Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstilling


Blondiemamma

Recommended Posts

Både hode og hale skal holdes på min rase, og dermed har jeg ingen ledige hender til rådighet... Selvfølgelig kunne jeg prøvd å fristille, eventuelt bare holde halen, men jeg er redd det hadde skilt seg for mye ut og sett annerledes ut i forhold til hva alle de andre gjør?

Det er jo veldig nyttige tips du kommer med, men det blir vanskelig å gjennomføre om jeg skal stille henne "riktig"... Med mindre jeg kan sette på en ekstra arm da, det kunne vært praktisk!

OK, men da foreslår jeg at du bruker tenna og føttene også... :D

Neida, men mye kan du jo gjøre hjemme - tren på at hun skal stå sånn og slik, så at hun steller seg korrekt selv. For eksempel gjennom fristilling, slik at hun lærer seg å lene seg framover, også selv om du flytter deg. Da behøver du jo ikke å holde på alt mulig annet rart samtidig. Så kan du bruke halen diskret i ringen (d'ække diskret om du står og napper i den som en annen pumpekran hele tiden, altså! :P ), og hun har større forutsetning for å skjønne hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Takk, da forstod jeg litt mer :P Det kan vi prøve. Om det fungerer må jeg nok bruke halegrepet flere ganger under oppstillingen, hun er skikkelig kranglete på det der...

Joda, det fungerer å gjøre det flere ganger, men hvis man først har dratt i halen og hunden lener seg fremover, så hjelper det ikke å dra en gang til. Hvis hunden derimot flytter vekten eller rører på seg eller du ikke syns den lener seg godt nok fremover, kan man alltids dra en gang til. ;) Men jeg står liksom ikke og drar og drar og drar.. :D Men jeg drar når hun stilles opp første gang, og når dommeren ser på henne og kanskje litt innimellom. Tror du får frem vinklene bedre også på denne måten, bare hun ikke siger med rumpa, hvis du skjønner? Da kan hun lett bli overvinklet bak, men det gjelder vel uansett om du drar i halen eller ikke; det ser bare kanskje verre ut hvis du drar, for da ser det ut som om du prøver å holde hunden oppe etter halen, haha! :P

Men ikke denne gangen nei, for dommeren nå neste helg liker visst kryss godt.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel litt FOR mye av det gode... Litt for mye fremoverlent (men dog ser fronten laaaangt bedre vinklet ut), og bakbena kunne stått mere "naturlig".

Vanskelig å forklare "naturlig", men hun ser absolutt oppstilt ut på bildet, hun står ikke i balanse. Tenk om hun hadde vært en porselensfigur - slik hun står der ville den figuren lett velte fremover (den står ikke "støtt" med tyngdepunktet midt under kroppen).

Så hun kunne faktisk her kunne vært en tanke mere tilbakelent, faktisk..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Susanne. Nå lener hun seg alt for mye framover. Hvordan står hun når hun står naturlig av seg selv ?

Det jeg lurer litt på er om hun nå er i utstillingsklipp ? Hun ser ikke helt strøken ut ut fra sånn jeg mener å ha sett dverger - hun har litt mye pels på ryggen synes jeg (ok - jeg har overhodet ikke greie på dverg altså, men...) - og jeg tror hun ville fått en bedre outline om hun var nappet helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Susanne. Nå lener hun seg alt for mye framover. Hvordan står hun når hun står naturlig av seg selv ?

Det jeg lurer litt på er om hun nå er i utstillingsklipp ? Hun ser ikke helt strøken ut ut fra sånn jeg mener å ha sett dverger - hun har litt mye pels på ryggen synes jeg (ok - jeg har overhodet ikke greie på dverg altså, men...) - og jeg tror hun ville fått en bedre outline om hun var nappet helt riktig.

Nei hun er ikke i utstillingsklipp.. Hun begynner å bli nappeklar, så vi må klippe og mikse og trikse til før utstillingen. Hun skal nappes ned etter NKK Hamar..

Vi stilte henne opp slik fordi hun da fikk best bryst, men jeg skal slenge ut noen bilder av henne når hun står naturlig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun er ikke i utstillingsklipp.. Hun begynner å bli nappeklar, så vi må klippe og mikse og trikse til før utstillingen. Hun skal nappes ned etter NKK Hamar..

Vi stilte henne opp slik fordi hun da fikk best bryst, men jeg skal slenge ut noen bilder av henne når hun står naturlig også..

Ja, forsøk å ta noen bilder av henne i naturlig posisjon og se om hun da står i bedre balanse :D. På en måte er det nesten litt urettferdig overfor henne å ta slike bilder når hun ikke er utstillings-stæsjet også *flir* - jeg ser det også på min rase, dårlig børsta hunder ser ikke spesielt vakre ut uansett liksom :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Dere får se på det som "treningsbilder" Men det blir nok tatt endel bilder av henne på utstillingen også, så da får dere jo se der også :D Jeg har IKKE planer om å gå løs på dyret med saksa, så da får dere pent vente med å se utstillings sveis til oppdretteren klipper henne før Kongsberg .. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hode og hale skal holdes på min rase, og dermed har jeg ingen ledige hender til rådighet... Selvfølgelig kunne jeg prøvd å fristille, eventuelt bare holde halen, men jeg er redd det hadde skilt seg for mye ut og sett annerledes ut i forhold til hva alle de andre gjør?

Det er jo veldig nyttige tips du kommer med, men det blir vanskelig å gjennomføre om jeg skal stille henne "riktig"... Med mindre jeg kan sette på en ekstra arm da, det kunne vært praktisk!

Tja, jeg har en rase som fristilles i Norden. Jeg stiller opp hundene mine for det meste, så jeg skiller meg gjerne litt ut. Ser ikke ut til at det har hatt noen dårlig innvirkning på dem større utstillingene. Jeg har liksom vært en av 55 som har gjort det på ww. Og en av 70 & 60 på spesial utstilling. Er hunden bra så er den bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har en rase som fristilles i Norden. Jeg stiller opp hundene mine for det meste, så jeg skiller meg gjerne litt ut. Ser ikke ut til at det har hatt noen dårlig innvirkning på dem større utstillingene. Jeg har liksom vært en av 55 som har gjort det på ww. Og en av 70 & 60 på spesial utstilling. Er hunden bra så er den bra :D

Jeg fristilte Tulla en gang på valpeshow, og vi har aldri gjort det så bra verken før eller siden (BIR), men i Anettes tilfelle så vil hun jo slett ikke skille seg ut, for denne måten å stille på (og dra i halen) er ganske vanlig hos springer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fristilte Tulla en gang på valpeshow, og vi har aldri gjort det så bra verken før eller siden (BIR), men i Anettes tilfelle så vil hun jo slett ikke skille seg ut, for denne måten å stille på (og dra i halen) er ganske vanlig hos springer. :D

Eksempelet mitt var vel omvendt av henne ja. Men det er ikke nødendivis at det "skader" resultatet om du skiller deg ut. Var vel det jeg skulle fram til. Kanskje det var vanskelig å forstå og jeg ordla meg litt dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet mitt var vel omvendt av henne ja. Men det er ikke nødendivis at det "skader" resultatet om du skiller deg ut. Var vel det jeg skulle fram til. Kanskje det var vanskelig å forstå og jeg ordla meg litt dårlig?

Neida, jeg forstod godt jeg. :D Kom bare med mitt eget eksempel på at det ikke alltid er negativt å skille seg ut. Men når det er sagt, så kommer jo ikke Anette til å skille seg ut, så da er vel kanskje begge eksemplene våre overflødige? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg forstod godt jeg. :D Kom bare med mitt eget eksempel på at det ikke alltid er negativt å skille seg ut. Men når det er sagt, så kommer jo ikke Anette til å skille seg ut, så da er vel kanskje begge eksemplene våre overflødige? :P

Hvis hun hadde valgt å fristille hunden i stedet for å stille den opp og holde den i hode og hale (med eller uten hale-draing) så ville hun jo skilt seg ut i en spanielring... Det var vel det (altså å fristille) Anette snakket om i innlegget som Jeanette quotet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde fra forrige utstillingen hun var på. Slik jeg har brukt å stille henne.. Vet hodet hennes er litt for høyt opp på bildet pga godbit men :D

Blondiehelprofil.jpg-for-web-normal.jpg

Kremt ..... Noen som gidder å komentere hvordan Blondie er stilt opp på siste bildet mitt også.. Siden det er DET tråden er om egentlig? :P

*ler* slikt skjer iblandt.

Jeg syns hunden ser best ut på det siste bilder. Om du lærer henne stå rolig når hun holder godbiten "forann" nesen hennes vil du antagelivis får en bedre hals og ett våkent uttrykk også (da hunden gjerne prøver hypnotiserer godbiten. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* slikt skjer iblandt.

I know... :D

Ja jeg skal begynne å holde godbiten litt lavere.. Jeg viste faktisk ikke at hodet hennes var så høyt før jeg så bilde.. Er ikke så lett bestandig å se mens man selv holder på.. Så det å bli tatt bilder av for så å studere er egentlig veldig god trening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde valgt å fristille hunden i stedet for å stille den opp og holde den i hode og hale (med eller uten hale-draing) så ville hun jo skilt seg ut i en spanielring... Det var vel det (altså å fristille) Anette snakket om i innlegget som Jeanette quotet?

Doh. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden hennes liksom.. Hun står jo ved min side mens jeg sitter på kne og stiller henne opp..

Ah, for på bildet kunne det se ut som om du sto foran - og det ville jo forklart det høye hodet. Men det vil jo være lett å løse når du er på hennes bakkehøydenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun står best ut på det nest siste bilde. Altså det som hun var oppstillt på. Heller en hund som lener seg litt for mye fremover, enn litt bakover. Fronten hennes ser mye bedre ut på det bildet.

Legger ut et bilde av min DP, ikke for å kuppe tråden, men får å vise hvordan hun stiller seg selv, og at hun lener seg litt fremover når hun er våken og allert :D Jeg syns det ser fint ut.

IMG_7109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde valgt å fristille hunden i stedet for å stille den opp og holde den i hode og hale (med eller uten hale-draing) så ville hun jo skilt seg ut i en spanielring... Det var vel det (altså å fristille) Anette snakket om i innlegget som Jeanette quotet?

Jepp, det var det jeg mente :D

Problemet vårt er at når jeg stiller på den "riktige" springer-måten (med holding av hode og hale), så lener hun seg bakover og får dermed fram eksteriørmessige feil som hun egentlig ikke har. Samtidig blir det blir vanskelig å fristille henne slik at hun står riktig i forhold til hvordan de egentlig skal se ut når de er stilt opp... Dette blir knotete ser jeg, men problemet er altså at det er vanskelig (eller rettere sagt håpløst) å få fram "springer-looken" når hun stilles. Fristilling er vanskelig om vi ikke skal skille oss ut, og ved den vanlige oppstillingen er det vanskelig å få henne mer framoverlent når begge hender er opptatt med holding av hode og hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
    • Straks 5 måneder gammel nå ☺️ Skal få tatt nytt oppstillingsbilde, veid og målt han en dag.  Jeg tror jeg kan si han er husren nå! 🎉 Flere uker har gått uten uhell. Når vi har vært på besøk hos andre passer jeg litt ekstra på, da han ikke er kjent der og kanskje mer gira. Men på besøk hos en venninne ga han faktisk beskjed om at han måtte ut å tisse ved å skrape på døren 😁 På hytten til svigers er vi ute nesten hele dagen, så der passer jeg ikke særlig på han, og han har heller ikke hatt uhell der heller ☺️ Han er en veldig enkel og grei valp. Han biter svært sjeldent på ting han ikke skal bite på, han biter lite på oss selv om han er midt i tannfelling.  Litt vilter av og til da han er veldig glad i folk og vil hoppe, sleike, osv 😂 Men det kommer vel etterhvert.    Treningen går litt saktere om dagen. Vi trener på ting som tar litt tid å få inn; utgangsstilling, både på høyre og venstre side slik at vi kan bruke det i rally-lydighet. Og vi trener på bli. Sistnevnte føles ut som en evighetsøvelse 😂 Man kan jo trene på en lang fellesdekk/fellessitt, eller man kan trene kortere med rare forstyrrelser, man kan trene i nye miljøer. Man blir liksom aldri ferdig med å trene bli 😂 Også trener vi på litt feltsøk og dermed avlevering av gjenstander/starten på apporttrening.      I oktober er vi påmeldt vårt neste kurs! Da skal vi gå agility newbie, hvor vi skal lære forskjellige grunnferdigheter som er lurt å kunne til den fremtidige agilitykarrieren. Det gleder jeg meg veldig til 😁
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...