Gå til innhold
Hundesonen.no

Flatdekk


Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Jeg syns flatdekk ser mye bedre ut dersom den er bra og gjennomført (hunden dekker raskt og holder hodet i ro mellom forbeina, ikke oppå forbeina osv). I tillegg slipper man en hund som på fellesdekken ligger og ser alle andre veier, vimser med hodet, snur seg, snuser i gresset osv. Dette får man trekk for oppover i klassene.

Vanlig dekk er derimot enklere å lære inn.

Flere fordeler og ulemper finnes sikkert, men det er disse som gjelder mest for meg. Cita er veldig konsentrert når hun er i dekk og selv med skjult fører vimser hun ikke med hodet.

Tia blir derimot lett forstyrret av ting rundt seg, men med en flat dekk har hun ikke mulighet til å bevege på hodet. I tillegg syns jeg det er stilig med raske hunder som legger seg helt flat på kommando.

Skrevet

Ok... Jeg har trent en del på å få ordentlig neddekk i det siste (dvs raskt og "forover" - jeg er elendig til å forklare, men om hunden hadde gjort det i sakte bevegelse så hadde hun bukket før hun la seg ned i stedet for å sette seg ned før hun la seg ned). I dag begynte hun plutselig å tilby flatdekk, og da jeg etter et par ganger faktisk belønnet henne for det, dekket hun med hodet ned som om hun aldri hadde gjort noe annet... Hun lå enkeltdekk to minutter med hodet ned, og jeg trente også på dekk under marsj, og hun dekket mye raskere og mer kontrollert enn når hun ligger med hodet oppe. Så da skal jeg kanskje bare kjøre på og være konsekvent med at jeg vil ha flatdekk?

Nå spiller det jo i og for seg ikke noen stor rolle siden vi ikke konkurrerer, men det er jo gøy å være konsekvent, sette seg mål og ha gode momenter og øvelser allikevel.

Skrevet
Ok... Jeg har trent en del på å få ordentlig neddekk i det siste (dvs raskt og "forover" - jeg er elendig til å forklare, men om hunden hadde gjort det i sakte bevegelse så hadde hun bukket før hun la seg ned i stedet for å sette seg ned før hun la seg ned). I dag begynte hun plutselig å tilby flatdekk, og da jeg etter et par ganger faktisk belønnet henne for det, dekket hun med hodet ned som om hun aldri hadde gjort noe annet... Hun lå enkeltdekk to minutter med hodet ned, og jeg trente også på dekk under marsj, og hun dekket mye raskere og mer kontrollert enn når hun ligger med hodet oppe. Så da skal jeg kanskje bare kjøre på og være konsekvent med at jeg vil ha flatdekk?

Nå spiller det jo i og for seg ikke noen stor rolle siden vi ikke konkurrerer, men det er jo gøy å være konsekvent, sette seg mål og ha gode momenter og øvelser allikevel.

Ja, jeg ville ha fortsatt slik da! Cita hadde også en slik først-sette-seg-så-legge-seg-dekk før jeg shapet frem en ordentlig dekk (en dekk som ikke tar 5 sekunder). Lærte Cita også neddekk, men det er en egen kommando. Så når jeg sier dekk får hun lov til å legge seg vanlig (slik legger hun seg også på konkurranse), men etterfølger jeg den kommandoen med "ned", så legger hun seg flat.

Skrevet

Vi har flatdekk på fellesdekken, dekk fra holdt, og innkalling (med dekk). Ingen av de er lært inn, men bare forsterket i den grad han la hodet mellom labbene tidligere, så har den egentlig bare forblitt der.

De positive fordelen er jo selvsagt at han slipper å vimse mye rundt med hodet sitt på fellesdekken, og det ser jo faktisk penere ut. Minusdelen er at jeg har en hund som elsker å rulle seg. You do the math.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...