Gå til innhold
Hundesonen.no

Er allergi på hund overdrevent?


Poter

Recommended Posts

Jeg har jo en hund som har testet positivt på innendørsallergener. Testen gav ikke noe stort utslag, men noe var det i hvert fall. Hun har klødd over store deler av kroppen, gnagd og slikket seg på labbene, vært stygg i huden og generelt vist mange av de klassiske tegnene på allergi. Alt dette begynte litt før første løpetid, hun var vel ca 6 mnd når hun ble "manisk" på labbene sine. Likevel er vår veterinær usikker på om allergi faktisk er problemet, og det til tross for at hun fikk utslag på testen. Det første som ble gjort var fôrbytte (som ikke hjalp) og medisinering (som ikke hjalp). Vi fikk til slutt en spesialshampo, etter at vi begynte med denne ble hun mye bedre. Samtidig er vi åpne for at det rett og slett kan være noe hormonelt som har forårsaket dette osv osv.

For tiden går hun på normalt fôr, hun har ikke blitt badet med spesialshampoen de siste ukene og hun har ikke gått på noen medisiner. Hun klør og gnager fortsatt litt, men huden ser mye bedre ut. Jeg kommer til å se det an litt, så får vi heller prøve å finne ut av det på nytt senere...

Sånt er veldig vanlig i forbindelse med at de blir kjønnsmodne. Tulla klødde også mye i den perioden, og fikk faktisk et sår rett bak skuldra. Men etter at hun fikk løpetid og hormonene stabiliserte seg litt, har vi ikke sett snurten til noe lignende. Det var forresten ingenting som hjalp for oss heller, annet enn at hormonene måtte få tid til å roe seg. Dette har jeg hørt fra dyrlege; at immunforsvaret kan reduseres noe i forbindelse med kjønnsmodning, noe som kan resultere i slike ting som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Jeg veit ikke hva jeg ville gjort med en hund som klødde mye over tid jeg, Marit, jeg har aldri hatt det. Men det er mange grunner til at en hund kan klø. Sånn uten å huske sikkert, så tror jeg at thyroxin-mangel kan gi kløe, det gir ihvertfall tørr pels og hud med flassing. Betennelser kan gi kløe, det være seg i ledd eller f.eks ører (altså, ørebetennelse). Atferdsproblemer kan gi kløe. For lite olje/vitaminer i maten kan gi kløe (da får man også tørr pels og hud med flassing).

Nei, jeg vet det ikke er lett å vite hva man ville gjort om hunden hadde klødd, om man ikke har vært i situasjonen. Men man vet vel kanskje litt om hvor mye man er interessert i å legge i utredning på egen hund.

Ja, thyroxin-mangel kan gi kløe. Men da er det som regel en del andre symptomer inne i bildet også. Som blandt annet det du nevner med flass. Og pelsløse flekker osv.

Igjen - det er mange grunner til at en hund kan klø. Skal man utelukke en avlshund fordi at ett avkom klør? To avkom klør? Samme hvorfor de klør? Dina har hatt eksem en gang uvisst av hvilken grunn, da klødde hun og hun mista pels, er det grunn nok til å ta henne ut av avl? Hun har hatt et avkom med eksem og kløe, er det nok til å ta henne ut av avl? Nei, ingen har fått diagnose allergi, så vidt jeg veit, men siden vi er inne på det - at oppdrettere ikke tar allergi alvorlig.. Når bør en hund kuttes ut av avl pga kløe?

Tja, jeg vet ikke.. Om flere avkom klør over lengre tid, "uten grunn" så burde man finne ut av det og vurdere videre avl. Og kanskje ikke sette samme kombinasjon på nytt. Men, jeg vet altfor lite om avl til å egentlig uttale meg for mye. :D

Men nei, om Dina har klødd og det har blitt borte igjen (dette mener jeg er litt av den vesentlige grunnen) så kan det jo bare være så uskyldig som et bitt som har "klødd på seg". (utviklet seg eller annet).

Det blir noe helt annet med kløe som ikke blir borte igjen uten at det er gjort endringer i mat/livssituasjon eller annet.

(jeg tror egentlig jeg burde vente med å skrive dette svaret her, jeg hoster så jeg bryter meg innimellom så det blir helt sikkert usammenghengende :D Men håper dere skjønner hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er veldig vanlig i forbindelse med at de blir kjønnsmodne. Tulla klødde også mye i den perioden, og fikk faktisk et sår rett bak skuldra. Men etter at hun fikk løpetid og hormonene stabiliserte seg litt, har vi ikke sett snurten til noe lignende. Det var forresten ingenting som hjalp for oss heller, annet enn at hormonene måtte få tid til å roe seg. Dette har jeg hørt fra dyrlege; at immunforsvaret kan reduseres noe i forbindelse med kjønnsmodning, noe som kan resultere i slike ting som dette.

Ja, det er egentlig det jeg har konkludert med foreløpig også, at det bare har vært en "modningsgreie". Derfor avventer jeg det litt nå, blir hun ikke bedre så får vi se hva vi prøver på videre. Hun er jo bedre nå i hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent adferdsmessig kan man jo se på flere ting. Om man ser på hest så er jo typiske overslagshandlinger krybbebiting, luftsluking og veiving. De lever unormale liv og kjeder seg. Hvor mange hunder i Norge tror en blir stimulert alt alt alt for lite i forhold til hva de burde vært. f.eks? Typisk å se på er jo f.eks endel bordere på landsbygda - de er faktisk ute hele dagen og løper men endel av dem er så understimulerte at de er maniske i gjeting på det meste fra fluer til biler. En jeg møtte gjetet sin egen hale inne i timesvis.

Om en hund som ligger inne finner ut at å klø seg eller slikke er en aktivitet, kanskje utløst av at den hadde en reaksjon på noe, hvem vet - men det ble en adferd etterhvert som den bruker som utløp av energi eller behov.

Kan slikt være årsak til økning i sykdomstilfeller?

Jeg tror det er flere og sammensatte årsaker til at en hund klør seg. På atferdsfronten er det sjelden eller aldri understimulering som er grunn til atferdsproblemer (i følge Gry Løberg), så også her ser jeg at folk alt for lett skylder på det. Det blir for enkelt å bare skylde på eier: "du stimulerer den ikke godt nok", "du må styrke lederskapet", "du ser symptomer som ikke er der" osv. Hvem kan vel si noe sånt som ikke bor med hunden og ser den daglig?

Raksha: kan du si noe kjapt om forskjellen på intolleranse og allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet det ikke er lett å vite hva man ville gjort om hunden hadde klødd, om man ikke har vært i situasjonen. Men man vet vel kanskje litt om hvor mye man er interessert i å legge i utredning på egen hund.

Tja.. Det kommer an på, rett og slett. Begge mine tisper er i utgangspunktet avlshunder (vel, Nora må jo bli voksen og holde seg sunn og frisk først), så hos de ville det vært veldig interessant å vite hva som var grunnen til kløe - nettopp fordi de går i avl. Med Zarten, som var skikkelig uaktuell å bruke i avl, så ville det kommet an på hvor plaget han var hvor mye ressursert jeg ville brukt på å finne ut av problemet på. Hadde det vært kløe som lett kunne holdes i sjakk, så ville jeg sannsynligvis ikke brydd meg om årsaken - så lenge jeg holdt det i sjakk.

Tja, jeg vet ikke.. Om flere avkom klør over lengre tid, "uten grunn" så burde man finne ut av det og vurdere videre avl. Og kanskje ikke sette samme kombinasjon på nytt. Men, jeg vet altfor lite om avl til å egentlig uttale meg for mye. :D

Men nei, om Dina har klødd og det har blitt borte igjen (dette mener jeg er litt av den vesentlige grunnen) så kan det jo bare være så uskyldig som et bitt som har "klødd på seg". (utviklet seg eller annet).

Det blir noe helt annet med kløe som ikke blir borte igjen uten at det er gjort endringer i mat/livssituasjon eller annet.

Dina har hatt eksem den ene gangen, da fikk hun et rart belegg i huden, mista pels og klødde. Det har aldri skjedd før, det har aldri skjedd siden. Stitch sin Stitch har det vært skrevet om i akkurat nå-tråden, han har hatt kløe og eksem i en periode, men ikke nå lenger. Det er i min bok ikke nok til å ikke avle på Dina eller Dina-avkom, fordi at det kan ha vært hva som helst som var grunnen - også allergi, selv om de muligens ikke utsettes for det de er allergiske mot lenger.

Jeg tror det er flere og sammensatte årsaker til at en hund klør seg. På atferdsfronten er det sjelden eller aldri understimulering som er grunn til atferdsproblemer (i følge Gry Løberg), så også her ser jeg at folk alt for lett skylder på det. Det blir for enkelt å bare skylde på eier: "du stimulerer den ikke godt nok", "du må styrke lederskapet", "du ser symptomer som ikke er der" osv. Hvem kan vel si noe sånt som ikke bor med hunden og ser den daglig?

Hvor hen sier Gry Løberg at det sjeldent eller aldri er understimulering som er grunn til atferdsproblemer?

Raksha: kan du si noe kjapt om forskjellen på intolleranse og allergi?

Intoleranse blir vel noe av det samme som man kaller "over-følsomhet"? Jeg klør f.eks av enkelte skyllemidler og bruker Comfort sensitiv på undertøy, men jeg er ikke allergisk, for jeg kan fint bruke Comfort med jojoba (er det ikke det den heter da? Den med den reklamen med hun syngedama i tøy) på resten av tøyet, inkludert sengetøy, uten å klø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg tror det er flere og sammensatte årsaker til at en hund klør seg. På atferdsfronten er det sjelden eller aldri understimulering som er grunn til atferdsproblemer (i følge Gry Løberg), så også her ser jeg at folk alt for lett skylder på det. Det blir for enkelt å bare skylde på eier: "du stimulerer den ikke godt nok", "du må styrke lederskapet", "du ser symptomer som ikke er der" osv. Hvem kan vel si noe sånt som ikke bor med hunden og ser den daglig?

Raksha: kan du si noe kjapt om forskjellen på intolleranse og allergi?

Dette må utdypes og dokumenteres helst. Det er nemlig hvis det er tilfellet, den merkeligste uttalelsen jeg har sett på lang tid innen hundeadferd. Jeg vil vel si at i mange tilfeller så er det understimulering som gjør at en hund har adferdsproblemer. Så lenge vi definerer adferdsproblemer som "en adferd som eier oppfatter som problematisk".

Forøvrig så finnes det mange former for allergi, forallergi rammes mellom 5-10% av alle allergiske hunder. Dvs at det er svært få hunder i dette landet som har forallergi. Mange har sikkert forintoleranse, som min egen hund, som ikke kan spise gulerøtter for da begynner hun å klø, men så lenge hun ikke knasker rå gulerøtter så er det heller ikke ett problem. Hun hadde forøvrig ett problem med hormonell kløe, noe som forsvant ved kastrering, nå er vel Bridie kastrert så da er jo det utelukket.

Når det gjelder allergitester, så sa en vet(spesialist på allergi) på vet høyskolen at de var så usikre pr i dag, at h*n mente de ga forskjellige utslag på samme hund på forskjellige dager. de kunne brukes som en indikator, men var absolutt ingen sikker kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må utdypes og dokumenteres helst. Det er nemlig hvis det er tilfellet, den merkeligste uttalelsen jeg har sett på lang tid innen hundeadferd. Jeg vil vel si at i mange tilfeller så er det understimulering som gjør at en hund har adferdsproblemer. Så lenge vi definerer adferdsproblemer som "en adferd som eier oppfatter som problematisk".

Forøvrig så finnes det mange former for allergi, forallergi rammes mellom 5-10% av alle allergiske hunder. Dvs at det er svært få hunder i dette landet som har forallergi. Mange har sikkert forintoleranse, som min egen hund, som ikke kan spise gulerøtter for da begynner hun å klø, men så lenge hun ikke knasker rå gulerøtter så er det heller ikke ett problem. Hun hadde forøvrig ett problem med hormonell kløe, noe som forsvant ved kastrering, nå er vel Bridie kastrert så da er jo det utelukket.

Når det gjelder allergitester, så sa en vet(spesialist på allergi) på vet høyskolen at de var så usikre pr i dag, at h*n mente de ga forskjellige utslag på samme hund på forskjellige dager. de kunne brukes som en indikator, men var absolutt ingen sikker kilde.

Åh, det er interessant! Hadde jeg vært millinonær, skulle jeg testet bikkjene mine til stadighet..! (Evt sponset forskning på området, noe som kanskje ville vært litt mer holdbart..) :lol:

Og som deg reagerer jeg også på den påståtte uttalelsen fra Løberg; jeg kan bare ikke fatte og begripe at det stemmer! Er det ikke nesten opplest og vedtatt at hunder som (stereotypisk eksempel) "ligger i bur og kjeder seg hele dagen og natten og kun får komme ut en time eller to for å rusle langs fortauet", er vanskeligere/mer problematiske enn aktive hunder? Og at dette kan føre til problematferd, noe som inkluderer tvangshandlinger av forskjellig slag?

Jeg merker det på min egen hund i perioder - hun er veldig varierende i forhold til hvor hun er i løpetidssyklusen - men en måned eller to før løpetid har hun utømmelig energi, og får hun ikke brukt den, blir hun ganske enkelt mer problematisk, villere, hopper og krafser og bjeffer og er litt mer "ulydig" og gal (ikke noe sjakktrekk å bli syk eller ha eksamen i denne perioden, med andre ord). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som deg reagerer jeg også på den påståtte uttalelsen fra Løberg; jeg kan bare ikke fatte og begripe at det stemmer!

Hm, jeg ble litt usikker nå. Mulig jeg har misforstått. Skal sjekke det opp og kommer tilbake med det når jeg vet mer.

EDIT:

Mailet Gry og fikk dette som svar (gjengies med tillatelse):

Understimulering fører til at hunden kommer i en kronisk stress tilstand og kan utvikle stereotypier og tvangslidelser. Om understimuleringen er moderat – dvs at hunden kjeder seg. Kan den sysselsette seg selv eller andre f.eks med å ødelegge ting eller bjeffe, og den kan bli oppmerksomhetssøkende.

Alt finnes jo i grader og det er glidene overganger mellom å kjede seg og det å være understimulert. Og det er glindende overganger mellom det å sysselsette seg selv til det blir en stereotypi. Viktig å merke seg er hvordan hundeeier/familien har håndtert problemet, det kan hende de har trådd litt feil og forsterket atferd de egentlig ønsker å straffe.

Om understimuleringen har vart hele livet til hunden vil det selvfølgelig ha fått konsekvenser for hundens sosialisering og miljøtrening slik at den med større sannsynlighet vil utsatt for fryktstimuli med påfølgende reaksjoner i ulike grad. Skal heller ikke se bort fra fryktaggresjoner.

Kun en gang har jeg forklart atferdsproblemet med understimulering – så jeg tror dette er en overdreven årsak til problemer.

Kronisk stress påvirker også immunforsvaret og kan føre til psykosomatiske lidelser, kan i noen tilfeller føre til bl.a. utslett på huden, ikke umulig at det også kan ha noe med allergi å gjøre (men her er jeg på gyngende grunn da jeg ikke er veterinær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hm, jeg ble litt usikker nå. Mulig jeg har misforstått. Skal sjekke det opp og kommer tilbake med det når jeg vet mer.

EDIT:

Mailet Gry og fikk dette som svar (gjengies med tillatelse):

Understimulering fører til at hunden kommer i en kronisk stress tilstand og kan utvikle stereotypier og tvangslidelser. Om understimuleringen er moderat – dvs at hunden kjeder seg. Kan den sysselsette seg selv eller andre f.eks med å ødelegge ting eller bjeffe, og den kan bli oppmerksomhetssøkende.

Alt finnes jo i grader og det er glidene overganger mellom å kjede seg og det å være understimulert. Og det er glindende overganger mellom det å sysselsette seg selv til det blir en stereotypi. Viktig å merke seg er hvordan hundeeier/familien har håndtert problemet, det kan hende de har trådd litt feil og forsterket atferd de egentlig ønsker å straffe.

Om understimuleringen har vart hele livet til hunden vil det selvfølgelig ha fått konsekvenser for hundens sosialisering og miljøtrening slik at den med større sannsynlighet vil utsatt for fryktstimuli med påfølgende reaksjoner i ulike grad. Skal heller ikke se bort fra fryktaggresjoner.

Kun en gang har jeg forklart atferdsproblemet med understimulering – så jeg tror dette er en overdreven årsak til problemer.

Kronisk stress påvirker også immunforsvaret og kan føre til psykosomatiske lidelser, kan i noen tilfeller føre til bl.a. utslett på huden, ikke umulig at det også kan ha noe med allergi å gjøre (men her er jeg på gyngende grunn da jeg ikke er veterinær).

Da lever du og jeg i enten to forskjellige verdner Gry, eller så har vi forskjellige definisjoner av samme adferd. Jeg ser nemlig hver eneste dag, hunder som utvikler uønsket adferd enten det er stress betinget, genetisk eller tillært adferd som gir seg utslag i at hunden oftest mangler oppgaver på det mentale plan eller får for lite morsjon. Mulig det er definisjonen å "kjede seg", men likefullt er det uønsket adferd for hundeeieren og dermed ett problem. Det er jo revnende likegyldig hvem sin feil det er, om man bare får bukt med problemet.

Når det gjelder denne overdrevne trangen til sosialisering og miljøtrening, så er vi vel alle enige om at for de fleste hunder så stenges sosialiseringsvinduet ved 16 ukers alder, så da er vel ikke dette et tema som stadig må repeteres ved hunder eldre enn 16 uker. De fleste hunder er ikke for dårlige sosialisert, de fleste hunder er for dårlig oppdratt emm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så greit da! Om ikke understimulering er et stort problem, så kan jo folk bare kjøpe seg den rasen de syns er penest, uten å bry seg døyten om aktivitetsnivå og slike ting! Hurra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men så greit da! Om ikke understimulering er et stort problem, så kan jo folk bare kjøpe seg den rasen de syns er penest, uten å bry seg døyten om aktivitetsnivå og slike ting! Hurra :lol:

De er tilpasningsdyktige, vet du 2ne. Så lenge den ikke er vant til annet så går alt fint, uansett rase og historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tilpasningsdyktige, vet du 2ne. Så lenge den ikke er vant til annet så går alt fint, uansett rase og historie.

Kuuult, da passer det jo likevel at jeg får meg en schäfer fra brukslinjer og en kelpie og en malle samtidig som jeg har en gronnis fra brukslinjer! Trodde ikke jeg hadde tid til alt det samtidig, men så feil kan man altså ta! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuuult, da passer det jo likevel at jeg får meg en schäfer fra brukslinjer og en kelpie og en malle samtidig som jeg har en gronnis fra brukslinjer! Trodde ikke jeg hadde tid til alt det samtidig, men så feil kan man altså ta! ;)

Ja går så bra så, vil bli fredelige og rolige i løpet av no time om du bare lar være å gjøre noe med dem :lol: Om de skulle bli litt rare etterhvert så er det jo en trøst at ikke eier kan holdes ansvarlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja går så bra så, vil bli fredelige og rolige i løpet av no time om du bare lar være å gjøre noe med dem :lol: Om de skulle bli litt rare etterhvert så er det jo en trøst at ikke eier kan holdes ansvarlig ;)

Jepp og det er jammen godt det står eksperter rundt om som kan tj..., au feil ord, hjelpe, deg når de har blitt litt smårare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der våknet kjerringene, ja <_<

Holde oss til allergi, hva, og ta atferd et annet sted!

Det der var vel et av de mest usaklige argumentene her? "Der våknet kjerringene, ja" :lol:

Det var du som kom med hva Løberg sier om atferd. Det er mulig at det hun sier stemmer, men jeg syns det høres veldig veldig rart ut - for om det er sånn, så er det jo bare å kjøpe hvilken som helst rase da, uavhengig av hva du bruker den til, for understimulering er ikke noe som fører til problematferd. Det er i såfall en helt ny og overraskende oppdagelse for hele ***** hundeverden, så litt dokumentasjon på det hadde vært kjekt.. Sånn for oss kjerringene som ikke biter på alt bare fordi at noen har sagt at sånn er det..

Og du? Den letteste måten å få "kjerringene" til å holde kjeft på, er å komme med argumentasjon som faktisk holder vann..

*mumle noe om ramaskrikene som hadde kommet om noen hadde kalt noen drittunger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken var vel ikke at det ble reaksjoner på det som ble sagt, men at det utvikler seg til ørti innlegg med ironi.

Det er liksom umulig å holde en diskusjon seriøs her virker det som.

Nei.. Og "Der kommer kjerringene frem" er jo et skikkelig seriøst argument det, Marit.. Men det er jo flott at vi har definert hvor mye "ørti" egentlig er.. Det er vel sånn omtrent fem det, ifølge deg..

Og - om man ønsker en seriøs diskusjon, så bør første bud være å komme med seriøse argumenter sjøl.. Ikke kalle opp folk som ikke er enig med deg.. Man får den diskusjonen man legger opp til sjøl, faktisk.. Til tross for "kjerringene"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Og "Der kommer kjerringene frem" er jo et skikkelig seriøst argument det, Marit.. Men det er jo flott at vi har definert hvor mye "ørti" egentlig er.. Det er vel sånn omtrent fem det, ifølge deg..

Trodde du snart hadde fått med deg at jeg sjelden får med meg hverken HVEM som skriver innlegg, eller hvor mange som kommenterer ting. Det var vel derfor jeg skrev "ørti" også, ikke 5.. Fordi jeg driter i hvor mange det egentlig er. Jeg er bare lei slike innlegg som skal ødelegge alle diskusjoner. Uavhengig av HVEM eller HVOR MANGE som skriver tull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke alternativer er igjen etter man har utelukket lus, skabb og sånne ting, stress (om man KAN utelukke det 100% da :lol: ), og andre "logiske" ting...

Hva ville DU gjort i det tilfellet?

Jeg er liksom nysgjerrig på dette med de fleste som, ja som sagt før, "føyser" bort allergi.

What to do liksom?

Edit: Legge til litt til.

Skal man da overse den fakta at hunden har fått påvist allergi, og lete etter andre årsaker UANSETT?

Først og fremst; beklager dersom dette blir litt OT, jeg rakk ikke å lese hele tråden ;)

Nå mener jeg absolutt IKKE å hinte til Bridie eller Buffy eller noen andre hunder, men jeg kan slenge ut et hypotetisk svar her allikevel ... Jeg har ingen allergier som gir utslag i kløe eller utslett, og har vært gjennom maaange tester. Jeg klør når luften blir tørr jeg, dvs høst og vinter og vår, når varmen står på inne. Jeg får ikke eksem, jeg får ikke tørr hud heller- men jeg klør. Jeg tror nok det kan finnes variasjoner hos hunder også, hvor de ikke har skabb, lus eller midd, men heller ikke allergi- og allikevel klør. Med dette ønsker jeg IKKE å si at allergi hos hund er overdrevent eller oppskrytt, og jeg mener at det er uhyre viktig å legge vekt på dette i avl og avlsarbeid, for det ER grusomt for de hundene som blir kraftig angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; beklager dersom dette blir litt OT, jeg rakk ikke å lese hele tråden :lol:

Nå mener jeg absolutt IKKE å hinte til Bridie eller Buffy eller noen andre hunder, men jeg kan slenge ut et hypotetisk svar her allikevel ... Jeg har ingen allergier som gir utslag i kløe eller utslett, og har vært gjennom maaange tester. Jeg klør når luften blir tørr jeg, dvs høst og vinter og vår, når varmen står på inne. Jeg får ikke eksem, jeg får ikke tørr hud heller- men jeg klør. Jeg tror nok det kan finnes variasjoner hos hunder også, hvor de ikke har skabb, lus eller midd, men heller ikke allergi- og allikevel klør. Med dette ønsker jeg IKKE å si at allergi hos hund er overdrevent eller oppskrytt, og jeg mener at det er uhyre viktig å legge vekt på dette i avl og avlsarbeid, for det ER grusomt for de hundene som blir kraftig angrepet.

Jeg skulle kunnet mer om medisin, for da hadde jeg sikkert skjønt hvorfor det er slik ;) Synes det var bra skrevet, Aya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Raksha: kan du si noe kjapt om forskjellen på intolleranse og allergi?

Nå er ikke jeg Raksha men jeg prøver meg. :lol:

Veldig kort er forskjellen mellom allergi og intoleranse måten kroppen reagerer på.

Allergi og intoleranse bygger på det samme, kroppen reagerer negativt på mat/støv/det den reagerer på dvs "allergenener".

Forskjellen er at allergi er en reaksjon i kroppens immunforsvar, intoleranse er oftest en reaksjon fra fordøyelsessystemet mer enn en reaksjon fra immunforsvaret. Allergi gir som oftest kløe/utslett/rennende øyne (ytre symptomer), intoleranse gir som oftest indre symptomer som diare/betennelse i tarm/gasskolikk osv og som regel knyttet direkte til fordøyelsesystemet.

En annen forskjell er at en allergiker vil reagerer momentant på noe den er allergisk mot, f.eks nøtter, mens en som er intolerant kan som regel spise en del nøtter før den blir dårlig. Men selvfølgelig finnes det grader av allergi og intoleranse, min Sophus reagerte med intoleranse (indre symptomer) med en gang han hadde spist noe han ikke tålte. Men han var også ekstremt fôrintolerant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeverdnen kommer etter mere som menneskeverden har jeg sett. Svaret at "hunden har allergi" er et veldig lett svar å gi når en ikke vet helt hva det er galt med hunden. øyeproblemer, øreproblemer, kløe, hudproblemer, mageproblemer o.l

Jeg har allergi og intoleranse på en del ting og hadde en dag jeg stillte dårlig hos lege visstnok fått mere allergi, noe som viste seg etterhvert å være magesår:)

Hundene er som oss mennesker. Om en haug av oss hadde tatt en allergitest så ville trolig mange av oss fått utslag på husstøvmidd, samme som om en haug av hunder hadde tatt en test. Det betyr likevel ikke at en er allegisk mot det og noengang i livet vil merke noe på det.

Min ene hund har vært småsyk hele livet og hele livet blitt fortalt av veterinær at han er allergisk. Hos en spesialist etter 7år viser det seg at han ikke er allergisk , men hypersensitiv og behandlingen han har fått har vært helt på jordet og selvfølgleig en grunn til at han ikke har blitt helt frisk noen gang.

Får jeg noen gang en hund med symptomer rundt allergi igjen så skal jeg holde meg langt unna "vanlige" veterinærer da en vanlig veterinærutdanning ikke holder for et slikt enormt emne som allergi. Så da går veien rett til en som kan lytte/lese puls og akupuntktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; beklager dersom dette blir litt OT, jeg rakk ikke å lese hele tråden :lol:

Nå mener jeg absolutt IKKE å hinte til Bridie eller Buffy eller noen andre hunder, men jeg kan slenge ut et hypotetisk svar her allikevel ... Jeg har ingen allergier som gir utslag i kløe eller utslett, og har vært gjennom maaange tester. Jeg klør når luften blir tørr jeg, dvs høst og vinter og vår, når varmen står på inne. Jeg får ikke eksem, jeg får ikke tørr hud heller- men jeg klør. Jeg tror nok det kan finnes variasjoner hos hunder også, hvor de ikke har skabb, lus eller midd, men heller ikke allergi- og allikevel klør. Med dette ønsker jeg IKKE å si at allergi hos hund er overdrevent eller oppskrytt, og jeg mener at det er uhyre viktig å legge vekt på dette i avl og avlsarbeid, for det ER grusomt for de hundene som blir kraftig angrepet.

Ja, dette med tørr luft er en veldig viktig del med tanke på kløe egentlig.

Jeg har vel egentlig ikke tenkt den tanken i forbindelse med kløen på Bridie nå, men det kan vel være fordi jeg vet at fuktigheten her i huset er bra. Vi hadde problemer med det etter vi innstallerte varmepumpe, kjøpte sånn fuktmåler (hydro-et-eller-annet-meter???), og fant ut at fuktigheten i huset (eller mangelen på) var helsefarlig! Den skal ligge mellom 45 og 55 % i et hus... Under 20% er helseskadelig.. her lå den på 14-16%....

Nå har vi luftfukter, og vi klarer å holde det over 35% hele vintern, normalt på 45-50%.

Men ja, dette er en ting som man klart bør ha i bakhodet ved kløe. Og har man varmepumpe i huset, så stjeler den mye fuktighet.

En ting til også, sånn litt på siden.. Om noen har opplevd sykdom på hunder/katter (rennende såre øyne??) etter at varmepumpe er innstallert, så kan tydeligvis dette ha noe å si også.. Jeg konkluderte nettopp med dette på Lucifer-katten, og er veldig usikker på åssen jeg skal gripe det ann...

*snip noe*

En annen forskjell er at en allergiker vil reagerer momentant på noe den er allergisk mot, f.eks nøtter, mens en som er intolerant kan som regel spise en del nøtter før den blir dårlig. Men selvfølgelig finnes det grader av allergi og intoleranse, min Sophus reagerte med intoleranse (indre symptomer) med en gang han hadde spist noe han ikke tålte. Men han var også ekstremt fôrintolerant.

Men er det noe som kan indikere en klar grense for åvite forskjellen på intoleranse - allergi? Er det sånn at intoleranse går over til allergi når det blir ille nok, eller...?

Min ene hund har vært småsyk hele livet og hele livet blitt fortalt av veterinær at han er allergisk. Hos en spesialist etter 7år viser det seg at han ikke er allergisk , men hypersensitiv og behandlingen han har fått har vært helt på jordet og selvfølgleig en grunn til at han ikke har blitt helt frisk noen gang.

Du nevner ordet sensitiv.... Kan det settes sammen med intoleranse og allergi på en skala?

Der feks sensitiv er først, så intoleranse så allergi? Eller er dette forskjellige ting?

Ble litt nysgjerrig nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg Raksha men jeg prøver meg. :lol:

Veldig kort er forskjellen mellom allergi og intoleranse måten kroppen reagerer på.

Allergi og intoleranse bygger på det samme, kroppen reagerer negativt på mat/støv/det den reagerer på dvs "allergenener".

Forskjellen er at allergi er en reaksjon i kroppens immunforsvar, intoleranse er oftest en reaksjon fra fordøyelsessystemet mer enn en reaksjon fra immunforsvaret. Allergi gir som oftest kløe/utslett/rennende øyne (ytre symptomer), intoleranse gir som oftest indre symptomer som diare/betennelse i tarm/gasskolikk osv og som regel knyttet direkte til fordøyelsesystemet.

En annen forskjell er at en allergiker vil reagerer momentant på noe den er allergisk mot, f.eks nøtter, mens en som er intolerant kan som regel spise en del nøtter før den blir dårlig. Men selvfølgelig finnes det grader av allergi og intoleranse, min Sophus reagerte med intoleranse (indre symptomer) med en gang han hadde spist noe han ikke tålte. Men han var også ekstremt fôrintolerant.

Takk for fint svar!

På allergitesten til Arn er det noen verdier det står "borderline" på, vet du hva det er?

Hundeverdnen kommer etter mere som menneskeverden har jeg sett. Svaret at "hunden har allergi" er et veldig lett svar å gi når en ikke vet helt hva det er galt med hunden. øyeproblemer, øreproblemer, kløe, hudproblemer, mageproblemer o.l

Jeg har allergi og intoleranse på en del ting og hadde en dag jeg stillte dårlig hos lege visstnok fått mere allergi, noe som viste seg etterhvert å være magesår:)

Hundene er som oss mennesker. Om en haug av oss hadde tatt en allergitest så ville trolig mange av oss fått utslag på husstøvmidd, samme som om en haug av hunder hadde tatt en test. Det betyr likevel ikke at en er allegisk mot det og noengang i livet vil merke noe på det.

Min ene hund har vært småsyk hele livet og hele livet blitt fortalt av veterinær at han er allergisk. Hos en spesialist etter 7år viser det seg at han ikke er allergisk , men hypersensitiv og behandlingen han har fått har vært helt på jordet og selvfølgleig en grunn til at han ikke har blitt helt frisk noen gang.

Får jeg noen gang en hund med symptomer rundt allergi igjen så skal jeg holde meg langt unna "vanlige" veterinærer da en vanlig veterinærutdanning ikke holder for et slikt enormt emne som allergi. Så da går veien rett til en som kan lytte/lese puls og akupuntktur.

Interessant!

Du skrev at om mange av oss hadde tatt en allergitest så ville trolig flere har fått utslag på husstøvmidd uten å ha allergi. Hvordan kan det ha seg?

Kan du si noe mer om dine erfaringer rundt hunden din og "vanlige" veterinærer og andre? Hvorfor er allergi et så stort tema? Hvilke profesjon oppsøker du da som kan lytte/lese puls og akupunktur? Hadde jo vært fint om det kunne vært noe som kunne hjulpet Arn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...