Gå til innhold
Hundesonen.no

7000 i bot for hundebitt


Sissi

Recommended Posts

Lurt... :D

Har ikke tall på hvor mange SMÅ barn jeg har møtt med en hund på størrelse med min.

En gutt hadde hunden løs mens han lekte i et tre. HVORFOR slippe en 10åring ut i gatene med en golden på 40 kg?? Utrolig snill hund, men fyy søren så sterk han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt... :D

Har ikke tall på hvor mange SMÅ barn jeg har møtt med en hund på størrelse med min.

En gutt hadde hunden løs mens han lekte i et tre. HVORFOR slippe en 10åring ut i gatene med en golden på 40 kg?? Utrolig snill hund, men fyy søren så sterk han var.

Fordi enkelte foreldre ikke tenker veldig langt. Naboen til mamma mener at datteren hennes på 14,5 år skal få gå tur med Kahlo alene hun. Det blir ikke aktuelt engang, men nabodamen har ingen forståelse for det og sier bare "nå er hun jo 14,5 så nå har hun jo kontroll!" Hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi enkelte foreldre ikke tenker veldig langt. Naboen til mamma mener at datteren hennes på 14,5 år skal få gå tur med Kahlo alene hun. Det blir ikke aktuelt engang, men nabodamen har ingen forståelse for det og sier bare "nå er hun jo 14,5 så nå har hun jo kontroll!" Hah!

Ehm, tror faktisk en jente på 14,5 år klarer å gå på tur med en hvilken som helst hund altså, om hun er hundevandt. Her er det snakk om en ungdom, ikke et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, tror faktisk en jente på 14,5 år klarer å gå på tur med en hvilken som helst hund altså, om hun er hundevandt. Her er det snakk om en ungdom, ikke et lite barn.

Hun kan nok klare å gå med hunden, men hvordan vil/kan hun takle alle situasjoner som KAN oppstå? Ikke for å svartmale, men jeg ville også vært forsiktig med hvem som gikk med valpen, samme pers kunne sikkert tatt gubben med på tur... Det handler om hva valpen lærer av måten føreren takler den gitte situasjonen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel erfaring som oftest er grunnen til at barn (og ungdom) ikke bør gå med stor hund alene, og i allefall ikke en hund som ikke er familiens. Hvis man mener det er på grunn av størrelsen til unga, så blir det noe feil, i allefall hvis man tenker på størrelsen til en på 14, jeg er ikke stort større enn jeg var når jeg var 14, men har en del mer vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, tror faktisk en jente på 14,5 år klarer å gå på tur med en hvilken som helst hund altså, om hun er hundevandt. Her er det snakk om en ungdom, ikke et lite barn.

Hehe, hvor står det at jenta er hundevandt? Og "hvilken som helst hund" er jeg ikke med på at en 14åring klarer. K er en riesen, veldig rasetypisk aktiv riesen, som godt kan finne ut at "Hey, nå må jeg ha ut steam" og begynne å galbite i armen på den som går med henne. Hvordan skal en 14åring takle en svær valp som biter henne nesten til blods bare fordi det bobler litt over i hodet på henne? Eller når K hopper opp og "nusser" henne på nesa i fart så stjerner og planeter kommer flaksende? Eller finner ut at "hey, jeg knurrer og biter i beina, da skjer det kule ting!"? Jeg kjenner hunden og vet hvordan jeg skal håndtere det, vet hvor mye hun tåler og vet hvordan jeg skal fikse det om hun "tilter", det gjør ikke folk som ikke kjenner bikkja.

Og for å ikke snakke om alle de andre situasjonen som kan oppstå som ikke er K sin "feil". Nei, jeg slipper ikke 20 kg vilter valp ut med en fjortenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vedde på at jeg fint kunne gått tur med en vilter risen-valp/unghund når jeg var 14 år, faktisk. Jeg klarte å håndtere 40 kg hormonell pubertets-dalmis, blant annet.. Så at ingen 14 åring burde slippes ut med stor hund, er like lite saklig som å mene at alle 14åringer kan håndtere stor hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En ganske så spennende diskusjon dette egentlig. Vi har ett "barn" i huset med ujevne mellomrom, som er 15 år. Hun har vokst opp med hunder hele sitt liv, store tjenestehunder, jakt og trekkhunder. Jeg hadde ikke betenkt meg en millimeter for å sluppet henne ut på tur med en av husets hunder, problemet er jo at jentungen er som tenåringer flest- hun gidder ikke! Det finnes masse tenåringer og barn som er meget dyktige med hund, se bare på flere av brukerne her som er under 16 år og har egne hunder. Men hadde det kommet ett vilt fremmed tenåringsslask, så hadde nok h*n måtte ta til takke med sorthvitsnillsomettlam på 15 kg kontra ett par schäferkarer på 40+kg. Gråtassen vil ikke bli med andre, så det er ikke ett tema uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en 14 åring ville nok ikke få gått tur med Bonnie heller.

Da snakker jeg om en 14åring som IKKE er vant til hund.

Er litt redd for hva hun vil finne på.

Hadde det vært Bessie så hadde det gått greit. Hun var voksen og forutsigbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta alle 14 åringer under en kam vil jeg si å ha sterke fordommer. Jeg kjenner til flere som er under 16 som har hund selv og fint håndterer hunden uten noe problem. Det hører med til historien at noen av dem er vokst opp med oppdrett i familien og fått masse erfaringer derfra og fra diverse kurs osv. Ei jeg kjenner hun er 15 nå og har mye mer erfaring innen hund og hundehold enn meg når jeg var på samme alder. Nå er det jo osgå slik da at man får ikke erfaring med hund før man har en selv. Ikke at jeg oppfordrer folk til å kjøpe hund til ungene sine bare for det. Men en ting er å lese om hundehold en annen ting er å erfare det. Som første gangs hundeeier er man aldri utlært på hund. Og blir man noen ganger fullt utlært?

Tilbake til topic: Hvis hunden er agressiv ved klapping av fremmede hadde jeg overhode ikke sendt barnet av gårde med hunden. Jeg ville også tatt i betrakning over hvor mye erfaring vedkommende hadde med hund, og om vedkommende også kunne takle diverse situasjoner. Og selvfølgelig størrelsen på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta alle 14 åringer under en kam vil jeg si å ha sterke fordommer.

Men det blir jo faktisk begge veier. Både å påstå at ingen på 14-15 år kan gå tur med hunden, eller at en på 14-15 år kan gå tur med hvilkensomhelst hund, bare de er hundevant. Det er litt mer i det enn bare fysisk alder og om vedkommende er vant til hund. En som er vokst opp med litt mer krevende hunder enn en middels engelsk bulldogg, har jo en litt annen forutsetning til å takle en del hunder eksempel.

De fleste på 14-15 år klarer vel å taue en hund fra A til B, men det å ha kontroll og faktisk være i stand til å takle eventuelle ting som skjer, varierer stort. Og det er stor forskjell fra hund til hund også. Ikke alle hunder lystrer faktisk hvem som helst, og andre hunder har en mindre trivelig atferd som man ikke akkurat bør gi ansvaret til en så ung person.

Mange unge personer er kjempeflinke, og mange voksne personer er fullstendig talentløse. Noen har holdt på med hund i ett år og kan ufattelig masse, mens andre har holdt på i 40 år og ser fortsatt så vidt forskjell på foran og bak på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg påpeke - siden det ble diskusjon om 14åringer - at fjortenåringen jeg nevner IKKE er vant med hund. Siden alle på mystisk vis klarte å lese det inn i innlegget mitt. JEG slipper ikke en gal vilter riesenvalp ut med en 14åring som ikke er vant med hund. Jeg slipper ikke min ville gale riesenvalp (som overhodet ikke er noe vill og gal eeeegentlig, hun er bare valp) ut med noen jeg ikke kjenner godt - uansett alder. Jeg har hatt "voksne" til å passe henne, og de sier det blir for mye, de får ikke til å kontrollere henne - og da snakker vi voksne hundevante mensker - hundevante - men tydeligvis ikke "unghundsom"biter"vandte". Finnes helt sikkert en 14åring eller to som takler K helt utmerket, men hun bor ikke i nabohuset til modern.

Jeg gikk tur med pubertetsschæfer selv jeg som fjortiss, og rottis, og labrador og og og og... så jada, jeg vet at det kan gå bra. Men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde takla det med en såpass stor valp som hopper opp og biter og biter og biter og biter i armen og båndet og beina og alt som er, og man ikke får stoppet henne, da jeg var 14 - jeg vil vel tro at jeg hadde blitt redd, faktisk. Nå har ikke jeg noe problem med sånn oppførsel på tur med henne lenger - men jeg har hatt henne en stund og vet hva jeg skal gjøre, som virker, når hun tipper, og dermed får stoppet det lenge før hun går så langt.

Det var ikke menignen å dra alle 14åringer under en kam, med at de ikke kan gå med en vilter unghund med mye tenner, jeg vet det finnes de som er kjempeflinke, men som nirm sier - det må da gå begge veier. Jeg kjøper ikke at hvilkensomhelst 14åring kan gå tur med hvilkensomhelst hund og alt går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...