Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen kjemigenier?


Gjest

Recommended Posts

Jeg sliter med en rapport på konsentrasjon av Thiocyanat og Beer-Lambert's lov.

Vi har en tabell med en del verdier, jeg har kjørt graf av denne med regresjonsgraf. Når jeg plotter absorbansen av mitt eget spytt opp mot grafen med absorbans og konsentrasjonsnivåer får jeg 3,77*10^-5 M.

Men hvis jeg bruker Beer-Lambert får jeg ε*l*c = A, altså ε*l / A = c

Stigningstallet har jeg fra grafen altså er ε = 4428,57.

4428,57*(447*10^-9) / 0,162 = 0,0012.

What?! Jeg skjønner ikke :D Konsentrasjonen skal jo være den samme, jeg har lest av stigningstallet fra grafen, dermed skal de være lik. I oppgaveteksten står det klart at jeg skal bruke B-L's lov til å regne det ut, og vi har brukt et spektrofotometer på 447 nm (Mao 447*10^-9). Og ikke minst var absorbansen av mitt spytt 0,162 i dette fotometeret. Da skal jo alt stemme?! What?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit goddamn!

Vi nullstilte selvfølgelig spektrofotometeret, så vi trenger ikke med lamda = l = 447*10^-7 i beregningen :lol:

Dermed blir det c= A / ε = 0,162 / 4428 = 3,6*10^-5

Og dette er innenfor 0,1-2 mM (milliMol) som er standard Thiocyanatinnhold i alles spytt. Dagens lille lecture; thiocyanat dannes i leveren når du røyker / spiser nøtter eller mandler, og er et giftstoff / slaggstoff. Dette kan altså måles xD Weee endelig er det rett ;)

(Årsaken til ulikehten mellom avlesning av graf og utregning er at grafen er regresjonsgrafen, altså en tilnærmet rett linje som viser "trenden" til stigningstallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit goddamn!

Vi nullstilte selvfølgelig spektrofotometeret, så vi trenger ikke med lamda = l = 447*10^-7 i beregningen :lol:

Dermed blir det c= A / ε = 0,162 / 4428 = 3,6*10^-5

Og dette er innenfor 0,1-2 mM (milliMol) som er standard Thiocyanatinnhold i alles spytt. Dagens lille lecture; thiocyanat dannes i leveren når du røyker / spiser nøtter eller mandler, og er et giftstoff / slaggstoff. Dette kan altså måles xD Weee endelig er det rett ;)

(Årsaken til ulikehten mellom avlesning av graf og utregning er at grafen er regresjonsgrafen, altså en tilnærmet rett linje som viser "trenden" til stigningstallet).

AH! Men da kunne jo jeg ha fortalt deg det!! Beklager, jeg trodde du husket dette med nullstillingen av spektrofotometeret jeg *himle med øynene*

*skrattle ;)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...