Gå til innhold
Hundesonen.no

Heartworm


Recommended Posts

Ser på Animal planet at endel hunder der har det.. (hva heter det på norsk? Hjerteorm?? ) Har aldri hørt om det her hjemme i Norge, men hvor langt ut for våre grenser må vi reise for å finne det? Er det noe hundene våre blir vaksinert for her hjemme om vi skal dra til et land som er utsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteorm finnes i varmere strøk, i Europa har de det bla i Spania og Portugal. Skal man ta hunden med til "syden" kan det lønnes å gi den en sprøyte med advokat enten før eller etter, da det tar knekken på det meste. Jeg vet at i USA får hundene i utsatte stater en tab i mnd mot hjerteorm, hvordan det fungerer i resten av smitteområdene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteorm finnes i varmere strøk, i Europa har de det bla i Spania og Portugal. Skal man ta hunden med til "syden" kan det lønnes å gi den en sprøyte med advokat enten før eller etter, da det tar knekken på det meste. Jeg vet at i USA får hundene i utsatte stater en tab i mnd mot hjerteorm, hvordan det fungerer i resten av smitteområdene vet jeg ikke.

Går øynene mine i kryss, eller skriver du at man kan "gi hunden en sprøyte med advokat"?? :whistle:

Får de plass i en sprøyte da? :ahappy:

Skjønner ikke bæret - forklar, forklar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går øynene mine i kryss, eller skriver du at man kan "gi hunden en sprøyte med advokat"?? :whistle:

Får de plass i en sprøyte da? :ahappy:

Skjønner ikke bæret - forklar, forklar! :P

Advokat er en medisin som tar knekken på lus, flått, hjerteorm, spolorm, bendelorm, nesemidd, øremidd og sikkert etpar ting jeg ikke kommer på i farta med en behandling. Det er ganske dyrt, og blir ikke ofte brukt, men alle vet. har det eller får det kjapt fra apotek. Har brukt det 3x på gubben etter Spaniatur, og en gang på valpis etter å ha vært på et "treff" der det viste seg at ingen av hundene var vaksinert siden 12/16 ukers vaksinen. Den yngste var 3 1/2, og det var ikke akkurat slik at det var isolerte hunder.... Tar ingen sjanser med mitt lillegull :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Advokat er en medisin som tar knekken på lus, flått, hjerteorm, spolorm, bendelorm, nesemidd, øremidd og sikkert etpar ting jeg ikke kommer på i farta med en behandling. Det er ganske dyrt, og blir ikke ofte brukt, men alle vet. har det eller får det kjapt fra apotek. Har brukt det 3x på gubben etter Spaniatur, og en gang på valpis etter å ha vært på et "treff" der det viste seg at ingen av hundene var vaksinert siden 12/16 ukers vaksinen. Den yngste var 3 1/2, og det var ikke akkurat slik at det var isolerte hunder.... Tar ingen sjanser med mitt lillegull :rolleyes:

Hvorfor i all verden skal man behandle hunder mot hjerteorm når det ikke finnes i Norge?

Middelet er FARLIG og KAN ta livet av hunder, det er ikke uten grunn at man IKKE behandler unge valper og gamle svake hunder med medisinen i USA

Det er rein skjær gift.

Sist det var snakk om hjerteorm så var ikke det påvist i Europa på flere ti-talls år - det finnes i USA, Australia og sånn - men med mindre man frekventerer disse stedene så er det ingen grunn til å dytte i bikkja en masse gift den ikke trenger.

Edit: Hjerteorm - heartworm finnes i små lokasjoner på spredte steder rundt middelhavet, men er IKKE et utbredt problem. Smitten kommer fra MYGG og det smitter IKKE fra hund til hund, det er derfor ikke noen grunn til å behandle hunder bare fordi de skal være sammen med andre som ikke er behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, medisinen mot hjerteorm som brukes når det er påvist, er gift, akkurat som cellegift for kreft. Den kan ta livet av hunder som er svekket av hjerteormen, derfor anbefales det også å gi en tablett med forebyggende medisin hver mnd i utsatte strøk. Denne tab er IKKE den samme som det som brukes på smittede hunder!

Advokat er derimot mer en forebyggende ala strong hold og vanlig ormekur. Den vil kunne forebygge hjerteormsmitte i forkant (en mnd), og ta knekken på ev smitte ved kort tids eksponering (ikke oppstått voksen orm, kun egg/babyorm i blodet) i etterkant.

Edit: valpis ble behandlet med advokat for å forhindre/kurere alt i ett, ikke hjerteorm spesielt. Når det viser seg at en flokk med hunder ikke har vært hos vet siden de var babyer, ikke heller fått ormekur på alle år, så sikrer jeg både min valpis og hundene vi treffer etterpå. Gubben har som sagt fått det tre ganger etter å ha vært i Spania, på spansk veterinærs anbefaling. Han tjente ikke en krone på det, da vi tar den i Norge ettee hjemkomst.

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hove...16.htm?rss=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Man skal ikke lenger enn til Danmark for å finne hjerteorm. Ble spredd via rev og snegler bl.a. Spesielt rundt København er det mye, men har spredd seg utover landet de siste årene.

Ehh........ hjerteorm spres med MYGG, via blodbaner

...og det finnes flere forskjellige typer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelet heter Advocaat, ikke advokat..

Takk! Note to my self; sjekk staving av egennavn!!

Ehh........ hjerteorm spres med MYGG, via blodbaner

...og det finnes flere forskjellige typer

Den tropiske hjerteormen spres via myggstikk, den franske via snegler og canine/feline avføring. Begge er dødelige, den franske kan hunden ha veldig lenge før den viser symptomer, men er "mildere" enn den tropiske å behandle. Den tropiske vil gi symptomer ganske kjappt, men er verre å bli kvitt, og kuren kan som sagt være dødelig i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Gammel tråd, men jeg svarer likevel... :D

Bor i USA med hund for tiden, og her har vi hjerteorm som smitter via mygg.

Rina, hunden min, får dråper i nakken hver måned som forebyggende medisin mot hjerteorm.

Middelet virker også mot flått, lopper og lus. Altså en type Super-Expot, hehe (som stinker).

Dersom en hund får hjerteorm blir den behandlet med middel med Cyanid (om jeg ikke husker feil)

og må holdes i ro i flere måneder til all orm og avfallsstoff er ute av systemet. Aktive hunder er ekstra

utsatt om de får hjerteorm, da ormene og evt avfallsstoffer fra disse kan føre til akutt hjertestans.

Mao, en skikkelig drittparasitt, som man helst vil forebygge om man er i områder der den finnes.

Siden den smitter via mygg, kan myggspray og andre vanlige forhåndsregler man tar for å ikke bli

stukket (tilsvarende det mennesker blir anbefalt om man reiser til malariaområder), fungere bra :D

Hjerteormen via snegler har jeg ingen erfaring med, så det skal jeg ikke uttale meg om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere andre midler (eller merker) som kan brukes.

Bruker advantage multi på mitt udyr. Men mener at stronghold lager ett,

ellers har man heartgard og intercepter.

Om alle er tilgjengelig i Norge er vel heller usikkert, siden det ikke er noe problem med hjerteorm der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg forsikre meg her... Det er ikke Advocate som er er farlig...? Jeg har nettopp fått dette utskrevet til kattene mine pga øremidd, og skal hente resepten i morgen. Iiiik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

googlet litt... og nå lurer jeg på om Advocate er et annet navn på Advantage Multi :D

Virkemidlene er i alle fall imidacloprid og moxidectin (fant frem bruksanvisningen her).

Begge deler er vel giftstoffer, så kan nok være farlig, ja.

Men om det er farligere enn tilsvarende midler, og hvilke bivirkninger de evt kan få, vet jeg ikke.

Vet bare at jeg foretrekker disse midlene fremfor evt hjerteorm med påfølgende behandling.

Jeg sitter og fundere på om det virker mot nesemidd. Rina skal nemlig ha ny dråpe (for et par dager

siden, egentlig). Og har mest sannsynlig nesemidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteorm er påvist i UK og Danmark.

Hjerteorm er påvist i UK, Tyskland, Frankrike og Danskegrensa til Tyskland. Men det er ikke ett videre utbredt problem i DK. Tro meg jeg holder oversikten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelet heter Advocaat, ikke advokat..

Det er vel ingenting som er bedre enn folk som skal rette på andre, og retter feil.

Riktig navn er altså Advocate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er vel ingenting som er bedre enn folk som skal rette på andre, og retter feil.

Riktig navn er altså Advocate.

Ikke noe er som folk som deltar i en debatt uten å tilføre debatten noe som helst konstruktivt.. Men 1-0 til deg, god tur videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos dyrlegen i går og fikk nytt middel mot hjerteorm som også skal virke mot nesemidd.

Nå heter dråpene revolution med selamectin som virkemiddel :P

Men tviler på at jeg kan putte på de nye dråpene, siden udyret nettopp hadde fått

behandling av Advantage Multi (trolig det som kalles advocate) og jeg er meget skeptisk

til å blande enda flere stoffer inn i regnestykket. Glemte selvfølgelig å spørre veten om det ;)

Jaja, ingen krise, siden hun er beskyttet mot hjerteorm, og mest sannsynlig ikke har nesemidd :)

Godt smitten ikke har kommet så langt som til Danmark enda. Synes slike tropiske parasitter kan

holde seg der de kommer fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Riktig navn på preparatet er Advocate.

Som forebyggende mot hjerteorm brukes Stronghold

Det finnes flere andre midler (eller merker) som kan brukes.

Bruker advantage multi på mitt udyr. Men mener at stronghold lager ett,

ellers har man heartgard og intercepter.

Om alle er tilgjengelig i Norge er vel heller usikkert, siden det ikke er noe problem med hjerteorm der :)

Som belgereier må du vite at du IKKE under noen omstendigheter skal bruke Intercepter

Nå må jeg forsikre meg her... Det er ikke Advocate som er er farlig...? Jeg har nettopp fått dette utskrevet til kattene mine pga øremidd, og skal hente resepten i morgen. Iiiik.

Både Stronghold og advocate kan brukes til katt da begge absorberes raskt gjennom hunden og dermed ikke er farlig når hunden slikker seg.

Var hos dyrlegen i går og fikk nytt middel mot hjerteorm som også skal virke mot nesemidd.

Nå heter dråpene revolution med selamectin som virkemiddel :P

Men tviler på at jeg kan putte på de nye dråpene, siden udyret nettopp hadde fått

behandling av Advantage Multi (trolig det som kalles advocate) og jeg er meget skeptisk

til å blande enda flere stoffer inn i regnestykket. Glemte selvfølgelig å spørre veten om det ;)

Jaja, ingen krise, siden hun er beskyttet mot hjerteorm, og mest sannsynlig ikke har nesemidd ;)

Godt smitten ikke har kommet så langt som til Danmark enda. Synes slike tropiske parasitter kan

holde seg der de kommer fra ;)

Igjen - du skal være klar over at belgere kan være svært ømfindtlige for middeler mot orm, lus, midd osv. - Blant annet skal man aldri bruke Ivomec på belger - Ivomec er svært ofte brukt mot nesemidd og dette kan faktisk være livsfarlig for belger.

Stronghold brukes også til behandling av nesemidd - og er egentlig ett middel laget for akkurat midd - heldigvis så fungerer det mot flere ting og det beste av alt er at belgere tåler det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forebyggende mot hjerteorm brukes Stronghold

Som belgereier må du vite at du IKKE under noen omstendigheter skal bruke Intercepter

Både Stronghold og advocate kan brukes til katt da begge absorberes raskt gjennom hunden og dermed ikke er farlig når hunden slikker seg.

Igjen - du skal være klar over at belgere kan være svært ømfindtlige for middeler mot orm, lus, midd osv. - Blant annet skal man aldri bruke Ivomec på belger - Ivomec er svært ofte brukt mot nesemidd og dette kan faktisk være livsfarlig for belger.

Stronghold brukes også til behandling av nesemidd - og er egentlig ett middel laget for akkurat midd - heldigvis så fungerer det mot flere ting og det beste av alt er at belgere tåler det godt.

Ja, godt du passer på å si det :) Som jeg skrev tidligere mener jeg at alle disse stoffene faktisk er giftstoffer (correct me if I'm wrong), som man ikke kan være for forsiktige med.

Gode tommelfingerregler kan være å alltid dobbeltsjekke slikt med vet, oppdretter (eller andre som kjenner godt til rasen) og google litt. Og selvsagt lese bruksanvisninger.

Måtte dobbeltsjekke for å finne ut hvilke virkestoff som er i Interceptor. Det er milbemycin oxime, og jeg regner med at det er dette stoffet Belgerne og en del andre gjeterhundraser ikke tåler? I tillegg til Ivomec.

Fant også ut av Revolution har samme virkestoff som Stronghold, så den skal i alle fall være trygg, om jeg i det hele tatt får brukt for den.

Skulle helst sett at man slapp bruke slike stoff. Vet en del her i USA bruker naturmidler i stedet, men jeg aner ikke hvor godt de virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hjerteorm er også påvist på rev på kosterøyene, så det ser ut til at denne parasitten nærmer seg norge med stormskritt :D

Selv bor jeg på Gran Canaria og gir både hunden og katta mi tabletter som er forebyggende mot hjerteorm. Den typen vi har her smitter i hovedsak gjennom snegler som hunden/katta spiser og jeg tar ingen sjanser med mine gullunger som begge har en tendens til å ville smake på alt som ser ekkelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...