Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå...


Aussieglis

Recommended Posts

Leser om flere som har lært hundene sine å stå ved at de går baklengs selv med fronten mot hunden mens hunden går mot deg. Så klikker de, enkelt og greit, når hunden stopper litt av seg selv og jobber videre med det.

Dette har jeg også prøvd, MEN... My vil heller gå, og gå, og gå! Virker som om hun tror det er en utholdenhetstest. Hvor lenge holder mor ut mens man går etter henne når hun går baklengs liksom! Jeg finner INGENTING som kan bli til en stå som jeg kan belønne. Hun bare går og går og går...

Hvordan har doggis-hundene lært stå da? Noen som har et tips eller 3?

Lurer på om vi skal trene litt mot å få vært med på LPcup'ene i klubben.. Fin konkurransetrening for oss begge, og vi får noe "smått" vi kan jobbe oss fremover med i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jo My skjønne hva du er ute etter :huh: Ellers så går og går og går hun. Start med at hun skal stå i fronten uten at du rygger, klikk for det ett par tre ganger. Så begynner du å rygge sakte bakover, klikker ett par tre ganger for stå, og så over i vanlig tempo. Går det ikke, så tilbake til start og minner på hva du er ute etter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag lär hunden först rygging frivilligt. Sedan börjar jag gå sakta baklänges, hunden får följa mig, men får klick när hon rygger ivär från mig. Sedan gör vi samma sak i vanligt tempo baklänges. Parallellt med det tränar vi på att hunden kan ställa upp sig frivilligt och stå stilla när hon är framför mig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag lär hunden först rygging frivilligt. Sedan börjar jag gå sakta baklänges, hunden får följa mig, men får klick när hon rygger ivär från mig. Sedan gör vi samma sak i vanligt tempo baklänges. Parallellt med det tränar vi på att hunden kan ställa upp sig frivilligt och stå stilla när hon är framför mig.

Hvordan utvikler du det til å bli stå under innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utvikler du det til å bli stå under innkalling?

Åh, jag trodde att vi pratade om stå under marsch? Fast det klart att det kan bli till inkallning med stå också, när hunden redan kan stå-kommandot från baklängesgåendet är det ju ganska enkelt att öka tempo och avstånd och så ett stå under inkallning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jag trodde att vi pratade om stå under marsch? Fast det klart att det kan bli till inkallning med stå också, när hunden redan kan stå-kommandot från baklängesgåendet är det ju ganska enkelt att öka tempo och avstånd och så ett stå under inkallning.

Sikkert det å, men jeg ble nysgjerrig på innkalling å jeg, om du kanskje hadde noe knalllurt på lager :huh: Men vi jobber likt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da må jeg jo bite i det sure eplet å lære henne avstandsbelønning først :icon_confused: Orker jeg? Virker så utroooolig kjedelig og "langstrakt" .. Hvordan lærte du det inn? Tok det lang tid?

Hadde sikkert vært knall om jeg kunne lagt en ball bak henne og gitt henne "frisignal" når hun stopper... Ser for meg en bråståpp da ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også prøvd, MEN... My vil heller gå, og gå, og gå! Virker som om hun tror det er en utholdenhetstest. Hvor lenge holder mor ut mens man går etter henne når hun går baklengs liksom! Jeg finner INGENTING som kan bli til en stå som jeg kan belønne. Hun bare går og går og går...

Som Margrete nevnte, du må "klikke opp" ståen før du setter den i bevegelse under rygging (altså at DU rygger og hunden går mot deg). Det samme gjelder for dekk og sitt også.

Prøv også å gå sakte "nok" i begynnelsen, sånn at det blir enkelt for henne å prøve å tilby stå. Dersom du har trent dekk under marsj/sitt under marsj med rygging, så vil du få litt gratis ved at hun raskt skjønner at det også går an å tilby stå under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket faktisk veldig fort! Nå kan jeg gå bakover rundt i stua og My tilbyr stå titt og stadig. :icon_confused: Alt jeg gjorde var å friske opp "utstillingsståen" foran meg, ta en pause, og begynne å trampe "på stedet" og late som jeg gikk bakover. Så belønnet jeg med en gang My sto. Neste økt begynte jeg å gå sakte bakover, og etter det var det gjort. :whistle:

Nå er det bare å trene videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da må jeg jo bite i det sure eplet å lære henne avstandsbelønning først :icon_confused: Orker jeg? Virker så utroooolig kjedelig og "langstrakt" .. Hvordan lærte du det inn? Tok det lang tid?

Hadde sikkert vært knall om jeg kunne lagt en ball bak henne og gitt henne "frisignal" når hun stopper... Ser for meg en bråståpp da ja!

På mine har det aldri tatt noe lang tid å lære inn avstandsbelønning, selv om jeg avanserer det mer og mer. Uansett er det en STOR fordel at hunden kan avstandsbelønning. Jeg har hatt utrolig mye nytte av det.

Eks.

Hunden blir ofte mer intensiv når belønningen ligger lenger unna den og den får løpe og hente belønningen. Bruker det aktivt på Cita (med godbitskål) da hun får mye bedre fart av det.

Det er ikke alltid jeg vil at belønningen skal kastes eller komme fra hånden. Tia hadde problemer med skeiv dekk(lå som en banan rundt meg) og fikset det fint ved å legge ballen på utsiden av henne når hun satt i utgangsstilling > jeg kommanderte dekk > Tia dekker > værsågod og hun fikk løpe bort fra meg for å hente ballen. Etter noen slike repetisjoner ble dekken mer og mer rettet opp.

Supert å bruke ved konkurranse. Når Cita går konkurranse legger jeg en godbitskål med vaffel i utenfor ringen og sier "ikke rør". Da forstår hun at hun må arbeide for å få en værsågodkommando, og holder seg derfor intens gjennom hele programmet før jeg etter den siste øvelsen sier "værsågod" og hun får løpe og hente belønningen sin.

Under stå under innkalling, stå under marsj, avstandskommandering osv er det smart å bruke for å ikke få framdrift.

Men avstandsbelønning får spesielt frem intensitet og fart i mine hunder, og jeg bruker det aktivt på fartskrevende øvelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...