Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelnavn og sånt


Huldra

Recommended Posts

Må man ha kennelnavn for å registrere valper i NKK? Og hvor mye koster det å få kennelnavn, og hvor lang tid tar det vanligvis å få det godkjent, er det noen krav man må oppfylle før man kan søke om kennelnavn? Har inntrykk av at man "aldri" får førstevalget; stemmer det? Og finnes det en liste over alle kennelnavn som er opptatt, sånn at man kan se om det allerede finnes en kennel ved det navnet man ønsker seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.- Nei.

2.- Registreringsavgiften er kr. 1715.- for kennelnavn. Behandlingstiden av kennelnavn kan ta fra 4 til 6 måneder.

3.-http://www.fci.be/faq.asp?lang=en

4&5.-

Det er viktig at du setter opp minst tre alternativer, i tilfelle ditt første ønske ikke blir godkjent. Alternativene bør være gjennomtenkte, også alternativ to og tre bør være noe du kan leve med. Søknaden blir først behandlet av NKK, og senere sendt og behandlet av FCI i Belgia, da dette er internasjonalt. Alternativer som blir avslått, er enten for likt godkjent kennelnavn, eller er allerede i bruk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar etter 1 1/2 mnd,fikk førstevalget og venter kun på den der klageperioden:-)

Det er klageperioden som gjør behandlingstiden såpass lang - det skal være tilstrekkelig med tid for å få sendt inn klage og at klagen kan behandles.

Jeg har selv sendt inn klage på et kennelnavn som jeg mente var altfor likt mitt eget, og fikk medhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ser det er så mange (det er jo relativt) unge folk som i det siste har skaffet seg kennelnavn, uten å ha hatt kull, og de nærmeste planene er kanskje flere år unna. Er det bare for å være tidlig ute for å få det man vil ha, eller? Og så virket det jo så enkelt å få det, siden så "mange" har fått det.. Skal lese link nå Lill, takk for den! :)

Edit: fant jo masse nyttig info der, Lill! :icon_redface:

Men når jeg åpner dette skjemaet for søknad av kennelnavn, så står det nesten nederst at "Jeg/Vi driver oppdrett av........" og så skal man fylle inn rase. Jeg har vært innom noen sider og sett folk med kennelnavn som enda ikke vet hvilken rase de skal avle på - skal man bare skrive noe liksom? Det man tror man kommer til å avle på? Dessuten er det jo flere etablerte oppdrettere som avler på flere raser; er dette noe de må gi beskjed om til NKK/FCI? Jeg leser ofte den delen i Hundesport, med liste over nye/endrete kennelnavn (masse morro lesing, haha!), og savner at det ikke står hvilken rase de driver oppdrett av; bare fordi det hadde vært interessant å vite, sett om det er registrert nye oppdrettere av mine raser, se hvilke hunder som avles hos de som bor i min kommune som nettopp har fått kennelnavn, osv. Hvorfor må man opplyse NKK om dette dersom det ikke blir offentliggjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk førstevalget mitt og det var den der klageperioden som gjorde det lenge å vente, synes NKK behandlet det raskt ellers :-) Hvis du har lyst til å ha kull i fremtiden så har du vel en anelse om hvilken rase? Trodde man måtte skrive der uansett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva betyr dette:

Dobbeltnavn, som kan virke som

egennavn med kennelnavn, kan ikke registreres som individuelt hundenavn.

?

Jeg fikk førstevalget mitt og det var den der klageperioden som gjorde det lenge å vente, synes NKK behandlet det raskt ellers :-) Hvis du har lyst til å ha kull i fremtiden så har du vel en anelse om hvilken rase? Trodde man måtte skrive der uansett jeg.

Jeg tenkte mest på hvis man planla å avle på flere raser, eller hva om man i løpet av karrieren skifter rase, må dette da meldes inn på noe vis? Det hender jo at en oppdretter i hovedsak avler på en rase, men så har vedkommende en hund til i huset av annen rase, og plutselig får h*n lyst på kull på denne hunden, fordi den viste seg å være så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr dette: ?

Jeg tror det er at valpene i et kull - uten kennelnavn - ikke kan hete Amazing Tornerose, Amazing Petter-Pan, Amazing Robin Hood, Amazing Askepott, også videre. Skjønner? De kan ikke dele et navn, så det ser ut som kennelnavn.

Jeg tenkte mest på hvis man planla å avle på flere raser, eller hva om man i løpet av karrieren skifter rase, må dette da meldes inn på noe vis? Det hender jo at en oppdretter i hovedsak avler på en rase, men så har vedkommende en hund til i huset av annen rase, og plutselig får h*n lyst på kull på denne hunden, fordi den viste seg å være så god.

Nei, ikke noe sånt system. Jeg arvet et kennelnavn, og det var ingen som spurte om jeg skulle fortsette med rasen som det er registrert kull på det navnet, og det er ingen som legger seg opp i hvilke(n) rase® jeg avler på senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er at valpene i et kull - uten kennelnavn - ikke kan hete Amazing Tornerose, Amazing Petter-Pan, Amazing Robin Hood, Amazing Askepott, også videre. Skjønner? De kan ikke dele et navn, så det ser ut som kennelnavn.

Det var det jeg trodde, men syntes bare det var litt rart å opplyse om det på et skjema for registrering av kennelnavn.. Skulle vel heller vært git beskjed om til de som ikke har et kennelnavn å bruke liksom.

Nei, ikke noe sånt system. Jeg arvet et kennelnavn, og det var ingen som spurte om jeg skulle fortsette med rasen som det er registrert kull på det navnet, og det er ingen som legger seg opp i hvilke(n) rase® jeg avler på senere.

Okei, men så ved første gangs registrering av et kennelnavn, må man altså vite alt? Haha, flotte greier! :icon_confused: Men man får ikke kjeft om man plutselig endrer rase, da? Det er jo greit å vite. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...