Gå til innhold
Hundesonen.no

Slikking

HHC

Recommended Posts

For de som kjenner bikkja mi, så er det jo godt kjent at han gjerne skal vaske alt og alle. (Han har alltid vært slik, så å trene det vekk ga jeg opp for 3år siden) Når vi løper i utstillingsringen så pleier han å få bære noe for å stramme seg opp. Min "plan" er å teste ut følgende på Hamar:

Jeg stiller ham opp på vanlig måte, dommeren kommer å ser på tenner/bitt, NÅR dommeren er ferdig med tenner/bitt så får han denne godisen som han bærer i munnen, slik at han ikke får slikket dommeren mens h*n ser på hode/uttrykk og kjenner på resten, for etter dette løper vi jo som regel, så at han har den i munnen da er jo bare gunstig, så slipper jeg å knote den inn før vi løper. etter løpingen tar jeg den ut og stiller på vanlig måte.

Jeg bare lurer på hva dere litt erfarne syntes om dette? Blir det dumt? Ingen dommere har tidligere reagert på at han eller andre har hatt noe i munnen når de løper. Og han slipper den ganske lett, knurrer ikke på folk som kommer i nærheten mens han har den i munnen heller.

Jeg føler dette er bedre, fordi slikkingen gjør at dommeren ofte ikke får sett hode/uttrykk skikkelig (har visse historien hvor dommeren flere ganger har "sneket" seg innpå hunden for at han ikke skal slikke :D ) dessuten får jeg han ikke til å stå helt rolig mens de kjenner på han, så ofte blir han stående veldig på tærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i leonbergerringen ser jeg ofte at hundene bærer på grisehaler og slikt. Jeg synes det ser litt teit ut, de må jo kunne klare å løpe normalt uten noe i munnen? Men det er jo forskjell på grisehaler som stikker langt ut av munnvikene, og en godbit som er i munnen.

Men, vil ikke hunden få høyere haleføring av dette? X'en får i hvert fall det, litt sånn stolt over å bære og jobbe, halen høyt til værs-attituden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i leonbergerringen ser jeg ofte at hundene bærer på grisehaler og slikt. Jeg synes det ser litt teit ut, de må jo kunne klare å løpe normalt uten noe i munnen? Men det er jo forskjell på grisehaler som stikker langt ut av munnvikene, og en godbit som er i munnen.

Men, vil ikke hunden få høyere haleføring av dette? X'en får i hvert fall det, litt sånn stolt over å bære og jobbe, halen høyt til værs-attituden.

Vanligvis, som f.eks i skogen med kong får han det. Men trent av i ringen :D

Han har tørket lammekjøtt f.eks hvor jeg bestemmer str selv, så den stikker såvidt ut av munnen. Og ja - han løper ganske fint uten, men med stor rase er det greit å få frem det lille ekstra når hunden har det :P Er ikke dumt å skille seg ut i positiv forstand med 20stk i klassen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. både lille mor og lotta springer med en leke i munden og har aldri opplevt noe negativt med det. Der i mot heller posetivt da en del dommere har kommentert at hundene har ikke bare er fine men har retriverens bære lyst også, da de er SÅÅ stolte over og bære noe... som mor derimot syns er veldig irriterende da det ligger nye pinner ved døren etter hver tur <_<

så det er verdt og prøve vis det viser hunden bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg Elsker Helsitar, men bruker nå den fra Hooks pga pris. Ikke så holdbare som de dyre, men gøy med ny vest innimellom  
    • I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
    • Haha! Jeg har stålsatt meg på at puberteten blir et mareritt. Som en idrettsutøver visualisert og øvd på å puste med magen og messe: "Det er en fase, det går over, det er en fase, det blir bra," som et mantra for å holde fokus på at det ER lys i enden av pubertetstunellen. Tiden frem til puberteten handler om å forberede og forebygge og ha et godt utgangspunkt for å komme gjennom det og lande på når testosteronet normaliserer seg.
    • åh gratulerer:) Er det labrador? Jeg er valpesyk, noe som er merkelig i og med at jeg har unghund🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...