

Ja, det vet jeg.. Snakket med en oppdretter.

Som også rådet meg til å ikke kjøpe en Jamthund med mindre den skulle brukes til jakt.. :)

Men som sagt, bare tenker her..

Bare noen forslag til raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle krever en erfaren hånd ja. Ikke de letteste rasene. Er skarpe hunder som må jobbe. Jamthund har jeg ingen erfaring med. Men er ikke de jakthunder?

Men bullterrier? De kan vel brukes til det mest vanlige. Skal du gjøre noe helt spesiellt ting da? Det er også tøffe hunder til tross for dems størrelse. Så alle de rasene du har nevn er krevende raser. Men det bryr du deg vel ikke noe om? (det er vel chow og kanskje?) Men uansett greit å ha i bakhodet. ihvertfall malle. Det er en rase som ikke alle og enhver kan ha!

Tips til rase.. hva med staff? har inntrykk av du liker den type hunder. Vil ikke si at de er like krevende som bull. Hva med dalmatiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terv og groendael kan vel kanskje være litt bedre overgangshunder fra chow enn malle. Såvidt jeg har forstått så er mallene tøffe, og ofte rimelig skarpe..

Så har vi jo Border Collien da, som er jo er fin til det meste av det du nevner, ag, freestyle, lydighet. Vil allikevel IKKE anbefale å kun bruke en

Border Collie til agility, men da også bruke endel tid på "roligere" øvelser som sporarbeid osv. Ag. kan være ganske stressende! Alltrade skal være en god kennel.. (N.B Jeg vet mange sier det lønner seg å kjøpe BC etter dårlige gjeterhunder om du ikke skal bruke den til gjeting. Selv har jeg egentlig motsatt erfaring, hundene fra de beste foreldrene gjeter ikke alt og alle..) http://www.alltrade.no/

Hollandsk gjeterhund skal være ett sted midt i mellom mallen og schäfer i gemytt; ikke fullt så skarp som mallen, og mye bedre mtp helse osv.

http://www.hollyboom.com/

Dansk Svensk gårdshund er en kjempefin ag, freestyle og alt mulig hund. Dessuten er de kjempesøte!http://www.gardshund.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle krever en erfaren hånd ja. Ikke de letteste rasene. Er skarpe hunder som må jobbe. Jamthund har jeg ingen erfaring med. Men er ikke de jakthunder?

Men bullterrier? De kan vel brukes til det mest vanlige. Skal du gjøre noe helt spesiellt ting da? Det er også tøffe hunder til tross for dems størrelse. Så alle de rasene du har nevn er krevende raser. Men det bryr du deg vel ikke noe om? (det er vel chow og kanskje?) Men uansett greit å ha i bakhodet. ihvertfall malle. Det er en rase som ikke alle og enhver kan ha!

Tips til rase.. hva med staff? har inntrykk av du liker den type hunder. Vil ikke si at de er like krevende som bull.

Ja, Malle og Jamthund var bare forslag..

Og vet de trenger MYE.

Men trenger forslag til raser, ikke lekse på meg at de rasene trenger mye.

Er ikke helt tett i pappen heller.

Ikke for å høres sur ut, men nå spurte jeg bare om forslag til raser. :?

Alle hundene jeg nevnte? Jeg nevnte jo bare to raser. :?

Chow er en krevende rase i treningsveien, så akkurat det er ikke noe problem med tanke på andre raser.

Staff, joda. Men da hadde jeg heller valgt en bulle, men nå vil jeg ha en lettlært rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terv og groendael kan vel kanskje være litt bedre overgangshunder fra chow enn malle. Såvidt jeg har forstått så er mallene tøffe, og ofte rimelig skarpe..

Så har vi jo Border Collien da, som er jo er fin til det meste av det du nevner, ag, freestyle, lydighet. Vil allikevel IKKE anbefale å kun bruke en

Border Collie til agility, men da også bruke endel tid på "roligere" øvelser som sporarbeid osv. Ag. kan være ganske stressende! Alltrade skal være en god kennel.. (N.B Jeg vet mange sier det lønner seg å kjøpe BC etter dårlige gjeterhunder om du ikke skal bruke den til gjeting. Selv har jeg egentlig motsatt erfaring, hundene fra de beste foreldrene gjeter ikke alt og alle..) http://www.alltrade.no/

Hollandsk gjeterhund skal være ett sted midt i mellom mallen og schäfer i gemytt; ikke fullt så skarp som mallen, og mye bedre mtp helse osv.

http://www.hollyboom.com/

Dansk Svensk gårdshund er en kjempefin ag, freestyle og alt mulig hund. Dessuten er de kjempesøte!http://www.gardshund.com/

Takk for forslag.. :)

Hollandsk gjeterhund så jo ut som en bra rase.. :P

Vet du mye om den? Isåfall kunne du fortalt litt om den? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

Jeg kan absolutt anbefale deg en belger :P

Spesiellt hvis du vil ha en arbeidshund...

Min forrige belger hadde opprykk Elite og ville nok ha kommet veldig langt hvis ikke nervene tok overhånd.Han var en nervøs type og det ble ikke tatt hensyn til i treninga,noe som førte til at han til slutt ble "aggresiv".Da kom han til meg.

Loke er en helt annen type,men har nok enda mer kapasitet.Jeg har fått endel tilbakemeldinger fra forskjellige hundefolk på at han kan nå så langt jeg klarer/vil :) .

Han er veldig trygg og rolig til belger å være,selv om folk uten erfaring med rasen selvfølgelig tolker han som nervøs og stresset.

Han traver rundt på tåspissene og får med seg alt :P

En belger går ofte mer på to bein enn fire og blir sjelden "voksen" før ved 3-4års alder.De er klovner og dramaqeens :P

Jeg ville gått for en terv eller groenendael i første omgang,eller en malle fra rolige linjer.

Velger du en belger så kjeder du deg ikke i det minste :P

Mvh Annette

Ps.Hverken Tervueren eller Groenendael trenger noe særlig pelsstell.De børstes stort sett hver 14 dag og skal vaskes minst mulig.De røyter lite utenom røyteperiodene.

Det er bare en myte at de krever mye peslstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag.. :)

Hollandsk gjeterhund så jo ut som en bra rase.. :P

Vet du mye om den? Isåfall kunne du fortalt litt om den? :P

Jeg synes de er herlige! Det jeg vet er at det ikke er veldig mange i norge, men at det er iallefall en veldig god oppdretter (holly boom). De er veldig allsidige, og har masse arbeidsvilje. Hannhundene spesielt kan være litt tøffe med andre hanner om de ikke blir tidlig og godt sosialisert (i likhet med omtrent alle andre raser.. hehe). http://www.hundesonen.com/viewtopic.php?t=3677 her er det endel bilder, og canis infoen.. :=) (kanskje vi kjøper fra samme kull om noen år da? for det er belger eller hollandsk gjeterhund jeg vurderer mest som hund nr to.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på hollandsk gjeterhund.

Jeg undersøkte litt omrasen etc..Fantastisk vakre hunder..De ble litt for "rolige " og "fornuftige" for meg :)

Men skulle jeg gå lei av belgere (særlig...)så ville det vært andre valget mitt..

Anbefales ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her er noen andre forslag til raser.

Kan dere noe om dem, så bare fortell. :P

- Hollandsk gjeterhund. (Det har allerede Aya fortalt om. :P )

- Border Collie (Den kan jeg mye om)

- Afgansk mynde (Kan ikke så mye om dem, men gikk tur med en før)

- Collie korthår/langhår

Kommer ikke på andre i farten.. :)

Men bare kom med forslag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afghansk mynde er i alle fall ikke kjent for å være lærevillig. De er kjent for å være selvstendige og vanskelige å trene. Mer som Chow kanskje?

Collier er herlige :) De er ikke så ulik border collie egentlig. Litt roligere som regel. Jeg liker dem i alle fall. De er glad i å trene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger Collie så vær veldig nøye med oppdretter.. Det er MYE dårlig lynne og nerver ute å går.. De colliene jeg kjenner/har møtt er veldig spesielle og koselige hunder, men vær også oppmerksom på at mye bruksegenskaper er avlet bort.. Aussie? Det er jo fine hunder! Boxer er som regel dyktige brukshunder!! Vær nøe med oppdretter når det gjelder helsesjekker.. Lapsk Vallhund er undervurderte hunder! Opprinnelig rein gjetere, men har masse gå på vilje og er supre til agility og freestyle. Kan vel være litt egenrådige, men etter en chow er vel ikke det noe problem.. :) Så er det sennenhundene; appenzeller, entebucher og grosser schweiser sennehund. Disse er mindre enn berner sennen, men kan være noe skarpe..

http://www.berner-sennen.no/rase/andre.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...