Gå til innhold
Hundesonen.no

Flatdekk


Ingvild

Recommended Posts

Jeg syns flatdekk ser mye bedre ut dersom den er bra og gjennomført (hunden dekker raskt og holder hodet i ro mellom forbeina, ikke oppå forbeina osv). I tillegg slipper man en hund som på fellesdekken ligger og ser alle andre veier, vimser med hodet, snur seg, snuser i gresset osv. Dette får man trekk for oppover i klassene.

Vanlig dekk er derimot enklere å lære inn.

Flere fordeler og ulemper finnes sikkert, men det er disse som gjelder mest for meg. Cita er veldig konsentrert når hun er i dekk og selv med skjult fører vimser hun ikke med hodet.

Tia blir derimot lett forstyrret av ting rundt seg, men med en flat dekk har hun ikke mulighet til å bevege på hodet. I tillegg syns jeg det er stilig med raske hunder som legger seg helt flat på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Jeg har trent en del på å få ordentlig neddekk i det siste (dvs raskt og "forover" - jeg er elendig til å forklare, men om hunden hadde gjort det i sakte bevegelse så hadde hun bukket før hun la seg ned i stedet for å sette seg ned før hun la seg ned). I dag begynte hun plutselig å tilby flatdekk, og da jeg etter et par ganger faktisk belønnet henne for det, dekket hun med hodet ned som om hun aldri hadde gjort noe annet... Hun lå enkeltdekk to minutter med hodet ned, og jeg trente også på dekk under marsj, og hun dekket mye raskere og mer kontrollert enn når hun ligger med hodet oppe. Så da skal jeg kanskje bare kjøre på og være konsekvent med at jeg vil ha flatdekk?

Nå spiller det jo i og for seg ikke noen stor rolle siden vi ikke konkurrerer, men det er jo gøy å være konsekvent, sette seg mål og ha gode momenter og øvelser allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Jeg har trent en del på å få ordentlig neddekk i det siste (dvs raskt og "forover" - jeg er elendig til å forklare, men om hunden hadde gjort det i sakte bevegelse så hadde hun bukket før hun la seg ned i stedet for å sette seg ned før hun la seg ned). I dag begynte hun plutselig å tilby flatdekk, og da jeg etter et par ganger faktisk belønnet henne for det, dekket hun med hodet ned som om hun aldri hadde gjort noe annet... Hun lå enkeltdekk to minutter med hodet ned, og jeg trente også på dekk under marsj, og hun dekket mye raskere og mer kontrollert enn når hun ligger med hodet oppe. Så da skal jeg kanskje bare kjøre på og være konsekvent med at jeg vil ha flatdekk?

Nå spiller det jo i og for seg ikke noen stor rolle siden vi ikke konkurrerer, men det er jo gøy å være konsekvent, sette seg mål og ha gode momenter og øvelser allikevel.

Ja, jeg ville ha fortsatt slik da! Cita hadde også en slik først-sette-seg-så-legge-seg-dekk før jeg shapet frem en ordentlig dekk (en dekk som ikke tar 5 sekunder). Lærte Cita også neddekk, men det er en egen kommando. Så når jeg sier dekk får hun lov til å legge seg vanlig (slik legger hun seg også på konkurranse), men etterfølger jeg den kommandoen med "ned", så legger hun seg flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flatdekk på fellesdekken, dekk fra holdt, og innkalling (med dekk). Ingen av de er lært inn, men bare forsterket i den grad han la hodet mellom labbene tidligere, så har den egentlig bare forblitt der.

De positive fordelen er jo selvsagt at han slipper å vimse mye rundt med hodet sitt på fellesdekken, og det ser jo faktisk penere ut. Minusdelen er at jeg har en hund som elsker å rulle seg. You do the math.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...